Porin isit vs. Rauman iskät eli Harikkala ja Nielikäinen

  • 12 698
  • 129

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jestas mikä hankinta!!!

Itse en ollut kovinkaan innoissani Nielikäisen hankinnasta, mutta hyväksyin sen, koska köyhän on tyydyttävä vähään.

Mutta jo ennen kautta hän on tuonut Ässille paljon hyvää eli vanha porilainen hulluus on herännyt porilaisissa faneissa. Toivottavasti tämä ilmiö leviää Porissa kulovalkean lailla ja Musan miehet miehittävät seisomakatsomon, siinä on maskuliinisuutta vaikka muille jakaa. Sikakatsomot yms. vastaavat kalpenevat tällöin. Lieve ilmiönä tällöin on se ettei vierasjoukkueen faneilla ole enää rauhaa tunnustaa omaa väriään, saattaa tulla leukakipeäksi. Tällöin Isomäki palaa vanhaan kukoistukseen. Valitettavasti tähän tarvittiin kiekkokiertolainen pohjoisesta, vaikka meiltäkin näitä olisi löytynyt, eivät vaan ole saaneet tilaisuutta.
Ja ajatelkaa, kaikki tämä yhdellä, lievästi laittomalla taklauksella sekä pienellä pystypainilla. Tälläisen seurauksena jääkiekkofanit ovat sekaisin niin Raumalla kuin Porissakin. Loistavaa!!
 

Hearsay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Cairns
Kyllä on voitettu ja voitetaan jatkossakin, ei vain SM-liigassa. Psykologinen etu joka on saavutettu otteluiden kriittisillä hetkillä ottamalla voitto vastustajan kaverista on tuttua puuhaa erään isomman lätäkön toisella puolen. Parhaana esimerkkinä edelleen NYR-PHI semifinaalisarja keväältä '74, jossa Dave Schultz pieksi yksipuolisesti NYR-tähti D.Rolfen - Rolfen joukkuetovereiden katsoessa lamaantuneena vieressä - ja päästäen Phillyn voittamaan ottelusarjan. NYR-pelaajien kommentit ottelusarjan jälkeen vahvistivat myös asian - Philly voitti tappelemalla.

Otit sitten aika tuoreen esimerkin.

En kiellä sitä, etteikö tasaisessa pelissä jonkunasteinen rähinä voisi olla henkisenä sytykkeenä joukkueen sille osalle, joka taiston tauottua jää kentälle. Joukkuehenki tiivistyy kummasti, kun MEILLE lätkitään minuuttikaupalla jäähyjä, purnataan yhdessä tuomareille jne. Tuollaista yksipuolistaa pieksentää ei tätä nykyä enää, onneksi, päästetä tapahtumaan.

Viestini pääidea oli seuraava.

Vallitseva tapa on, että se joka saa enemmän OSUMIA maalin, voittaa pelin ja saa kolme (3!) pistettä.

Se joka saa enemmän OSUMIA sisään tappelussa, saa yleensä pidemmän rangaistuksen, ei pisteitä.
 

artell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Hearsay
Otit sitten aika tuoreen esimerkin.
Otetaan sitten tuoreempi. Ilveksen Erkki Rajamäki tappeli itsensä suihkuun iskiessään HPK:n pelaajan Jyrki Louhen jäänpintaan (ja älkää tulko selittelemään kuinka Jyrki muka liukastui) Ilves-HPK-ottelussa viime vuoden marraskuulla, jonka jälkeen Ilves nousi 1-3-ahdingosta 5-3 voittoon. Voisi sanoa että se ottelu kääntyi puhtaasti tappelun takia Ilveksen voitoksi.

Tulipa näköjään hehkutettua väkivallan puolesta, vaikka itse olen lähinnä pasifisti. Meissä kaikissa asuu pieni natsi? :)
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Viestin lähetti Cairns
Kyllä on voitettu ja voitetaan jatkossakin, ei vain SM-liigassa. Psykologinen etu joka on saavutettu otteluiden kriittisillä hetkillä ottamalla voitto vastustajan kaverista on tuttua puuhaa erään isomman lätäkön toisella puolen. Parhaana esimerkkinä edelleen NYR-PHI semifinaalisarja keväältä '74, jossa Dave Schultz pieksi yksipuolisesti NYR-tähti D.Rolfen - Rolfen joukkuetovereiden katsoessa lamaantuneena vieressä - ja päästäen Phillyn voittamaan ottelusarjan. NYR-pelaajien kommentit ottelusarjan jälkeen vahvistivat myös asian - Philly voitti tappelemalla.

Itse ilmaisisin asian näin: Kyllä on voitettu ja voitetaan jatkossakin, MUTTA EI SM-LIIGASSA. Ei ainakaan jatkossa, enkä kyllä muista milloin viimeksikään.

Veikkaan että SM-liigassa käydään ensi kaudella 2004-2005 0 tappelua. Siis aivan sama määrä kuin yleensäkin. Ja tarkoitan nyt siis oikeita tappeluita, semmoisia joita P-Amerikassakin joku voisi tappeluksi kutsua, en näitä Helge ja Vopat-halailuja.

Olen muuten myös samaa mieltä Hearsayn kanssa että esimerkkisi änäristä on aika persiistä vanhuutensa takia. 30 vuotta on melko pitkä aika...
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kyllähän tappelu on nykyään änärissäkin vain showta, ei tapa voittaa pelejä. Tottakai nuo broadstreet bulliesit aikoinaan voittivat pelolla, mutta kuinka paljon nykyään playoffeissa tiputellaan hanskoja? Syykin on selvä, peli on täysin eri. Enää et tappelemalla voita.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Cairns
Kyllä on voitettu ja voitetaan jatkossakin, ei vain SM-liigassa. Psykologinen etu joka on saavutettu otteluiden kriittisillä hetkillä ottamalla voitto vastustajan kaverista on tuttua puuhaa erään isomman lätäkön toisella puolen. Parhaana esimerkkinä edelleen NYR-PHI semifinaalisarja keväältä '74, jossa Dave Schultz pieksi yksipuolisesti NYR-tähti D.Rolfen - Rolfen joukkuetovereiden katsoessa lamaantuneena vieressä - ja päästäen Phillyn voittamaan ottelusarjan. NYR-pelaajien kommentit ottelusarjan jälkeen vahvistivat myös asian - Philly voitti tappelemalla.


Ilmeisen valikoiva muisti Cairnsilla, jos esimerkkiä pitää hakea 70-luvulta ja rapakon takaa. Eiköhän tuo yksi finaalisarja käännetty 90-luvulla SM-liigassakin tappelemalla - no, ei tuo tappeleminen tainnut kyllä olla Tepsin ihan ainoa vahvuus;)

Ässillä ei kyllä ensi kauden rosterissa ei ole muuta kuin tappelutaitoa - säälipleijarit olisivat jo lottovoitto porilaisille...
 
Viimeksi muokattu:

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti artell
Otetaan sitten tuoreempi. Ilveksen Erkki Rajamäki tappeli itsensä suihkuun iskiessään HPK:n pelaajan Jyrki Louhen jäänpintaan
Eikös Rajamäki takonut Louhea aika miehekkäästi vielä jäänpinnassa?
 

artell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti TBK
Eikös Rajamäki takonut Louhea aika miehekkäästi vielä jäänpinnassa?
Takoi. Teko joka hävettää vieläkin.

Se ei silti muuta ottelun kulkua tai tappelun vaikutusta siihen, älä yritä kääntää huomiota pois olennaisesta, vaikka naapurileiristä oletkin.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Minä en tehnyt muuta kuin esitin kysymyksen ko. tappelusta. Älä tee turhia oletuksia, vaikka naapurileiristä oletkin
 

artell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti TBK
Minä en tehnyt muuta kuin esitin kysymyksen ko. tappelusta. Älä tee turhia oletuksia, vaikka naapurileiristä oletkin
No en sitten oleta. Jos herra (neiti? :) ) olisi hyvä ja kertoisi ihan itse mihin tämä off-topic-kysymys johtaa? Minä kun arvelin että Ilveksen kuluneen kauden makeimman ottelun kulminaatiopisteestä epäolennaisten negatiivisten seikkojen esiinkaivelu olisi turhautuneen säälipleijari-Tappara-kannattajan kateellista kitinää.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti artell
No en sitten oleta. Jos herra (neiti? :) ) olisi hyvä ja kertoisi ihan itse mihin tämä off-topic-kysymys johtaa?
Herra.

Ei sen tarvitse johtaa yhtään mihinkään. Käsittääkseni ketjussa keskustellaan tappeluista ja minä esitin yhden kysymyksen ketjussa keskustellusta myllystä. Ja esitin kysymyksen juuri siksi koska muistaakseni tappeluun liittyi muitaakin erikoisuutta, kuin vain pelkästään oletettu vaikutus ottelun lopputulokseen.
Minä kun arvelin että Ilveksen kuluneen kauden makeimman ottelun kulminaatiopisteestä epäolennaisten negatiivisten seikkojen esiinkaivelu olisi turhautuneen säälipleijari-Tappara-kannattajan kateellista kitinää.
Olet hirveän huono arvailemaan. Ensinnäkin minun kohdalla ei toteudu perinteinen Ilveksen ja Tapparan välinen ilkeämielinen suhde. Minun intresseeissäni on ensisijaisesti tietenkin kirvesrintojen pärjääminen, mutta heti toisena yleensäkkin tamperelaisten pärjääminen. Toisekseen minun mahani on vieläkin niin täynnä, ettei vyö mene kiinni. 2003-vuoden juhlat ovat niin tuoreessa muistissa, että en jaksa katkeroitua vielä muutamaan vuoteen vaikka Ilves kaupungin herruutta hallitsisi. Toisaalta ottaen huomioon kirjoituksesi ilkeämielisen sävyn, en panisi ollenkaan pahakseni vaikka jo ensikaudella palattaisiin takaisin vanhaan marssijärjestykseen.
 

Hearsay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti TBK
Eikös Rajamäki takonut Louhea aika miehekkäästi vielä jäänpinnassa?

Rajamäki kuulostaa aivan idiootilta. Onko joku Ilveksen kannattaja todella sitä mieltä, että Raipe ja muut saivat lisää virtaa nähtyään kuinka vastustajaa hakattiin vielä jäässäkin?

Kyse lienee enemmän siitä, että muut Ilveksen pelaajat olivat tyytyväisiä, kun idiootti laitettiin suihkuun.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti artell
Otetaan sitten tuoreempi. Ilveksen Erkki Rajamäki tappeli itsensä suihkuun iskiessään HPK:n pelaajan Jyrki Louhen jäänpintaan (ja älkää tulko selittelemään kuinka Jyrki muka liukastui) Ilves-HPK-ottelussa viime vuoden marraskuulla, jonka jälkeen Ilves nousi 1-3-ahdingosta 5-3 voittoon. Voisi sanoa että se ottelu kääntyi puhtaasti tappelun takia Ilveksen voitoksi.
Vaikka kiellettiin, niin sanon silti että kyllä se Jykä liukastui. Ja vaikka Ilvekselle nouseminen 1-3 tappioasemasta onkin suuria täpinöitä ja ylenpalttista laukeamista aiheuttava suoritus, niin itse voisin tuohon todeta, että kyllähän näitä tapahtuu.

Ja vaikka ko. ottelu tuon pieksennän jälkeen Ilvekselle lopullisesti kääntyi, niin todennäköisesti se olisi niin tehnyt ilman sitäkin. Niin heikosti HPK tuon ottelun lopun pelasi, ja vastaavasti Ilves varmastikin yhden kauden parhaista tuokioistaan.

Toki näin jälkikäteen suon Ipaston kannattajille mielelläni oikeuden olla sitä mieltä, että tuo ottelu kääntyi juuri tuon yksipuolisen kuritustilaisuuden jälkeen.
 

JasonMiller

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti artell
Otetaan sitten tuoreempi. Ilveksen Erkki Rajamäki tappeli itsensä suihkuun iskiessään HPK:n pelaajan Jyrki Louhen jäänpintaan (ja älkää tulko selittelemään kuinka Jyrki muka liukastui) Ilves-HPK-ottelussa viime vuoden marraskuulla, jonka jälkeen Ilves nousi 1-3-ahdingosta 5-3 voittoon. Voisi sanoa että se ottelu kääntyi puhtaasti tappelun takia Ilveksen voitoksi.

Tulipa näköjään hehkutettua väkivallan puolesta, vaikka itse olen lähinnä pasifisti. Meissä kaikissa asuu pieni natsi? :)

Tämä tuskin käy esimerkistä tappelulla voitetusta pelistä, sillä HPK onnistui häviämään uskomattoman monta ottelua viime kaudella kolmannessa erässä ilman, että pelissä olisi tapeltu.

Lisäksi ontuva esimerkki, koska kyseessä ei ollut Cairnsin esimerkin mukainen pieksentä, joka kohdistui vieläpä joukkueen tähtipeluriin. Jykähän nousi välittömästi pystyyn käytyään selällään ja oli täysin valmis jatkamaan tappelua, joka keskeyttettiin sitten linjureiden toimesta. Turha selittää, että tällä parin lyönnin tappelulla olisi ollut mitään tekemistä lopputuloksen kannalta.
 

artell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jykähän nousi välittömästi pystyyn käytyään selällään ja oli täysin valmis jatkamaan tappelua, joka keskeyttettiin sitten linjureiden toimesta.[/B]
Auts. Osuinpas herkkään paikkaan kun näitä HPK-ritareita rientää selittelemään tapahtumien kulkua sankoin joukoin. Nyt saatte kyllä riidellä keskenänne tappelun kulusta: miten Louhi on voinut vain "käydä selällään"? TBK kun väitti että Louhea nimenomaan taottiin jäänpinnassa vielä, mikä on omakohtainen muistikuvanikin katsomosta.

Jään odottamaan.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Cairns
Kyllä on voitettu ja voitetaan jatkossakin, ei vain SM-liigassa. Psykologinen etu joka on saavutettu otteluiden kriittisillä hetkillä ottamalla voitto vastustajan kaverista on tuttua puuhaa erään isomman lätäkön toisella puolen.

Tähän ei ole mitään lisättävää. Totta joka sana.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoista ja avartavaa keskustelua. Lukko fanien mielestä tappelut eivät käännä otteluita, eikä niitä sovi jääkiekossa olla, kun taas Ässä fanien mielestä kunnon tappelu kääntää ottelut. Eiköhän se ole niin kuitenkin että nykyisessä SM liigassa tappeluilla ei ole sellaista merkitystä kuin joskus NHL:ssä on ollut. Nielikäinen ei tuo Ässille tappeluillaan yhtään voittoa, mutta muuten hän voi joukkuettaan auttaa eli taklaamalla ja karvaamalla sekä seisomalla maskissa. Yleisöä Nielikäinen taas houkuttelee tappeluilla, sillä kautta aikojenhan väkivalta iihde on innostanut ihmisiä.
Jos raumalaiset nyt ottaisivat sen moraalisen siveysvyön pois ja lopettaisivat tappeluiden ylenmääräisen paheksunnan ja muistaisivat että Toporowki, Torkki tai jopa Porkka voivat tapella ensi kaudella. Toisaalta Ässäfanien pitää muistaa, että Nielikäisen tulo joukkueeseen ei meitä mestariksi vie, TAPPELEMME edelleen sijoista 8 - 10.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Ohmi
Miten niitä nyt sitten voi vertailla, jos ei kenelläkään(ei edes Rauteella) ole tiedossa taktiikkaa millä Mikko tappeluun lähtisi?
Oletetaan. Mikko todennäköisesti odottaisi, että ensimmäinen lyönti sujahtaa oikean posken ohi. Välittömästi tämän jälkeen hän tekisi kaksi vauhdikasta piruettia, heittäisi kypäränsä ja pelipaitansa katsomoon ja kiemurtelisi jäällä vasenta ohimoaan pidellen.

Nielikäinen taas... nojoo.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Designer
Oletetaan. Mikko todennäköisesti odottaisi, että ensimmäinen lyönti sujahtaa oikean posken ohi. Välittömästi tämän jälkeen hän tekisi kaksi vauhdikasta piruettia, heittäisi kypäränsä ja pelipaitansa katsomoon ja kiemurtelisi jäällä vasenta ohimoaan pidellen.

Nielikäinen taas... nojoo.

Oma veikkaukseni olisi ollut se, että Mikko olisi kaivanut pelihousuistaan käsilaukkunsa, ottanut sieltä pippurisuihkeen esille ja kylmän viileästi tyhjentänyt sen Pasin silmille. Tämän jälkeen Mikko olisi hakannut pasin puolikuoliaaksi sillä samaisella käsilaukulla ja huutanut samalla itsepuolustuskurssilla opetettua lausetta, "poliisi, raiskaus!"
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti artell
TBK kun väitti että Louhea nimenomaan taottiin jäänpinnassa vielä, mikä on omakohtainen muistikuvanikin katsomosta.
Tarkkaanottaen minä en mitään väittänyt, minä muistelin näin tapahtuneen.
Tämä video osoittaa muistikuvani oikeiksi.

Minulla ei muuta.

edit.
En ota siihen kantaa miten tämä taisto muutti ottelun kulkua.
 
Viimeksi muokattu:

JasonMiller

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti artell
Auts. Osuinpas herkkään paikkaan kun näitä HPK-ritareita rientää selittelemään tapahtumien kulkua sankoin joukoin. Nyt saatte kyllä riidellä keskenänne tappelun kulusta: miten Louhi on voinut vain "käydä selällään"? TBK kun väitti että Louhea nimenomaan taottiin jäänpinnassa vielä, mikä on omakohtainen muistikuvanikin katsomosta.

Jään odottamaan.

No kipaseppa katsomassa www.sunpoint.net/~leukapera/ ,sieltä löydät kyseisen taiston, niin voit virkistää muistiasi. Mitäs mä sulle yritin selittää, totesin vain, että kyseinen tappelu ei ollut niin raju, että se olisi muuttanut tapahtumien kulkua.
 

Hearsay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on hauskaa.

Viestin lähetti Salkkis
Tietääkseni jääkiekkossakaan pelejä ei voiteta nimilistoilla.

Salkkis on aivan oikeassa. Kuitenkin noiden nimilistojen perusteella kaikki itseään asiantuntijoina pitävät laittavat joukkueita paremmuusjärjestykseen ennen kuin kausi pääsee alkamaan. Mestariehdokkaat ja jumbot nimetään varmuudella.
Tietynlainen ennustettavuus on olemassa, kuten psychodad esitti.

Tähän Salkkiksen kommenttiin ei kovin moni reagoinut minun lisäkseni.

Viestin lähetti Hearsay
Tietääkseni jääkiekossakaan pelejä ei voiteta tappelemalla.

Poikkeus 30 vuoden takaa NHL:stä vahvistaa säännön.

Yleisemmin siis joukkueet hankkivat NIMILISTOILLEEN pelimiehiä kuin tappelijoita. Pelitaktiikkanakin tappelu on aika kyseenalainen: Tihonov "lähetti" Isosalon haastamaan Lieversin, mutta nyhjäilyn jälkeen tuloksena oli vain 10 ottelun pelikielto Isosalolle.

TosiFanille kysymys: Voidaanko olettaa, että kun ensi kaudella Ässät on tappiolla, Toivola lähettää Nielikäisen tappelemaan ja tappelun jälkeen peli kääntyy Ässille?

Ottelut voitetaan pelaamalla jääkiekkoa.
 

Hearsay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sori. Kun kirjoitin omaa tekstiäni, ruudun alalaidassa näkyi viestisi alku. Kirjoitin saman tien kysymyksen sinulle.

Viestin lähetti TosiFani
Mielenkiintoista ja avartavaa keskustelua. Lukko fanien mielestä tappelut eivät käännä otteluita, eikä niitä sovi jääkiekossa olla, kun taas Ässä fanien mielestä kunnon tappelu kääntää ottelut.

Kun myöhemmin luin viestisi kokonaan, totesin, että siihen sisältyi vastaus kysymykseeni. Pahoittelen.

Viestin lähetti TosiFani
Nielikäinen ei tuo Ässille tappeluillaan yhtään voittoa, mutta muuten hän voi joukkuettaan auttaa eli taklaamalla ja karvaamalla sekä seisomalla maskissa.

Ja ihan off-topic TosiFani: Toskala neuvottelee Lukon kanssa: kuulostaa mielenkiintoiselta. En epäile yhtään tietoasi. Veikkaan, että Toskala ja moni muu NHL-peluri alkaa pikkuhiljaa tarjoamaan itseään Suomeen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Dr.Mengele
No esimerkiksi: Ässät pelaa taklaavaa ja lukko taitokiekkoa, Jolloin materiaali on väkisin hieman erilaista.

Tukkajukka tykkää isoista miehistä, mutta ei suinkaan taklauspelin vaan estopelin vuoksi. Ei kai se ole mikään yllätys, että kraum luk alkaa muistuttaa kooltaan Rautakorven aikaista Tapparaa ja pelitapa tulee olemaan varmasti samanlainen. Kiekottoman miehen estämistä, ronkkimista, KAHVAAMISTA ja kaikin puolin varsin mielenkiinnotonta kiekkoa. Ässät sen sijaan on kasannut nipun sen mukaan, että pelitapa olisi edes kotikaukalossa viihdyttävää ja kovaa kiekkoa vanhaan porilaiseen tapaan.

Ässät ja lukko tulee todennäköisesti runkosarjassa taistelemaan eri sijoituksista, mutta uskon, että Ässäkiekko tulee olemaan joka tapauksessa rutkasti viihdyttävämpää ja Isomäen yleisö saa kokea jälleen hienoja hetkiä The Pasin ja kumppaneiden tarjoamana. Jos ja kun pleijareihin selvitään, niin siellä pelit lähtevät taas nollista ja mahdollisuus yllätykseenkin on hyvän maalivahtipelin ja voimakkaiden yksilöiden ansiosta olemassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös