Meillä, siis minulla ja morsiamellani, on nykyisellään viisi kissaa. Kaksi minun vanhaa kissaani sekä morsiamen kolmen kissan poppoo. Yhteenmuuttomme jälkeen olimme ensin muuttokaaoksessa yms. kaksi ja puoli kuukautta minun kissojeni kanssa ennen kuin otimme loput kolme kissaa kotiin. Sitä ennen ne olivat morsiamen vanhempien luona Helsingin lomalla.
Perjantaina tulee täyteen kaksi viikkoa kissalaumojen yhdistämisprosessin aloittamisesta. Kyseessä on nimenomaan prosessi, sillä eihän kissoja voi kerralla läimäistä keskenään toistensa niskaan. Tulokaskolmikko onkin päässyt työhuoneeseen majailemaan omien vessojen ja ruokakuppien kera, ja oveen on kiinnitetty tilapäisesti verkkoaita/puukehikko, jonka läpi kissat näkevät ja haistavat toisensa mutta eivät pääse siitä läpi erityisesti öisin. Nyt päivisin olemme asteittain pitäneet ovea kokonaan auki ja antaneet kissojen vaeltaa halunsa mukaan asunnossa puolin ja toisin.
Välillä on ollut melkoista tuijotusdraamaa sekä pientä asemien hakua satunnaisen sähähtelyn ja sen sellaisen myötä, mutta isompaa konfliktia ei ole toistaiseksi ollut, eikä toivottavasti mitään verilöylyä tulisikaan. Sellaisesta meitä kyllä varoiteltiin, muutama lähipiirin ihminen manasi synkkiä ennusteita kuolonuhreista ja maailmanloppuskenaarioista. Onneksi olivat ainakin toistaiseksi väärässä.
Tilannetta on helpottanut se, että minun kissani (jotka ovat iäkkäämpiä mutta myös paljon isompia ja pitkäkarvaisempia) ovat suhtautuneet kuitenkin suht maltillisesti. Tulokaskatit ovat totta kai pelänneet uudessa paikassa ensi alkuun, mutta onneksi pahin paniikkihysteria taittui parissa päivässä. Silti on huvittavaa, kun muka rohkea pienempi kissa hyppää rohkeana sängylle, kiljaisee pelokkaasti ja pötkii sitten pakoon kun sängyllä nukkuva iso kissa vähän nostaa päätään ja katsoo unisena, että mitä ihmettä nyt taas. Samainen iso kissa ei heiluta häntäänsä, ei luimistele, ei murise, sen kuin nostaa päätään ja avaa silmänsä.
Tosin edellisiltana vanha kissaherrani päätti sitten vähän näyttää, että vaikka syksyllä tulee ikää täyteen 14 vuotta, niin ei tässä vielä mitään vanhuksia olla vaan tämän talon kuninkaita. Ensin seurasi tiukka riehu- ja leikkihetki, sen jälkeen mahtiloikka raapimapuulta ylimmän kirjahyllyn päälle katonrajaan, jossa The King sitten katseli majesteettisesti nuorempia tulokkaita ja erityisesti tulokaslauman vanhinta poikaa, joka on seitsemän vuoden iässä itsekin lähestymässä kissojen seniori-ikää. Ei päässyt pienempi kissa ainakaan ihan heti perässä, ei sinne missä iso kissaherra hallitsi.