Polttoaineen hinnannousu

  • 142 015
  • 1 217

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos ostaa 3vk etukäteen lipun voi saada noin puoleen hintaan mutta kesällä matkapäätöksiä on varsinkin Suomessa tehtävä kelin mukaan.

Mitä tämä siis tarkoittaa (sen lisäksi, että tuossa välissä osoitetaan ettei hintaheittosi pidä paikkaansa)? Tulee niin raju hurrikaani tai trombi, ettei voi ajaa autolla/junalla? Kun nyt ilmeisesti tässä kuitenkin puhuttiin noin 200 km matkanteosta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tarkemmin kun mietin niin en minä välttämättä tarvi tällä hetkellä autoa muuhun kuin peräkärryn vetämiseen, että saan haettua remonttitarpeita. Rautakauppaan kuitenkin vähän enemmän matkaa ja kipsilevy on vähän hankalan mallinen kannettava. Kaupat, bussi ja VR löytyy kävelymatkan päästä ja kyllähän se taksi hakee kun sille soittaa.

Laskettiin joskus exän kanssa vuonn nappi ja kivi, että sen olisi ollut halvempaa käydä töissään taksilla kuin meidän ostaa toinen auto. Mutta kun se tarvi sitä autoa työssänsä ja minulla oli töihin matkaa reilu 30 km niin kahdella autolla ajeltiin.

Erittäin usein jopa se taksi olisi edullisempi kuin auton omistaminen. Tämän faktan ääneen sanominen kovasti tuntuu joidenkin bensalenkkarien hermoon iskevän - vaikka se onkin vain taloudellinen fakta. Auton omistamisessa on useimmiten kyse aika lailla muista asioista kuin taloudellisesta järkevyydestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse ostin sähköauton ja rahoituksen osuus 2/3 auton kokonaishinnasta. todellinen korko kuluineen oli kaksi prosenttia. Yhteensä maksan rahoituksen kuluja viiden vuoden aikana noin kaksi tonnia. Viiden vuoden aikana tulee ajettua noin 100 000 kilometriä, joissa säästöä tulee sähköllä ajaessa noin 10 tonnia laskujeni mukaan. Eli rahoituksen kulut ovat mielestäni aika maltilliset.
Kyllä. Nyt korot ovat nousseet ja esimerkiksi Kian EV6 korkotarjous on 2.99 prosenttia. Siihen sitten muut rahoituskulut päälle + tuo mainitsema osamaksuvakuutus osana autovakuutusta. Noin 50 000 euron auto maksaakin virallisen laskelman mukaan noin 56 000, josta luottokulut ovat 6 402,29 €. Tuo ei vielä sisällä pakollista vakuutusta... En muista sen hintaa firman autoilta, mutta oisko jotain satanen vuodessa.

Oma kommenttini vain siksi ettei luotto-ostosta ja periaatteesta ostaa auto ilman velkaa jäisi väärää kuvaa. Luotto on kallista, vaikka prosentti oli 2.99.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä. Nyt korot ovat nousseet ja esimerkiksi Kian EV6 korkotarjous on 2.99 prosenttia. Siihen sitten muut rahoituskulut päälle + tuo mainitsema osamaksuvakuutus osana autovakuutusta. Noin 50 000 euron auto maksaakin virallisen laskelman mukaan noin 56 000, josta luottokulut ovat 6 402,29 €. Tuo ei vielä sisällä pakollista vakuutusta... En muista sen hintaa firman autoilta, mutta oisko jotain satanen vuodessa.

Oma kommenttini vain siksi ettei luotto-ostosta ja periaatteesta ostaa auto ilman velkaa jäisi väärää kuvaa. Luotto on kallista, vaikka prosentti oli 2.99.
No tuo on kieltämättä kallista. Hyvä, että annoit ajantasaista tietoa. Taisin itse tilata auton hyvään aikaan…
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kun jätetään vertailusta tietyt Ferrarin ym mallit, auton arvo putoaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.


Harvoin. Yleensä velka-auto tulee selvästi kalliimmaksi kuin käteisellä ostettu. Tämä johtuu siitä, että myyjä ei rahoita myyntiä itse, vaan ottaa rahoituksesta provision. Rahoitusyhtiö taas ei ota riskejä, vaan maksattaa ostajalla myös vakuutuksen, joka turvaa rahoitusyhtiön saatavan. Lisäksi piilokuluina on käsittelykulut, jotka voivat olla prosentin tai useita kustakin kuukausimaksusta. Eikä tämäkään riitä, rahoituksen perustamiskustannus on jo satoja euroa alussa.

Mutta jos juttu käännetäänkin "en osta autoa koskaan velaksi" tyyliin "sähköauto on edullisempi kuin bensa-auto käytössä", totta. Pointti muuttuu, toki, mutta näin ajatellen tilannekin. Itse suosin velatonta ostoa ja pidän sitä järkevänä periaatteena, koska se on halvempi. Näkemys se on vain tämäkin, ja osa on täysin eri mieltä.
Varmin tapa pienentää autoilun pääomatappiota olisi myydä autoaan koko ajan. Tällöin voisi onnistua pysymään marginaalissa, jossa välillä jopa saisi autostaan käyttöarvon lisäksi myynti voittoa.

Käytännössä kyseessä olisi kuitenkin sivutyö, ja on helpompi hankkia autoilun pääomakulut kattavat tulot muilla sivutöillä. Omalla kohdallani tällainen on ollut erotuomarointi. Joku muu on portsarina ja kolmas heittää luentokeikkaa tai ajaa taksia.
Mutta autokeinottelu on yksi validi tapa, varsinkin jos tykkää autoista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Varmin tapa pienentää autoilun pääomatappiota olisi myydä autoaan koko ajan. Tällöin voisi onnistua pysymään marginaalissa, jossa välillä jopa saisi autostaan käyttöarvon lisäksi myynti voittoa.
Ja toki yrittäjä tai autoedun työpaikaltaan saava voi pohtia muitakin tuottavia ratkaisuja. Yksi esimerkki. Autoa ei tarvitse omistaa lainkaan, ja sähköautosta maksetaan nyt alempaa autoetua. Sähköauton työsuhdeautoksi valitseville on tarjolla merkityksellisiä verohelpotuksia – ainakin vuoteen 2025 asti.

Käytännössä kyseessä olisi kuitenkin sivutyö, ja on helpompi hankkia autoilun pääomakulut kattavat tulot muilla sivutöillä. Omalla kohdallani tällainen on ollut erotuomarointi. Joku muu on portsarina ja kolmas heittää luentokeikkaa tai ajaa taksia.
Mutta autokeinottelu on yksi validi tapa, varsinkin jos tykkää autoista.
Juu, ja nyt 2021 tai jopa 2020/2019 ostettu/tilattu auto on jopa arvokkaampi esimerkiksi vaihtoautona tai autovexissä. Ei varmaan riitä sormet niiden henkilöiden laskemiseen, jotka nyt uusina autojobbareina ostavat ja myyvät autoja pitämättä niitä juuri lainkaan. Kyllä se varmaan jopa työstä käy.

Erotuomaroinnille hatun nosto.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No tuo on kieltämättä kallista. Hyvä, että annoit ajantasaista tietoa. Taisin itse tilata auton hyvään aikaan…
Kyllä. Nyt korot ovat nousseet ja esimerkiksi Kian EV6 korkotarjous on 2.99 prosenttia. Siihen sitten muut rahoituskulut päälle + tuo mainitsema osamaksuvakuutus osana autovakuutusta. Noin 50 000 euron auto maksaakin virallisen laskelman mukaan noin 56 000, josta luottokulut ovat 6 402,29 €. Tuo ei vielä sisällä pakollista vakuutusta... En muista sen hintaa firman autoilta, mutta oisko jotain satanen vuodessa.

Oma kommenttini vain siksi ettei luotto-ostosta ja periaatteesta ostaa auto ilman velkaa jäisi väärää kuvaa. Luotto on kallista, vaikka prosentti oli 2.99.

Niin tuohon velaksi ostamiseen liittyy olennaisesti tässäkin esimerkissä tuo runsaan kuuden tonnin kulu. Tuollakin rahalla ostaa 2000 litraa dieseliä jolla on itselläni edessä vielä mojovasti huolettomia kilometrejä 2-3 vuodeksi. Vaikka ajaminen on hintavaa niin kaikki on suhteellista. Kolmessa vuodessa tappio tuon 2019 dieselin vaihdossa laittamiseenkin kutistuu merkittävästi, nyt ei varmasti ole oikea aika siihen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Erittäin usein jopa se taksi olisi edullisempi kuin auton omistaminen. Tämän faktan ääneen sanominen kovasti tuntuu joidenkin bensalenkkarien hermoon iskevän - vaikka se onkin vain taloudellinen fakta. Auton omistamisessa on useimmiten kyse aika lailla muista asioista kuin taloudellisesta järkevyydestä.
Halvempaa kuin uuden auton omistaminen. Tämä nyt ei ole monenkaan bensalenkkarin lähtökohta.
Olen nyt ajanut vajaa 140tkm viidessä ja puolessa vuodessa autolla, joka maksoi 1700. Luonnollisesti siinä on vain osakasko ja liikennevakuutuksessa täydet bonukset. Korjauksia ja huoltoja on toki tehty arviolta ehkä 4 tonnilla, kalleimpina moottorit orin ohjaus yksikön vaihto ja kahdesti jakopään huolto.

Käytetyillä renkailla pääsee noin 60% kilometri hintaan uusien ostoon verrattuna eikä silti tarvitse ajaa vaarallisilla renkailla. Huollettu auto läpäisee katsastuksen kertayrittämällä.

Pysäköinti toki maksaa myös. Sitähän ei moni osaa kustannuksiksi huomioida. Parkkisakot mukaanlukien viime vuonna taisi olla joku 400-500€. Tänä vuonna ei vielä ole sakkoja tullut, mutta koska koko vuosi Helsingin asukaspysäköinti, niin samoille huitteille se tullee menemään. Yllättävän iso osuus nykyisistä kuluista. Noin yhtä suuri kuin vakuutukset ja Trafin vero yhteensä.

Siltikään en pääse millään lukemiin, jossa taksi olisi järkevä koskaan muulloin kuin silloin, jos pääomakulut (korko ja arvonalenema), ylläpito- ja suojauskulut (sis. säilytys, huolto ja vakuutus) ovat pitkälläkin aikavälillä huomattavan paljon suuremmat kuin energiakulut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin tuohon velaksi ostamiseen liittyy olennaisesti tässäkin esimerkissä tuo runsaan kuuden tonnin kulu. Tuollakin rahalla ostaa 2000 litraa dieseliä jolla on itselläni edessä vielä mojovasti huolettomia kilometrejä 2-3 vuodeksi. Vaikka ajaminen on hintavaa niin kaikki on suhteellista. Kolmessa vuodessa tappio tuon 2019 dieselin vaihdossa laittamiseenkin kutistuu merkittävästi, nyt ei varmasti ole oikea aika siihen.
Niin. Kuten kirjoitin itselläni on kahden tonnin rahoituskulu.

Olennaista on myös, että kun rahoitus on maksettu esimerkiksi 5 vuoden kukuttua, niin sähköauton omistajan kilometrit ovat puoli-ilmaisia ja bensa- sekä dieselkuskit saattavat 5 vuoden päästä maksaa 4 euroa litralta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos mietin asiaa omalta kohdaltani, niin mielestäni uuden sähköauton hankinta maltillisella korolla oli itselleni aivan ehdoton valinta.

Entinen iso diesel vaihtui siis uuteen sähköautoon ja tämä tarkoitti kuukausitasolla ainakin seuraavia muutoksia:

vero: 110€ --> 16€
lainalyhennys: 400€ --> 500€
"polttoainekustannus" (paras arvio keskimäärin vuoden aikana): 450€ --> 100€
huollot/renkaat yms. vähemmän tarvetta ja tietysti uuden auton takuun aikana huolettomampaa.

Työajoista saan toki edelleen saman 0,46€/km, kuin aiemminkin, mutta nyt se tuntuu aika paljon isommalta korvaukselta kuin aiemmin. Lisäksi uskon täyssähköauton pitävän arvonsa huomattavasti diesel- autoa paremmin. Ainakaan taloudellisessa mielessä en nopeasti keksi järkeviä syitä miksi minun kaltaisessa tapauksessa vaihtaminen ei kannattaisi.

Paljon Helsingissä pysäköivien kannattaa muistaa, että vähäpäästöisellä autolla saa pysäköidä Helsingissä 50% halvemmalla, kunhan ilmoittaa autonsa rekisterinron ja omat tietonsa kaupungille.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jännä, että bensa/diesel kallistuu koko ajan, vaikka raakaöljyn hinta ollut about samalla hintatasolla koko Ukrainan sodan ajan. Eikä tänä aikana verotuskaan ole kiristynyt? Eli kuka on nostanut katteitaan? Bensa-asemat?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rupesin tuossa ynnäilemään, että jos viemme lapset päiväkotiin autolla (edestakainen matka yhteensä noin 5 km), niin hintaa yhdelle vientireissulle tulee näillä dieselin hinnoilla reilu euro. Kun taas käytän sähköllä kulkevaa perhepyöräämme, niin (500 Wh akun yhdellä latauksella ajaa noin 50 km) hintaa yhdelle vientireissulle tulee nykyisellä sähkösopimuksellamme se 0,6 senttiä. Oikeasti on vielä halvempi, sillä pyörällä pääsee vielä mukavasti oikaisemaan, jolloin matka päiväkodille on noin kilometrin lyhyempi automatkaan verrattaessa. Pyörä on lisäksi nopeampi ja näillä keleillä mikäs sen mukavampaa, kuin jutustella samalla mielenkiintoisia luontojuttuja kolmevuotiaan kanssa, yksivuotiaskin tykkää tosi paljon laatikkopyörän kyydistä. Kyllä sitä siirtymää tapahtuu koko ajan ainakin omassa perheessä.

Edit. Työmatkat olen siis hoitanut jo kuusi vuotta pyörä-juna-kombolla.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos mietin asiaa omalta kohdaltani, niin mielestäni uuden sähköauton hankinta maltillisella korolla oli itselleni aivan ehdoton valinta.

Entinen iso diesel vaihtui siis uuteen sähköautoon ja tämä tarkoitti kuukausitasolla ainakin seuraavia muutoksia:

vero: 110€ --> 16€
lainalyhennys: 400€ --> 500€
"polttoainekustannus" (paras arvio keskimäärin vuoden aikana): 450€ --> 100€
huollot/renkaat yms. vähemmän tarvetta ja tietysti uuden auton takuun aikana huolettomampaa.

Työajoista saan toki edelleen saman 0,46€/km, kuin aiemminkin, mutta nyt se tuntuu aika paljon isommalta korvaukselta kuin aiemmin. Lisäksi uskon täyssähköauton pitävän arvonsa huomattavasti diesel- autoa paremmin. Ainakaan taloudellisessa mielessä en nopeasti keksi järkeviä syitä miksi minun kaltaisessa tapauksessa vaihtaminen ei kannattaisi.

Paljon Helsingissä pysäköivien kannattaa muistaa, että vähäpäästöisellä autolla saa pysäköidä Helsingissä 50% halvemmalla, kunhan ilmoittaa autonsa rekisterinron ja omat tietonsa kaupungille.

Tuo työmatkakorvaus tuntuu kyllä poskettoman suurelta, näinköhän pysyy jatkossakin yhtä suurena?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Muutenkin voi olla tänä ja ensi vuonna hapokkaat kustannusnousut monen keskituloisen perheen elämässä omakotitalossa:
- bensan/dieselin hintaa jo tässä puitu, kustannus helposti 1000-2000eur lisää vuodessa
- sähkön nousseesta hinnasta okt-lämmitys/käyttö lisää vuosikulua n. 1000-1500eur
- lainakorot nousussa, nyt kun osuu tämän loppuvuoden aikana koronmääräytymispäivä (lainan muuttuva peruskorko 0%-> 1,xx%), on vuosikustannus 1000eur lisää per 100k lainaa, eli vähintään tonnin pari aika monelle varsinkin pk-seudulla.
- ruokalasku noussut hintojen myötä ehkä 500-1000eur vuodessa? (hankalampi laskea tai arvioida)

Enpä yllättyisi jos monella elinkustannukset nousee n. 5000-6000eur tänä vuonna. Nettoansiot ei taida ihan seurata perässä? Ostovoima/inflaatioketjulle tilausta...
 
K

Kiekkokatsoja

Tavallisen tallaajan murheeksi ovat monet muutkin kustannukset nousseet, eikä pelkkä polttoaineen hinta. Tämän vuoksi kallis polttoaine tuntuu epämielyttävältä, ja saa pohtimaan, että käyttääkö sitä muutamien tonnien autoa vähemmän. Osalla on sitä pakollista työmatka-ajoa, eikä tuosta kesäloman kotimaan matkustamisestakaan tekisi mieli tinkiä.
Oleppas siinä sitten iloisella kesäfiiliksellä. Yksinasuvalle, ja varmaan muillekin, jää vaihtoehdoksi ottaa kesäfiilistä pullosta, pysyä kotiseudulla, ja surffailla netissä lomansa/lomamatkansa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuo työmatkakorvaus tuntuu kyllä poskettoman suurelta, näinköhän pysyy jatkossakin yhtä suurena?
En osaa sanoa, mutta toistaiseksi se kattaa kuitenkin mukavasti sähköautoilun kuluja. Vaikea uskoa, että tuohon uskalletaan ihan hetkeen puuttua, kun politiikka muuten ohjaa vahvasti sähköautoilun suuntaan.

Tietysti sitten, jos näin käy, niin ajan työajot vaikka meidän bensakäyttöisellä kakkosautolla. Oikeasti tietenkään en.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muutenkin voi olla tänä ja ensi vuonna hapokkaat kustannusnousut monen keskituloisen perheen elämässä omakotitalossa:
- bensan/dieselin hintaa jo tässä puitu, kustannus helposti 1000-2000eur lisää vuodessa
- sähkön nousseesta hinnasta okt-lämmitys/käyttö lisää vuosikulua n. 1000-1500eur
- lainakorot nousussa, nyt kun osuu tämän loppuvuoden aikana koronmääräytymispäivä (lainan muuttuva peruskorko 0%-> 1,xx%), on vuosikustannus 1000eur lisää per 100k lainaa, eli vähintään tonnin pari aika monelle varsinkin pk-seudulla.
- ruokalasku noussut hintojen myötä ehkä 500-1000eur vuodessa? (hankalampi laskea tai arvioida)

Enpä yllättyisi jos monella elinkustannukset nousee n. 5000-6000eur tänä vuonna. Nettoansiot ei taida ihan seurata perässä? Ostovoima/inflaatioketjulle tilausta...
Tämä on juuri näin, mutta tietysti näistä moneen on voinut valinnoillaan vaikuttaa. Täytyykin oikein taputtaa itseään olalle, kun näistä oikeastaan kaikki muut on aika hyvin torpattu paitsi tuo ruokalaskun suuruus. Ei ole omaa perunapeltoa tai kanalaa pihalla. Ainakaan vielä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mitä tämä siis tarkoittaa (sen lisäksi, että tuossa välissä osoitetaan ettei hintaheittosi pidä paikkaansa)? Tulee niin raju hurrikaani tai trombi, ettei voi ajaa autolla/junalla? Kun nyt ilmeisesti tässä kuitenkin puhuttiin noin 200 km matkanteosta.

No sitä, että jos tekee päiväretken kohteeseen X niin haluat ehkä varata matkan vain päivää tai paria ennen, jos tarkoitus on paistatella auringossa eikä istua sisällä vesisateessa. Suomen kesäsäätäkään ei kovin pitkälle pystytä ennustamaan
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kokeilin. Huomiselle maksaa Helsinki - Tampere 14,40 tai 21, 00 (180 km)

Kokeilin kanssa, huomiselle esimerkiksi Kouvola-Tampere (190km) VR:llä yhteensuuntaan maksaa 21.80e - 51e.

Aikamoisia heittoja, tuo 51e on kallein hinta ja sitä tuskin käyttävät muut kuin "firman piikkiin" matkustajat.

Pointti oli se, että jos Suomessakin saisi matkustaa kesäkuukausina 10e/kk junalipulla niin ainakin itse tulisi muutama ylimääräinen päiväreissu tehtyä junailemalla ja auto jäisi näissä tapauksissa kotitalliin.
 

Glove

Jäsen
Kokeilin kanssa, huomiselle esimerkiksi Kouvola-Tampere (190km) VR:llä yhteensuuntaan maksaa 21.80e - 51e.

Aikamoisia heittoja, tuo 51e on kallein hinta ja sitä tuskin käyttävät muut kuin "firman piikkiin" matkustajat.

Pointti oli se, että jos Suomessakin saisi matkustaa kesäkuukausina 10e/kk junalipulla niin ainakin itse tulisi muutama ylimääräinen päiväreissu tehtyä junailemalla ja auto jäisi näissä tapauksissa kotitalliin.
418 € maksaisi kaksi VR:n 14 vrk lomalippua, jolla saa matkustaa niin paljon kuin haluaa tuon melkein kuukauden ajan. Eli on se vähän kalliimpi kuin 10 €.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
418 € maksaisi kaksi VR:n 14 vrk lomalippua, jolla saa matkustaa niin paljon kuin haluaa tuon melkein kuukauden ajan. Eli on se vähän kalliimpi kuin 10 €.

Niinpä, esimerkiksi Saksassa tämä muutos onnistui nopeasti mutta Suomessa pitää ensin tutkia pari vuotta lisääntyisikö junien käyttö ja vähenisikö autojen käyttö tarpeeksi, jotta halpoja lippuja voisi perustella ympäristövaikutuksilla.
 

Voorhees

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vuokatti Sport
Niinpä, esimerkiksi Saksassa tämä muutos onnistui nopeasti mutta Suomessa pitää ensin tutkia pari vuotta lisääntyisikö junien käyttö ja vähenisikö autojen käyttö tarpeeksi, jotta halpoja lippuja voisi perustella ympäristövaikutuksilla.
Saksa nyt ei ole tunnettu järkevistä ympäristöteoista muutenkaan, niin en antaisi tuolle hirveästi painoarvoa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niinpä, esimerkiksi Saksassa tämä muutos onnistui nopeasti mutta Suomessa pitää ensin tutkia pari vuotta lisääntyisikö junien käyttö ja vähenisikö autojen käyttö tarpeeksi, jotta halpoja lippuja voisi perustella ympäristövaikutuksilla.

Tässä ollaan seuraavat viisi vuotta ainakin sellaisessa taloudellisessa mankelissa ettei homma ratkea helposti.

Täälläkin heitellään täysiä älyttömyyksiä tyyliin ”Osta uusi sähköauto ja päivitä exceliä niin homma on hanskassa”

Nyt ollaan ihan kansakuntanakin isojen asioiden ja ongelmien äärellä ja melkein kehottaisin niitä joilla on säästössä rahaa pitämään se pahan päivän varalla eikä lähteä tähän vihreään vöyhötykseen mukaan. Eikös jossain Venäjällä nyt tule metaania jostain vitun louhokselta sellaista tahtia että jälleen kerran on ihan sama mitä me täällä tehdään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täälläkin heitellään täysiä älyttömyyksiä tyyliin ”Osta uusi sähköauto ja päivitä exceliä niin homma on hanskassa”
Jätetään nämä valehtelut jatkossa pois, vai mitä?

Tosin oivaa jatkumoa aikaisemmille viesteillesi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös