Projekti: Kissa

  • 339 309
  • 1 622

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti kapa76
Ruoka. ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET MISSÄÄN NIMESSÄ OSTAKO KAUPAN MUONAA. Vain eläinlääkäreiltä ainoastaan muonat. Tavalliset kaupan muonat muuttavat kissan virtsan ph:n sellaiselle tasolle missä virtsakivien muodostuminen on mahdollista. Eläin lääkäreiltä saa ostettua ruokaa mikä on niin sanotusti ehkäisevää ja sopii. Tietysti kaupoissakin varmaan myydään sellaisia mutta kannattaa tsekata ETIKETIT. Virtsakivet kissoilla ovat kivuliaita ja muodostuvat herkästi leikatuille kissoille. Oma kissani on viisivuotias ja meinasi kuolla kun kusi ei virrannut. Huusi pari viikkoa kuin mikäkin. Pari lääkekuuria auttoi.

Kolme kissaa, (kaksi niistä) seitsemän vuotta meillä. Pelkästään kaupasta ostettua ruokaa, firskies / latz / whiskas, eikä mitään ongelmia. Luulen, en tiedä, että eläinlääkärin muonat maksaa enemmän?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, kissa on talossa.

Nyt se viiksiniekka sitten asuu luonani.

Junamatka oli ressukalle hieman liian kova paikka. Naukuminen alkoi välittömästi matkustuskoriin joutumisen jälkeen ja kesti siihen asti, että päästin pennun valjaiden varassa vapaalle.

Pirulainen meinasi karata parin minuutin välein, mutta junanvaihdon jälkeen rauhottui nukkumaan syliini.
Eli tuo koppi on aika turha kapistus, ei kissa siinä suostu matkustelemaan..:(

Kotiin saavuttuaan kisuli oli utelias ja tutki joka paikan. Ilmeisesti en ollut junamatkan jälkeen(kään) kamalan huonossa kurssissa, koska kisu nukahti viereeni.

Sunnuntaipäivä meni lätkää katsellessa, valitettavasti huomasin että nenää kutittaa enemmän kuin aikoihin, ei kai allerginen oire?! :(


Viime yö meni kisumirriltä leikkimisen merkeissä ja valveunessa aloin miettimään, olinko sittenkään kissaihmisiä... taistelu jatkuu kuitenkin, sillä kisu tottunee uuteen kotiinsa pikkuhiljaa ja minun elimistö kissan läsnäoloon..

Kisu on erityisen kiinnostunut johdoista mm. tv:n antennisellaisesta. Millä saisi mielenkiinnon muualle?

Raapimispuutakaan ei kisuli käytä, minttu ei maistu nappeina eikä kiinnosta rouheenakaan...

Aamulla kissa katseli ihmeissään suihkunraikasta bisnesmania ja kävi kusemassa oven pieleen.
Edellisellä kerralla sentään käytti hiekkalaatikkoa, nyt ei kelvannut (johtuikohan kosteasta lattiasta?).

Laatikon laitoin olohuoneeseen, eipähän (toivottavasti) kuse lattialle..

No, kissa on nyt ensimmäistä kertaa yksin, jätin radion päälle, että yksinäisyys ei tuntuisi niin kauhealta. Pelonsekaisin tuntein odotan kotiinmenoa, onko mitään enää ehjänä :0

Päätän raporttini toistaiseksi tähän!
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Talo ehjänä

Ei ollut kissanroikale tuhonnut koko taloa. Tarpeetkin oltiin tehty kiltisti hiekkalaatikkoon. Illalla Viivi (siis se kissa) näytti kuitenkin että on ronski leidi, ja kusaisi kylppärin lattialle, juuri siihen ritilän kohdalle..

Muttamutta, millä kissan saa lopettamaan johtojen pureksimisen?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Talo ehjänä

Viestin lähetti bisnesman


Muttamutta, millä kissan saa lopettamaan johtojen pureksimisen?

Kuten jo aikaisemmin olen sanonut: KYLMÄÄ vettä suihkutuspulloon ja suihkaus kissan päälle samalla kun karjaiset PAHALLA äänellä EI! Kyllä se pikkuhiljaa sen oppii, ihan samalla tavalla kun se oppii tuntemaan positiiviset asiat kuten ruokapurkin avaamisnirskahduksen...

PS: Vai että Viivi... meinaatko hommata sille Wagnerin kaveriksi?
 

Carlos

Jäsen
Re: Talo ehjänä

Viestin lähetti bisnesman
Muttamutta, millä kissan saa lopettamaan johtojen pureksimisen?

Tai voit myöskin kokeille johtojen sivelemistä syanidilla, varmasti toimii. :-)

Suosittelen silti enemmän tuota Predatorin idea...
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Jos murheenasi on kissan johtojen pureskelu, niin kipaisehan eläinkauppaan ja osta sieltä kuulemman kissojen mielestä pahan makuista ainetta, jota sitten sipelet johtoihin.

Jos se on kiinnostunut TV:stä tai siihen liittyvästä, niin pakota mirri katsomaan HN. Muista jättää ääni päälle. Kyllä Anu ja Juti hoitavat ongelmasi pois päiviltä tietämättään.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Talo ehjänä

Viestin lähetti Carlos


Tai voit myöskin kokeille johtojen sivelemistä syanidilla, varmasti toimii. :-)


Hyi hyi Carlos, millaista vihjailua! Tuolla menolla saat kimppuusi palstan hirvenmetsästysketjusta kaikki rapujen, liejuryömijöiden, hyttysten ja hirvien suojelijat!

Mutta vielä itse asiaan: liittyyköhän tuo johtojen pureskelu kissan sukupuoleen? Minun huushollissani on aina sattumoisin ollut uroskissoja ja ne eivät kakaranakaan olleet kiinnostuneita sähköjohdoista. Sen sijaan pitkin verhoja ne kyllä lentelivät kovastikin. Tyyli oli yleensä tämä: hirveä spurtti pitkin lattioita, mutkaan tullessa otettiin seinästä lisävauhtia ja sitten hypättiin kynnet ojossa n. puoliväliin verhoa... siitä sitten kiivettiin kovalla rapinalla katonrajaan verhotangon päälle... sitten jäätiin sinne ylös avuttomana naukumaan kun ei enää osattu tulla alaspäin sitä verhoa pitkin (meillä on todella korkeat huoneet).
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Isoveljen koira pureskeli seinän nurkkaa. Isoveli siveli seinään tabascoa. Loppui se pureskelu. Olihan se koira hetken yskinyt ja kakinut, mutta menipähän oppi perille.
 

Michelle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kissat ovat kivoja, vaikka itse olenkin enemmän koiraihminen.

Poikaserkkuni onnistui muutama vuosi sitten löytämään jostain todellisen villikissan: se oli ilmeisesti jonkun maaliskuisen kuutamoyön tulos eikä ollenkaan sopeutunut sisätiloihin. Melko nopeasti kissasta tuli todellinen tyranni: Teddy määräsi säännöt ja muut elivät niiden mukaan! Lähes kaikki pelkäsivät sitä, ja ihan aiheesta: Teddy teki yllätyshyökkäyksiä varsinkin keskellä yötä pahaa-aavistamattoman nukkujan kimppuun, ja jäljet olivat sitten sen mukaiset. Kynsittyään uhrinsa lähes henkihieveriin (tai ainakin hermoromahduksen partaalle!) Teddy käpertyi tyytyväisenä nukkumaan keinutuoliin. Ihana, omapäinen otus.
Tätä nykyä Teddy asuu maatalossa, ja kuulemma on oikein tyytyväinen oloonsa. Tarina ei kerro, kuinka tyytyväinen uusi isäntäperhe on..!

Tulipa kissoista mieleen toinenkin hupaisa muisto.
Asuin tuolloin kerrostalossa, ja seinänaapureillani oli kissa. Se katti otti tavaksi tulla meille kylään ikkunoiden ulkopuolella olevaa pientä uloketta pitkin, mikä aiheutti erinäisiä tilanteita; meillä kun sattui olemaan siperianhusky... Koiramme ei kovasti tykännyt kissan kyläilyistä, varsinkaan kun kissa ei koskaan omin avuin suostunut lähtemään kotiinsa vaan olisi varmasti jäänyt meille pysyvästi ellei sitä olisi kiikutettu aina takaisin naapuriin.
Tuo ei sinänsä vielä ole mitenkään kovin koomista, mutta nykyään huvittavaksi asian tekee se, että se kissa kuului Teemu Laineelle - tälle Jokereiden nuorelle lupaukselle (??). (Harmi muuten näin jälkeenpäin ajateltuna, etten tullut keränneeksi vaikkapa karvoja siltä kissalta - voisivat olla kovaa valuuttaa fanien keskuudessa! Heh. Teemu oli tuolloin kyllä melko pieni pojannappula.) Muistan aina Teemun ja hänen siskonsa pöllämystyneet ilmeet, kun ensimmäisen kerran palautin kissan heille ja kysyin, että puuttuuko heiltä kenties jotain. Eivät olleet edes huomanneet, että karvaturri oli lähtenyt johonkin...
Jossain vaiheessa Laineet kyhäsivät verkon parvekkeelleen, niin että kisu ei enää päässyt kyläilemään. Koiramme jäi kovasti kaipaamaan..!
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Talo ehjänä

Predator:
Eihän sitä koskaan tiedä.
Nyt ei ole edes enää niin allerginen olo, selvästikkin alan tottumaan kissan läsnäoloon.
Oishan siitä toisesta kissasta kummasti kaveria, mutta en ole vielä päättänyt, leikkaanko Viivin vai en. Wagnerin tullessa lienee viisainta kuohita jompikumpi, tai huolehtia ehkäisystä.

Kisumirri ei ole toistaiseksi kiinnostunut verhoista. Pyyhkeet ja aamutakki sen sijaan saa kyytiä! Kisuli on myös perso minun ruuille, eli se kerjää kokoajan...

Oloneuvos: Tuo katti kyllä katsoo HN:än ja jostain kumman syystä se taitaa jopa pitää ohjelmasta. Sen verran kova hurina kuuluu kisumirrin lähistöltä..

Nyt on jo kolmas yö peräkkäin kun kissa herättelee vähän väliä.
Onkohan olemassa mitään ainetta, joka rauhoittaisi kissan yön ajaksi. Tuo pikku riiviö kun kömpii sänkyyn ilta kymmeneltä ja on sitten klo 2 jo täysin virkeä.
Saa nähdä miten jaksan huomenaamulla kun pitää olla studiossa 7.30, valvoisko kissan kanssa läpi yön ja nukkuisi kunnon päikkärit samaan aikaan kissan kans..
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: Re: Re: Talo ehjänä

Viestin lähetti bisnesman
Nyt ei ole edes enää niin allerginen olo, selvästikkin alan tottumaan kissan läsnäoloon.


Jep, alku on hieman paha. Itse olin 10 vuotta sitten niin allerginen kissoille, että meinasin tukehtua kissan raapaistua minua. Nykyään talossa on neljä kissaa ja minä olen niiden ruokkija / purulelu.

Tuosta yöleikkimisestä sen verran, että kissa kyllä lopettaa sen aikanaan. Pentuna on vaan sitä turhaa tarmoa ja välillä katti saa aikuisenakin sätkykohtauksia keskellä yötä, mutta kyllä se siitä.


taitaa jopa pitää ohjelmasta. Sen verran kova hurina kuuluu kisumirrin lähistöltä..


Kiinnostavaa triviaa: myös loukkaantunut / tuskissaan oleva kissa kehrää. Miksi tuon tämän esiin? Oh, no reason :)

Onkohan olemassa mitään ainetta, joka rauhoittaisi kissan yön ajaksi. Tuo pikku riiviö kun kömpii sänkyyn ilta kymmeneltä ja on sitten klo 2 jo täysin virkeä.

Ei siinä mitään ainetta tarvita. Pidä vesseli kovassa touhussa nukkumaanmenoon asti. Jos katti yrittää mennä nukkumaan, herätä se leikkimään. Kyllä se siitä ajan mittaan sopeutuu yörytmiisi. Tai sinä sen...
 

yyz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Team Korak, Tapanilan Erä
Yöjuoksuista ja vähän muustakin

Kokemuksen syvällä rintaäänellä (kolme 12 vuotiasta leikattua poikakissaa omistavana) voin todeta että yölliset juoksut eivät lopu välttämättä koskaan. Niihin tottuu ja niihin voi kyllä vaikuttaa esim. leikkimällä kissan kanssa mahdollisimman paljon tai järjestämällä sille aktiviteetteja päivisin. Kissathan ovat periaatteessa yöeläimiä ja sinunkin kissasi luultavasti nukkuu suurimman osan päivästä poissaollessasi (sillä on tylsää), joten virtaa riittää illaksi/yöksi kevyestikin.

Suosittelen myös lämpimästi toisen kissan hankkimista Viiville kaveriksi. Meillä oli aikoinaan sama tilanne, että vaimoni ja minä olimme päivät töissä, joten hankimme kerralla kaksi kissaa, jotta heillä olisi seuraa toisistaan (kolmas kissa tuli hieman myöhemmin). Tämä toimii loistavasti ja saattaa myös rauhoittaa yöllisiä touhuja.

Mikäli kissasi tekee asiansa hiekkalaatikon ulkopuolelle aina tiettyyn paikkaan, yksi konsti on laittaa siihen paikkaan ruokaa; kissa ei merkkaa ruokapaikkojaan. Samoin tuo mainittu vesipullon käyttäminen on varsin hyvä keino, jos kissa pureskelee johtoja tai tekee muuta ei toivottua.

Mikäli Viivi raapii huonekaluja/seiniä laita niihin kohtiin hieman pippuria; auttaa useimmiten. Ensisijaisesti suosittelen kyllä kynsien säännöllistä leikkaamista ja raapimispuun tai useamman raapimistason hankintaa.

Onnellisia hetkiä Viivin kanssa toivottaen...
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Yöjuoksuista ja vähän muustakin

Viestin lähetti yyz

Suosittelen myös lämpimästi toisen kissan hankkimista Viiville kaveriksi. Meillä oli aikoinaan sama tilanne, että vaimoni ja minä olimme päivät töissä, joten hankimme kerralla kaksi kissaa, jotta heillä olisi seuraa toisistaan (kolmas kissa tuli hieman myöhemmin). Tämä toimii loistavasti ja saattaa myös rauhoittaa yöllisiä touhuja.

On käynyt mielessä. Pitää nyt katsoa tuo allergiatilanne. Toisaalta jo nyt on ongelma hoitopaikan suhteen. Kaksi kissaa ei ainakaan helpota tilannetta.

Mikäli kissasi tekee asiansa hiekkalaatikon ulkopuolelle aina tiettyyn paikkaan, yksi konsti on laittaa siihen paikkaan ruokaa; kissa ei merkkaa ruokapaikkojaan. Samoin tuo mainittu vesipullon käyttäminen on varsin hyvä keino, jos kissa pureskelee johtoja tai tekee muuta ei toivottua.

Kaikkein ikävintä se on yöllä. Ei millään jaksaisi nousta jahtaamaan kattia kolmen aikaan. Sitä yrittää vaan houkutella nukkumaan :)

Mikäli Viivi raapii huonekaluja/seiniä laita niihin kohtiin hieman pippuria; auttaa useimmiten. Ensisijaisesti suosittelen kyllä kynsien säännöllistä leikkaamista ja raapimispuun tai useamman raapimistason hankintaa.

Onnellisia hetkiä Viivin kanssa toivottaen...


Raapimispuu sillä on, mutta se ei jostain syystä kiinnosta kattia...
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Been there, done that -tyylisiä neuvoja kissojen omistajille...

Meidän Miukuli oli kova poika tekemään tarpeensa kukkaruukkuihin pienenä. Tultiin kotiin ja kaikki mullat ruukuista oli kaavittu lattialle ja ruukuista löytyi kaikenlaista muuta mukavaa. Saatiin tämä ikävä rituaali loppumaan, kun laitettiin kukkaruukkujen päälle talouspaperia, joka oli upotettu etikkaan.

Hiekka alkoi kiinnostaa, kun vaihdettiin se toisen merkkiseen, sairaan kalliiseen tietenkin. Herra kyllä vieläkin protestoi, jos sattumalta laatikko on jäänyt siivoamatta riittävän usein.

Raapimispuulle opetettiin hienoon tee itse ensin -tyyliin eli raavittiin itse puuta ja sitten otettiin kissa syliin ja lässyttäen selitettiin, että tätä saa raapia ei sohvia. Oppi vihdoin ja viimein senkin.

Kaksi kissaa on todella parempi kuin yksi ja huomattavasti helpompi hoitaa. Tosin yöjuoksut ovat melko äänekkäitä, mutta earit on aika hyvä keino estää tuo häirintä. Parempi sentään, että leikkikaverina on toinen kissa kuin omat varpaat. Ja kyllä se vauhti siitä vähän rauhoittuu, kun kissa on pari vuotias...
 

Shane

Jäsen
Kysymys kissanomistajille..

Mikä kissanhiekka toimii parhaiten? Itse nimittäin hankin kissan (puolivuotias leikattu tyttö) jokin aika sitten, ja olosuhteiden pakosta joudun ainakin toistaiseksi pitämään hiekkalaatikon solukaksioni "olohuoneessa". Muutamia eri merkkisiä hiekkoja olen kokeillut, enkä ole ollut oikein tyytyväinen. Hajua on riittänyt, vaikka olen puhdistanut laatikon päivittäin.

Vai olenko kenties liian vaativa, eli saako laatikkoa ikinä pysymään täysin hajuttomana?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Re: Kysymys kissanomistajille..

Biokat's Classic on nyt käytössä, hyvin paakkuuntuva hiekka, sitoo myös hajun hyvin. Myydään isossa pussissa, tosin taisi olla aika kallista.

Noita mainostettavia ei kannata kenenkään käyttää, Cassius lienee huonointa hiekka mitä markkinoilta löytyy.

Niin, ja mikään hiekka ei ole tarpeeksi hyvää, jos astiaa ei tyhjennä tarpeeksi usein, eli päivittäin tai vähintään kahden päivän välein.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Kysymys kissanomistajille..

Viestin lähetti Footless
Biokat's Classic on nyt käytössä, hyvin paakkuuntuva hiekka, sitoo myös hajun hyvin. Myydään isossa pussissa, tosin taisi olla aika kallista.

Noita mainostettavia ei kannata kenenkään käyttää, Cassius lienee huonointa hiekka mitä markkinoilta löytyy.

Niin, ja mikään hiekka ei ole tarpeeksi hyvää, jos astiaa ei tyhjennä tarpeeksi usein, eli päivittäin tai vähintään kahden päivän välein.

Viivi käyttää lähikaupasta löytyvää Pirkka-kisunhiekkaa..joka päivä otan jätökset pois, pari kertaa viikossa lisään hiekkaa ja ehkä kolmen viikon välein kaikki uusiksi. Eikä ole paskonut lattialle.
 

CatWoman

Jäsen
Oikean kissanhiekan valinta auttaa kyllä ongelmaan. Jos kissa ei ole iso ja läski, voi myös miettiä sellaista katettua vessaa, jossa on suodatin katossa.

Meillä kaksi pojua siirtyivät vähän aikaa sitten käyttämään puupelletteja. Ja kaikki osapuolet ovat olleet tyytyväisiä. Pelletit ovat sellaisia puujauhosta puristettuja pieniä "pötkylöitä". Kastuessaan hajoavat ja muuttuvat takaisin puruksi.

Käyttö on helppoa. Laatikkoon pohjalle pellettejä ja niitä voi sitten välillä hieman sekoitella, jos kisuli on käyttänyt vessaa ahkerasti. Isommat ja haisevat jätökset kannattaa tosin poistaa heti. Meillä vaihdetaan kaikki pelletit viikon välein, eli mitään pissapaakkuja ei ennen sitä poistella.

Muita hyviä puolia:
- Tuoksuu miedosti männylle ja imee siihen tehdyistä tarpeista hajut hyvin.
- Kakat voi heittää suoraan vessanpyttyyn, sillä puru ei tuki röörejä. Loput menevät hyvin kompostiin.
- Kevyt kantaa kaupasta
- Ei kulkeudu tassuissa ympäri huonetta siten kuin hiekka.

Merkkejä on ainakin Keroxin Pellexit, Rainbow:lla on joku puupohjainen, mutta jos haluaa todella säästää tai kissoja on enemmän, kannattaa hakea rautakaupasta lämmittämiseen tarkoitettuja Vapon pellettejä. Samaa tavaraa, mutta huomattavasti halvempaa. Saa myös 500 kg:n tukkuerissä... ;) Meillä tosin on vielä riittänyt 20 kg:n säkki.

Jos hiekkamerkkiä vaihtaa, kannattaa aloittaa varovasti, sillä kissa voi vierastaa uutta hajua ja tehdä tarpeensa jonnekin muualle. Suosittelen laittamaan uutta merkkiä ensin hieman vanhan, tutun hiekan joukkoon ja sitä sitten lisäilemään pikkuhiljaa kunnes kaikki on vaihdettu.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Predator
Meikäläinen kun on ollut kissojen kanssa tekemisissä koko elämänsä ajan, niin ajattelin vielä yrittää antaa asiasta lisäinfoa niin paljon kuin pystyn:

- aivan kuten "silmät ovat sielun peili", suu on lemmikin terveyden ikkuna. Vähän haiskahtava hengitys ei ole vaarallista yleensä, mutta muutamat vakavat sairaudet voivat muuttaa selvästi hengityksen hajua. KALLIS eläinlääkäri tekee itse asiassa ensimmäisen diagnoosinsa näillä perusteilla mitä nyt tässä kerron.

- omituisen makea, hedelmäinen haju voi viitata vanhenevan kissan diabetekseen, varsinkin jos eläin juo ja virtsaa tavallista enemmän ja laihtuu.

- virtsaa muistuttava haju hengityksessä voi olla munuaissairauden oire, varsinkin jos siihen sisältyy lisääntynyt jano ja virtsaaminen ja ruokahaluttomuus

- suusta lemahtava haju, jota eläinlääkärit sanovat yksinkertaisesti raadon/mädän hajuksi ja joka liittyy oksenteluun, ruokahaluttomuuteen, vatsan turpoamiseen tai silmien tai ikenien keltaisuuteen (silmien sivuilla olevat vilkkuluomet ovat voimakkaasti näkyvissä), voi viitata myös maksasairauteen.

- kissasi on 12-vuotias, joten oletan että sitä on säännöllisesti käytetty eläinlääkärillä esim. hammaskiven poiston takia. Jos ei ole, niin sen hengitys saattaa haista suussa muhivan bakteeri-infektion takia ja sillä saattaa olla myös ientulehdus. Tuon ikäisellä kissalla yksi ruokahaluttomuuden syy voi olla myös se, että sen hampaita särkee - reikiä tulee kissankin hampaisiin. Se ressukka kun ei osaa sinulle sanoa, että "isi hei, mun hammasta särkee - mä en pysty syömään, on paha olo".

Tutki nyt ensin nämä jutut ihan itse - ei maksa mitään.

edit : tämä on mielipidekysymys, mutta sanon nyt kuitenkin oman mielipiteeni. Jos käy niin surkeasti, että lemmikkisi joutuu lähtemään autuaammille hiirestysmaille, niin paras lääke suureen suruun on sellainen pikkuruinen vipeltävä karvakerä joka kiipeää terhakkaasti verhoja tai punttiasi pitkin ylös, puree raivoisasti hampaattomalla suullaan peukaloasi ja asunnon sähköjohtoja, kaivaa sängyn alta esiin jokaisen villakoiran ja nukahtaa kesken ilmalennon - hypätessään jostakin nurkasta sinun isovarpaasi kimppuun. Ei se uusi pentu tietenkään koskaan korvaa sen edeltäjää - mutta kyllä siihen taas täysin hullaantuu. Been there, done that.
Jep, tässä vähän "speksejä" ja lisävalaistusta kissani tilaan.

Eläin ei ilmeisestikään ole ruvennut juomaan tavallista enemmän, vaan lähinnä juonti ja kuseminen ovat aivan normaalilla tasolla. Syöminen on koko viikon ollut ilmeisesti täysin olematonta. Helvetin laiha se on aina ollut kaiketi lähinnä äärimmäisen nirsoutensa tähden, mutta kaipa se siitä on vielä lisää laihtunut viikon syömättömyyden jäljiltä. Eläin siis pääasiassa makaa kaikkien tassujensa päällä puoliunessa, reagoi kyllä tapahtumiin ja viime viikonloppuna (kun viimeksi olin sen kanssa tekemisissä) tuli vielä itse likelle puskemaan ja silitettäväksi, hakeutui myös viereen nukkumaan. Turkkinsa ei näytä varsinaisesti hirveältä, mutta jotenkin ruokkoamattomalta kylläkin - en muuten muista neljän päivän aikana kertaakaan nähneeni sen suorittavan perusteellista pesuoperaatiota, kunhan vähän lääppi väsyneen oloisena tassujaan ja kylkeään. Huomasin kotiin saavuttua ensimmäisen kerran elävää silittäessäni valtaisan karvanlähdön, käsittelyn jälkeen näytti lähinnä siltä kuin käsissäni olisi ollut minkkihansikkaat.

Mutsi roiski eilen väkivalloin sen turkkiin parafiiniöljyä (mahdollisen karvapallotukoksen liuottamiseksi) ja lärviin jogurttia tms. ja nyttemmin (toivottavasti vain tästä traumasta johtuen) se on lähinnä viettänyt aikaansa mahdollisimman kaukana muista ihmisistä. Voin kuvitella millaista kamppailu-urheilua se on ollut, kun mutsilla on vielä leikkauksen jäljiltä 1½ toimivaa kättä - mutta pakko oli tehdä.

Lääkärissä on käytetty, madotettu on. Hammaskivet on kai poistettu viimeksi pari vuotta sitten. Vilkkuluomensa ovat normaalit, vatsa ei tunnu erikoisen turvonneelta eikä kissa arista puristeltaessa... muuta en oikein osaa kysymättä kertoa, eikä enemmästä virtuaalidiagnosoinnista taitaisi oikein apuakaan olla, vaikka olisimme molemmat muodollisestikin päteviä kissalääkäreitä (ja vaisu hymiö). Toivo ei ole vielä kokonaan menetetty - jos kissa selviää vielä viikonlopusta, se viedään heti maanantaina lekuriin. Kyseessähän saattaa olla vaikka paikallinen karvapallotukos jossain vatsassa, masennus tai jokin muu ei-niin-lopullinen tai kallishoitoinen vaiva, jota ei vain ole osattu epäillä. Toivottavasti tuttu lääkäri ymmärtää ja suostuu ottamaan verikokeet.

Vielä kerran kiitokset, Preda. Ohjeesi on nyt välitetty eteenpäin ja mutsi ryhtynyt haistelemaan kissan naamaa. Itse en valitettavasti (yeah right) pääse tarkistusta suorittamaan, sillä kissa asuu äiteen kanssa 50 kilometrin päässä. Ja kommenttina edittiisi: elukan tämänhetkinen palvelushenkilö sanoi aiemmin päivällä, että jos tuo joudutaan lopettamaan, häntä on aivan turha tulla yllättämään millään uudella karvapallolla - niin kamalaa siitä luopuminen aina on. Sääli, mutta ymmärrän; olenhan samassa veneessä... itse kyllä saattaisin vielä joskus innostua sellaisesta pienestä tappajasta. Toivottavasti sellaista ei tarvitse ajatella esim. seuraavaan viiteen vuoteen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
rapster, sorry - minä luulin että se kissa on nimenomaan sinun luonasi. Ei millään pahalla, mutta tuo ns, "vanhemman väen" kissan lääkitseminen ei aina ole sitä mitä sen kissan suhteen pitäisi olla - miksi ihmeessä äitisi syötti sille väkisin jugurttia? Kissan maha kestää todella huonosti maitotuotteita - ellei niissä ole reilusti rasvaa mukana, ja nykyíset jugurtithan ovat lähes rasvattomia.
Ihan noin yleensäkin kissan olisi hyvä saada nautiskella kunnon VOITA pari-kolme kertaa viikossa. Kissan ei tarvitse miettiä rasvaisesta voista aiheutuvia kolesterooliongelmia, vaan todella 100 % rasvainen voi on kissalle hyväksi. Esim. ujonpuoleisen kissanpennun kaveriksi pääsee satavarmasti kun viitsii tahria sormenpäänsä voihin. Kissa tulee nuolemaan ekstaasissa putipuhtaaksi jokaisen sormen - sen jälkeen se suorittaa täydellisen pesun nuolemalla turkkinsa joka paikasta, levittäen sitä rasvaa kielestään turkkiinsa - ja sitten Hän onkin taas niin hurmauskelpoinen että vot poijjaat!

Ja minä ehdotin sitä uutta pentua sinulle, kun käsitin että tämä syömälakon tehnyt kissa on nimenomaan sinun huushollissasi.
 
Viimeksi muokattu:

Paskinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, FC Bottom, Arsenal
Ja myös sellainen asia, että kun kissa ei saa oksennettua karvapallojaan mahasta kartanolle, niin sillon pitää (ja muulloinkin) kasvattaa ruohoa kissalle se nimittäin auttaa karvojen oksentamiseen.
Ruohoksi käy ihan normaali kaura, siemeniä mullattuun purkkiin ja vettä päälle ni johan katti katterson vetää ruohot naamaansa kun ne on kasvaneet. Ja laatta lentää ja kissa voi hyvin.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Predator
Ei millään pahalla, mutta tuo ns, "vanhemman väen" kissan lääkitseminen ei aina ole sitä mitä sen kissan suhteen pitäisi olla - miksi ihmeessä äitisi syötti sille väkisin jugurttia? Kissan maha kestää todella huonosti maitotuotteita - ellei niissä ole reilusti rasvaa mukana, ja nykyíset jugurtithan ovat lähes rasvattomia.
Ihan noin yleensäkin kissan olisi hyvä saada nautiskella kunnon VOITA pari-kolme kertaa viikossa. Kissan ei tarvitse miettiä rasvaisesta voista aiheutuvia kolesterooliongelmia, vaan todella 100 % rasvainen voi on kissalle hyväksi.
Jogurtti (jos sitä nyt sille syötettiiin) johtui juurikin sen nirsoudesta, banaanit ja hedelmäpommit taitavat veden ohella olla ainoata juoksevanpuoleista ravintoa, mitä elukka suostuu edes normaalisti syömään. Esim. kermaan ei kyseinen häirikkö tahdo koskeakaan. Luulisin kuitenkin, että niistä määristä, mitä kissa jugurttia on syönyt, ei kauheasti haittaa ole. Harvinaisempaa herkkua se sille kuitenkin on.

Enpä ollut kuullutkaan tuosta maitotuotejutusta, rasvan erikoisesta hyveellisyydestä puhumattakaan. Jotenkin sitä on elänyt luulossa, että kissoille ei monen muun pieneläimen tavoin saisi syöttää mitään liian rasvaista tai suolaista sapuskaa. Korjautuipa tämäkin luuloni, toisaalta itse en ole kattia pitkään aikaan ruokkinutkaan.

Rairuohoa paremmin eläimelle maistuvat (tietenkin) kaikki muut kodin viherkasvit, jotka niitä myrkyllisiä lukuunottamatta on syöty moneen kertaan. Ja oksentaminenhan suoritetaan mielellään mahdollisimman korkealta ja mahdollisimman edustavan kukomisperformanssin jälkeen, esim. hattu- ja kirjahyllyt käyvät tähän tarkoitukseen oikein mainiosti. Itse-, oma-, seko- ja kusipäinen, mutta siitä huolimatta ja sen takia aivan ihastuttava olio on siis kyseessä. Kunpa se selviäisi, ja ryhtyisi taas paskantelemaan normaaliin tapaan mutsin mokkabuutseille.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Talo ehjänä

Viestin lähetti bisnesman
Ei ollut kissanroikale tuhonnut koko taloa. Tarpeetkin oltiin tehty kiltisti hiekkalaatikkoon. Illalla Viivi (siis se kissa) näytti kuitenkin että on ronski leidi, ja kusaisi kylppärin lattialle, juuri siihen ritilän kohdalle..

Muttamutta, millä kissan saa lopettamaan johtojen pureksimisen?

Ei tartte mitään syaniideja tai kalliita aineita eläinkaupasta. Ens kerralla ostat kaupasta pullon sitruunalimettiä (sellasessa vihreessä pullossa) ja sivilet sitä johtoihin. Suurin osa kissoista inhoaa voimakasta sitruunan hajua. Varmasti pitää hampaansa&kyntensä poissa johdoista. Tän konstin oon todistanu toimivan kolmessa eri tapauksessa.

Edittiä: Havaitsin että tää topikki on vuodelta 2002 joten myöhässä taidan olla :p
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Kissani sairaskertomus sai sitten helpottavan mutta surullisen lopun, sillä Leevi-kissani nukkui pois tänään iltapäivällä.

Eläinlääkäri totesi kissan kärsineen munuaiskasvaimesta, joka oli levinnyt pitkälle ympäri sen kehoa, eikä mitään ollut enää tehtävissä, joten parhaaksi todettiin päästää jo tarpeeksi kauan kärsinyt kissa vihdoin tuskistaan.

Surettaa kovin, etten päässyt jättämään sille jäähyväisiä. Toisaalta sain viettää sen kanssa edellisen viikonlopun kaikessa rauhassa kotona. Tuli mitä tuli, muistan AINA tämän kissan ja hetket, jotka sain sen kanssa viettää.

Täytyy sanoa, ettei paljon jääkiekko innosta tällä hetkellä. Onneksi oli sentään edes verran rahaa, että sain kaupasta neljä pulloa Koffia, kämppikseltä voinen pölliä vielä ryypyn viinaa. Loppuun vielä parit kuuluisat lainaukset (Tuohon Fog-runoon on tehty myös hieno sävellys, kannattaa tsekata).

...

You will always be lucky if you know how to make friends with strange cats
--Colonial American Proverb

Leonardo Da Vinci
"The smallest feline is a masterpiece."

"I think what makes us [cat people] feel superior is not that we have a cat in our homes, but that a cat has found us acceptable to live with. There's a thrill in that that a dog owner will never know."

--Haskel Frankel, Foreword to Dr. L. J. Camuti's book "All My Patients Are Under the Bed - Memoirs of a Cat Doctor"

"The fog comes
on little cat feet.

It sits looking
over harbor and city
on silent haunches
and then moves on."

Carl Sandburg, Fog (Chicago Poems)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
rapster, kivat muistot siltä teidän yhteiseltä 12-vuotiselta taipaleelta auttaa jaksamaan.

Vai että kasvain se sitten oli. Kissasi oli siis saanut elämän arpajaisissa melko huonon noppaluvun - ilman tuota syöpää se olisi hyvinkin voinut elää vielä vaikka toiset 12 vuotta, vanhempiakin katteja tiedetään olleen olemassa.

Tsemppiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös