Ei nyt aloiteta täällä, mutta siis onko tämä rasismijuttu joku setämiesten juttu vai hä? Mä en ole oikein tajunnut ikinä, että mistä tämä "mitään ei saa sanoa" kumpuaa. Omassa lähipiirissä on toki Jatkoajan keski-ikää ja sitä vanhempia mieshenkilöitä, joille nämä sanat ovat selvästi opittuja. Vanhemmassa polvessa on enemmän tätä "eikö mitään saa sanoa" ja siinä nelikymppisten hujakoilla ehkä pidetään niitä mölyjä paremmin mahassa. No jotkut maalta tulleet opiskelukaverit, niin niillä joillain oli vähän samaa, tulevat ikään kuin 10-15 vuotta perässä.
Ylipäätään en välitä tuntemattomista ihmisistä hirveästi, ehkä olen vähän liian kiltti ja kaikille hyvää tahtova kynnysmatto, mutta tavallaan, että miksi jotain pitäisi saada solvata jotenkin. No, kaunista itänaapurin kulttuuria tullut jonkun verran nähtyä ja koettua, niin kotioloissa r-alkuinen livahtaa kielen päältä kyllä ketterästi. Ja ehkä joskus myös etelähelsinkiläisten aksenttia olen hieman ominut vitsaillessa kuutamokeikoista yms. joten ihan puhdas pulmunen en ole. Turkulaisiahan saakin sitten surutta pilkata, joten ei haittaa, vaikka puhun usein baarissa sujuvaa turkua.
Tajunnanvirta lähti vähän kierrokselle, piti vaan ihmetellä, että miten paha olo näillä "mitään ei saa tehdä" -tyypeillä on ja miten huonoon sosiaaliseen ja historialliseen käsitykseen se yhdistyy? Ja miten en itse ole sellainen, vaikka kotona arvomaailma on ollut tietyssä mielessä erittäin kansallismielinen, vaikkakin hieman ristiriitainen, kun on kuitenkin annettu ymmärtää miten juntteja, idiootteja ja demareita suomalaiset on, vaikka itse on ihan samalla tavalla katsottu lineaarista telkkaria, höylätty S-etukorttia, kytätty tarjouksia ja käyty Saludissa pippuripihvillä.
Toisaalta sitten möläyttelen itsekin kaikenlaista, kun yritän tällaisten tyyppien kanssa keskustella samassa moodissa. Onko se moodi vai koodi? Mieluummin olen hiljaa, kun on tällaista tematiikkaa. Sitäkin ylipäänsä mietin, että ihan hyvin tulee ihmisten kanssa juttuun, vaikka tästäkin kansasta karkeasti vähintään 70 % äänestää vassareita, persuja tai ei ketään.
P.s. Olipa taas tärkeä viesti. Jatketaan one linereilla, kun kriittinen ajattelu on näemmä tänään jäänyt jo taa.