Polttoaineen hinnannousu

  • 142 087
  • 1 217

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mikähän muuten se EU:n minimi sitten nyt on kun koitin googletella mutta en löytänyt kun että pitäisi olla 14% 2030 mennessä. Tähän peilaten Suomen tämän vuoden 13,5% puuttuu vain puoli prosenttia enää tuosta.

Tietenkin tässä pitäisi mennä muun EU:n tahdissa, miksi ihmeessä myisimme kansalle kalliimpaa polttoainetta kuin muuallakaan Euroopassa omilla valinnoilla. En ymmärrä kaikkea muutakaan mutta tämä nyt on typerimmästä päästä pitkien etäisyyksien maassa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tietenkin tässä pitäisi mennä muun EU:n tahdissa, miksi ihmeessä myisimme kansalle kalliimpaa polttoainetta kuin muuallakaan Euroopassa omilla valinnoilla. En ymmärrä kaikkea muutakaan mutta tämä nyt on typerimmästä päästä pitkien etäisyyksien maassa.
Milloin tässä maassa ovat viisaus, älykkyys ja kohtuus näytelleet jotain roolia, kun on kyse poliittisesta päätöksenteosta, olletikin, kun hyvesignaloidaan, moraaliposeerataan ja pelastetaan maailmaa veronmaksajien rahoilla...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietenkin tässä pitäisi mennä muun EU:n tahdissa, miksi ihmeessä myisimme kansalle kalliimpaa polttoainetta kuin muuallakaan Euroopassa omilla valinnoilla. En ymmärrä kaikkea muutakaan mutta tämä nyt on typerimmästä päästä pitkien etäisyyksien maassa.

Sehän tässä minusta jännintä on että ei Suomella ole mitään syytä mennä muuta tahtia kun muu EU, ei pitäisi olla puhettakaan että yli tuon 14% mentäisiin 2030 mennessä. Ehhkä juuri 7v päästä nostaa prosentin tai pari näenvuoksi tuon rajan yli mutta ei mitään 20-30% nyt lähivuosina.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kuvittelisi jakeluvelvoitteen kanssa olevan sama kuin kaiken muunkin uuden (tai no "uuden") implementoitavan teknologian, että alkuun on kallista ja ajan myötä tuotannon lisääntyessä ja tehostuessa helpottuu. Että jos se hinta maksetaan jo nyt, niin sitten meillä on halpaa (tai "halpaa") polttoainetta siinä vaiheessa kun muualla tuskaillaan että "mistä perkeleestä sitä biojaetta muka keksisi ja miten sen tuottaminen voi maksaa näin saatanasti??!"
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kuvittelisi jakeluvelvoitteen kanssa olevan sama kuin kaiken muunkin uuden (tai no "uuden") implementoitavan teknologian, että alkuun on kallista ja ajan myötä tuotannon lisääntyessä ja tehostuessa helpottuu. Että jos se hinta maksetaan jo nyt, niin sitten meillä on halpaa (tai "halpaa") polttoainetta siinä vaiheessa kun muualla tuskaillaan että "mistä perkeleestä sitä biojaetta muka keksisi ja miten sen tuottaminen voi maksaa näin saatanasti??!"

Eiköhän näitä jakeita tuoteta ja myydä ihan Euroopan markkinoilla eikä me mitään etua saada siitä että maksetaan itsemme kipeäksi nyt ennen muita. Tälle ei oikeasti voi olla mitään järkiperusteita vielä kun ottaa huomioon etäisyytemme puhumattakaan autojen määrästä jolla ei ole isossa kuvassa mitään ilmastovaikutusta.
 

Excellence

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jakeluvelvoite eli vaatimus biopolttoaineiden käytöstä on vain yksinkertaisesti typerää. Se ei juurikaan auta ilmaston kannalta. Itseasiassa jos biopolttoaiden osuutta nostetaan, voi vaikutus olla itseasiassa haitallinen ympäristölle. Lisäksi se tulee julmettoman kalliiksi yhteiskunnalle verrattuna siihen, että liikenteen päästöjä hillittäisiin polttoaineveron avulla. Aiheesta tarkemmin täällä: Jakeluvelvoitteen noston sijasta fiksumpaa olisi korottaa polttoaineveroa
 

Excellence

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuvittelisi jakeluvelvoitteen kanssa olevan sama kuin kaiken muunkin uuden (tai no "uuden") implementoitavan teknologian, että alkuun on kallista ja ajan myötä tuotannon lisääntyessä ja tehostuessa helpottuu. Että jos se hinta maksetaan jo nyt, niin sitten meillä on halpaa (tai "halpaa") polttoainetta siinä vaiheessa kun muualla tuskaillaan että "mistä perkeleestä sitä biojaetta muka keksisi ja miten sen tuottaminen voi maksaa näin saatanasti??!"
Valitettavasti biopolttoaineiden raaka-aineiden tuotanto tuskin ainakaan halpenee. Viljaa on viljelty jo tuhansia vuosia, joten tuskinpa esimerkiksi bioetanolin raaka-aineeksi tarvittavan viljan tuotantoon on odotettavissa kovin suuria kehitysharppauksia. Päinvastoin, jos esimerkiksi viljan tuotantoa halutaan kovasti lisätä nykyisestä, täytyy ottaa käyttöön lisää sellaistakin maata, joka ei ole ihan niin hyvää viljelyn kannalta. Eli tuotannon lisääminen vain nostaa tuotannon kustannuksia esimerkiksi tuotettua biopolttoainelitraa kohden.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Valitettavasti biopolttoaineiden raaka-aineiden tuotanto tuskin ainakaan halpenee. Viljaa on viljelty jo tuhansia vuosia, joten tuskinpa esimerkiksi bioetanolin raaka-aineeksi tarvittavan viljan tuotantoon on odotettavissa kovin suuria kehitysharppauksia. Päinvastoin, jos esimerkiksi viljan tuotantoa halutaan kovasti lisätä nykyisestä, täytyy ottaa käyttöön lisää sellaistakin maata, joka ei ole ihan niin hyvää viljelyn kannalta. Eli tuotannon lisääminen vain nostaa tuotannon kustannuksia esimerkiksi tuotettua biopolttoainelitraa kohden.
Eihän sen materiaalin ole pakko pelloilta tulla. Toki logistiikka on logistiikkaa ja maksaa paljon, mutta niitetäänhän tuolla tienpenkkoja joka kesä tuhansia hehtaareita, esimerkiksi.

Jos jostain keksittäisiin tapa poistaa vesistöistä rehevöitymää kustannustehokkaasti, niin siinä olisi kaksi kärpästä oikein hienosti.
 
Maailmanmarkkinahinta tukisi tällä hetkellä litrahintaa 1,65€, mutta tuolla hinnan pumppausliikkeellä 1,80€ hinta tuntuu halvemmalta kuin oikeasti onkaan.

Myynti se on mikä kannattaa.
Onkohan tuo toiminta täysin laillista? Varmaan ainakin jollain harmaalla alueella mennään, kun sitä hintojen edestakaisin vaihtelua tapahtuu jokaisella asemalla joka viikko juuri samoihin aikoihin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Onko joku toimija pystynyt kertomaan selkokielellä, mistä tämä soutaminen johtuu? Vituttaa, nyt olisi Karpolle töitä.

Miksi myydä 1.80e/litra jos kauppa käy muutenkin vaikkapa 2.05e/litra? Harmi ettei ole oikeaa kilpailua polttoainebisneksessä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Meinasin tulla ihmettelemään samaa, mutta muut ehtineet ensin. Eilen hirveät jonot Kaivokselan Nesteellä kun 95 hinta oli 1,769 (maanantaina oli 1,774 mutta ysivitonen oli loppu niin oli pakko sitten tankata eilen). Tänään näyttäisi hinta olevankin 1,999. Vaivaiset 23snt hinnannousua sen takia että vuorokausi vaihtui. Vaikea käsittää syytä moiseen, mutta joka ikinen keskiviikko tuo toistuu.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi myydä 1.80e/litra jos kauppa käy muutenkin vaikkapa 2.05e/litra? Harmi ettei ole oikeaa kilpailua polttoainebisneksessä.
Niin ja jos kaikki myisi hintaan 2.50e/litra niin kauppa kävisi siltin, suurimmalle osalle kun tuo polttoaine on välttämättömyys jota on ostettava hintaan mihin hyvänsä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi myydä 1.80e/litra jos kauppa käy muutenkin vaikkapa 2.05e/litra? Harmi ettei ole oikeaa kilpailua polttoainebisneksessä.

Ainakin nykyään tuntuu että kannattaa maanantaina tai tiistaina illalla käydä tankilla, Diesel voi silloin olla 1.70 mutta aamuisin ja loppuviikosta tuntuu puskevan lähemmäksi 2e. Tämä tuntuu toistuvan ainakin Valkeakosken/lempäälän pumpuilla viimeiset kuukaudet.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta mikä tuon perkeleen sinikäyrän aiheuttaa, hinta laskee ja nousee täsmälleen samoina päivinä viikosta toiseen.

Eiköhän se ihan kysynnän ja tarjonnan laki mene, silloin kun kukaan ei tankkaile niin työnnetään hintaa alaspäin (osittain markkinointimielessä) ja sitten kun porukka tankkailee loppuviikosta/viikonloppuna niin pusketaan hinta ylöspäin.
 
Suosikkijoukkue
Los Wengeles - Jyske takorautainen
Tänään oululaisella Teboililla aamulla ysivitonen maksoi 1,79 euroa, nyt äsken samassa paikassa 1,98 euroa. En ostanut koska Teboil. Perseestä muuten tuo hintojen jatkuva vekslaaminen joka päivä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän se ihan kysynnän ja tarjonnan laki mene, silloin kun kukaan ei tankkaile niin työnnetään hintaa alaspäin (osittain markkinointimielessä) ja sitten kun porukka tankkailee loppuviikosta/viikonloppuna niin pusketaan hinta ylöspäin.

Mutta kun ei taida mennä noin, suurin osahan tankkaa juuri noina halpoina päivinä, kun on jo oppinut kuvion.

Edit. No okei rikkaat espoolaiset ei varmasti katso tällaisten pikkuasioiden perään, mutta meillä on oltu jo monta vuotta hereillä asian suhteen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta kun ei taida mennä noin, suurin osahan tankkaa juuri noina halpoina päivinä, kun on jo oppinut kuvion.

Minusta taas usein näyttää että moni esimerkiksi täällä käy tankkaamassa silti sen kalliin ajan sisällä vaikka muutaman tunnin päästä voisi 10-20 snt halvempaa saada.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta taas usein näyttää että moni esimerkiksi täällä käy tankkaamassa silti sen kalliin ajan sisällä vaikka muutaman tunnin päästä voisi 10-20 snt halvempaa saada.

Kyllä tuossa meidän lähiasemalla on ns. halpoina hetkinä pidemmät jonot. Mutta olen kyllä samaa mieltä siinä, että tyhmäähän se olisi viikonloppuja kohti hintoja laskea, kun porukan pitää kuitenkin päästä silloin liikkumaan. Todella ärsyttävää silti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tuossa meidän lähiasemalla on ns. halpoina hetkinä pidemmät jonot. Mutta olen kyllä samaa mieltä siinä, että tyhmäähän se olisi viikonloppuja kohti hintoja laskea, kun porukan pitää kuitenkin päästä silloin liikkumaan. Todella ärsyttävää silti.

Joo ja onhan noissa varmasti asemakohtaisia eroja ja missä sijaitsee,valtateiden varrella varmaan enemmän tuota alkuviikko/loppuviikko asetelmaa, täällä kylän puolella tuntuu sitten jo ihan toimistoajat vaikuttavan ja ei varmasti ketään tankkaamassa illalla sitä Dieseliä joka on 1,7 alkavaa kun päivällä jonot siihen 1,90 alkavaan.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen optimoinut tankkaamiseni niin, että viikon välein käyn tankkaamassa keskiviikko aamuisin tankin täyteen. Menee sinne 10,20 tai 40 litraa, niin silloin käydään tankkaamassa. Näin saan aina sitä halvinta tavaraa tankkiin ja ei tarvitse maksaa loppuviikon hinnankorotuksia itse.

Keep it simple, stupid
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen optimoinut tankkaamiseni niin, että viikon välein käyn tankkaamassa keskiviikko aamuisin tankin täyteen. Menee sinne 10,20 tai 40 litraa, niin silloin käydään tankkaamassa. Näin saan aina sitä halvinta tavaraa tankkiin ja ei tarvitse maksaa loppuviikon hinnankorotuksia itse.

Keep it simple, stupid
Joskus saattavat ainakin meillä päin tehdä källit ja nostaa nuo hinnat ma-ti välisenä yönä. Onneksi ei läheskään aina. Pari kertaa tiistaina on hieman syljettänyt tilanne, kun hinnat on jo pompsahtaneet päivää ennen "normaalia."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös