Mainos

Polttoaineen hinnannousu

  • 159 129
  • 1 289

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
30km työmatka on lähes aina valinta. Ei toki aina, mutta yleensä on joko päätetty muuttaa kauemmaksi tai mennä töihin kauemmaksi. Ei oikeastaan tule muuta mieleen kuin työpaikka muuttaa kesken työsuhteen eri paikkaan (kauemmaksi) tai esimerkiksi rakennusalan ihmiset joiden työkohteet vaihtelevat paikasta toiseen. Olisiko muitakin tapauksia ”pakon sanelemasta” 30km työmatkasta?
Sodankylä - Kevitsan kaivos 43 km, Kajaani - Transtechin tehdas 36 km, ja onhan näitä nyt varmaan vaikka millä mitalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se nyt vaan niin, että polttoaine maksaa aivan helvetisti. Saa ihan miten vaan pyörittää tuota hintaa ja miettiä jotain vitun vaihtoehtoja. Mutta en kylläkään ymmärrä näitä mittarihintoja. Voi vittu, kun vituttaa.
Vladimir lähti sotimaan. Länsimaat eivät enää osta venäläistä öljyä. Öljyä on vähemmän markkinoilla ja se maksaa enemmän. Siinä tiivistys bensan yllättävästä hintanoususta. Pitkän aikavälin hintanousu johtuu siitä, että öljyn määrä maapallolla vähenee ja sitä joudutaan poraamaan entistö vaikeimmista paikoista, mikä on kalliimpaa.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Tästä keskustelusta oppineena lähden heti maanantaina myymään autoni, koska mukavuustekijähän se auto vain on riippumatta muusta elämäntilantesta ja koska _taloudellinen_ faktahan on että pärjään ilmankin. Samalla toki lähtee muutama muukin kodinkone, koska osaahan vaimoke tiskata astiat käsinkin ja pyykit voi viedä aina pyörällä pesulaan tai käyttää niitä vähän pidempään. Nekin nyt sattuu vain olemaan mukavuustekijöitä ja _taloudellinen_ fakta sattuu nyt olemaan että ilman niitäkin mediaanikansalainen pärjää.
 

hege

Jäsen
Helsingissä ja varmasti monessa muussakin kaupungissa, erittäin iso kulu autoiluun voi tulla siitä jos joudut hankkimaan parkkihalliosakkeen. Jos osakkeen joudut hankkimaan jollain 25k€, niin kyllä sillä rahalla jonkun taksimatkat maksaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingissä ja varmasti monessa muussakin kaupungissa, erittäin iso kulu autoiluun voi tulla siitä jos joudut hankkimaan parkkihalliosakkeen. Jos osakkeen joudut hankkimaan jollain 25k€, niin kyllä sillä rahalla jonkun taksimatkat maksaa.
Toisaalta tuon voi nähdä myös sijoituksena, jonka voi myydä kalliimmalla pois tulevaisuudessa. Tai vuokrata edelleen
 

Redimor

Jäsen
Vladimir lähti sotimaan. Länsimaat eivät enää osta venäläistä öljyä. Öljyä on vähemmän markkinoilla ja se maksaa enemmän. Siinä tiivistys bensan yllättävästä hintanoususta. Pitkän aikavälin hintanousu johtuu siitä, että öljyn määrä maapallolla vähenee ja sitä joudutaan poraamaan entistö vaikeimmista paikoista, mikä on kalliimpaa.
Näytti kyllä alkuvuosi Nesteen osalta sille, että ne hinnan nousemiset meni suoraan tulokseen. Tehdään ennätystuloksia vaikka pitäisi olla kallista raaka-ainetta.

Tässä on nyt tätä samaa mitä kaikissa muissakin hinnan nostoissa. On vain tilaisuus ratsastaa tulosta paremmaksi, niin tottahan isot yritykset niin tekevät. Se miten tällä on vaikutusta tulevaisuuteen, voi pian olla että Neste saa alkaa etsimään muuta toimintaa kun menoveden kulutus romahtaa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan tuo hieman pompannut sieltä 80 dollarin tasosta 120 dollariin. Venäjän öljy, mitä ennen käytettiin näyttäisi kulkevan vanhoja uria.

Ettei tarvitse kaivaa, niin vilkaisin kaikkien puolesta, että bbl = 159 litraa. Tämä tarkoittaa, että raakaöljyn hinta on noussut noin 25 senttiä litralta verrattuna alkuvuoteen. Jää siihen vielä hyvin varaa alvin osuudelle ja muille kustannusten nousuille.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä keskustelusta oppineena lähden heti maanantaina myymään autoni, koska mukavuustekijähän se auto vain on riippumatta muusta elämäntilantesta ja koska _taloudellinen_ faktahan on että pärjään ilmankin. Samalla toki lähtee muutama muukin kodinkone, koska osaahan vaimoke tiskata astiat käsinkin ja pyykit voi viedä aina pyörällä pesulaan tai käyttää niitä vähän pidempään. Nekin nyt sattuu vain olemaan mukavuustekijöitä ja _taloudellinen_ fakta sattuu nyt olemaan että ilman niitäkin mediaanikansalainen pärjää.
Jos vertaat autonkäyttöäsi astianpesukoneeseen, niin siinä kohtaa kyllä lähinnä vahvistat sen vastapuolen argumentin. Astianpesukone on suorastaan malliesimerkki mukavuustekijästä. Minun nuoruudessani astianpesukoneet olivat suht harvinaisia. Olin yli 25-vuotias, kun sellainen meille hankittiin. Työura oli siinä vaiheessa, että astianpesukoneen hankinta oli taloudellisesti mahdollista. Olihan se nyt mukavampaa pestä tiskit koneella, kuin käsin. Aika monet tiskit olen käsin pessyt. Meidän taloudessa se hoidettiin tasa-arvoisesti jo 30 vuotta sitten. Äitini on kertonut, että hän pesi meidän vaatteemme muutaman vuoden ajan käsin, ennen kuin oli varaa ensimmäiseen pyykinpesukoneeseen. Ei ollut pesutupia vielä tuolloin. Pyykinpesu koneella on paljoin mukavampaa, kuin käsin, oli siis kannattava hankinta.

Taisi se alkuperäinen argumentoija kommentoida sitäkin, osalle ihmisistä on niin hirveän vaikea myöntää, että auto saattaisi ollakin vain mukavuustekijä. Näinhän tuo vahvasti näyttäisi olevan. En oikein ymmärrä miksi. Onko se joku konservatiivien fiksaatio, että rahaa ei saa käyttää mukavuuden lisäämiseen? Kaikki pitää selittää välttämättömäksi. Miksi ihmeessä?

Auto meille hommattiin jokunen vuosi astianpesukoneen jälkeen. Täysin mukavuussyistä. Meidän Helsinkiläiselle lapsiperheelle se ei koskaan ollut minkäänlainen välttämättömyys. Julkisilla käytiin molemmat töissä koko sen ajan, kun auto oli. Autolla pääsi sitten vaikkapa harrastuksiin tai ostoksille vähän nopeammin ja mukavammin, kuin julkisilla tai polkupyörällä. Varsinkin vesisateessa tai pakkasella. Enkä nyt väitä, että oma tilanteeni on yleistettävissä, mutta autottomuus lapsiperheelle Helsingissä ei ole millään tavalla vaikeaa. Omassa tuttavapiirissämme emme olleet erityisempi poikkeus. Aika tasan se taisi olla tuolloin meidän ympäristössä oliko lapsiperheellä autoa vai ei.

Vähän aikaa sitten taas luovuttiin autosta, kun kyllästyttiin maksamaan maltaita niistä reilusti alle 10 000 km/v, mitä sillä autolla ajettiin. Olen ajatellut, että pikkuinen sähköauto voitais hommata jossain vaiheessa, sitten kun niitä saa edullisesti. Merkittävimpänä syynä alhaiset huoltokulut. Ne siinä meidän polttisautossa aikanaan eniten alkoi risomaan. Jakohihnan vaihdot yms kalliit huollot meni yli kipurajan. Meidän kilometreillä polttoaineen hinta oli aika merkityksetön. Meillä kun harvemmin tankattiin kahta kertaa yhden kuukauden aikana. Minkäänlaista ideologiaa autottomuuteen ei liity. Täysin taloudellinen kysymys, eli saanko käytetylle rahalle vastinetta vai en.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tuo hieman pompannut sieltä 80 dollarin tasosta 120 dollariin. Venäjän öljy, mitä ennen käytettiin näyttäisi kulkevan vanhoja uria.

Ettei tarvitse kaivaa, niin vilkaisin kaikkien puolesta, että bbl = 159 litraa. Tämä tarkoittaa, että raakaöljyn hinta on noussut noin 25 senttiä litralta verrattuna alkuvuoteen. Jää siihen vielä hyvin varaa alvin osuudelle ja muille kustannusten nousuille.
Eli 50 % lisää hintaa. Nousu 1,6e -> 2,4e on myös tuo sama 50 %. Hyvim seuraa bensan hinta raakaöljyn hintaa.

Varmaan joku siellä välistäkin vetää, mutta onhan näitä eri toimijoitakin bensamarkkinoilla, joten pitäisi sitä kilpailuakin syntyä jos on syntyäkseen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Onhan se nyt vaan niin, että polttoaine maksaa aivan helvetisti. Saa ihan miten vaan pyörittää tuota hintaa ja miettiä jotain vitun vaihtoehtoja. Mutta en kylläkään ymmärrä näitä mittarihintoja. Voi vittu, kun vituttaa.

Ymmärrän taas paremmin, miksi Suomen eduskunnassa on eräs puolue, joka yrittää vedota enemmän bensamittarilla koettuihin tunteisiin ja vähemmän ymmärrykseen.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Taisi se alkuperäinen argumentoija kommentoida sitäkin, osalle ihmisistä on niin hirveän vaikea myöntää, että auto saattaisi ollakin vain mukavuustekijä. Näinhän tuo vahvasti näyttäisi olevan. En oikein ymmärrä miksi. Onko se joku konservatiivien fiksaatio, että rahaa ei saa käyttää mukavuuden lisäämiseen? Kaikki pitää selittää välttämättömäksi. Miksi ihmeessä?
Jos minuun viittaat niin olen tässäkin ketjussa kirjoittanut että varmasti on paljon ihmisiä kelle auto on mukavuustekijä ja ilman autoakin pärjäisi. Alkuperäinen väitteen esittäjä ei ole vain vieläkään esittänyt mitään faktaa oman väitteensä tueksi niin tuollaisia löysiä heittoja mitä nytkin heitit on helppo heitellä. Nytkin Anssi kehut miten Helsingissä auto ei ole lapsiperheelle välttämättömyys. Näin varmasti on. Minun omalla kohdalla näin ei ole. Se tuntuu teille helsinkiläisille vaikea ymmärtää että Suomessa asuu iso joukko ihmisiä ketkä eivät asu joukkoliikenneyhteyksien välittömässä läheisyydessä tai niiden hyödyntäminen työmatkoilla on vähintäänkin haastavaa. Samoin tosiaan taksia ei todellakaan saatavana 24/7. Eli isolle joukolle suomalaisia auton käyttö ei ole mikään "mukavuustekijä" vaan täysin välttämätön kapistus.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kun tämä Helsinki-obsessio tuntuu nousevan esiin lie todettava sekin ikävä fakta, että erityisesti perheellisenä maakuntakeskuksissa kaikin indikaattorein autoton elämä on keskimäärin vielä oleellisesti helpompaa.

Keskimääräinen työmatka on murto-osa, harrastuspaikat huomattavasti paljon pienemmällä säteellä ja asumisen kustannustaso tasaisempi suhteessa etäisyyksiin. Suomen kaupungistumisaste alkaa (onneksi) lähestyä muita lähimaita. Tällä vuosikymmenellä mennee 80 % rikki. Ja esimerkiksi Kauppakassi-palvelu kattaa jo vaikkapa sellaiset kaupungit kuin Joensuun ja Jyväskylän. Kaljaa sillä ei tosin saa tilattua, siihen varmaan sitten pitää se automarkettiin ajelu suorittaa.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Kyllähän se auto lopulta on (kun asioita pelkistetään) enimmäkseen työkalu kuten kengät, jääkaappi ja tietokone jonka käyttötarkoitus on useimmille pelkästään mukavuuden lisääminen kun kauas pääsee nopeasti ja mukavasti omassa rauhassa viihtyen. Osalle se on taas työväline, jolloin sen korvaaminen toisella liikuntamuodolla on vaikeaa. Kuitenkin isolle osalle auto tosiaan mahdollistaa ne kaikki huvit ja harrastukset mitkä on nykyään rakennettu etäälle toisistaan, koska olettama on että ihminen liikkuu helposti jopa 100 kilsaa päivässä ympäri kaupunkia.

Ajot taas voi jakaa karkeasti kolmeen ryhmään; pakolliset eli tulonhankintaan tai ravinnon hakemiseen liittyvät, ei-pakolliset mutta nykyelämäntavan mahdollistaviin ”hyötyajoihin” ja huvitteluun (eli käydään muuten vain autolla). Näistä ensimmäistä ei kannata korvata vaan lähteä liikkeelle tuosta hupiajelusta ja jättää ne minimiin, sen jälkeen miettiä mitä harrastuksia voisi kulkea vaikka fillarilla tai kimppakyydillä. Julkisen on kaupungeissa kans vaihtoehto ainakin Helsingin seudulla.

Itse ajattelen niin että käyttövoimaa kannattanee vaihtaa vasta kun mistään ei saa niistettyä ja siihen on mahdollisuus. Veikkaan et vihreään siirtymään tullaan jossain vaiheessa resursoimaan enemmänkin kun valtio saattaa alkaa tukea auton vaihtamista vielä paremmin. Polttomoottorit bensalla/dieselillä ovat kuitenkin jo elinkaarensa päässä ja ennustan että niistä iso osa muunnetaan etanolilla toimiviksi.
 

Glove

Jäsen
Kyllähän se auto lopulta on (kun asioita pelkistetään) enimmäkseen työkalu kuten kengät, jääkaappi ja tietokone jonka käyttötarkoitus on useimmille pelkästään mukavuuden lisääminen kun kauas pääsee nopeasti ja mukavasti omassa rauhassa viihtyen. Osalle se on taas työväline, jolloin sen korvaaminen toisella liikuntamuodolla on vaikeaa. Kuitenkin isolle osalle auto tosiaan mahdollistaa ne kaikki huvit ja harrastukset mitkä on nykyään rakennettu etäälle toisistaan, koska olettama on että ihminen liikkuu helposti jopa 100 kilsaa päivässä ympäri kaupunkia.

Ajot taas voi jakaa karkeasti kolmeen ryhmään; pakolliset eli tulonhankintaan tai ravinnon hakemiseen liittyvät, ei-pakolliset mutta nykyelämäntavan mahdollistaviin ”hyötyajoihin” ja huvitteluun (eli käydään muuten vain autolla). Näistä ensimmäistä ei kannata korvata vaan lähteä liikkeelle tuosta hupiajelusta ja jättää ne minimiin, sen jälkeen miettiä mitä harrastuksia voisi kulkea vaikka fillarilla tai kimppakyydillä. Julkisen on kaupungeissa kans vaihtoehto ainakin Helsingin seudulla.

Itse ajattelen niin että käyttövoimaa kannattanee vaihtaa vasta kun mistään ei saa niistettyä ja siihen on mahdollisuus. Veikkaan et vihreään siirtymään tullaan jossain vaiheessa resursoimaan enemmänkin kun valtio saattaa alkaa tukea auton vaihtamista vielä paremmin. Polttomoottorit bensalla/dieselillä ovat kuitenkin jo elinkaarensa päässä ja ennustan että niistä iso osa muunnetaan etanolilla toimiviksi.
Voiko dieselin muuttaa etanolia käyttäväksi? En googlettamalla löytänyt kuin yhden jutun asiasta ja sekin oli maksumuurin takana, joten en löytänyt tietoa. Bensiiniautonhan voi muuttaa ja maksaa ilmeisesti jotain 500 € hujakoilla. Tuommoisilla kuluilla se olisi dieseliinkin järkevää, mutta onko se noin halpaa?

Enemmän kai dieseleitä muutetaan kaasulla kulkeviksi, mutta se taitaa olla sitten useamman tonnin juttu. En sitä ainakaan omaan autooni alkaisi tekemään, kun auton arvo on vähän enemmän kuin tuon kaasumuunnoksen hinta. Eikä tässä tämän hetkisen asuinpaikan lähellä edes ole kaasutankkausmahdollisuutta.

Sähköautoa taas ei nykyisillä hinnoilla ole varaa ostaa edes käytettynä ja lainarahalla ostaminen taas tulee kallimmaaksi kuin nykyisen dieselauton pitäminen.

Onneksi dieseliä varmaan löytyy pumpusta vielä minun elinajan verran, koska en usko työkoneiden ja muun raskaan kaluston tulevan sinä aikana täysin sähköllä tai vedyllä toimiviksi.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuitenkin isolle osalle auto tosiaan mahdollistaa ne kaikki huvit ja harrastukset mitkä on nykyään rakennettu etäälle toisistaan, koska olettama on että ihminen liikkuu helposti jopa 100 kilsaa päivässä ympäri kaupunkia.
Tässä maaseudulla juhannusta viettäessä rupesin miettimään, että tuokin muutos on oikeastaan tapahtunut melko nopeasti, vasta parin viimeisimmän sukupolven aikana. Joskus isovanhempieni lapsuudessa jo syrjäkyliltä kirkonkylälle meneminen oli melko vaativa matka ja omalta kotikylältäkin löytyi koulun ja kyläkaupan kaltaisia peruspalveluita. Autoistuminen ja kaupungistuminen ovat sitten hiljalleen vieneet palvelut maaseudun kylistä ja nykyisin näillä seuduilla ei kukaan tee enää ostoksia kyläkaupassa vaan ihmisten on pakko omistaa auto ja hurautella sillä vaikkapa Lappeenrannan Prismaan.

Ymmärrän kyllä hyvin tuskan polttoaineen hinnasta, sillä ei näillä seuduilla pääse käymään edes ruokakaupassa muuten kuin autolla ja muuttotappioalueen asukkaat eivät liene niin varakasta porukkaa, että voisivat hypätä suoraan sähköautoilijoiksi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
30km työmatka on lähes aina valinta. Ei toki aina, mutta yleensä on joko päätetty muuttaa kauemmaksi tai mennä töihin kauemmaksi. Ei oikeastaan tule muuta mieleen kuin työpaikka muuttaa kesken työsuhteen eri paikkaan (kauemmaksi) tai esimerkiksi rakennusalan ihmiset joiden työkohteet vaihtelevat paikasta toiseen. Olisiko muitakin tapauksia ”pakon sanelemasta” 30km työmatkasta?
Voihan se olla niinkin, mutta nykyisessä työllisyystilanteessa työpaikka 30 km päässä voi olla se ainoa, joka myös on "pakko" ottaa vastaan, kuten vaimolleni kävi. Onneksi työnantaja sallii etätyön, kun vaimo on jo tarpeeksi harjaantunut ja kyvykäs moiseen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mukavuustekijä? On varmasti. Ei tule kuin 12 500 kilometriä enää diesel-Mersun mittariin vuodessa, mutta ajan sillä, koska on helvetin hyvä ja mukava auto. Enkä sen puoleen ole persaukinen insinööri, jonka pitää excelöidä kaikki elämän osa-alueet ja ajella jollain sähkö-Skodalla, koska se on edullisempi. Varmaan on edullisempi, koska laatu ja mukavuus maksaa yleensä enemmän.

En sen puoleen jaksa ymmärtää pakkoperusteluja sähköautoja vastaankaan. Eikö ihan tälläkin keskustelupalstalla insinöörit ja bensalenkkarit voisi yrittää elää omaa elämäänsä ja antaa toisten valintojen olla?

Meikäläisen tuore palkankorotuskin menee ihan yhtä lailla excelistien kuin bensalenkkareiden pussista, sillä ihan te jokainen osallistutte kustantamaan polttoaineen hinnannousua. Kiitos siitä teille kaikille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaljaa sillä ei tosin saa tilattua, siihen varmaan sitten pitää se automarkettiin ajelu suorittaa.
Oluet voi tilata kotiovelle sitten vaikka Eestistä, ja saa sieltä kaljaakin
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kylläpä sitä Tampereellakin tunnit vuorokaudesta loppuu, jos julkisilla kävisi töissä ja raahaisi kakaraa harrastuksiin. Se liikenne kun tahtoo mennä keskustan kautta, jossa sitten vaihdetaan, että päästään sinne harrastukseen jne. Mutta pakkohan ei ole harrastaa, voi tuossa juosta vaikka pihaa ympäri.

Joskus kun asuimme Vuoreksessa siis asuinalueella, joka on n 10-15km Tampereen keskustasta ja hoitopaikkaa taidettiin tarjota Hakametsästä, niin laskimmeko että hoitoon viemisessä ja siitä keskustaan töihin niin koko matkaan olisi mennyt 2-2.5h suunta! Kohtuullista varmaan monen mielestä, ja ei ole pakko nukkua jos ei vapaa-aika muutoin ole.

Tässäkin tuntuu unohtuvan, että meitä on monenlaisella taustalla ja tarpeella, ja sitten oman kokemuksen kautta määritetään se, että mikä on oikea tapa toimia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässäkin tuntuu unohtuvan, että meitä on monenlaisella taustalla ja tarpeella, ja sitten oman kokemuksen kautta määritetään se, että mikä on oikea tapa toimia.

Taitaa aika monelta tässä ketjussa unohtua ettei KUKAAN ole sua tai ketään muutamaan pyytämässä luopumaan autosta.

En ihan ymmärrä miten tämä ketju aiheuttaa monessa niin rajun reaktion, että täytyy tänne listata Janne-Petterin harrastukset ympäri kuntaa ja sen jälkeen ihmetellä miten joku voi kirjoittaa siitä miten autosta luovuttaisiin, kun elämästä tulisi niin vaikeaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Miksi ihmeessä lapsiperheet rajautuisivat kategorisesti ulos? Ilmeisesti kaupunkiseuduilla asuu virtuaalisia lapsiperheitä.
Eivät tietenkään kaikki, mutta moni ei esimerkiksi Helsingissä saa lapsia lähipäiväkotiin. Ei välttämättä edes kaikkia samaan.

Tarkoitatko, että sen vuoksi on muutettu puoliväliin? Toki tämäkin mahdollista, tuskin hirveän yleistä kuitenkaan? Jos tällainen tilanne, niin (ainakin toivoisi että) jomman kumman työnantajan kanssa voi olla neuvoteltavissa jotain joustoja. Tiedän menneisyydestä ettei joustojen neuvottelut ole mitenkään itsestään selvyys, mutta jos tuollaiseen limboon on ajautunut, niin ei varmaan työpaikan vaihtokaan ole huono idea?
Itselläni oli taannoin tilanne, jossa toinen meistä kävi töissä Espoossa, toinen Keski-Uudellamaalla. Työmatkat silloisesta kodista 16 ja 66km. Julkisilla about sama aika.
Tuolloin oli aika selviö, että siihen lyhempään käytettiin pääosin autoa. Pidempään vain, kun tilanne siihen pakotti.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Taitaa aika monelta tässä ketjussa unohtua ettei KUKAAN ole sua tai ketään muutamaan pyytämässä luopumaan autosta.

En ihan ymmärrä miten tämä ketju aiheuttaa monessa niin rajun reaktion, että täytyy tänne listata Janne-Petterin harrastukset ympäri kuntaa ja sen jälkeen ihmetellä miten joku voi kirjoittaa siitä miten autosta luovuttaisiin, kun elämästä tulisi niin vaikeaa.
En ihan ymmärrä miten tämä ketju aiheuttaa monessa niin rajun reaktion että täytyy tänne tulla korostamaan omaa erinomaisuutta ja todistelemaan kuinka ilman autoakin tulee toimeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässäkin tuntuu unohtuvan, että meitä on monenlaisella taustalla ja tarpeella, ja sitten oman kokemuksen kautta määritetään se, että mikä on oikea tapa toimia.

Itseä eniten ihmyttää ketjussa se että kun polttoaineen hinta kun on noussut niin pääasiassa ketjussa keskustellaan siitä kuinka pitäisi siirtyä ajamaan sähköautoa tai luopumaan autosta ja siirtyä julkisiin eikä varsinaisesti puhuta itse varsinaisesta ongelmasta eli polttoaineen hinnannoususta ja siihen ratkaisuja, ihan kun autoilijat itse olisi tähän syylisiä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kun tämä Helsinki-obsessio tuntuu nousevan esiin lie todettava sekin ikävä fakta, että erityisesti perheellisenä maakuntakeskuksissa kaikin indikaattorein autoton elämä on keskimäärin vielä oleellisesti helpompaa.
Juurikin näin. Esimerkiksi itse asun maakuntakeskuksessa suht lähellä keskustaa ja on kyllä keskeiset palvelut (ruokakauppa, koulu, päiväkoti, liikuntapaikat jne.) kaikki lähellä. Vielä kun sekä oma että vaimon työpaikka on keskustassa, niin todellakaan mitään pakottavaa tarvetta omaan autoon ei ole. Toki yksi auto meillä on ja juurikin lähinnä mukavuudenhalusta johtuen.

Eikä välttämättä pienemmissäkään pitäjissä tilanne ole huonompi. Esimerkiksi sisko lapsineen asuu noin 6 000 asukkaan kunnassa eikä heillä ole autoa. Mutta mihin autoa oikein edes tarvisi, kun lapsilla koulumatka alle kilometri, siskolla työmatka noin kilometri ja matkaa kauppaan noin kilsa ja liikuntakeskukseen noin 1,5 km.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itseä eniten ihmyttää ketjussa se että kun polttoaineen hinta kun on noussut niin pääasiassa ketjussa keskustellaan siitä kuinka pitäisi siirtyä ajamaan sähköautoa tai luopumaan autosta ja siirtyä julkisiin eikä varsinaisesti puhuta itse varsinaisesta ongelmasta eli polttoaineen hinnannoususta ja siihen ratkaisuja, ihan kun autoilijat itse olisi tähän syylisiä.

Totta. Olisi varmasti kaikille, myös autottomille ja sähköauton omistajille, hyödyllisempää käydä keskustelua kulutuskäyttäytymisen muuttamisesta. Voidaan vaikka aloittaa siitä, onko ongelma todella liian kallis polttoaine vai kyvyttömyys vähentää autoilua tai karsia kuluja jostain muusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös