Presidentinvaalit 2006

  • 303 872
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Padis kirjoitti:
Tietysti kelpaa. Vittuunnuin vain siitä, kun olet valmis tuomitsemaan vähämieliseksi n. puolet äänestävästä kansasta. Pistä pipo päähän niin ei järki jäädy näillä keleillä.

Luetaan niitä viestejä.

Minähän kirjoitin, että en tunne ketään, joka äänestäisi Haloskaa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että minä EN VOI MYÖSKÄÄN TUNTEA KETÄÄN TÄYSJÄRKISTÄ, joka äänestäisi Halosta, koska EN TUNNE KETÄÄN, JOKA ÄÄNESTÄISI HALOSTA!

Kysymys on loogisesta deduktiosta. Katso sanakirjasta.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Pantse67 kirjoitti:
Luetaan niitä viestejä.

Minähän kirjoitin, että en tunne ketään, joka äänestäisi Haloskaa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että minä EN VOI MYÖSKÄÄN TUNTEA KETÄÄN TÄYSJÄRKISTÄ, joka äänestäisi Halosta, koska EN TUNNE KETÄÄN, JOKA ÄÄNESTÄISI HALOSTA!

Kysymys on loogisesta deduktiosta. Katso sanakirjasta.
Niin, jos kuuluisin tuttuihisi ja äänestäisin Halosta niin varmasti en sitä sinulle kertoisi. Sillä jos kertoisin niin tulisi silmille niin kauheaa paatosta että oksat pois.

Ihan varmasti tunnet jonkun joka on äänestänyt Halosta.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pantse67 kirjoitti:
Luetaan niitä viestejä.

Minähän kirjoitin, että en tunne ketään, joka äänestäisi Haloskaa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että minä EN VOI MYÖSKÄÄN TUNTEA KETÄÄN TÄYSJÄRKISTÄ, joka äänestäisi Halosta, koska EN TUNNE KETÄÄN, JOKA ÄÄNESTÄISI HALOSTA!

Kysymys on loogisesta deduktiosta. Katso sanakirjasta.

Et tunne ketään täysijärkistä joka äänestää Halosta? Elät ilmeisesti musta/valko elokuvassa. En jaksa enää väitellä. Pidä mielipiteesi ja kaverisi.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Pantse67 kirjoitti:
Täytyy vielä sen verran todeta, että kun ehdokkaita katsoo, niin toinen heistä näyttää presidentiltä ja toinen siltä, kuin olisi juuri noussut turistibussista.

Arvatkaa kumpi?

No mä olen kanssa katsellut, että Sauli on käynyt justiinsa Tallinnassa silmäpussejaan pienentämässä.

Vitsivitsi. Aikuisten oikeasti: en ole päättänyt.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
HemmoP kirjoitti:
Luuletko, että noiden 50:n tuotantolaitoksen työpaikat ovat syntyneet ilman, että Suomen päässä on leikattu ?

Tarkkoja työpaikkojen siirtymislukuja on aika mahdoton antaa, koska luontainenkin kehitys on vähentänyt niitä Suomesta eikä kaikkia ole vastaavasti korvattu muualla.

Ei varmasti - kuitenkin keskimäärin (mikä on aina vaarallista) niissä yrityksissä, jotka ovat perustaneet/siirtäneet tuotantoa Kiinaan (tms), myös henkilöstön määrä Suomessa on kasvanut. Ei tietysti tuotannossa, mutta muualla.

Mitään absoluuttista totuutta tähän kuitenkaan löytyy.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Padis kirjoitti:
Et tunne ketään täysijärkistä joka äänestää Halosta? Elät ilmeisesti musta/valko elokuvassa. En jaksa enää väitellä. Pidä mielipiteesi ja kaverisi.

Heh, et ilmeisesti vieläkään ymmärtänyt, mitä kirjoitin. :-) Noh, ei Halosen kannattajalta voi kauhalla vaatia... ;-)
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pantse67 kirjoitti:
Heh, et ilmeisesti vieläkään ymmärtänyt, mitä kirjoitin. :-) Noh, ei Halosen kannattajalta voi kauhalla vaatia... ;-)

Heh, voisitko kiireiltäsi yrittää antaa lusikalla jos vaikka ymmärtäisin mitä tarkoitit.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Twite kirjoitti:
Niin, jos kuuluisin tuttuihisi ja äänestäisin Halosta niin varmasti en sitä sinulle kertoisi. Sillä jos kertoisin niin tulisi silmille niin kauheaa paatosta että oksat pois.

Ihan varmasti tunnet jonkun joka on äänestänyt Halosta.

Itse asiassa kaveripiiriini kuuluu melkoisia Sauli-fanaatikkoja. Itse olen ollut asiasta verrattain hiljaa.

Ja tosiaan, epäilen erään Jokeri-kannattajakaverini (vai pitäisiko sanoa "toverini" ;-) äänestävän Halosta, mutta en ole viitsinyt häneltä asiaa tiedustella sen enempää, koska tyyppi on muuten ihan asiallinen. Mutta tästäkään asiasta en ole varma!
 

HemmoP

Jäsen
Twite kirjoitti:
Ainakin yhden tapauksen tiedän jossa suomalainen yritys perusti tehtaan Kiinaan ja korvasi tuolla tehtaalla Kauko-Idän alihankkijansa. Suomen päässä ei leikattu. Valitettava realiteetti on että ko. tapauksessakaan ei kannattanut tuota tehdasta Suomeen perustaa.


Miksi he alunperin valitsivat Kauko-Idän Suomen sijasta ? Yrityshän on suomalainen ?


Unohtui mainita, että kyseinen artikkeli todellakin koski vain Kiinaa. Ei siis Viroa, Itä-Eurooppaa, Aasian maita tai Etelä-Amerikkaa joissa myös on aika paljon "suomalaista" tuotantoa. Eikä kyse ole vain tavaran tuotannosta vaan vaikka esim laivojen ulosliputuksesta.

Ei kyse voi olla vain työntekijäkustannuksissa/työlainsäädännössä vaan oikeat ongelmat löytyvät verotuksesta ja valtion haluttomuudesta tukea suomalaista yrittäjyyttä/tuotantoa.
 

Tuamas

Jäsen
Vilperille, kun yritykset ovat niin ilkeitä ja vievät työpaikat Suomesta, niin kerrotko mikä on yritysten toiminnan tarkoitus?

Eli miksi yritykset toimivat? Mikä on niiden päämäärä?

Ja kaikkiin kysymyksiin vastaus on sama.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Padis kirjoitti:
Heh, voisitko kiireiltäsi yrittää antaa lusikalla jos vaikka ymmärtäisin mitä tarkoitit.

No yritetään.

Eli jos en tunne ketään, joka äänestäisi Halosta, niin en myöskään voi tuntea ketään täysjärkistä, joka äänestäisi Halosta. Tämä johtuu siitä, että en tunne ketään, joka äänestäisi Halosta.

Väännetäänpä vielä: Jos tuntisin jonkun, joka äänestäisi Halosta, hän saattaisi hyvinkin olla täysjärkinen. Mutta kun en ketään Halosta äänestävää tunne, en tiedä olisiko tämä hypoteettinen henkilö täysjärkinen vai ei.

Tämän paremmin en osaa asiaa selittää.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
HemmoP kirjoitti:
Miksi he alunperin valitsivat Kauko-Idän Suomen sijasta ? Yrityshän on suomalainen ?
Kyllä, täysin suomalainen yritys. Ko. yrityksellä on tehdas myös Virossa. En tiedä alunperäisiä syitä. Melko varmana veikkauksena kuitenkin pidän työvoimakustannuksia, ei niinkään verotusta ynnämuita syitä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Pantse67 kirjoitti:
No yritetään.

Eli jos en tunne ketään, joka äänestäisi Halosta, niin en myöskään voi tuntea ketään täysjärkistä, joka äänestäisi Halosta. Tämä johtuu siitä, että en tunne ketään, joka äänestäisi Halosta.

Väännetäänpä vielä: Jos tuntisin jonkun, joka äänestäisi Halosta, hän saattaisi hyvinkin olla täysjärkinen. Mutta kun en ketään Halosta äänestävää tunne, en tiedä olisiko tämä hypoteettinen henkilö täysjärkinen vai ei.

Tämän paremmin en osaa asiaa selittää.
Itse aloitit viisastelulinjan. Jos et kaikista tuntemistasi henkilöistä tiedä ketä he äänestävät, et voi väittää että et tunne ketään joka äänestää Halosta. Deduktioi tuo, logiisesti.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
HemmoP kirjoitti:
Luuletko, että noiden 50:n tuotantolaitoksen työpaikat ovat syntyneet ilman, että Suomen päässä on leikattu ?

Kun nyt ajattelee esim. Nokiaa, niin olisiko sinun mielestäsi Nokialla ollut mahdollisuutta tehdä Suomessa halpaa puhelinmallia, joka kilpailisi muiden valmistajien Aasiassa tehtyjen puhelimien kanssa? Vai olisiko sittenkin, niin että nuo tuotantolaitokset ovat joka Aasiassa tai eivät ole missään, jolloin Suomen työllisyydelle siitä ei ole mitään haittaa, sen sijaa Suomen bruttokoansantuote nousee Nokian vetämänä...
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Twite kirjoitti:
Melko varmana veikkauksena kuitenkin pidän työvoimakustannuksia, ei niinkään verotusta ynnämuita syitä.

työvoimakustannukset ovat erittäin hyvä arvaus - sillä arvalla saattaisi jopa voittaa. Siellä (on kyse Virosta, Ukrainasta, Venäjästä, Kiinasta tai Intiasta, jossa tuntipalkka on noussut jopa 1,5€:oon), niin työvoimakustannuksista on pääosin kyse.

Taisi tosiaan olla tämän päivän Taloussanomissa, missä sanottiin Intiassa tuntipalkan tuotannossa nousseen jopa tuohon 1,5€/h - eipä enää investointeja tule, vaan menevät muualle.
 

Mace

Jäsen
On ollut vähän puhetta SAK:sta, Halosen "ihmisläheisyydestä" ja siitä, kuinka Niinistö ei samalla tavalla aja "vähempi osaisten" asiaa. Tuo on herättänyt mielessäni yhden kysymyksen. Ymmärtääkseni SAK ajaa jäseniensä eli työntekijöiden etua. Se siis vaatii näille parempaa palkkaa, parempia työehtoja, jne. Kaikki nämä vaatimukset luonnollisestikin heikentävät työnantajan asemaa ja heidän mahdollisuuksiaan palkata uutta työvoimaa. Millä tavoin siis SAK ajaa työttömän ihmisen asiaa? Tilannehan on juuri päinvastainen: jos kerran ajetaan nykyään työssä oleville entistä parempaa asemaa, niin samalla viedään yrityksiä tiukempaan tilanteeseen ja kustaan silmille niitä, jotka eivät vielä ole työelämässä. Kuka voi palkata uutta työvoimaa, jos entisenkin kanssa tulee vain jatkuvasti lisää kustannuksia ja erilaisia rajoituksia?

Kun lisäksi tiedetään, että Halonen ja SAK kulkevat käsi kädessä, niin miten voidaan edellä mainitut seikat huomioiden sanoa, että Halonen olisi pienen ihmisen asialla ja siksi "ihmisläheisempi" kuin Niinistö? Vai tarkoitetaanko "pienillä ihmisillä" niitä hyväpalkkaisia duunareita eikä suinkaan työttömiä?
Jos nykyisten työntekijöiden asemaa pyritään koko ajan vain parantamaan, uuden työvoiman palkkaaminen käy entistä vaikeammaksi työnantajapuolelle. Niinistöhän nimenomaan ajattelee asiaa myös työnantajan näkökulmasta ja pyrkii siihen, että työtä tulisi lisää ja työttömyys laskisi. Tuohon tavoitteeseen pääsemistä ei kuitenkaan edesauta yhtään se, että nyt jo töissä oleva kansanosa vaatii koko ajan itselleen enemmän.

Ymmärrän toki, että SAK:n tehtävänä on ajaa juuri omiensa asemaa, mutta en mitenkään ymmärrä sitä, että joidenkin mielestä se on sitä "pienen ihmisen" asialla olemista ja (osa)syy äänestää Halosta. Ei helvetissä ole. Ei ainakaan silloin, jos pienellä ihmisellä ymmärtää muutakin kuin SAK:n johtaman duunariporukan.

Korostan, että en ole tosiaankaan näiden asioiden minkäänlainen asiantuntija enkä sellaista yritä esittääkään, mutta noin minä tuota asiaa päässäni pyörittelin. Kertokaa siis joku asiaan paremmin perehtynyt, jos tuo tekstini on pahaa paskapuhetta...
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Twite kirjoitti:
Itse aloitit viisastelulinjan. Jos et kaikista tuntemistasi henkilöistä tiedä ketä he äänestävät, et voi väittää että et tunne ketään joka äänestää Halosta. Deduktioi tuo, logiisesti.

Sanalla "tuntea" on kaksoismerkitys. Se voi tietyissä oloissa tarkoittaa myös tarkoittaa sanaa "tietää", kuten tässä tapauksessa.
 

Mace

Jäsen
Pantse67 kirjoitti:
Sanalla "tuntea" on kaksoismerkitys. Se voi tietyissä oloissa tarkoittaa myös tarkoittaa sanaa "tietää", kuten tässä tapauksessa.

Kun hiukan muokkaat alkuperäistä lausuntoasi, niin varmasti kaikille kelpaa: et tunne ketään täysjärkistä, jonka tietäisit äänestävän Halosta.
 

Cube

Jäsen
duud kirjoitti:
Tuohon toiseen kappaleeseen toteaisin vain, että ihan viime vuoden maksetut verot riittävät. Sanotaanko että abt kympin maksat veroja, niin pääset äänestämään? Olisko tuossa sopeva raja? Yliopistossa saatu luku- ja kirjoitustaito ei sitten riitäkään äänioikeuteen.
Niin. Nyt menin kyllä vähän sekaisin, mutta kokeillaas kuitenkin. Useinhan ihmiset vääntelevät ja kääntelevät asiat itselleen edullisiksi, joten pitäsikö tämä kappaleesi nyt tulkita niin, että ne koulut on sinulla käymättä vai? En ymmärrä miksi muutenkaan tällaista mallia esität. Eihän tuo logiikka ole edes lainkaan toimiva, koska siinä ei millään toteudu Daespoon alun perin ajama visio siitä, että vain älyllinen eliitti on oikeutettu antaman äänensä. Jos maksetut verot riittävät, niin silloinhan kaiken maailman jääkiekkoilijatkin pääsevät äänestämään. Siitähän se unelmavaltio syntyisikin.

Tosin eipä minullakaan ole noita talousopintoja takana, joten olen luonnollisesti kaikin puolin epäkelpo antamaan mielipiteeni niinkin ratkaisevaan asiaan kuin presidentin valintaan. Pitää varmaan tyytyä vain kateellisena selaamaan avovaimon kansantalouden ja makrotalouden oppikirjoja, kun itse olen niin yksinkertainen, etten tuohon Jumalan valitsemaan joukkoon - kauppatieteiden opiskelijoihin - jäseneksi pääse. Tai halua.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Macella ihan osuva teksti mielestäni. Missä minä olen töissä on valitettavasti luottamushenkilöinä ns. punikkeja henkeen ja vereen. Ei tavallaan ymmäretä isompaa kuvaa. Ihmisten tarvitsisi ymmärtää, että 70-80 luku on ohi ja nyt olisi kasvun paikka. Liian myöhään suomut tippuu silmiltä sanon ma.
 

HemmoP

Jäsen
Twite kirjoitti:
Kyllä, täysin suomalainen yritys. Ko. yrityksellä on tehdas myös Virossa. En tiedä alunperäisiä syitä. Melko varmana veikkauksena kuitenkin pidän työvoimakustannuksia, ei niinkään verotusta ynnämuita syitä.


Elcoteq ? Eikös se mustasilmäpiipon toiminta alkanut kukoistuksensa Virossa jossa valmistettiin Nokian puhelimia (-90) jotka myytiin Suomessa järkyttävällä katteella.


Ohmille

"Kun nyt ajattelee esim. Nokiaa, niin olisiko sinun mielestäsi Nokialla ollut mahdollisuutta tehdä Suomessa halpaa puhelinmallia, joka kilpailisi muiden valmistajien Aasiassa tehtyjen puhelimien kanssa? Vai olisiko sittenkin, niin että nuo tuotantolaitokset ovat joka Aasiassa tai eivät ole missään, jolloin Suomen työllisyydelle siitä ei ole mitään haittaa, sen sijaa Suomen bruttokoansantuote nousee Nokian vetämänä..."


Olet asian ytimessä. Miksi kustannukset Suomessa ovat niin korkeat ? Olisiko pitänyt esim 10-15 vuotta sitten ruveta kiinnittämään asiaan huomiota ?
Ihan lähtien esim energian hinnasta ja verotuksen suunnittelusta ?


Nyt jos oikein tarkkaan mietit, niin TOINEN presidenttiehdokkaista ajaa näitä asioita hieman eri perspektiivistä kuin aikaisemmin vallassa ollet.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
HemmoP kirjoitti:
Olet asian ytimessä. Miksi kustannukset Suomessa ovat niin korkeat ? Olisiko pitänyt esim 10-15 vuotta sitten ruveta kiinnittämään asiaan huomiota ?
Ihan lähtien esim energian hinnasta ja verotuksen suunnittelusta ?

Puuttumatta muuhun: energia on varsinkin eurooppalaisesta näkökulmasta meillä halpaa. Yritysverotus myös (kokonaisveroaste on sitten toinen juttu).
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pantse67 kirjoitti:
Sanalla "tuntea" on kaksoismerkitys. Se voi tietyissä oloissa tarkoittaa myös tarkoittaa sanaa "tietää", kuten tässä tapauksessa.

Jos tiedät, se tarkoittaa että tiedät ulkonäöltä mutta et tunne.
Jos tunnet, se tarkoittaa että tiedät ulkonäöltä ja tunnet ihmisen.

?Comprende? :)

Ja sitten vielä asiaan. Kaveri noitui tuossa puhelimessa Haloslaisten röyhkeyttä. Olivat tulleet ovikelloa soittamaan kun kaveri oli nukkumassa. Ihan niinku kunnon lestiksetkin tekee, olivat laittaneet jalan oven väliin ja pyytäneet päästä sisälle esitteidensä kanssa. Myllytullissa olivat siis liikkeellä noin tunti sitten.

Mutta osaamme mekin, eilen minulle soitti muuan vanhus joka valitteli postilaatikkoonsa tulevia Niinistön esitteitä vaikka hänen laatikossaan lukee isoin kirjaimin "ei mainoksia, ei ilmaisjakelua"

Pointtina siis se, että jätettäisiin kampanjoinnissa kuitenkin se turha kiihkoilu pois. Jos ei halua, niin ei väkisin. Tämähän on kuitenkin vain politiikkaa.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Padis kirjoitti:
Missä minä olen töissä on valitettavasti luottamushenkilöinä ns. punikkeja henkeen ja vereen. Ei tavallaan ymmäretä isompaa kuvaa. Ihmisten tarvitsisi ymmärtää, että 70-80 luku on ohi ja nyt olisi kasvun paikka. Liian myöhään suomut tippuu silmiltä sanon ma.

Joo. Ja näillä ei oman kokemukseni (ok, yksi tapaus, mutta iso lafka) ole kiinnostusta, ellet ole ns. heidän miehiään. Aikanaan kesämiehenä vuoropomo muutti tuntilappuani omin päin, ja vuoron luottamusmies oli takanani. Talon luottamusmiestä asia ei olisi vähempää voinut kiinnostaa. Vuoron luottamusmies (nainen se oli) pillahti edessäni itkuun ja pyysi anteeksi.

Mutta toisaalta ilman niitä luottamusmiehiä meno olisi aika Pohjantähteä.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Koskenkorva kirjoitti:
Pointtina siis se, että jätettäisiin kampanjoinnissa kuitenkin se turha kiihkoilu pois. Jos ei halua, niin ei väkisin. Tämähän on kuitenkin vain politiikkaa.

En muista näin kiihkeitä vaaleja käydyn vähään aikaan.

Itse kirjoittelen tänne lähinnä huvittuneena ihmisten totisuudesta, mutta toisaalta en voi väheksyä sitä tosiasiaa, että porvareilla on pitkästä aikaa uskottava ehdokas.

Keskustelu käy siitä syystä kiihkeänä, että demarit ovat tajunneet, että Halonen voi oikeasti hävitä vaalit ja demareiden monikymmenvuotinen ylivalta Suomen politiikassa (ja erityisesti presidenttivallassa) voi päättyä.

Samasta syystä porvarillisemmin ajattelevat käyvät kuumana, koska mahdollisuus porvaripresidentin läpi saamiseen on oikeasti olemassa.

No, se lienee tullut selväksi ketä itse aion äänestää. Suomi saa lopulta sellaisen presidentin kuin kansa haluaa. Kävi niin tai näin, asia on vain toisen puolen nieltävä. Kuuden vuoden päästä on uudet kekkerit ja se on ainakin varma, että Halonen ei silloin ole ehdolla...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös