Polttoaineen hinnannousu

  • 141 409
  • 1 217

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

Kyllä näköjään 7e-18e säästön takia kannattaa lähteä ulkomaille jonottamaan *hymiö*

"Diesel maksoi 25,26 kruunua, mikä tarkoittaa euroissa 2,34 euroa litralta. Ruotsissa tankkaa siis bensaa nyt noin 36 senttiä halvemmalla litralta ja dieseliä noin 15 senttiä halvemmalla litralta.

Jos auton tankki on siis 50 litraa, tankkaa bensiiniautoilija Ruotsissa tankillisen 18 euroa halvemmalla ja diesel-autoilija 7,6 euroa halvemmalla kuin Suomessa"
 

Glove

Jäsen

Kyllä näköjään 7e-18e säästön takia kannattaa lähteä ulkomaille jonottamaan *hymiö*

"Diesel maksoi 25,26 kruunua, mikä tarkoittaa euroissa 2,34 euroa litralta. Ruotsissa tankkaa siis bensaa nyt noin 36 senttiä halvemmalla litralta ja dieseliä noin 15 senttiä halvemmalla litralta.

Jos auton tankki on siis 50 litraa, tankkaa bensiiniautoilija Ruotsissa tankillisen 18 euroa halvemmalla ja diesel-autoilija 7,6 euroa halvemmalla kuin Suomessa"
Seitsemällä eurolla saisi Heseltä Magahampurilaisen, eli ruokailu ja tankkaus samaan hintaan kuin Suomessa pelkkä tankkaus dieseliä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Seitsemällä eurolla saisi Heseltä Magahampurilaisen, eli ruokailu ja tankkaus samaan hintaan kuin Suomessa pelkkä tankkaus dieseliä.

Pikaruokahan se vasta kallista ja epäterveellistä on - tähän ei pienituloisen kannata annoksia miettien haksahtaa. 7 eurolla saisi 7 ruoka-annosta esimerkiksi K-ruoan reseptein.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Muutetaan kaikki Torniooon. Mutta tänään Tampereeseen syrjästä palatessani ja mittarivalon palaessa huomasin että käyttämäni 98 oli noin 2.45 eli halpaa, mutten raaskinut jäädä jonottamaan.
Eiköhän sitä huomennakin saa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laitoin tuon viestin ehkä turhan epäselvästi ja lukematta aiempaa keskustelua.

Pohdin siis asiaa yleisellä tasolla esimerkiksi sähköautoihin siirryttäessä, että ihmisten kulutuksen siirtyminen bensasta ja dieselistä johonkin muualle kompensoi ainakin osittain verovajetta. Toki voi olla niin että se mihin kulutus siirtyy (ruoka, matkailu, mikä vain) voi olla verokannaltaan alhaisempaa jolloin valtion verotulot laskevat.

Tässä olet hyvinkin jäljillä, mutta ei sinänsä liity ketjun aiheeseen. Liikenteen sähköistyminen parantaa vaihtotasetta, minkä myötä ainakin talousteoreettisesti valtion verotulot ja erityisesti niiden tarve ei muutu vastaavassa suhteessa. Polttoaineveron kertymää ei siis ole tarpeen korvata vastaavalla muulla verolla.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Voi kun täälläkin ymmärrettäsiin, että polttoaineista saatavilla verotuloilla ei millään kateta niistä aiheutuvia haittoja - ilmansaasteet, terveysongelmat ja ympäristön pilaantuminen - ja muun muassa liikenneinfran kustannuksia. Polttoaineverot ovat enemmänkin käyttäjän suorittama osittainen hyvitysmaksu em. kustannuksista.
Asut varmaan luolassa, tulta ei kannata pitää ettei ilmakehä...
Vaatteet kudot itse jne.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Asut varmaan luolassa, tulta ei kannata pitää ettei ilmakehä...
Vaatteet kudot itse jne.
En, mutta ymmärrän ilmastonmuutoksen olevan aikamme suurin uhka ja tiedostan myös pienhiukkaspäästöjen vaikutuksen ihmisen terveyteen. Näin kapitalismin kannattaja uskon myös päästökaupan olevan yksi tie ehkäistä ympäristövaikutuksia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Heikki Hiilamo kirjoittaa kolumnissaan polttoaineiden hinnannoususta ja perustuesta.

Sinällään voin olla joistakin asioista professori Hiilamon kanssa samaa mieltä, mutta tuo "mallia Iranista"-vertaus on kyllä todella hölmö. Koska kirjoittaja on hyvinkin fiksu mies, niin pidän tätä väitettä niin erikoisena, että tekee mieli kommentoida sitä tähän.

Fakta on kuitenkin se, että Iranissa polttoaine on edelleenkin lähes ilmaista, jopa paikalliseen elintasoon nähden. Jokaista autoa kohden saa maassa ostaa 60 litraa bensaa kuussa hintaan 15 000 rialia per litra. Sen jälkeen hinta tuplaantuu 30 000 rialiin. Virallisen kurssin mukaan 1 euro vastaa noin 44 000 rialia, mutta tällä ei ole nykyisin enää mitään tekemistä todellisen vaihtokurssin kanssa. Todellisuudessa yhdellä eurolla saa nyt jo noin 300 000 rialia eli bensalitran hinta on noin 0,05–0,10 euroa.

Ja sitten kun ottaa huomioon sen, millaisella autokannalla reilun 80 miljoonan asukkaan Iranissa (jossa muuten tiet ovat keskimäärin todella hyvässä kunnossa, nelikaistaisia motareita halki aavikoiden jne.) päristellään, niin ei kyllä kovin vahvoilla olla päästöjen vähentämisen suhteen. Maa on täynnä Peugeot 405:n eri versioita, joita siellä tuupataan linjoilta edelleenkin, kun ei oikein parempaakaan taida olla tarjolla.

Laitoin taannoin Iranissa asuvalle kaverilleni Whatsappin kautta kuvan pumpulta Suomessa, kun loppuhintana oli 150€. Ekana kommenttina oli iso kasa epäuskoisia nauruhymiöitä. Onpahan ainakin yksi asia, mitä eivät voi edes salaa kadehtia länsimaista!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sinällään voin olla joistakin asioista professori Hiilamon kanssa samaa mieltä, mutta tuo "mallia Iranista"-vertaus on kyllä todella hölmö. Koska kirjoittaja on hyvinkin fiksu mies, niin pidän tätä väitettä niin erikoisena, että tekee mieli kommentoida sitä tähän.

Fakta on kuitenkin se, että Iranissa polttoaine on edelleenkin lähes ilmaista, jopa paikalliseen elintasoon nähden. Jokaista autoa kohden saa maassa ostaa 60 litraa bensaa kuussa hintaan 15 000 rialia per litra. Sen jälkeen hinta tuplaantuu 30 000 rialiin. Virallisen kurssin mukaan 1 euro vastaa noin 44 000 rialia, mutta tällä ei ole nykyisin enää mitään tekemistä todellisen vaihtokurssin kanssa. Todellisuudessa yhdellä eurolla saa nyt jo noin 300 000 rialia eli bensalitran hinta on noin 0,05–0,10 euroa.

Ja sitten kun ottaa huomioon sen, millaisella autokannalla reilun 80 miljoonan asukkaan Iranissa (jossa muuten tiet ovat keskimäärin todella hyvässä kunnossa, nelikaistaisia motareita halki aavikoiden jne.) päristellään, niin ei kyllä kovin vahvoilla olla päästöjen vähentämisen suhteen. Maa on täynnä Peugeot 405:n eri versioita, joita siellä tuupataan linjoilta edelleenkin, kun ei oikein parempaakaan taida olla tarjolla.

Laitoin taannoin Iranissa asuvalle kaverilleni Whatsappin kautta kuvan pumpulta Suomessa, kun loppuhintana oli 150€. Ekana kommenttina oli iso kasa epäuskoisia nauruhymiöitä. Onpahan ainakin yksi asia, mitä eivät voi edes salaa kadehtia länsimaista!
Tuossa Hiilomon puheenvuorossa minua nauratti se, että hänkin hokee kuinka työmatkakulujen vähennysoikeus hyödyttää "erityisesti suurituloisia autoilijoita".

Satun kuulumaan siihen joukkoon joka tuosta muutoksesta hyötyy varsin paljon. En vaan mitenkään uskoisi, että suurituloisuuden raha on 30k€ vuodessa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Tuo suurituloisten autoilijoiden hyötyminen on mielenkiintoinen näkokanta. En usko että 80 000 euron autolla ajavalle tuo polttoaineen hinta on se elämiseen pääasiallisesti vaikuttava asia. Töihin on päästävä ja sinne varmasti päästään. Sellaisella 8000 euron autolla ajavalle, jolle polttoaine on pakollinen paha, se alkaa olla isompi ongelma. Töissä on käytävä ja jos rahat menevät töissä käymiseen, niin kyllähän se ihan normaalista kulutuksesta on silloin pois.

Huviajelut saattavat vähentyä kautta linjan, mutta eniten huolestuttaa ne huviajelut esimerkiksi lasten harrastamiseen liittyen. Hyvätuloinen todennäköisesti edelleen vie sen joukkueen toisena maalivahtina pelaavan pojan harjoituksiin, mutta jälkimmäinen kaveri 8000 euron autollaan saattaa joutua miettimään, että onko varaa ajaa toisen maalivahtina pelaavaa omaa poikaa harjoituksiin neljä kertaa viikossa ja ostaa siihen päälle vielä varusteet.

Itsekään en polttoaineveroon koskisi, mutta tuo ALV:n puolittaminen väliaikaisesti voisi olla ratkaisu, jolla noita hintoja saataisiin hieman alaspäin ja valtion verotulot pysyisivät budjetoituna. Liikkuminen on osin myös pakollinen paha tässä maassa, se on vain ikävä fakta.

edit. Jaahas samaan aikaan ketjuun tuli viesti tuosta jakeluvelvoitteesta, jos tuo sama vaikutus eli n. 25-50c/l hintaa alaspäin saadaan sillä, niin keinoilla ei ole merkitystä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
edit. Jaahas samaan aikaan ketjuun tuli viesti tuosta jakeluvelvoitteesta, jos tuo sama vaikutus eli n. 25-50c/l hintaa alaspäin saadaan sillä, niin keinoilla ei ole merkitystä.

Tuon jakeluvelvoitteen arvioitu vaikuttavan 12 snt dieselin kohdalla, bensalla vähemmän, eli ei yksinään ratkaisu, mutta jos yhdessä tuon kanssa väliaikaisesti veroa laskettaisiin vaikka vain 10snt niin tiputtaisi jo jonkin verran hintoja. Ehkä jopa oikean hinnan tiputuksen sijaan tärkeintä antaa signaalia että jotain tehdään ja ihmisille mielikuva että polttoaine ei ole kallista vaikka lompakossa jatkossakin tuntuisi.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Tuon jakeluvelvoitteen arvioitu vaikuttavan 12 snt dieselin kohdalla, bensalla vähemmän, eli ei yksinään ratkaisu, mutta jos yhdessä tuon kanssa väliaikaisesti veroa laskettaisiin vaikka vain 10snt niin tiputtaisi jo jonkin verran hintoja. Ehkä jopa oikean hinnan tiputuksen sijaan tärkeintä antaa signaalia että jotain tehdään ja ihmisille mielikuva että polttoaine ei ole kallista vaikka lompakossa jatkossakin tuntuisi.
Väistämättähän tässä tilanteessa tuo hinta tulee pyörimään kahden euron yläpuolella ja se tekee polttoaineesta melkoisen arvokasta. Liikkuminen on tässä maassa tehty kalliiksi, vaikka se on perustarve. Täälläkin on ilakoitu ilmastonäkökulmalla, mutta valitettavasti näissäkin on otettava huomioon myös se realismi, että vaikutuksia tulee myös kansantaloudelle, jos polttoaineen hinta karkaa liian korkealle. En toki osaa itse sanoa ollaanko nyt sellaisilla rajoilla, mutta omassa keskituloisten "kuplassa" vaikuttaa siltä, että kyllä sillä vaikutuksia on mm. kesälomiin ja matkustamiseen. Tämä sataa sitten eteenpäin kaikenlaisena muuna toimeliaisuuden laskuna.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Väistämättähän tässä tilanteessa tuo hinta tulee pyörimään kahden euron yläpuolella ja se tekee polttoaineesta melkoisen arvokasta. Liikkuminen on tässä maassa tehty kalliiksi, vaikka se on perustarve. Täälläkin on ilakoitu ilmastonäkökulmalla, mutta valitettavasti näissäkin on otettava huomioon myös se realismi, että vaikutuksia tulee myös kansantaloudelle, jos polttoaineen hinta karkaa liian korkealle. En toki osaa itse sanoa ollaanko nyt sellaisilla rajoilla, mutta omassa keskituloisten "kuplassa" vaikuttaa siltä, että kyllä sillä vaikutuksia on mm. kesälomiin ja matkustamiseen. Tämä sataa sitten eteenpäin kaikenlaisena muuna toimeliaisuuden laskuna.
Pahimpaan koronan myllerryksen aikaan täyttyivät mökit ja väki osti matkailuautoja ja vaunuja. En ole huomannut uutisista mikä on tilanne tämän kesän osalta kun polttoaine maksaa enemmän.

Omalta kohdalta voi sanoa, ettei polttoaineen hinta näy minkäänlaisena toimeliaisuuden laskuna, vaan nyt jätän vaan kaiken muun välttämättömän rahankäytön pois.

En ole käynyt Ideaparkissa hetkeen, mutta muistelen siellä olleen (kuten muissakin kauppakeskuksissa) paljon pikku kauppoja joissa myytiin lähes samanlaisia vaatekappaleita tai kodinsisustusta värikkäistä sohvatyynyistä lähtien. En ole koskaan ollut mikään shoppailija, mutta kyllä nuo liikkeet jää ensimmäisenä listalta pois. Asiaa helpottaa toki, että naisystävä asuu eri osoitteessa ja saa sisustaa makunsa mukaan omaa koloaan.

Lisäksi on tullut pohdittua, että mikä vaikutus hintojen nousulla on niihin eri hätäapu- ym. keräyksiin, mitä näkee parhaillaan tai pahimmillaan useampia mainoskatkojen aikana televisiosta. Voisi kuvitella, ettei samaan tapaan ihmisiltä lähde kymppejä eri tarpeisiin kun aikaisemmin. Osalta varmaan kyllä. Näihin en ole osallistunut aikaisemminkaan, koska mielestäni maksamistani veroista riittää myös siivu heille jos ne rahat käytetään järkevästi.

Matkustaminen ja toimeliaisuuden lasku koskee tietysti ainakin niitä, jotka ovat aikaisemminkin joutuneet "venyttämään penniä" pärjätäkseen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Polttoaineiden hintaan on luvassa pieni helpotus – Jakeluvelvoitteen pienentäminen läpi eduskunnassa Tuon perusteella tuo jakeluvelvoite on vielä allekirjoitusta vaille, eli nykyiset laskut on vielä markkinaperäistä laskua ollut, mutta ei tuon jälkeen taida lähemmäs 2e pintaan oleva hinta mahdoton.

Kyllä tuo hintojen alennus oli jo jakeluvelvoitteesta johtuva, mm. ST1 kiillottaa omaa kilpeään tästä huutelemalla. Turha odottaa enää mitään uutta laskua, ellei raakaöljyn hinnoissa tapahdu merkittävää muutosta alaspäin tai euro vahvistu yhtäkkiä dollariin nähden. Kumpaakaan näistä asioista ei ole tapahtumassa tai mitään tällaisia viitteitä ei ole näköpiirissä.

 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät

Kyllä näköjään 7e-18e säästön takia kannattaa lähteä ulkomaille jonottamaan *hymiö*

"Diesel maksoi 25,26 kruunua, mikä tarkoittaa euroissa 2,34 euroa litralta. Ruotsissa tankkaa siis bensaa nyt noin 36 senttiä halvemmalla litralta ja dieseliä noin 15 senttiä halvemmalla litralta.

Jos auton tankki on siis 50 litraa, tankkaa bensiiniautoilija Ruotsissa tankillisen 18 euroa halvemmalla ja diesel-autoilija 7,6 euroa halvemmalla kuin Suomessa"
Pohjoisessa porukka hakee nuuskat (säästö huomattava ja voi laillisesti ostella), oluet (säästö pari euroa/tölkki vahvoissa oluissa), muut alkoholit (viinit ainakin edullisempia), energiajuomat (Battery -50%) ja limukat Ruotsin puolelta. Mikäs siinä jos listan jatkoksi saa vielä polttoaineen.

Itse ketjun aiheeseen niin kun 2€ kipuraja ylittyi niin on alkanut jonkin verran vaikuttamaan omaan ajokäyttäytymiseen. Ei toki paljon mutta pyrin entistä tarkemmin miettimään, yhdistelemään ajoja jne. jotta rahanmeno ei olisi niin älytöntä. +120€ kun pistää tankkiin joka tankkauksella niin kyllähän siinä meinaa itku tulla, aiemmin kun on tottunut niihin 70-80€ kuluihin. 50€ on muusta käytöstä pois ja tuo on jo aika iso summa monelle, vielä jos pari tankkia eli 100€/kk menee enemmän!
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Missähän määrin "rikkaat" ovat vaihtaneet sähköautoihin? Ainakin silmämääräisesti valkoisia Tesloja (tai ylipäätään Tesloja) tulee vastaan moninkertainen määrä vuoden takaiseen verrattuna. Muut mahdolliset sähköautot eivät niin erotu muusta massasta. (Sattuneesta syystä ajelen tuolla valtaväyliä koko ajan). Ei sillä, varmaan itsekin hommaisin Teslan tai muun sähkövempaimen, jos pinkka olisi kunnossa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missähän määrin "rikkaat" ovat vaihtaneet sähköautoihin? Ainakin silmämääräisesti valkoisia Tesloja (tai ylipäätään Tesloja) tulee vastaan moninkertainen määrä vuoden takaiseen verrattuna. Muut mahdolliset sähköautot eivät niin erotu muusta massasta. (Sattuneesta syystä ajelen tuolla valtaväyliä koko ajan). Ei sillä, varmaan itsekin hommaisin Teslan tai muun sähkövempaimen, jos pinkka olisi kunnossa.

Kuinkahan moni rikas oikeasti hankkii Teslan? Eikö heille ole hienompiakin sähköllä toimivia autoja tarjolla?

Ymmärtääkseni Tesloja tuodaan maahan aika paljon. Toki myös uutta sähköautoa tilatessa Tesla on houkutteleva, kun sen saa 3-5 kuukaudessa tilauksesta, esim vw-konsernilta tilatessa saat odottaa ymmärtääkseni 12-15kk. Lisäksi Teslalta saa varsin kilpailukykyisen rahoituksen kiinteällä korolla, niin ei tuossa mikään miljonääri tarvitse olla vaan hieman keskituloa enemmän tienaava.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kuinkahan moni rikas oikeasti hankkii Teslan? Eikö heille ole hienompiakin sähköllä toimivia autoja tarjolla?
No tässä varmaan jokainen voi määritellä rikkaan oman mieltymyksensä mukaisesti. Mutta sanotaan nyt vaikka niin, ettei persaukiset osta yli 70000€ autoa. Puolet halvempikin menee yli budjetin, että heilahtaa, eikä puhuta vieläkään köyhästä ihmisestä. No 10 vuoden päästä me duunaritkin päästään noihin vanhoihin paskoihin käsiksi.

Meidänkin perheellä on ihan ok tulot, mutta ei puhettakaan, että voitaisiin sähköauto ostaa juuri tällä hetkellä. Sen pitäisi olla perhemallia myöskin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuntemani sähköautoilijat tienaavat noin 4000 egeä kuussa. Enpä rikkaiksi laskisi, mutta ei tietenkään ”persaukisiksikaan”. Eräskin kaveri meni Tesla-kaupoille, koska ei huvittanut kuluttaa 600 euroa kuussa bensapumpulla. Ilmeisesti mieluummin maksaa sitten autoa osamaksulla itselleen.

Teslat ovat kyllä valtaosin valkoisia ja määrä on kyllä vuodessa kasvanut huomattavasti. Itse ottaisin toisen värisenä…
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tässä varmaan jokainen voi määritellä rikkaan oman mieltymyksensä mukaisesti. Mutta sanotaan nyt vaikka niin, ettei persaukiset osta yli 70000€ autoa. Puolet halvempikin menee yli budjetin, että heilahtaa, eikä puhuta vieläkään köyhästä ihmisestä. No 10 vuoden päästä me duunaritkin päästään noihin vanhoihin paskoihin käsiksi.

Meidänkin perheellä on ihan ok tulot, mutta ei puhettakaan, että voitaisiin sähköauto ostaa juuri tällä hetkellä. Sen pitäisi olla perhemallia myöskin.

Jostain syystä tämä sähköautoista keskustelu menee heti kärjistämiseksi.

Ensin kirjoitit rikkaista ja nyt persaukisista. Tohon väliin jää aika iso skaala ihmisiä. Toki pitäisi myös määrittää persaukinen.

Lisäksi löytyy ihmisiä joille rahoitus on kirosana ja toiset taas ostavat kaiken rahoituksella.

Teidän perheen tilanteeseen on hankala ottaa kantaa annetuilla tiedoilla, mutta Teslan saa tilattua pienellä käsirahalla (toki jos omistaa nykyään auton niin sen voi antaa vaihdossa) johon voi ottaa max 6 vuoden rahoituksen ja lisäksi vielä jättää viimeiseen erään suuremman lyhennyksen (toki tällöin ottaa riskin, että auton arvo on 6 vuoden jälkeen suurinpiirtein sama kuin se viimeinen erä) jolloin lyhennyksen kuukausierä asettuu 500-600€ välille. Joo persaukiselle helvetisti, mutta ehkä yli 4000€ tienaavalle ei kovin paha(?). Varsinkin jos tulee kilsoja eli nykyinen bensa/dieselauton tankkaamiseen kuluu paljon rahaa, tällöin tuo yhtälö voi olla houkuttelevampi.

Mutta en koita tässä ketään sähköauton ostajaksi käännyttää vaan eiköhän jokainen hanki sellaisen auton (tai jätä hankkimatta), joka sopii omaan talousajatteluun.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tuo hintojen alennus oli jo jakeluvelvoitteesta johtuva, mm. ST1 kiillottaa omaa kilpeään tästä huutelemalla. Turha odottaa enää mitään uutta laskua, ellei raakaöljyn hinnoissa tapahdu merkittävää muutosta alaspäin tai euro vahvistu yhtäkkiä dollariin nähden. Kumpaakaan näistä asioista ei ole tapahtumassa tai mitään tällaisia viitteitä ei ole näköpiirissä.


"
Halvinta dieseliä saattoi tankata Enontekiön Nesteeltä litrahintaan 2,189 euroa, joskaan dieselin hintaan jakeluvelvoitteen alentaminen ei vaikuta yhtä merkittävästi."

Hyvin kyllä tää uutinen kun itse ollut nimenomaan käsityksessä että nimenomaan Dieselin hinta tuo eniten vaikuttaisi.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Hyvin kyllä tää uutinen kun itse ollut nimenomaan käsityksessä että nimenomaan Dieselin hinta tuo eniten vaikuttaisi.

Kesähessut ja -liisat ovat tällä hetkellä toimituksissa uutisia raapustamassa, kaikenlaisia virheitä voi sattua
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös