Taisit kuvailla itsesi. Luottaisin juttujes perusteella sun näkemykseen enemmän kuin yhteenkään johtohahmoon Tepsissä. No leikki leikkinä, taidat olla liian fiksu sinne. Mistäs tuollainen kaveri sitten pierastais?
Heh... ei kai nyt sentään! Yhden jutun haluaisin kuitenkin sanoa: kun tämän pallon on muutaman kerran tepastellut ympäri (ei kirjaimellisesti - vaan laskennallisesti) ja pitänyt silmänsä sekä korvansa auki - sekä mielensä avoimena (*), niin kaaliin saattaa tarttua jotain muutakin kuin joka-aamuisella 50m steppailureissulla postilaatikolle ja takaisin. Jossain vaiheessa se varmasti vituttaa, että se Niklas Hagmanin luvattu haastattelu Office Depot Centerin suljetuissa tiloissa torstaille 26.02.2004 peruuntuu viime hetkellä. Etenkin kun juuri olet itse matkustanut 8.500 kilometriä tehdäksesi juuri tuon haastattelun ja saman takaisin. Mutta näistä kaikista voi oppia! Sille on varmasti syynsä, miksi Hagmania tarvittiin tuolloin toisaalla.
Mikä se syy sitten oli? Juuri sillä hetkellä se voi tuntua todella mitättömältä ja mitäänsanomattomalta, mutta jälkeenpäin ajateltuna se saattoi hyvinkin olla juuri se tilaisuus, jonka johdosta Florida Panthersilla oli sellainen miehistö kaudella 2005-06 kuin heillä oli. Tai kun iltakävelyllä törmää NY Islanders -kapteeni Mark Streitiin - lock outin aikana - ja yrittää siinä selvinpäin vääntää muutaman sanan saksaa. Siinä alkaa hyvinkin pian ymmärtää sen, miksi NHL:n kesän 2009 ykkösvaraus John Tavares kiskoi lock outin aikana maaleja juuri SCB:n paidassa eikä missään muualla.
Tällä hetkellä paras kontaktini hyvin hoidetun seuran sisäpiiriin on ehdottomasti
Ian Lienhard - SCB:n faniryhmän puolivirallinen valokuvaaja. Hänen kauttaan olen oppinut tuntemaan lähes kaikki SCB:n kravattikaulat - Marc Lüthistä lähtien ja Antti Törmäsestä huolimatta. Kaukana ei ollut se hetki, jolloin
SCB:n kotisivuilla olisi lukenut...
Thomas Fuhrimann, Statistik
Jürg Kumli, Statistik
Heinz Leu, Statistik
Mr.Fox, Statistik
Seppo Salminen (tilastomies, TPS) jäi eläkkeelle vuonna 2011 (?). Kuinka monta tilastomiestä TPS:n palveluksessa on ollut sen jälkeen? Zero... Onko SM-liigan tilastointi (Erkki Loikkanen; bua-hah-hah...) niin hyvällä tolalla, että seuroissa ei enää tarvita omia tilastomiehiä? Ilmeisesti! Euroopan suurin seura (KHL:n jälkeen) pitää kuitenkin palkkalistoillaan kolmea tilastomiestä - ja neljännestäkin neuvoteltiin - mutta SM-liigan TPS sälyttää tilastointinsa mediavastaavan (lue: -TMA-) leveille hartioille. Missä on vika?
Se ei ole tilastomiesten määrässä! Kaikki muu tulee vasta kahden asian jälkeen: ensin kansa pitää saada hallille, sitten joukkue pärjäämään. Vasta sen jälkeen tulee kaikki muu (tilastot + muu pikkunäpertely, tanssityttöjen peput, haitarit, balalaikat ja valaistukset). Eli ensin pitää saada kansa hallille.
Normaalina kautena mä käyn katsomassa 5-10 kotimatsia. Jos sen E5-katsomon lipun keskihinta on 20 euroa, niin mä maksan nautinnoistani 100-200 euroa kaudessa - oli sitten minkä tahansa kokoinen kyrpä otsassa hallilta poistuessani. Olettaisin itseni kaltaisia 5-10 kotimatsin miehiä ja naisia olevan Turussa tuhansittain. Jos mulle tarjottaisiin mahdollisuus ostaa se vakiopaikka 30 matsiin vakiopaikaltani E5 - R8 - P1069 hintaan 120 euroa, niin arvatkaapa kumman valitsisin: irtolippu 5-10 matsiin hintaan 20e/kpl vai kausikortti hintaan 120e/kausi? Tällä pre-season-sijoituksella mä tulisin käymään todennäköisesti jokaisessa matsissa kun mulla vain olisi mahdollisuus - ehkä jopa 15-20 kotimatsia. Tällä kaudella olen maksanut irtolipun hinnan muistaakseni ÄSS-, IFK- ja JOK-matseihin. SAI-matsin kävin katsomassa Turun Sanomien tarjoamalla lipulla.
Toisin sanoen mä olen maksanut tällä kaudella noin 60 euroa (3x20) TPS:n matseihin. Hallituksen pelleilyistä johtuen ajattelin käydä katsomassa tällä kaudella vielä tasan yhden matsin: 25.01.2014 TPS-Jokerit - mahdollisesti viimeistä kertaa SM-liigassa. Eli mä maksan tämän kauden matseistani TPS:lle 80 euroa. Jos mulle olisi tarjottu mahdollisuutta ostaa elokuussa kausikortti paikalle E5 - R8 - P1069 hintaan 120 euroa, niin arvatkaapa, olisinko käyttänyt kyseisen mahdollisuuden? Siinä ovat suorat 40 euroa, jotka TPS:lta jäivät saamatta - riippumatta siitä käynkö mä hallilla vai en. Ja mä olen kuitenkin vain yksi kusipää, jolla nyt sattuu olemaan mustavalkoinen sydän. Onko tässä kaupungissa muita munkaltaisiani? Sanoisin, että tuhansittain!
Tiedustelen vielä uudelleen, että miten tuo logiikka seuran kannalta noissa x+y vuotta -sopimuksissa menee? Eli mitä hyötyä tästä ehdottamastasi rakenteesta on Palloseuralle, jos se joutuu
a) kuitenkin maksamaan muilla seuroilla kilpailutetun palkan vuosina y, tai
b) päästämään pelaajan tuolloin menemään, tai
c) kun pelaaja ei saa muualta parempia tarjouksia, niin kuitenkin maksamaan sopimuksen mukaisen palkan?
Ymmärtäisin kuvion seuran kannalta, jos olisi tarkoitus sitouttaa pelaaja määräaikaiseen sopimukseen, jossa palkka nousee konkreettisten mitattavien kriteerien perusteella (ei hajuakaan, miten näitä mitattaisiin joukkuepelissä oikeudenmukaisesti, mutta ei se tarkoita etteikö se olisi ainakin teoriassa mahdollista). Tässä tapauksessa pelaaja ei voisi enää kilpailuttaa palkkaansa sopimuksen aikana. Tästä ei kuitenkaan ollut ehdotuksessasi ymmärtääkseni kyse, koska mainitsit, että jatkovuosina maksetaan sen mukaan, mitä muut seurat tarjoavat.
Eli, mitä hyötyä noista y-vuosista on ehdottamassasi sopimusmallissa Palloseuralle?
X-vuosina (lupaavan) pelaajan palkka on halvempi kuin yksittäiset sopimukset! Vrt. vuoden sopimuksilla: 1. vuosi 25.000 euroa, 2. vuosi 40.000 euroa vs. 2 vuotta 30.000 per vuosi (säästöä 5.000 euroa).
Ensimmäisenä Y-vuotena pelaajan sopimus TPS:n kanssa olisi edelleen se 30.000 euroa. Jos seura A katsoo, että hänelle kannattaa maksaa 75.000 euroa, niin pelaaja saa kyseisen tarjouksen. TPS:lla on tällöin mahdollisuus:
A) joko vastata tarjoukseen ja tarjota samat 75.000 euroa (pelaajan markkina-arvo) tai...
B) saada seuralta A korvaus 30.000 euron arvoisesta sopimuksesta.
Oletetaan kuitenkin, että pelaaja ei saa isoja tarjouksia kolmantena sopimusvuotenaan. TPS-sopimuksen arvoa tarkastetaan ylöspäin vaikkapa 50.000 euroon. Kolmas kausi on kuitenkin pelaajan läpimurtokausi ja hän takoo taululle 30+ pistettä. Pelaaja herättää kiinnostusta muissa SM-liigaseuroissa sekä yleisesti Euroopassa. Hänen paras tarjouksensa SM-liigasta on seuran B tarjoama 120.000 euroa sekä ruotsalaisen seuran tarjoama 150.000 euroa seuraavasta kaudesta. TPS voi joko...
A) tarjota 120.000 euroa ja saada pelaaja pelaamaan vielä yksi kausi SM-liigassa tai...
B) päästää pelaaja 120.000 euron palkalla kilpailevaan SM-liigaseuraan ja saada korvaus seuraavan kauden 50.000 euron palkasta tai...
C) päästää pelaaja 150.000 euron palkalla SHL-seuraan ja saada korvaus seuraavan kauden 50.000 euron palkasta.
Missä kohdassa näistä TPS jäisi tappiolle?
A) maksaa neljän kauden ajan lupaavalle - mutta tehonsa menettäneelle omalle juniorille 30.000 euroa per kausi?
B) maksaa kahden kauden ajan lupaavalle omalle juniorille 30.000 per kausi - ja saada korvaukset kahdesta 30.000 euron kaudesta toiselta SM-liigajoukkueelta?
C) maksaa kahden kauden ajan lupaavalle omalle juniorille 30.000 per kausi - ja saada korvaukset kahdesta 30.000 euron kaudesta SHL-joukkueelta?
D) maksaa kahden kauden ajan lupaavalle omalle juniorille 30.000 per kausi, kauden ajan 50.000 per kausi ja saada korvaukset yhdestä 50.000 euron kaudesta SHL-joukkueelta?
(*) EDIT: ja jos millään muulla ei onnistu pitämään mieltään avoimena, niin ehkäpä kunnon Bob Marley auttaa siihenkin...