Positiivista synkkyyteen!

  • 536 779
  • 1 676

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
3p. voitto, on niin harvinaista herkkua, että se on positiviista jos mikä. Vuoden -14 saldo on siis 3/3p... Tällä tahdilla pleijarit kutsuu.
 

HTEspi

Jäsen
TPS pelasi tänään huikean matsin. Syöttöjen laatu ja ajoitus olivat kohdallaan, viimeistely toimi, taklauspeli oli aktiivista. Koko viisikko puolusti lähes koko ottelun ryhdikkäästi, ripareilla oli molemmissa päissä TPS vahvoilla. Sen enempää analysoimatta todettakoon, että tällaista lätkää voisin katsoa useamminkin.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Hieno peli koko joukkueelta.
-Sexton oli liekeissä.
-Kumeliauskas 2 pyyriä.
-Norrena pelasi hyvin.
-Rantanen ja Vähätalo pienellä peliajalla hyvää työskentelyä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Mitäköhän tämä nyt tässä ketjussa edelliset viestit huomioiden mahtaa tarkoittaa? Jumalauta, esim minä olen tässä about vuodesta 2001-2003 puhunut ja jotain itse asiastakin ymmärrän, ehkä. Kysymymerkin jlk luennostasi kiitos paljon, tarttee oikein panna korvan taakse kun en ole itse tuota tullut ajatelleeksi. En voi sille mitän, mutta jos kaikki ml vittu oman kasvatin sopimus on väärinteko niin alkaahan tämä olla hassutuksen puolella taholtasi.

Jos et mistään mitään tajua ja tekstisi on tuota luokkaa, niin eihän sille sitten voi mitään. Ole sinä vain minun puolestani ihan tyytyväinen nykyiseen menoon. Eipä muuta kuin maljan nostoon. Sehän se onnistuu tällä menolla ennemmin kuin uskotkaan.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos et mistään mitään tajua ja tekstisi on tuota luokkaa, niin eihän sille sitten voi mitään. Ole sinä vain minun puolestani ihan tyytyväinen nykyiseen menoon. Eipä muuta kuin maljan nostoon. Sehän se onnistuu tällä menolla ennemmin kuin uskotkaan.

:D

Ei herranjestas. Oletko sä tosissasi?
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
TPS sopi että tästä vuodesta alkaa uusi aika, enää ei hävitä aika. Me voitaisiin yhdessä sopia että tänävuonna ei lähdetä enää noihin trolleihin, enää ei lähdetä kampanja.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tolle kannata mitään vastata kun kaikki on aina väärin mitä tehdään. Ei kai nyt jumalauta jokaiselle muutaman pisteen nuorten liigassa tehneelle kaverille voi mitään viiden vuoden pahveja tehdä. Täällähän sitä sitten taas itkettäisiin että "miks tollekkin" piti jne.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
:D

Ei herranjestas. Oletko sä tosissasi?

Lue toki tuo nimim. kauden viesti, ja kysy uudestaan. Mielestäni aurajoki ei täällä ole ollenkaan kritisoinut junnun kanssa sopimuksen tekemisestä, vaan sen pituudesta.

Myös itse olen sitä mieltä, että kahden vuoden soppari vuonna -95 -syntyneelle pelaajalle on melko lyhyt. Mr.Fox tuossa hyvin jo pohti noita seikkoja ja itsellä on paljon samantyyppisiä ajatuksia. Tietysti on hyvä, että lupaava junnu jatkaa meillä vielä seuraavat pari kautta, mutta mitä sen jälkeen?

Villi idea olisi ottaa Suomessa mallia tuosta NHL:n tulokassopimussäännöstä ja soveltaa sitä. Lisäksi tuo mahdollinen A-junnujen ikärajanosto olisi ainakin TPS:n kannalta melko hyvä uudistus.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
3v taitaa olla pisin mitä tehtii aikanaan Kulmalalle ja Ristolaiselle ym. Selvästikkin sellainen tyyli tepsissä että näille ainakin hieman vanhemmille 18-20v ei tehdä enää niin pitkiä, aikanaan esim Huhtala ei vanhempana saanut niin pitkää sopimusta kuin Kulmala vaikka aika sama talentti heissä taisi aikanaa olla. Mielestäni ei sopimuksilla ole edes tarvetta sitoa ketään väkisin jos muut asiat on kunnossa.

Talous meillä on jo kunnossa, jos halutaan pystytään maksamaan kunnon liksa. Mikäli saadaan joskus menestys kuntoon niin meillä on tarjota ne kaksi mitä Liigassa tarvitsee tarjota jos haluaa liigan sisällä hyviä pelaajia, mahdollisuus menestyä ja kunnon palkka. Mikäli joku sitten haluaa ulkomaille häntä ei kannata väkisin pitää, tottakai jos on sopimusta jäljellä saa korvausrahat, mutta tuo on nyt enemmin tuurista kiinni. Esim en näe mitään vaaraa etteikö Vähätaloa pystyttäisi kahden tuon sopparin jälkeen liigan sisällä pitämään, mikäli nämä muut ehdot täyttyy. Vähätalo on potentiaalinen junnu, mutta en näe häntä nyt minään erikoistalenttina jolle olisi tarvinnut lyödä jotain 6 vuoden sopparia.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Ei tolle kannata mitään vastata kun kaikki on aina väärin mitä tehdään. Ei kai nyt jumalauta jokaiselle muutaman pisteen nuorten liigassa tehneelle kaverille voi mitään viiden vuoden pahveja tehdä. Täällähän sitä sitten taas itkettäisiin että "miks tollekkin" piti jne.

Junnujen sopimuksista keskusteltaessa useimmiten esillä viime aikoina ovat olleet Ristolainen, Lehkonen, Rantanen ja Vähätalo. Näistä pojista yksi on pelannut tällä kaudella änäriä, toinen kakkoskierroksen varaus ja suuri tulevaisuuden nimi, kolmas on U18-maajoukkueen kantavia voimia. "Jokaiselle muutaman pisteen nuorten liigassa tehneelle...". Toki tarkoituksesi on ylikorostaa tuota seikkaa viestissäsi, mutta nyt menee jo vähän yli.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Jos et mistään mitään tajua ja tekstisi on tuota luokkaa, niin eihän sille sitten voi mitään. Ole sinä vain minun puolestani ihan tyytyväinen nykyiseen menoon. Eipä muuta kuin maljan nostoon. Sehän se onnistuu tällä menolla ennemmin kuin uskotkaan.

En ole enkä ole ollut tyytyväinen nykymenoon. Asia selviää kun luet kirjoitushistoriaa. En ala neuvomaan noin pätevää kirjoittajaa, mutta vinkiksi annan pienen palan perehtyneisyyttä siihen mitä täällä jatkoaika.com:ssa kukin on kymmenisen vuotta kirjoittanut.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mr. Foxille sen verran vastaukseksi (tänään taas kiire, ehkä jaksan huomenna avata lisää) että konkretia uupuu taas aika pitkälti muutamasta asiasta mitä olet tänään kirjoittanut. Vedät lukemia hatusta (en ymmärrä mihin pohjaat numerosi näissä arvioinneissasi), - - -
Kyllä, lukemat ovat täysin hatusta (tai perseestä) revittyjä! Ne eivät todellakaan pohjaa yhtään mihinkään - niiden tarkoitus oli vain antaa edes jonkinlaista konkretiaa. Eli tällä halusin osoittaa, että en todellakaan haihattele mitään sellaista, että lupaaville junnuille lyötäisiin mitään 100.000 euron tilinauha neljältä seuraavalta vuodelta. Tämä olisi haihattelua ja utopiaa jos mikä!

Mä tarkoitan sitä, että se junnusopimuksen jälkeinen ensimmäinen liigapahvi olisi aina mallia pitkä - ei rahakas, mutta perustoimeentulon takaava. Tähän perustin sen 30.000 per kausi. Meillä molemmilla - hyvä Scissors - taitaa olla maileja mittarissa jo enemmän kuin se 18. Mä ymmärrän hyvin, että jos esim. mulle tarjottaisiin näillä maileilla ja kokemuksella jotain neljän vuoden määräaikaista työsopimusta 30.000 euron vuotuisella korvauksella, niin mä en liikuttaisi persettäni mihinkään! Mutta jos mulle oltaisiin tarjottu vastaavaa sopimusta 18-vuotiaana kollina - neljä seuraavaa vuotta, takuuvarma toimeentulo sekä kahden ensimmäisen vuoden jälkeen palkan tarkastaminen vain ylöspäin kehityksen mukaan... niin mähän olisin ottanut sellaisen paikan kiljuen vastaan. En mä jaksa uskoa, että 18-vuotias jääkiekkoilija ajattelisi hirvittävästi eri tavalla, JOS kyseessä ei ole mikään superlupaus luokkaa Saku Koivu, Aki Berg tai Rasmus Ristolainen.
- - - vertaat TPS:ää ja "hieman" eri standardeilla ja likviidipohjilla operoivaa SC Berniä esimerkeissä toisiinsa ja yrität maalata jonkinlaista kuvaa siitä miten yksinkertaista on tehdä asioita toisin ja miten TPS:n olisi tullut toimia jollain tietyllä tapaa.
Mä olen tästä ennenkin maininnut - miksi vertaan Euroopan rikkainta (?) - KHL:n ulkopuolista - joukkuetta TPS:n.

Vuosituhannen vaihteessa SC Bern oli konkurssikypsä paska! Matseissa hallin täyttöaste oli kusisesti yli 50% (alle 10.000/17.000 - vrt. TPS ~6.500/12.000). Tästä eteenpäin Bernissä hommat otti haltuunsa yksi mies: Marc Lüthi. Mitä hän on saanut aikaiseksi reilussa kymmenessä vuodessa? Hän on luonut konkurssin partaalla keikkuneesta SCB:stä yhden Euroopan vakavaraisimmista seuroista.

Turun ja Bernin talousalueet ovat käytännöllisesti katsoen samat - itse asiassa tässä etu on jopa Turun hyväksi. SCB:llä on lisäksi 50km:n säteellä kaksi paikalliskilpailijaa: Fribourg-Gottéron ja SC Langnau. Turusta saa piirtää harpilla 120km:n ympyrän eikä sen sisään mahdu kuin yksi "paikallisvastustaja": Rauman Lukko. Toisin sanoen kysymykseni: mikä on syy, että sama temppu ei voisi onnistua Turussa minkä Marc Lüthi teki Bernissä?

Se temppu vain vaatii markkinointihenkisyyttä, se vaatii innovatiivisuutta, se vaatii suuren yleisön saamista liikkeelle. Miten Lüthi ratkaisi viimeisen "ongelman" Bern Arenalla? Suuren 10.000+ katsojan seisomakatsomon täyttöaste oli ehkä kolmannes. Lüthin yhtenä uudistuksena oli se, että sinne ruvettiin myymään lähes naurettavan halpoja kausikortteja alle 150 (jopa sadalla?) frangilla. Miten tuon idean voisi tuoda Turkuun? Täytetään yläkatsomot vaikkapa 120 euron kausikorteilla (30 ottelua - 4 euroa per ottelu). Tällä tavalla saataisiin yläkatsomoista ne helvetin mainosrätit huut helvettiin ja (mahdollisesti, toivottavasti) vähän tunnelmaa halliin. Ihmiset oppisivat taas tulemaan matseihin, ja TPS:sta saataisiin taas turkulaisten yhteinen juttu.

Mitään lukuja tietämättä arvioisin, että (halvoillakin) kausikorteilla täyteenmyydyt yläkatsomot tuottaisivat kaudessa enemmän seuralle kuin ne nykyiset mainosrätit. Puhumattakaan siitä, mikä olisi se imagollinen etu! Alakatsomoiden sivukatsomot voitaisiin pyhittää pitkälti yhteistyökumppaneille sekä erityisen mukavuudenhaluisille kausikorttilaisille. Päätykatsomot olisivat taas HC-kannattajien aluetta. Tällä vältettäisiin tämäniltaiset katsojamäärät - tai ainakin myytyjen penkkien osalta. Myymättä jäänyt penkkihän on seuralle se kaikkein kallein penkki.
Foxille vielä sellainen kysymys kun noita tilastoja jollain äärimmäisillä Exceleillä hallinnoit niin miten monella jossain liigaseurassa pelaavalla juniorilla on sopimus kaudesta 2016 eteenpäin? Ihan vain perspektiivin vuoksi.
No ei, itse asiassa mulla ei tuollaisia taulukoita ole. Pers'tuntumalta heittäisin kuitenkin, että ei tuollaisia sopimuksia paljoa ole - jos yhtäkään. Eikä tuota neljän vuoden sopimusta nyt pidä niin kirjaimellisesti ottaa - ennemmin tarkoitin, että ne ensimmäiset junnuvuosien sopimukset olisivat esim. 2+2 tai 2+1+1 tai 3+1 tai jopa 3+2 -mallisia.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Pisti silmään että jumalauta meijän a-junnut tuli ainakin jonkun pelitavan (en tiedä oliko junnujen vai miesten vai kenen) mukaisesti omalta alueelta pois tiivinä nippuna YHDESSÄ! Oli mukava katsoa miten pakki avasi muutaman kerran Vähätalolle keskelle joka jatkoi Rantaselle laitaan. Moista suorittamista en ole TPS:ssä nähnyt ikiaikoihin. Meinasin saada orgasmin tai jotain vastaavaa.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Mikko Rantanen on kyllä saanut joululahjaksi kauhallisen rohkeutta ja asennetta peliinsä. Erittäin miehekästä peliä, haastoa ja taistelua.

TS Kiekossa oli pieni juttu Rantasesta
– Alkukaudella itseluottamukseni ei ehkä ollut äijien peleissä ihan sillä tasolla kuin nyt. Pelien myötä olen alkanut uskaltaa haastaa ja nyt tuntuu siltä, että pelini on koko ajan mennyt eteenpäin. Itse olen kyllä kauteeni todella tyytyväinen, Rantanen sanoo.

Todella hienoa että on nyt tullut muutama maalikin, hienoa seurata näitten nuorien potkua.
 

Thriller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikä tuota neljän vuoden sopimusta nyt pidä niin kirjaimellisesti ottaa - ennemmin tarkoitin, että ne ensimmäiset junnuvuosien sopimukset olisivat esim. 2+2 tai 2+1+1 tai 3+1 tai jopa 3+2 -mallisia.

Tiedustelen vielä uudelleen, että miten tuo logiikka seuran kannalta noissa x+y vuotta -sopimuksissa menee? Eli mitä hyötyä tästä ehdottamastasi rakenteesta on Palloseuralle, jos se joutuu
a) kuitenkin maksamaan muilla seuroilla kilpailutetun palkan vuosina y, tai
b) päästämään pelaajan tuolloin menemään, tai
c) kun pelaaja ei saa muualta parempia tarjouksia, niin kuitenkin maksamaan sopimuksen mukaisen palkan?

Ymmärtäisin kuvion seuran kannalta, jos olisi tarkoitus sitouttaa pelaaja määräaikaiseen sopimukseen, jossa palkka nousee konkreettisten mitattavien kriteerien perusteella (ei hajuakaan, miten näitä mitattaisiin joukkuepelissä oikeudenmukaisesti, mutta ei se tarkoita etteikö se olisi ainakin teoriassa mahdollista). Tässä tapauksessa pelaaja ei voisi enää kilpailuttaa palkkaansa sopimuksen aikana. Tästä ei kuitenkaan ollut ehdotuksessasi ymmärtääkseni kyse, koska mainitsit, että jatkovuosina maksetaan sen mukaan, mitä muut seurat tarjoavat.

Eli, mitä hyötyä noista y-vuosista on ehdottamassasi sopimusmallissa Palloseuralle?
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turun ja Bernin talousalueet ovat käytännöllisesti katsoen samat - itse asiassa tässä etu on jopa Turun hyväksi. SCB:llä on lisäksi 50km:n säteellä kaksi paikalliskilpailijaa: Fribourg-Gottéron ja SC Langnau. Turusta saa piirtää harpilla 120km:n ympyrän eikä sen sisään mahdu kuin yksi "paikallisvastustaja": Rauman Lukko. Toisin sanoen kysymykseni: mikä on syy, että sama temppu ei voisi onnistua Turussa minkä Marc Lüthi teki Bernissä?

Se temppu vain vaatii markkinointihenkisyyttä, se vaatii innovatiivisuutta, se vaatii suuren yleisön saamista liikkeelle. Miten Lüthi ratkaisi viimeisen "ongelman" Bern Arenalla? Suuren 10.000+ katsojan seisomakatsomon täyttöaste oli ehkä kolmannes. Lüthin yhtenä uudistuksena oli se, että sinne ruvettiin myymään lähes naurettavan halpoja kausikortteja alle 150 (jopa sadalla?) frangilla. Miten tuon idean voisi tuoda Turkuun? Täytetään yläkatsomot vaikkapa 120 euron kausikorteilla (30 ottelua - 4 euroa per ottelu). Tällä tavalla saataisiin yläkatsomoista ne helvetin mainosrätit huut helvettiin ja (mahdollisesti, toivottavasti) vähän tunnelmaa halliin. Ihmiset oppisivat taas tulemaan matseihin, ja TPS:sta saataisiin taas turkulaisten yhteinen juttu.

Mitään lukuja tietämättä arvioisin, että (halvoillakin) kausikorteilla täyteenmyydyt yläkatsomot tuottaisivat kaudessa enemmän seuralle kuin ne nykyiset mainosrätit. Puhumattakaan siitä, mikä olisi se imagollinen etu! Alakatsomoiden sivukatsomot voitaisiin pyhittää pitkälti yhteistyökumppaneille sekä erityisen mukavuudenhaluisille kausikorttilaisille. Päätykatsomot olisivat taas HC-kannattajien aluetta. Tällä vältettäisiin tämäniltaiset katsojamäärät - tai ainakin myytyjen penkkien osalta. Myymättä jäänyt penkkihän on seuralle se kaikkein kallein penkki.

Ihan hienoa Bernin kannalta. Pakko kuitenkin kysyä, että mikä on Sveitisissä yleinen jääkiekon tila? Buumi, tasaista vai laskussa? Itsellä ei mitään käryä.

Meinaan vaan sitä, että TPS:n oman käsittämättömän jalkoihin ampumisen lisäksi Suomessa on toinen yhtä sekaisin oleva porukka: Jääkiekon SM-liiga Oy. 16 joukkueen liiga, euroliiga, ei tilastoja, pelit (ja koosteetkin?) maksujen taakse... Ei tuosta nostetta ainakaan ilmaiseksi saa.

Tässä on vaan ihan helvetinmoinen kuoppa mistä nousta eikä pelkällä markkinoinnilla päästä kuin alkuun. Itse peli on edelleen se kovin mainoskikka. Ja nyt noita pelejä on tulossa joku 80 kpl. Ei saatana!

Ketjun aiheeseen: Positiivista on Vähätalon sopimus. En näe mitään väärää. Harvoja positiivisia uutisia tällä kaudella.
 

DANSKU

Jäsen
Positiivista oli kyllä että pitkästä aikaa 3 pistettä ja ihan hyvää pelaamista koko joukkueelta.

Offtopicina;
Pieni hymy tuli myös siitä episodista kun joku Tapparan kannattaja? provosoi huutamalla jotain niin että alkoi kauhea möly sieltä Mutkasta "tuu tänne sanoo" "et uskalla tulla tänne saatana". Hyvä meininki.


Huomenna viikon toiset 3 pojoa Lahdesta kiitos!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Taisit kuvailla itsesi. Luottaisin juttujes perusteella sun näkemykseen enemmän kuin yhteenkään johtohahmoon Tepsissä. No leikki leikkinä, taidat olla liian fiksu sinne. Mistäs tuollainen kaveri sitten pierastais?
Heh... ei kai nyt sentään! Yhden jutun haluaisin kuitenkin sanoa: kun tämän pallon on muutaman kerran tepastellut ympäri (ei kirjaimellisesti - vaan laskennallisesti) ja pitänyt silmänsä sekä korvansa auki - sekä mielensä avoimena (*), niin kaaliin saattaa tarttua jotain muutakin kuin joka-aamuisella 50m steppailureissulla postilaatikolle ja takaisin. Jossain vaiheessa se varmasti vituttaa, että se Niklas Hagmanin luvattu haastattelu Office Depot Centerin suljetuissa tiloissa torstaille 26.02.2004 peruuntuu viime hetkellä. Etenkin kun juuri olet itse matkustanut 8.500 kilometriä tehdäksesi juuri tuon haastattelun ja saman takaisin. Mutta näistä kaikista voi oppia! Sille on varmasti syynsä, miksi Hagmania tarvittiin tuolloin toisaalla.

Mikä se syy sitten oli? Juuri sillä hetkellä se voi tuntua todella mitättömältä ja mitäänsanomattomalta, mutta jälkeenpäin ajateltuna se saattoi hyvinkin olla juuri se tilaisuus, jonka johdosta Florida Panthersilla oli sellainen miehistö kaudella 2005-06 kuin heillä oli. Tai kun iltakävelyllä törmää NY Islanders -kapteeni Mark Streitiin - lock outin aikana - ja yrittää siinä selvinpäin vääntää muutaman sanan saksaa. Siinä alkaa hyvinkin pian ymmärtää sen, miksi NHL:n kesän 2009 ykkösvaraus John Tavares kiskoi lock outin aikana maaleja juuri SCB:n paidassa eikä missään muualla.

Tällä hetkellä paras kontaktini hyvin hoidetun seuran sisäpiiriin on ehdottomasti Ian Lienhard - SCB:n faniryhmän puolivirallinen valokuvaaja. Hänen kauttaan olen oppinut tuntemaan lähes kaikki SCB:n kravattikaulat - Marc Lüthistä lähtien ja Antti Törmäsestä huolimatta. Kaukana ei ollut se hetki, jolloin SCB:n kotisivuilla olisi lukenut...

Thomas Fuhrimann, Statistik
Jürg Kumli, Statistik
Heinz Leu, Statistik
Mr.Fox, Statistik

Seppo Salminen (tilastomies, TPS) jäi eläkkeelle vuonna 2011 (?). Kuinka monta tilastomiestä TPS:n palveluksessa on ollut sen jälkeen? Zero... Onko SM-liigan tilastointi (Erkki Loikkanen; bua-hah-hah...) niin hyvällä tolalla, että seuroissa ei enää tarvita omia tilastomiehiä? Ilmeisesti! Euroopan suurin seura (KHL:n jälkeen) pitää kuitenkin palkkalistoillaan kolmea tilastomiestä - ja neljännestäkin neuvoteltiin - mutta SM-liigan TPS sälyttää tilastointinsa mediavastaavan (lue: -TMA-) leveille hartioille. Missä on vika?

Se ei ole tilastomiesten määrässä! Kaikki muu tulee vasta kahden asian jälkeen: ensin kansa pitää saada hallille, sitten joukkue pärjäämään. Vasta sen jälkeen tulee kaikki muu (tilastot + muu pikkunäpertely, tanssityttöjen peput, haitarit, balalaikat ja valaistukset). Eli ensin pitää saada kansa hallille.

Normaalina kautena mä käyn katsomassa 5-10 kotimatsia. Jos sen E5-katsomon lipun keskihinta on 20 euroa, niin mä maksan nautinnoistani 100-200 euroa kaudessa - oli sitten minkä tahansa kokoinen kyrpä otsassa hallilta poistuessani. Olettaisin itseni kaltaisia 5-10 kotimatsin miehiä ja naisia olevan Turussa tuhansittain. Jos mulle tarjottaisiin mahdollisuus ostaa se vakiopaikka 30 matsiin vakiopaikaltani E5 - R8 - P1069 hintaan 120 euroa, niin arvatkaapa kumman valitsisin: irtolippu 5-10 matsiin hintaan 20e/kpl vai kausikortti hintaan 120e/kausi? Tällä pre-season-sijoituksella mä tulisin käymään todennäköisesti jokaisessa matsissa kun mulla vain olisi mahdollisuus - ehkä jopa 15-20 kotimatsia. Tällä kaudella olen maksanut irtolipun hinnan muistaakseni ÄSS-, IFK- ja JOK-matseihin. SAI-matsin kävin katsomassa Turun Sanomien tarjoamalla lipulla.

Toisin sanoen mä olen maksanut tällä kaudella noin 60 euroa (3x20) TPS:n matseihin. Hallituksen pelleilyistä johtuen ajattelin käydä katsomassa tällä kaudella vielä tasan yhden matsin: 25.01.2014 TPS-Jokerit - mahdollisesti viimeistä kertaa SM-liigassa. Eli mä maksan tämän kauden matseistani TPS:lle 80 euroa. Jos mulle olisi tarjottu mahdollisuutta ostaa elokuussa kausikortti paikalle E5 - R8 - P1069 hintaan 120 euroa, niin arvatkaapa, olisinko käyttänyt kyseisen mahdollisuuden? Siinä ovat suorat 40 euroa, jotka TPS:lta jäivät saamatta - riippumatta siitä käynkö mä hallilla vai en. Ja mä olen kuitenkin vain yksi kusipää, jolla nyt sattuu olemaan mustavalkoinen sydän. Onko tässä kaupungissa muita munkaltaisiani? Sanoisin, että tuhansittain!
Tiedustelen vielä uudelleen, että miten tuo logiikka seuran kannalta noissa x+y vuotta -sopimuksissa menee? Eli mitä hyötyä tästä ehdottamastasi rakenteesta on Palloseuralle, jos se joutuu
a) kuitenkin maksamaan muilla seuroilla kilpailutetun palkan vuosina y, tai
b) päästämään pelaajan tuolloin menemään, tai
c) kun pelaaja ei saa muualta parempia tarjouksia, niin kuitenkin maksamaan sopimuksen mukaisen palkan?

Ymmärtäisin kuvion seuran kannalta, jos olisi tarkoitus sitouttaa pelaaja määräaikaiseen sopimukseen, jossa palkka nousee konkreettisten mitattavien kriteerien perusteella (ei hajuakaan, miten näitä mitattaisiin joukkuepelissä oikeudenmukaisesti, mutta ei se tarkoita etteikö se olisi ainakin teoriassa mahdollista). Tässä tapauksessa pelaaja ei voisi enää kilpailuttaa palkkaansa sopimuksen aikana. Tästä ei kuitenkaan ollut ehdotuksessasi ymmärtääkseni kyse, koska mainitsit, että jatkovuosina maksetaan sen mukaan, mitä muut seurat tarjoavat.

Eli, mitä hyötyä noista y-vuosista on ehdottamassasi sopimusmallissa Palloseuralle?
X-vuosina (lupaavan) pelaajan palkka on halvempi kuin yksittäiset sopimukset! Vrt. vuoden sopimuksilla: 1. vuosi 25.000 euroa, 2. vuosi 40.000 euroa vs. 2 vuotta 30.000 per vuosi (säästöä 5.000 euroa).

Ensimmäisenä Y-vuotena pelaajan sopimus TPS:n kanssa olisi edelleen se 30.000 euroa. Jos seura A katsoo, että hänelle kannattaa maksaa 75.000 euroa, niin pelaaja saa kyseisen tarjouksen. TPS:lla on tällöin mahdollisuus:

A) joko vastata tarjoukseen ja tarjota samat 75.000 euroa (pelaajan markkina-arvo) tai...
B) saada seuralta A korvaus 30.000 euron arvoisesta sopimuksesta.

Oletetaan kuitenkin, että pelaaja ei saa isoja tarjouksia kolmantena sopimusvuotenaan. TPS-sopimuksen arvoa tarkastetaan ylöspäin vaikkapa 50.000 euroon. Kolmas kausi on kuitenkin pelaajan läpimurtokausi ja hän takoo taululle 30+ pistettä. Pelaaja herättää kiinnostusta muissa SM-liigaseuroissa sekä yleisesti Euroopassa. Hänen paras tarjouksensa SM-liigasta on seuran B tarjoama 120.000 euroa sekä ruotsalaisen seuran tarjoama 150.000 euroa seuraavasta kaudesta. TPS voi joko...

A) tarjota 120.000 euroa ja saada pelaaja pelaamaan vielä yksi kausi SM-liigassa tai...
B) päästää pelaaja 120.000 euron palkalla kilpailevaan SM-liigaseuraan ja saada korvaus seuraavan kauden 50.000 euron palkasta tai...
C) päästää pelaaja 150.000 euron palkalla SHL-seuraan ja saada korvaus seuraavan kauden 50.000 euron palkasta.

Missä kohdassa näistä TPS jäisi tappiolle?

A) maksaa neljän kauden ajan lupaavalle - mutta tehonsa menettäneelle omalle juniorille 30.000 euroa per kausi?
B) maksaa kahden kauden ajan lupaavalle omalle juniorille 30.000 per kausi - ja saada korvaukset kahdesta 30.000 euron kaudesta toiselta SM-liigajoukkueelta?
C) maksaa kahden kauden ajan lupaavalle omalle juniorille 30.000 per kausi - ja saada korvaukset kahdesta 30.000 euron kaudesta SHL-joukkueelta?
D) maksaa kahden kauden ajan lupaavalle omalle juniorille 30.000 per kausi, kauden ajan 50.000 per kausi ja saada korvaukset yhdestä 50.000 euron kaudesta SHL-joukkueelta?

(*) EDIT: ja jos millään muulla ei onnistu pitämään mieltään avoimena, niin ehkäpä kunnon Bob Marley auttaa siihenkin...
 

Liitteet

  • Yah-man.jpg
    Yah-man.jpg
    67,3 KB · kertaa luettu: 327
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ihan hienoa Bernin kannalta. Pakko kuitenkin kysyä, että mikä on Sveitisissä yleinen jääkiekon tila? Buumi, tasaista vai laskussa? Itsellä ei mitään käryä.
Buumeista sun muusta viis! Totta helvetissä Sveitsissä jääkiekko kiinnostaa yleisesti - eikä viime kevään MM-finaalipaikka todellakaan vähentänyt buumia.

Mutta totta kai, jos 120.000 asukkaan Bernissä on mahdollisuus organisoida 16.000 SCB-kannattajaa joka matsissa hallille, niin mahdollisuus pitäisi olla sama organisoida 190.000 asukkaan Turussa joka matsissa 10.000 turkulaista hallille joka saatanan peliin. Oli sitten kyseessä tiistai-illan matsi Ambri-Piottaa tai SaiPa:a vastaan tai lauantai-illan kohuottelu ZSC:ä tai Jokereita vastaan. Tämä kaikki vain vaatii seuroilta sitä halua saada ihmiset hallille.

Yksi kikka tähän on mm. seuraava. Molemmissa paikoissa halli sijaitsee ns. "hevon perseessä". Kuinka turkulaiset pääsevät hallille? Lähinnä omilla autoillaan! Kuinka berniläiset pääsevät hallille? Heille on järjestetty mahdollisuus jättää autonsa kotiin - 3h ennen matsin alkua ja 2h matsin päättymisen jälkeen ilmainen kuljetus kaikissa Bernin julkisissa kulkuvälineissä. Ennakkolippua vilauttamalla matkustat ilmaiseksi kaupungin busseissa ja ratikoissa.

Miltä sinusta tuntuisi, jos TPS:n kotisivuilla olisi seuraava ilmoitus:
"TPS ja Turun Messukeskus suosittelevat käyttämään julkisia liikennevälineitä ja tarjoavat sinulle yhdessä Turun Liikennelaitoksen kanssa ilmaisen kyydin."?

SC Bernin kotisivuilla on nimittäin seuraava teksti...
"Der SC Bern und die BERNEXPO empfehlen die Anreise mit den öffentlichen Verkehrsmitteln und bieten zusammen mit Bernmobil vergünstigte Veranstaltungstickets an."

Loppujen lopuksi pikkujuttu järjestää.
Mutta miettikääpä edistäisikö esimerkiksi tämä ihmisiä hankkimaan joko TPS:n kausikortin tai ostamaan matsilippunsa ennakkoon!
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Offtopicina;
Pieni hymy tuli myös siitä episodista kun joku Tapparan kannattaja? provosoi huutamalla jotain niin että alkoi kauhea möly sieltä Mutkasta "tuu tänne sanoo" "et uskalla tulla tänne saatana". Hyvä meininki.

Famulare makasi jäässä tuskissaan olkapää sijoiltaan menneenä ja joku, oli kyseessä sitten Tapparan kannattaja tai ei, huuteli kuinka peliä pitäisi jatkaa jo ja jääkiekko on kontaktilaji. Ehdotettiin miestä tulemaan ottamaan vähän kontaktia, jotta olisi herra tajunnut olla hiljaa.
 

Kiprusoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Toronto Maple Leafs
Yllättävän paljon mielipiteitä pelaajasta, jota juuri kukaan ei ollut edes ennen tätä iltaa nähnyt pelaavan. Tilastot on tilastoja. Menkää katsomaan niitä junnujen pelejä ja antakaa sitten mielipiteenne kenelle pitäisi antaa minkäkin pituista sopimusta. Itse olin ennen tätä iltaa nähnyt Vähätalolta yhden pelin elämässäni, eikä mulla olisi ollut antaa mitään hyvin perusteltua mielipidettä sille, minkä pituinen jatkosoppari olisi pitänyt antaa, koska ainut Vähätalolta näkemäni peli oli Jullelta hyvin HMV-peli. Eliteprospects-scouttaus helvettiin ja katselkaamme asiaa uudestaan, kun on näyttöjä annettu enemmän.
 

-TMA-

Jäsen
Seppo Salminen (tilastomies, TPS) jäi eläkkeelle vuonna 2011 (?). Kuinka monta tilastomiestä TPS:n palveluksessa on ollut sen jälkeen? Zero... Onko SM-liigan tilastointi (Erkki Loikkanen; bua-hah-hah...) niin hyvällä tolalla, että seuroissa ei enää tarvita omia tilastomiehiä? Ilmeisesti! Euroopan suurin seura (KHL:n jälkeen) pitää kuitenkin palkkalistoillaan kolmea tilastomiestä - ja neljännestäkin neuvoteltiin - mutta SM-liigan TPS sälyttää tilastointinsa mediavastaavan (lue: -TMA-) leveille hartioille. Missä on vika?

Menee offtopin puolelle, mikä harmittaa itseäni melkoisesti, sillä mielelläni pitäisin juuri tämän ketjun otsikon mukaisena, mutta korjataan kuitenkin pari asiaa. Seppo Salminen ei ole ollut sinä aikana, kun itse olen tässä organisaatiossa ollut (9/2009), mitenkään mielestäni enää toiminnassa mukana ja toiseksi ei tilastointi ole myöskään minun kapeiden hartioiden päällä.

Kyllä tässä asiassa tällä hetkellä täytyy luottaa (valitettavasti) Liigaan. Tiedän kyllä yhden aktiivisen henkilön, jolla tilastoja olisi rutkasti... Katsotaan, jos joskus päästään tämän suhteen etenemään.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Erittäin paljon tekstiä

Mikä siinä on, että se kaksi vuotta ei ole tarpeeksi? Mielestäni tässä ollaan todella oudoilla ja utopistisilla vaateilla liikenteessä jos kaksivuotinen pahvi on liian vähän. Kysyin sinulta että montako sopparia Liigasta löytyy tällä hetkellä, jossa joku juniori on sitoutettu kaudelle 2016-2017 tai mahdollisesti siitä eteenpäin. Vastasit että harva, jos yksikään. Nuo numeroiden pyörittelyt ovat myös omiaan johtamaan tätä keskustelua vähän sivuraiteelle, koska meillä nyt ei ole minkään käden tietoa Vähätalon tasoisen juniorin tienesteistä.

Vähätalo on sen luokan lupaus, että tämä diili on todennäköisesti se joka oli mahdollista tehdä. Sen jälkeen katsellaan uudelleen. Jos Palloseura organisaationa ei tunnu kahden vuoden päästä Vähätalolle vastenmieliseltä, voisin lyödä vetoa että mies jatkon silloinkin tekee. Ellei siis ulkomailta jo tule kyselyjä (KHL todella arvaamaton, NHL saattaa viedä jos ura Liigassa lähtee lentoon).

Olet kuitenkin, parahin Fox, oikeassa siinä että Palloseuran ei tulisi olla siinä tilanteessa että vetovoima on minimaalinen ja jos pystytään jostain pelaajista kilpailemaan, tapahtuu se rahalla. Rahaakin on tosiaan Sveitsissä ja Ruotsissa paljon enemmän, puhumattakaan ns. isoista liigoista. Nuo ajatuksesi esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin strategioiden muuttamisista ihan lipunhinnoista lähtien olivat mielestäni hyvää shittiä. Nyt kun kuitenkin ollaan tässä päivässä, ja puhutaan Vähätalon eilen julkaistusta diilistä ja TPS:n asemasta neuvottelupartnerina niin voidaan todeta että se asema (resurssit, vetovoima yms.) ei todellakaan ole mikään maailman vahvin. Ei tänne kukaan halua pidemmäksi aikaa sitoutua, ellei ole sitten jotain koulua tai muuta sidettä Turkuun tai sen välittömään ympäristöön. Syitä ovat mm. organisaation sisäinen turbulenssi, liian usein tapahtuneet valmentajanvaihdokset, paskat sijoitukset sarjataulukossa, palkkasekoilut yms.

Kaksi vuotta oli mitä saatiin, kaksi vuotta on tarpeeksi estämään ns. Lehkoset. Kuten Kiprusoff yllä kirjoittaa niin eihän me oikeasti tiedetä onko Vähätalosta isoksi pelaajaksi, ja onko hän kannattava investointi. Sellaisia eivät ainakaan ole olleet Vittasmäki, Palmroth, jotka myös omaa tuotantoa ovat. He ovat lähinnä riippakiviä jotka pelaavat n:nsiä kausiaan Tepsissä lähinnä koska parempiakaan ei ole saatu haalittua. Vähätalon uskon breikkaavan, mutta oikeasti tämä "2v on liian lyhyt aika" menee aikamoiseksi sekoiluksi jos sekin nähdään väkisin yksinomaan negatiivisena asiana.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lue toki tuo nimim. kauden viesti, ja kysy uudestaan. Mielestäni aurajoki ei täällä ole ollenkaan kritisoinut junnun kanssa sopimuksen tekemisestä, vaan sen pituudesta.

Joo, en mä sitä. Tuo aurajoen "Jos et mistään mitään tajua ja tekstisi on tuota luokkaa, niin eihän sille sitten voi mitään. Ole sinä vain minun puolestani ihan tyytyväinen nykyiseen menoon. Eipä muuta kuin maljan nostoon. Sehän se onnistuu tällä menolla ennemmin kuin uskotkaan" nyt vain sattui olemaan osoitettu nimimerkille kausi, jonka track recordia kuka tahansa voi kirjoitushistoriastaan tarkastella. Kirjoittajana noin valovuoden tätä meidän ikiomaa palstatrolliamme edellä. Vaikka löi vähän läskiksi yhdellä viestillään (olinkin jo ihmetellyt koska seuraava aurajoki-kilahdus realisoituu TPS-osiossamme) niin silti, melko paksua kirjoitella tuollaista varsinkin tuon nimimerkin takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös