neuvoja pyörän ostoon
Pyöristä ja pyöräilystä tiedän sen verran, että voin muutaman vinkin kertoa pyörän ostoa harkitseville.
Ensiksikin miettikää oma kayttötarkoitus ja tarve tarkkaan (ja rehellisesti myös itsellenne). Pelkästään tällä yksinkertaisella perustotuudella tulette säästämään uskomattoman paljon aikaa, rahaa ja hermoja. Maastopyörää EI kannata ostaa kaupunkiasfalteille, ei oikeastaan edes hiekkateille. Ensiksikin ne painavat enemmän kuin 'tavallinen' pyörä, ovat siis raskaampia polkea: Samaan liittyen, niissä on jykevämmät renkaat joiden vierintävastus on suurempi ja renkaat ovat painavammat (fillarissa renkaat ovat se liikkuva osa, jolloin 500 grammankin ero oikeasti tuntuu poljettaessa). Kolmanneksi maastopyörissä on osia, jotka on tehty maastokäyttöön (hydrauliset jarrut, joustokeula ja/tai täysjousto jne). Nämä kaikki painavat ja ennen kaikkea maksavat, myös (ja voisi oikeastaan sanoa, erityisesti) niiden huollattaminen. Kaikkia huoltohommia ei voi itse tehdä, ellei osta kalliita erikoistyökaluja. KISS-sääntö toimii myös pyörien suhteen jos huolettomat ajokilometrit ovat prioriteettilistan kärjessä.
Edellisestä johtuen. Välttäkää halpoja 'tarjouspyöriä' marketeista, polkupyörätukusta, biltemasta jne. Tämä siis jos ostatte pyörän oikeasti käyttöön ettekä pyörävarastoon aiheuttamaan ihailua naapuruston alle 10 vuotiaiden poikien keskuudessa. Em. pyörissä vikana on yksinkertaisesti se, että niihin on pitänyt saada 'samat herkut' kuin oikeisiinkiin maastopyöriin tai hybrideihin, mutta kolmasosa hinnalla. Valitettava tosiasia tässäkin on, että hyvää ei saa halvalla. Osat näissä 'markettifillareissa' ( ja kyllä, polkupyörätukku on samaa kastia, puhumattakaan Biltemasta) ovat täyttä kuraa ja jos pyörää oikeasti tulee käyttämään, niin edessä on pian kallis operaatio huolto- ja uusien osien päivityskuluissa.
Nyrkkisääntönä voi sanoa, että oikeasti maastokelpoista (joka myös kestää käyttöä) pyörää ei saa Suomesta alle 1000€ ovh-hinnan, ei varsinkaan täysjoustoa. Syys- ja muut alennukset ovat sitten asia erikseen jolloin pyörän hinnasta voi tippua parhaimmillaan 50% pois, ei tosin kaikkein laadukkaimmista yleensä niin paljoa. Kaupunkiajoon suosittelen hankkimaan esimerkiksi hyvälaatuisen hybridin, josta joutuu maksamaan 500 - 1000 euroa. kaikilla 'laatumerkeillä' on nykyään tarjolla myös hybridi/fitness -pyöriä.
Vielä yksi vinkki pyörän ostoon. On enemmän kuin tavallista, että sinua yritetään huijata juuri näiden 'markettipyörien' suhteen sillä tavalla, että puhutaan 'shimanon osasarjoista' tms. Usein se tarkoittaa sitä, että korkeintaan takavaihtaja on juuri ja juuri kelvollista osasarjaa, loput aivan kuraa. Puhumattakaan siitä, mitä ns. 'pinnan alla' on käytetty, napojen, keskiöiden, takapakan jne. osalta. Näissä huijataan tietämätäntä ostajaa usein surutta. Simanon osasarjoista Alivio-sarja alkaa olla ensimmäinen kutakuinkin kelvollinen osasarja ns normaalipulliaisen aktiivikäyttöön (käytössä, jossa 99% ajetaan maanteillä, ja 1% metsissä ja poluilla). Tämäkin edellyttäen, että osasarja todella on Aliviota kauttaaltaan? Maastopuolelle mentäessä Deore on Shimanon osasarjoista ensimmäinen, joka oikeasti kestää sitä höykytystä, mihin osat maastokäytössä joutuvat.
Jos budjetti ei oikeasti anna myöten esim 400-500 euroa enempää, mutta maastoon pitää päästä ajamaan niin itse katselisin vaihtoehtoja käytetyistä pyöristä. Fillarilehden keskustelupalsta on loistava paikka käydä katsomassa hyviä tarjouksia käytetyistä, suosituksia ja ennen kaikkea 'opiskelemassa' lisää pyörän hankinnasta ennen ostopäätöstä. Pieni varoituksen sananen: Sinne pitää mennä ns. lakki kourassa, ja viisasta on ensin kahlata vanhat (ja niitä on paljon) viestiketjut läpi ennen kuin lähetätte 'uniikin' viestinne: Minulla on 500€ budjetti - mitä pyörää suosittelette? ;-) Myös allekirjoittaneelta voi kysyä neuvoa. Silloin vastuu on kyllä kysyjällä... Mainittakoon, että en ole 'alan ihmisiä'. Pyöräilyä sen eri muodoissa on vain tullut harrastettua enemmän tai vähemmän aktiivisesti vuosikaudet.
Ai niin. Tämän postauksen tarkoituksena ei ollut pottuilla Polkupyörätukun/Bilteman tmv. pyöriä suosittaneille tai sieltä pyöränsä ostaneille. Hyvä jos olette tyytyväisiä! Silloin olette todennäköisesti ostaneet juuri oikeanlaisen pyörän käyttötarpeeseenne nähden (joka on todennäköisesti next to nothing). Halusin vain yksinkertaisesti kertoa perusasiat, jotta pahimmat sudenkuopat osaa välttää ostotilanteessa. Mikään ei vituta pyöräkaupoissa niin paljoa kuin se, että joutuu muutaman kuukauden jälkeen toteamaan; 'Paskan myivät'!