Mainos

Polttoaineen hinnannousu

  • 161 404
  • 1 298

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olen optimoinut tankkaamiseni niin, että viikon välein käyn tankkaamassa keskiviikko aamuisin tankin täyteen. Menee sinne 10,20 tai 40 litraa, niin silloin käydään tankkaamassa. Näin saan aina sitä halvinta tavaraa tankkiin ja ei tarvitse maksaa loppuviikon hinnankorotuksia itse.

Keep it simple, stupid

Mut silloinhan se on samanhintaista, jos aina tankkaa 50 eurolla...
 

BaronFIN

Jäsen
Aika karua: ABC:llä ei voi tankata, koska bonus. Nesteellä ei voi tankata, koska Plussa. Teboililla ei ole koskaan voinut tankata, koska Lukoil.

Jäljelle jää ketjuista ST1 (Shell)?

Pieneksi ovat jääneet piirit. Esso ja Union muistoissamme.

Edit: typo
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Junalippujen hinnat ovat kyllä sellaiset ettei hirveästi huvita käyttää satunnaisiin matkoihin, ellei nyt sattumalta asuisi ja olisi menossa juuri juna-asemien läheisyyteen. JOS tietää ja voi ostaa matkan selvästi etukäteen tai käyttää sarjalippuja, niin sitten ehkä...

Itse en käytä kuin äärimmäisen harvoin junaa, vain pari kertaa vuoden aikana.

VR toisaan taisi muuttaa tuota hinnoitteluaan ja mitä on mediasta havainnut, niin taisi mennä ihan vitsiksi.

Hinnoitteluhan taisi muuttua niin, että "suosikkiaikaan" matkan hinta voi olla huomattavasti kallimpi.


Katsoin huvikseni omalta kylältä Tampereelle menevien junien hintoja.

Maanantaina 17.7 6:40 11 € 10:40 11,60 € 14:40 11,60 € ja 18:40 11 €.
ja paluut 8:06 10,40 € 12:06 16,80 € 16:16 11 € ja 22:06 11 €

Tästä viikko eteenpäin 24.7 hinnat ovat 6:40 7,50 € 10:40 12,20 € 14:40 7,50 € ja 18:40 7,50 €
ja paluu junat 8:06 7,50 € 12:06 13,30 € ja 16:16 8,40 € ja 22:07 9,80 €
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
10L * 1,86= 18,6€
20L * 1,86= 37,2€
40L * 1,86= 74,4€

Tankkaan siis täyteen aina. Vai menikö viestisi pointti nyt minulta ohi?

No mä vähän hassuttelin. Vitsinä heitin, että jos aina tankkaat kortilla 50 eurolla, niin rahallisesti se on sama. Saat vaan ainetta eri määrän, jos tai kun hinta muuttuu. Itse vedän tankin aina täyteen. Mielummin maksaa kerralla "enemmän" koska se polttoaine joka tapauksessa katoaa sieltä tankista.

Aika karua: ABC:llä ei voi tankata, koska bonus. Nesteellä ei voi tankata, koska Plussa. Teboililla ei ole koskaan voinut tankata, koska Lukoil.

Jäljelle jää ketjuista ST1 (Shell)?

Pieneksi ovat jääneet piirit. Esso ja Union muistoissamme.

Edit: typo

On olemassa myös SEO !!!

P.S unohdit Finnoil:in
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en käytä kuin äärimmäisen harvoin junaa, vain pari kertaa vuoden aikana.

VR toisaan taisi muuttaa tuota hinnoitteluaan ja mitä on mediasta havainnut, niin taisi mennä ihan vitsiksi.

Hinnoitteluhan taisi muuttua niin, että "suosikkiaikaan" matkan hinta voi olla huomattavasti kallimpi.


Katsoin huvikseni omalta kylältä Tampereelle menevien junien hintoja.

Maanantaina 17.7 6:40 11 € 10:40 11,60 € 14:40 11,60 € ja 18:40 11 €.
ja paluut 8:06 10,40 € 12:06 16,80 € 16:16 11 € ja 22:06 11 €

Tästä viikko eteenpäin 24.7 hinnat ovat 6:40 7,50 € 10:40 12,20 € 14:40 7,50 € ja 18:40 7,50 €
ja paluu junat 8:06 7,50 € 12:06 13,30 € ja 16:16 8,40 € ja 22:07 9,80 €
Sun esimerkissä hintaerot vielä tosi pieniä.

Katsoin juuri, että jos haluaisin lähteä tänään täältä Satakunnasta Jyväskylään, niin maksaisi halvimmillaan 47€, mutta kahden viikon päästä halvin hinta samalle matkalle olisi 17€.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sun esimerkissä hintaerot vielä tosi pieniä.

Katsoin juuri, että jos haluaisin lähteä tänään täältä Satakunnasta Jyväskylään, niin maksaisi halvimmillaan 47€, mutta kahden viikon päästä halvin hinta samalle matkalle olisi 17€.

Tuo esimerkkini väli on ollut 5.10 ja joskus jopa alle...

Mutta eiköhän joskus koeta se päivä, kun VR monopoli murtuu ja raideliikenne vapautuu, matkustajaliikenteenkin osalta... Aikaa se vie ja lähtee varmaan pääkaupunkiseudun osalta liikkeelle.
Veikkaan, että maakunnista löytyisi potentiaalia, etenkin kun on paljon alueita, jotka eivät ns. kiinnosta VR:ää.

Mutta joo meni vähän ketjun aiheen ohi, mutta tietyllä tavalla liittyy korkeisiin polttoaineen hintoihin, sillä ihmiset etsii korvaavia tapoja liikkua, jos ei ole varaa omalla autolla liikkua
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tullut ihmeteltyä tuota Teboilia, että kun kuitenkin varmasti todella moni (kuten itsekin) pitää boikotissa, niin luulisi heidän kannalta, että jos pitäisi hintaa alempana kuin kilpailijoilla, niin ihmiset hakeutuisivat kuitenkin tankkaamaan?
Nyt ainakin omilla seuduilla Teboil ei yleensä erotu hinnassa yhtään muihin toimijoihin, joskus on jopa se kallein vaihtoehto.

Itselläni on se kiva tilanne, että lähellä työpaikkaa on kolme huoltoasemaa lähes vierekkäin, joten samalla katseella pystyy ajaessa vertaamaan kaikki asemat ja valita näistä halvin vaihtoehto.
Kodin lähellä myös ST1 ja vielä kun kaivaa taskusta ST1 käteisalennuskortin, jonka saa netistä tilattua ilmaiseksi, niin taitaa nykyään saada sen 0,018e alennusta per tankkaus myöskin sitä näyttämällä.

Eihän nuo hintaerot nyt taloutta kaada, mutta toisaalta säästö se on pienikin säästö, kun se autoilu on vähän pakollinen paha.
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Mutta eiköhän joskus koeta se päivä, kun VR monopoli murtuu ja raideliikenne vapautuu, matkustajaliikenteenkin osalta... Aikaa se vie ja lähtee varmaan pääkaupunkiseudun osalta liikkeelle.
Veikkaan, että maakunnista löytyisi potentiaalia, etenkin kun on paljon alueita, jotka eivät ns. kiinnosta VR:ää.
Haluaisin mennä kesälomareissulla Porvoon kautta Raumalle ja siitä Kuusamoon - älkää kysykö miksi! VR on tehnyt tämän vaikeaksi tai jopa sangen mahdottomaksi. Ehkä joku yksityinen vielä ymmärtää tämän reitin tärkeyden monopolin murruttua!

Siihen asti joudun tarkkailemaan polttoaineiden hinnan kehitystä. Viime vuosina on tullut puheeksi niiden halvempi hinta maanantaisin ja tiistaisin. Tankkasin viime tiistaina alle 1,70 hinnalla dieseliä ja torstaina samalla asemalla hinta oli 1,88. Prosentuaalisesti tuo ero on niin iso, että tankkaaminen kannattaa ajoittaa halvemmille päiville.

Toisaalta muina päivinä kuin tiistaina hinta saisi olla +3 €/litra kaikissa polttonesteissä, niin näkisi muina päivinä asemilla vain tuttuja. :D
 

Outsider

Jäsen
Itselläni on se kiva tilanne, että lähellä työpaikkaa on kolme huoltoasemaa lähes vierekkäin, joten samalla katseella pystyy ajaessa vertaamaan kaikki asemat ja valita näistä halvin vaihtoehto.
Kodin lähellä myös ST1 ja vielä kun kaivaa taskusta ST1 käteisalennuskortin, jonka saa netistä tilattua ilmaiseksi, niin taitaa nykyään saada sen 0,018snt alennusta per tankkaus myöskin sitä näyttämällä.

Keskimäärin kerran viikossa tankkaamalla säästää vuodessa vajaan sentin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mistä ne poikkeukset johtuvat? Onko tämä joku yhteinen sopimus vai valtion tasolta määrättyä?

Yksi "ketju" (jolla on pari asemaa) on eri hinnoissa syrjäkylällä. Ei kai näitä mistään ole määrätty, mutta aina sama hinta kaikilla silti. Se voi johtua markkinan pienuudesta, sekä ihmismäärästä että fyysisestä alueen koosta.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Aika karua: ABC:llä ei voi tankata, koska bonus. Nesteellä ei voi tankata, koska Plussa. Teboililla ei ole koskaan voinut tankata, koska Lukoil.

Jäljelle jää ketjuista ST1 (Shell)?

Pieneksi ovat jääneet piirit. Esso ja Union muistoissamme.

Edit: typo
Lahdessa voit tankata myös Kärkkäiseltä. Eiku...

Tuossa muuten mietin, että jos Kärkkäiseltä ei saa ostaa ettei tule edistäneeksi natsiaatetta, niin onko oikein hyödyntää sen paikallisesti aiheuttamaa hintakilpailua? On erityisesti tämän ketjun kysymys.
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Haluaisin mennä kesälomareissulla Porvoon kautta Raumalle ja siitä Kuusamoon - älkää kysykö miksi! VR on tehnyt tämän vaikeaksi tai jopa sangen mahdottomaksi. Ehkä joku yksityinen vielä ymmärtää tämän reitin tärkeyden monopolin murruttua!

Niilolle ja Mazaalle: oman (varmasti vajavaisen) ymmärrykseni mukaan Suomessa on ihan muutama kannattava liikennöinti reitti junilla (tyyliin Hki-Tre) ja kaikki loput on +-0 tai persnettoa. Jos nämä yksityiset firmat aloittaisivat henkilöliikenteen, niin ne tasan tarkalleen tulisivat noille parille kannattavimmalle reitille ja jättäisivät loput edelleen VR:lle.

Lisäksi jos tänne tulisi jotain muita firmoja, niin sitten alkaisi se pilettien pala-peli rakentelu, eli menenkö tuon välin Höpöraiteilla ja sitten seuravan Digijunalla ja kolmannen VR:llä. Nyt tuo suunnittelu sentään onnistuu yhden sivun/appin kautta.

Siis joo joo, VR on pyllystä. Mutta verrattuna moneen Euroopan maahan jossa tuo liikennöinti on vapautettu, niin ei se ainakaan halvempaa tai sujuvampaa siellä ole.

Eli itse en tällä hetkellä toivo VR:n monopolille loppua. Luulen että kävisi yhtä kalpaten kuin sähköverkkojen yksityistämisessä. Voin toki olla väärässäkin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Niilolle ja Mazaalle: oman (varmasti vajavaisen) ymmärrykseni mukaan Suomessa on ihan muutama kannattava liikennöinti reitti junilla (tyyliin Hki-Tre) ja kaikki loput on +-0 tai persnettoa. Jos nämä yksityiset firmat aloittaisivat henkilöliikenteen, niin ne tasan tarkalleen tulisivat noille parille kannattavimmalle reitille ja jättäisivät loput edelleen VR:lle.
Näin ihan vain mainintani. Noihin mainitsemiini paikkoihin Porvoo, Rauma ja Kuusamo ei mene edes raiteita, joten ei luultavimmin edes yksityinen yhtiö ei liikennöisi niihin koskaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Sohjo veikkaisin, että uutta kilpailijaa kiinnostaisi enemmän kuin VR:ää, joka ei lukuisista valituksista huolimatta "kuuntele" maksavia asiakkaita. Junat hyvin usein täynnä, jengi istuu usein lattialla ja todella usein vuorot korvattu busseilla.

Onko se sun mielestä ok, et maksat junalipusta vaikka 15 e ja istut sitten matkan lattialla...
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Näin ihan vain mainintani. Noihin mainitsemiini paikkoihin Porvoo, Rauma ja Kuusamo ei mene edes raiteita, joten ei luultavimmin edes yksityinen yhtiö ei liikennöisi niihin koskaan.
Kieltämättä menee ohi ketjun aiheen, mutta en malta olla korjaamatta: Porvooseen ja Raumalle menee kyllä raiteet, joskin säännöllistä henkilöliikennettä kumpaankaan ei ole ollut vuosikymmeniin. Eli Kuusamo on näistä kolmesta paikkakunnasta ainoa, jonne ei olisi edes mahdollista kulkea junalla.
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
@Sohjo veikkaisin, että uutta kilpailijaa kiinnostaisi enemmän kuin VR:ää, joka ei lukuisista valituksista huolimatta "kuuntele" maksavia asiakkaita. Junat hyvin usein täynnä, jengi istuu usein lattialla ja todella usein vuorot korvattu busseilla.

Onko se sun mielestä ok, et maksat junalipusta vaikka 15 e ja istut sitten matkan lattialla...
Noh, kilpailijoita kiinnostaa valitukset ja ko. asiakkaat vain jos ne olisivat kannattavia raidelinjoja. Vaikea tietysti mennä sanomaan mikä olisi lopputulema, mutta esim briteissä yksityistettiin rautatiet ja käytännössä kaikki paikalliset vihaavat lopputulosta: koetaan kalliina, vaikeana, epäluotettavana ja viimeiset vuodet myös miljardeja veronmaksajien rahoja subventoineena.

Ennemmin lähtisin kehittämään VR:n toimintaa paremmaksi kuin purkamaan sitä osiin. Muuten kannatan oikeistolaista talouspolitiikkaa, mutta tiet, rautatiet, vedet ja sähkölinjat haluaisin säilyttää valtion monopolissa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jänniä ovat polttonesteiden hinnat ympäri Eurooppaa, vaan missään ei ole niin kallista kuin Suomessa!

Ei vaan, Saksassa vähän Dresdenin länsipuolella oli autobaanadiiseli 2.02, kun unohdin perkele tankata Belgiasta lähtiessä about 1.64 hintaan. Puolan ja Liettuan rajalla otin riskin ja tankkasin Shellillä 1.42 hintaan, kadutti heti rajan ylityksen jälkeen, kun Liettuassa halvimmillaan 1.32. Nesteellä toki rouheasti yli 1.50 täälläkin.

En minä kyllä tajua näiden aineiden hinnanmuodostuksesta yhtään mitään, mutta tommonen 70snt/litra hintaero alkaa jo tuntua jossain. EU:ssa ollaan kuitenkin kaikki yhes koos!

Edit. Ja samalla huomasin, että 60 litran tankillisella runttaa näköjää yli 1100 kilometriä autobaanaa+puolabaanaa+parit kaupunkirinkulat!
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei vaan, Saksassa vähän Dresdenin länsipuolella oli autobaanadiiseli 2.02, kun unohdin perkele tankata Belgiasta lähtiessä about 1.64 hintaan. Puolan ja Liettuan rajalla otin riskin ja tankkasin Shellillä 1.42 hintaan, kadutti heti rajan ylityksen jälkeen, kun Liettuassa halvimmillaan 1.32. Nesteellä toki rouheasti yli 1.50 täälläkin.

Taitaa vain kertoa että kohta Suomessa myydään todella halpoja Saksasta tuotuja Diesel autoja (jota varmasti jo vuosia tehtykin). Viikonlopun Diesel hinta näytti olevan Lempäälän St1 1,739 niin olisiko ensiviikolla selkeästi jo alle 1,70, hetken taisi käydä jo allekin jollain asemilla.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Taitaa vain kertoa että kohta Suomessa myydään todella halpoja Saksasta tuotuja Diesel autoja (jota varmasti jo vuosia tehtykin). Viikonlopun Diesel hinta näytti olevan Lempäälän St1 1,739 niin olisiko ensiviikolla selkeästi jo alle 1,70, hetken taisi käydä jo allekin jollain asemilla.
Kyllä, näinhän siinä on käynyt ja käy, joskaan syy ei ole välttämättä polttoaineen hinta. Ainakaan pelkästään.

Jäi tuossa sanomatta, että olisi Saksastakin saanut diiseliä alle 1.70, kunhan menee kauemmas pois baanalta. En ite viitsinyt poiketa reitiltä, vaan otin kalliilla siinä vaiheessa kun jäljellä oli reilu 100km. Kun ei se yli kahen diesrl tässä lomabudjdetissa ole mikhään.

Korjataan samalla väitettäni Nesteestä, kyllä se tavan diiseli oli 1.4x Liettuassa, se oli sitä parempaa ainetta 1.57 tai jotain.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ja kusetus se vaan jatkuu... Raakaöljyn kallistuminen nostaa polttoaineen hintaa kertoo iltalehti...
Kumma juttu kun se öljy silloin joskus maksoi sen n. 140 $, oli polttoaineen hinta reilusti alle 2 euroa / litra.
Ai niin ei ollut sotaa Ukrainassa eikä vielä vauhkottu ilmastokriisistä
 

F#21

Jäsen
Ja kusetus se vaan jatkuu... Raakaöljyn kallistuminen nostaa polttoaineen hintaa kertoo iltalehti...
Kumma juttu kun se öljy silloin joskus maksoi sen n. 140 $, oli polttoaineen hinta reilusti alle 2 euroa / litra.
Ai niin ei ollut sotaa Ukrainassa eikä vielä vauhkottu ilmastokriisistä
Ja silloin hankittiin roskaöljyä tuosta viereisestä roistomaasta, josta sitä saatiin huomattavasti halvemmalla. Nopealla tsekillä se ei viimeiseen 10 vuoteen ole ylittänyt 120 dollaria barrelilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös