Jos ei jaksa uskoa parempaan niin minusta tämä kannattaminen on aika mielenköyhää touhua. Kyllähän välillä tietenkin iskee epätoivo ja vitutus, mutta en minä kyllä koko ajan jaksa olla kyrpä otsassa ja odottaa vaan milloin se lopullinen romahdus tulee. Eli tässä on kyse jo ihan perus-ajattelutavasta.
Ei, kyllä sinunkin, arvon -OO-, kannattaisi jo tajuta miten mehukasta on vuosi toisensa jälkeen haukkua joukkuetta paskaksi jo ennen kauden alkua. Kun sitten todennäköisesti mestaruutta ei tule, voit hyvänä tietäjänä käydä, sanotaan nyt vaikka... seitsemässä eri ketjussa (päivän aikana) Lukko-osiossa toitottamassa mantraasi, että sanoinhan minä! Vain näin päästään kannattamisen ytimeen.
Ja kun se todella vaikea putki tulee joukkueelle ainakin kerran kaudessa, pitää osata yhdistää asioita sen verran, että on valmis löytämään tästä suuresta palapelista se yksi mätä palanen, joka vetää koko joukkueen alas. Hyviä kohteita ovat esim. Urama, Honkaheimo, Wiikman, Aalto, Pratt, Nurmi, Kauvosaari, kettulogo, Rajala (se päättävämpi tyyppi), puolustuspelaaminen yleensä, viisikkopelaaminen yleensä tai vaikkapa hallin nimi.
Mutta älköön sinäkään, arvon -OO-, edes yritä löytää yli kahta syytä vaikeuksille, sillä on olemassa vain yksi todellinen syy kerrallaan joukkueen paskuudelle. Sen syyn voit toki kopioida tuosta listasta, tai löytää ihan oman yllättävämmän pointin (esim Eepin valmennustaidot, kun suurimmat pelilliset vaikeudet ovat tällä kaudella olleet puolustuspelaamisessa).
Kannattaminen on kyllä mielenkiintoinen sana, ainakin jatkoaika.comin maailmassa. Normimaailmassa se on tukemista, suosionsa osoittamista kyseiselle kohteelle, tai muuta vastaavaa. Kyllä minä aion jatkossakin kannattaa Lukkoa, vaikka hommattaisiin Toivola&Tolvanen valmentamaan koko karusellia. Se ei silti vähennä tätä menestyksettömyyden tuomaa tuskaa. Vituttaa, niin auvoisesti vituttaa, kun sen aika on.
Positiivarina sanon, että vaikka Uraman Lukko pelaa vaihtelevaa ja välillä munatonta ja viimeaikoina tuloksetontakin kiekkoa, meillä ei kuitenkaan onneksi ole Toivola valmentamassa. Aika on kovasti kullannut muistoja jos Toivola oli Uramaa parempi valmentaja Lukossa.