Popparit esiin – Jatkoajassa tapahtuu!

• 530 362
  • 3 366

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Meillä näyttää selkeästi olevan tietynlaisia perustavanlaatuisia näkemyseroja asiasta. Olen eri mieltä siitä, että mielestäsi on epärealistista, että epäasialliseen kirjoitteluun puututtaisiin sillä tavalla kuin tällä palstalla sen on suunniteltu tapahtuvan. Itselläni on ainakin luottoa raportointijärjestelmän ja moderaattoreiden toimintaan. Olen melko varma, että liioittelet yhdestä viestistä vaadittujen raporttien määrää, jotta kyseinen tekele päätyy moderaattorien lukemaksi. Esimerkiksi moderaattorien ketjua luulisi aika monen moderaattorinkin lukevan.
En ylipäätään ymmärrä miksi olet tehnyt tästä asiasta noinkin ison ongelman. Eikö pääasia ole, että huonoon käytökseen puututaan ja sitä yritetään kitkeä pois? Keinot eivät ehkä ole ideaaleja, mutta niin se vain oikeassa maailmassa tuppaa usein menemään. Tärkeintä on, että epäkohtiin puututaan. Lisäksi en ymmärrä miksi jatkis pitäisi erottaa "reaalielämästä", koska tämä on ihan yhtälailla oikeaa elämää kuin mikä tahansa muukin. Oikeat ihmiset keskustelevat täällä ja yleensä ihan omien ajatusten pohjalta.
Edelleen siksi ,että tällainen toiminta laskee palstan tasoa enemmän kuin rasistisesta heitosta asianmukainen raportointi. En koe raportointia utopistiseksi toimintatavaksi. On mielestäni surkeaa, jos tyydytään ratkaisemaan ongelmia huonoilla tavoilla. Lisäksi on älyllisesti epärehellistä, jos huonoon käytökseen reagoidaan myös itse huonolla käytöksellä. Tällöin rima on liian alhaalla, jos alennutaan samalle tasolle kuin alkuperäinen huono käyttäytyjä. En kuitenkaan tarkoita, että rasismiin puuttuminen huonolla käytöksellä on yhtä tuomittavaa kuin rasistinen kirjoittelu ainakaan tiettyyn pisteeseen asti.

Otetaan nyt sitten lopuksi pari esimerkkiä "reaalielämästä", jos ne saavat kenties sinut ajattelemaan. Esimerkiksi Suomen poliisi ja Yhdysvaltojen poliisi reagoivat hieman eri tavoilla huonoon käytökseen. Mielestäni on hieman eri asia, ammutaanko luodilla rintaan vai käytetäänkö lamautinta näin kärjistettynä esimerkkinä.
Jos haluat jatkiksen olevan laadukas keskustelupalsta, niin kannattaa olla iloinen siitä, että täällä puututaan huonoon käytökseen, eikä keskittyä siihen, että siihen pitäisi puuttua täsmälleen sillä tavoin kuin sinä haluaisit
Jos haluat Suomen olevan laadukas yhteiskunta, niin kannattaa olla iloinen siitä, että täällä puututaan huonoon käytökseen, eikä keskittyä siihen, että siihen pitäisi puuttua täsmälleen sillä tavoin kuin sinä haluaisit.

Esimerkeillä siis tarkoitus osoittaa, ettei todellakaan ole ihan sama, miten huonoon käytökseen puututaan, nyt kun ohjaat keskustelun periaatteiden suuntaan.

Keskustelun päättäminen sopii toki myös minulle, niin ei mene taas vänkäyksen puolelle. Ymmärrän sinunkin näkökantasi ja molempien tavoite on varmastikin sama. Silti: Ei ole todellakaan niin, että huonoon käytökseen puuttumisen keinot ovat yhdentekeviä. Tämä on hyvin vaarallinen ajattelutapa.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ei nyt aloiteta täällä, mutta siis onko tämä rasismijuttu joku setämiesten juttu vai hä? Mä en ole oikein tajunnut ikinä, että mistä tämä "mitään ei saa sanoa" kumpuaa. Omassa lähipiirissä on toki Jatkoajan keski-ikää ja sitä vanhempia mieshenkilöitä, joille nämä sanat ovat selvästi opittuja. Vanhemmassa polvessa on enemmän tätä "eikö mitään saa sanoa" ja siinä nelikymppisten hujakoilla ehkä pidetään niitä mölyjä paremmin mahassa. No jotkut maalta tulleet opiskelukaverit, niin niillä joillain oli vähän samaa, tulevat ikään kuin 10-15 vuotta perässä.

Ylipäätään en välitä tuntemattomista ihmisistä hirveästi, ehkä olen vähän liian kiltti ja kaikille hyvää tahtova kynnysmatto, mutta tavallaan, että miksi jotain pitäisi saada solvata jotenkin. No, kaunista itänaapurin kulttuuria tullut jonkun verran nähtyä ja koettua, niin kotioloissa r-alkuinen livahtaa kielen päältä kyllä ketterästi. Ja ehkä joskus myös etelähelsinkiläisten aksenttia olen hieman ominut vitsaillessa kuutamokeikoista yms. joten ihan puhdas pulmunen en ole. Turkulaisiahan saakin sitten surutta pilkata, joten ei haittaa, vaikka puhun usein baarissa sujuvaa turkua.

Tajunnanvirta lähti vähän kierrokselle, piti vaan ihmetellä, että miten paha olo näillä "mitään ei saa tehdä" -tyypeillä on ja miten huonoon sosiaaliseen ja historialliseen käsitykseen se yhdistyy? Ja miten en itse ole sellainen, vaikka kotona arvomaailma on ollut tietyssä mielessä erittäin kansallismielinen, vaikkakin hieman ristiriitainen, kun on kuitenkin annettu ymmärtää miten juntteja, idiootteja ja demareita suomalaiset on, vaikka itse on ihan samalla tavalla katsottu lineaarista telkkaria, höylätty S-etukorttia, kytätty tarjouksia ja käyty Saludissa pippuripihvillä.

Toisaalta sitten möläyttelen itsekin kaikenlaista, kun yritän tällaisten tyyppien kanssa keskustella samassa moodissa. Onko se moodi vai koodi? Mieluummin olen hiljaa, kun on tällaista tematiikkaa. Sitäkin ylipäänsä mietin, että ihan hyvin tulee ihmisten kanssa juttuun, vaikka tästäkin kansasta karkeasti vähintään 70 % äänestää vassareita, persuja tai ei ketään.

P.s. Olipa taas tärkeä viesti. Jatketaan one linereilla, kun kriittinen ajattelu on näemmä tänään jäänyt jo taa.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Megaluokan uhriutumista mode-ketjussa ja NHL-osion rikosketjussa.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Romaniketjussa alkoi kakskakkoset jo paukkumaan, moderaattorit tuli paikalle ja esitteli 88 millin rasistintorjuntatykin tehoa.

K

Kiekkokatsoja

Romaniketjussa alkoi kakskakkoset jo paukkumaan, moderaattorit tuli paikalle ja esitteli 88 millin rasistintorjuntatykin tehoa.
Tai että siellä heilui puukot ja nyrkit. Virkavalta tuli paikalle, ja otti tilanteen haltuun.
Hyvähän se on että modet rauhoittelee. Peli seis, koska pallo on hukassa.
Itse en viitsi paljoakaan lukea näitä "kiihkeitä" väittelyjä. Mulla jää siis popparit syömättä.

Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Kierrätyskeskuksessa taas paskamyrskyn ensimmäiset ripulinhiutaleet alkaa leijua ilmassa.

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan niinkuin tuo koronaketjun viimeisin vääntö olis nähty jo noin kymmeneen kertaan viimeisen vuoden aikana. En taida kaivaa poppareita esiin tuon takia.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan niinkuin tuo koronaketjun viimeisin vääntö olis nähty jo noin kymmeneen kertaan viimeisen vuoden aikana. En taida kaivaa poppareita esiin tuon takia.
Naamapalmu-ketjun kamaa ennemmin. Ei noita koronaketjuja oikein jaksa enää, kun samaa vääntöä käyty vuoden ajan.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Parasta pysyä kaukana. Mutta monesti olen ihmetellyt miten ihmiset saa monen sivun väittelyn jostain ihan mitättömästä aiheesta.
No eihän kyllä mitättömästä asiasta. Autoilun vuoksi kuolee miljoonia ihmisiä. Jo muinaiset kreikkalaiset pitivät paljon puheita ja puheet muuttavat maailmaa ja pelastavat ihmishenkiä. Lapsiakin kuolee autoilun takia. Vihaatko lapsia. Jaahas, lapsivihaaja täällä. Kuulkaas mikä ukko täällä on. HÄLYYYYYTYS.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy