Kokemuksiin perustuen poliisista tutkijoilla ja toimistorotilla näkyy usein numero josta soittavat. Sen sijaan puhelun tullessa tehtävällä olevalta yksiköltä numeroa ei näy.
Piti tulla samaa sanomaan. Olen aikoinaan ollut rikoksen (varkaus) uhrina, ja silloin tuli useammankin kerran puhelu tutkivalta konstaapelilta, ja silloin numerossa taisi olla vielä joku suuntanumero tai alkuosa, joka oli vain poliisin käytössä. Tuo syöpyi sen verran hyvin jostain syystä mieliin, että muutamaa vuotta myöhemmin pelästyin, kun tunnistin puhelimessa näkyvästä numerosta, että poliisilla on taas asiaa. No, puhelu liittyi sillä kertaa erääseen silloiseen tuttavani, jonka epäiltiin sillä hetkellä olevan kateissa, ja kysyttiin, tiedänkö mitään hänen liikkeistään. En tiennyt, kun emme olleet hetkeen olleet tekemisissä. Eipä hän kuitenkaan kateissa oikeasti ollut.
Ja vielä sen verran tuo oli muistissa, että jossain kohdassa tunnistin poliisin numeroksi avovaimolle tulleen puhelun, johon hän ei ollut vastannut (en tutkinut puhelinta, vaan hän ihmetteli minulle outoa numeroa). No, sillä kertaa oli kyse häneltä paria vuotta aiemmin PK-seudun lähijuna-asemalla varastetusta lompakosta. Varas oli jäänyt myöhemmin kiinni itse teosta, ja vanhojen valvontakamerakuvien ansiosta hänet oli yhdistetty myös tuohon meidän tapaukseen.
Olen kai selkeästi poliisin vanha tuttu.