Korkkihan pysyi välillä pitkään kiinni, mutta alkoholismi on sairaus ja Pate taistelee sitä vastaan loppuelämänsä ajan. Valitettavasti kuningas alkoholi ottaa näköjään aina välillä ylivallan.
Tähän sellanen omakohtainen huomio, itse join viimeksi helmikuussa 2006.
Raitistuin ja olen ollut siitä asti ns. nollamies niinku AA-ryhmissä sanotaan, ja silti olen alkoholisti hautaan asti, toivottavasti raittiina, mutta mitään takeita siitä ei ole.
Meitä on juovia, raitistuneita sekä repsahtaneita.
Onko alkoholismi sairaus, siitä olen eri mieltä, geneettinen häiriö se ehkä on. Koska mistään sairaudesta ei parane ilman hoitoa, en sen vuoksi koe alkoholismin olevan sairaus.
Selvänä nukkumaan meneminen on ratkaisu, eikä tähän muuta hoitoa olekaan.
Valintoja ja oikeita ratkaisuja kyllä on tehtävä, varsinkin kuivilla olon alkuhetkinä.
Ajatusmaailmani on muuttunut, ehkä kyynistynytkin, enkä tajua miksi joku raitistunut ottaisi pari olutta, "raitistunut" sen sijaan ottaa niitä hyvinkin.
Paskanpuhujia meissä juopoissa riittää, juovana olin sellainen itsekin ja sellaselta myös Pate vaikuttaa.
Tässä nykyisessä hyvesignaloinnin yhteiskunnassa raitistuminenkin on joku helvetin hyve nykyään.
No ei ole, vaan siinä on juoppo, joka on päättänyt olla juomatta.
Siitä toki saattaa seurata joitain hyviä asioita.
Teot päätöksen ja siinä pysymisen jälkeen kertovat, millainen ihminen se raitistunut alkoholisti on.
Patelle terveisiä, vaikka tuskin lukee, että lopeta puhuminen.
Ja anna tekojen puhua.
Ja kovasti tsemiä hänelle, jos halu oikeasti muutokseen on olemassa.
Jeesiä löytyy,kun kysyy.
Mutta kovaa tahtoa se muutos silti vaatii.