Poliisi on runqvisti?

  • 150 329
  • 678

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En siltikään usko tähän, sillä auton papereitahan ei missään vaiheessa kysytty. Kuten jo aiemmin sanoin, jos niitä olisi kysytty, niin olisin täysin ymmärtänyt tuon pysäytyksen mysteerin.

Poliisit ovat tsekanneet tiedot jo etukäteen maijan tietokoneen tietokannasta, papereita olisi kysytty ehkä vain jos ajokortissa oleva nimi ei olisi täsmännyt auton haltijaan/omistajaan, muutenkin rekisteriotetta ei ole minultakaan taidettu 10 vuoteen kysyä.

Vaikka tuosta random-pysäyttelystä oma vaivansa on asiakkaalle, niin itse olen toisaalta tyytyväisempi että noita tehdään, pysyy tietty pelote yllä kaikille laitapuolen autoilijoille.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tähän olen jo muuten Sveitsissä törmännyt useastikin. Lakitekstit ovat tietysti kaikille samat, mutta kyllä mustien miesten kohdalla tulkinnat ovat melkoisesti ankarampia. Pers'tuntumalta heittäisin, että yhdeksän kuljettajaa kymmenestä liikenteessä pysäytetystä autosta ovat mustia miehiä. Samaten punaisia päin kävelemisestä tulee 80CHF sakko. En tosin tiedä ainoatakaan valkoihoista, joka olisi tällaisen sakon saanut - mustilla kyseinen sakko on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Samaten kuin roskaamisesta (tupakantumpit) tuleva 40CHF sakko.

Jumankekka. Mitenhän tuonne Sveitsiin pääsisi kirjoille. Aidosti rasistinen yhteiskunta. Jossain päin maailmaa sentään osataan potkia keenereitä.
 

Nick Neim

Jäsen
Sehän se mun varsinainen ihmettelyni olikin, että mikä juuri mun kohdallani herätti tuon epäilyksen. Se olisi ollut kiva tietää, mutta kun eipä tullut suoraan kysyttyä paikan päällä.

Nuorempi (?) konstaapeli sitten kyseli ajokorttiani, kun toinen sohotti taskulamppunsa kanssa toisella puolen autoani. Kaivaessani ajokorttiani esiin kysäisin samalla: "Onko jokin hullusti?". Vastaus oli vain: "Ei suinkaan, teemme tässä vain normaalia liikenteenvalvontaa.".

Veikkaan, että kyseessä oli nuoremman konstaapelin mainitsema syy, "normaali liikenteenvalvonta", jota poliisit siis tekevät mikäli ei ole heillä tehtäviä, on hiljaista ja tylsää. Mielestäni tuollaiset satunnaiset pysäytykset ovat vain hyvä juttu, koska varsinkin pienemmillä paikkakunnilla tieto tutkaamisista ja puhallusratsioista kiertää aika nopeasti. Eihän se fiksua ole levittää sitä sanaa, mutta näin kuitenkin harmittavan usein toimitaan.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ettekö katso esim. poliisit tv-sarjaa? siinähän nuo pysäyttää autoilijoita yöaikaa ihan hyvin vuoksi jos ei ole muuta tekemistä, joskus jopa laitetaan pystyyn pieni ratsia.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla tuosta Mr.Foxin tilanteesta tulee ekana mieleen se että poliisilla on ollut haussa joku epäilty rattijuoppo joka ajaa vaalealla japanialais-valmisteisella autolla ja kun sellainen tuli vastaan niin pysäyttivät ja tarkistivat että onko kyseessä tämä haussa ollut tapaus.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Riittää, että ajaa amerikkalaisella moottoripyörällä ja on mustat nahkaliivit päällä. Olet rikollinen.

Suomessahan asiat ovat vielä hyvin verrattuna esim. itänaapuriin. Siellä miliisi nakkaa helposti kylmän viileästi dunkkuun näitä jannuja. Suomessa sentään nahkaveikot saavat päristellä suhteellisen rauhassa ilman ettei OMOH pamputa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Helpottaako elämää, jos ajattelee poliisin olevan osa valtion väkivaltakoneistoa? Ja eikös väkivaltakoneistoa/väkivaltaa ole ihan oikeutettua vastustaa?
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minutkin on pari kertaa pysäytetty yöaikaan ja kerran päivällä ilman mitään syytä. Joka kerralla on puhallettu ja olisiko kerran tsekattu myös ajokortti.

En ole jaksanut itse alkaa miettimään syytä, tyhjillä teillä nuo ovat aina tapahtuneet. Kaipa ne joskus pysäyttelee ihan sattumanvaraisesti ja eipä tuo minua haittaa. "Asia kunnossa, hyvää matkaa".

Ratsiat toki erikseen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Helpottaako elämää, jos ajattelee poliisin olevan osa valtion väkivaltakoneistoa? Ja eikös väkivaltakoneistoa/väkivaltaa ole ihan oikeutettua vastustaa?
Suvereenilla valtiolla on weberiläisittäin oletusarvoisesti alueellaan fyysisen väkivallan käytön legitiimi monopoli, jota poliisi edustaa. Koska poliisin toiminta perustuu oikeusvaltiossa aina lakiin, ei sen vastustaminen ole laillisuusperustein oikeutettua.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Kyllähän hiljaisina öinä saatetaan ihan sattumanvaraisesti pysäyttää autoja ja puhalluttaa. Tällä tavalla saatetaan saada muutamia rattijuoppoja kiinni tai löytää jotain muuta tärkeää/ei niin tärkeää. Ei autoista/kuskeista välttämättä ulospäin nää että onko kyseessä epäilyttävä joten kun on kerta aikaa niin pysäytetään. Mitään siinä ei voi menettää mutta kohdalle saattaa sattua joku muutaman kaljan nauttinut henkilö ja sellaisen liikenteestä poistaminen on aina hyvä juttu.

Ennemmin tällä tyylillä kuin ei tyylillä ollenkaan.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Minutkin on pari kertaa pysäytetty yöaikaan ja kerran päivällä ilman mitään syytä. Joka kerralla on puhallettu ja olisiko kerran tsekattu myös ajokortti.

En ole jaksanut itse alkaa miettimään syytä, tyhjillä teillä nuo ovat aina tapahtuneet. Kaipa ne joskus pysäyttelee ihan sattumanvaraisesti ja eipä tuo minua haittaa. "Asia kunnossa, hyvää matkaa".

Ratsiat toki erikseen.

Kerran ajellessani iltatreeneistä kotiin moottoripyöräpoliisi ohjasi minut sivuun, puhallutti ja tarkisti kortin. Lisäksi kysyi, mistä tulen ja näinkö jotain valkoista (sama väri kuin Golfissani) farmariautoa ajelemassa pitkin kaistoja. Golfini tuntomerkit (valkoinen, farmari) vain sopivat jonkun soittoon, joten ei siitä sen enempää, matka jatkui.

Jokainen satunnaisestikin liikenteestä poistettu rattijuoppo on askel eteenpäin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellänihän kävi joitakin vuosia sitten sellainen hauska sattumus, että eräänä lauantaina aamupäivällä ovikello soi ja oven takana oli pari poliisia. Halusivat puhalluttaa, koska joku ilmiantanut autollani liikutun holtittomasti, vaikka parkissahan se oli seissyt koko yön ja aamun. Hetken aikaa vängättiin siitä, että olenko mahdollisesti ollut ajelemassa vai en, mutta sitten jossain vaiheessa sanoin, että samahan se tietysti on, vaikka olisin ajellutkin, koska kännissä en ole ainakaan. Sitten puhalsin kalsareillani omalla kotiovellani nollat ja homma oli sillä kuitattu. Mielenkiintoiseksihan tuo olisi tietysti käynyt, jos olisin ollut seilissä, koska eihän sellainenkaan lauantai-aamupäivisin ihan tavatonta ole ollut. Sitä en sitten tiedä, oliko kyseessä kiusanteko, vai ilmoittiko joku vahingossa väärän rekisterinumeron.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Ei poliisi tarvitse mitään erillistä epäilystä sille, että se voi Suomessa pysäyttää auton ja tarkistaa sekä auton että kuljettajan ajokunnon. Tieliikennelain 93§ ja pakkokeinolain 6 luvun 3§ mahdollistavat sen.

Uskoisin niin, että herra kettu on vain onnekkaasti säästynyt tähän asti moisilta pysäytyksiltä ja nyt osui ihan perusliikennevalvonnan uhriksi.
 

Seppochu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jeff Foss
Millähän oikeudella poliisi jakaa minun henk.koht tietoja henkilöille, joille en ole edes sukua? Kutsuntoihin liittyi pientä epäselvyyttä, joten poliisit eivät soittaneet minulle, tai edes minun huoltajille vaan tyttöystävän isälle, joka ei ole mitään sukua!? On tämä touhu kummalliseksi mennyt.
 

Virkkala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes & New Jersey Devils
Tuohon Mr.Foxin tilanteeseen palatakseni voin todeta, että menneenä kesänä itsellenikin kävi samantyyppinen tilanne. Kortin olin saanut vain kuukausi aiemmin.

Olin menossa maanantai aamuna klo 8 töihin (=kesätöitä, nurmikonleikkuu jne.) työkavereideni kanssa ja siinä hieman ennen määränpäätä huomasin poliisiauton ajavan takanamme. Ei siinä mitään, käännyin n. 100m tästä asuinalueelle. Poliisit seurasivat edelleen. Käännyin tämän jälkeen ympyrän muotoiselle tielle ja poliisit seurasivat edelleen. Meillä oli kaksi eri työkohdetta ja ajoimme ensin toiselle, jossa ei ollutkaan kärryämme. Jatkoin matkaa toiselle työpisteelle, poliisit edelleen perässä. Vajaa 100m ennen määränpäätä poliisit laittoivat vilkut päälle. Ajoin tienreunaan ja toinen poliiseista tuli puhalluttamaan, tuloksena tietysti nollat. Poliisi huomautti, että takana olevalla ei ole turvavöitä, muuten kaikki oli hyvin. Mitään papereita ei kysytty.

Hiemanhan tuo pisti mietityttämään, että miksi poliisit seurasivat niin tarkasti meitä? Autona oli vanha uniikki mersu, vuosimallia -86, ja alueella, jolla liikuimme, asuu paljon epämääräistä porukkaa (=kaupungin vuokrataloja). Kaikenlisäksi olen poliisin poika ja auto on isäni vanha, joka on siirretty nimiini. Kysyin samalla poliisilta, jonka olen aiemminkin joskus tavannut, että tunteeko hän isäni ja tunsihan hän. Tämä voi osaltaan selittää pysäyttämisen, koska auto on ollut tuttu näky poliisilaitoksen pihassa, eli pysäyttäminen johtui varmaankin siitä, että poliisit bongasivat tutun auton.
 

scholl

Jäsen
Mutkin on pysäytetty pari kertaa noin. Kerran Tehtaankadulla. Poliisipaku tuli oikealta parkista perääni, kun käännyin vasemmalle Tehtaankadulle, vähän ajan päästä pysäytti ja halusi puhalluksen ja rekisteriotteen. Se oli vielä jouluaatto. Mitään selitystä ei tullut.

Kerran taas ajoin hiljaisena aikana 51 tietä vai mikä toi on ja jossain Karjaan Tammisaaren tienoilla sama homma. Poliisit ajavat perässä ja jossain vaiheessa, kun heillä on tylsää, päättävät pysäyttää ja puhalluttaa jne. Luulen, että siinä on taustalla vain vittuilumielessä tehty itsensä viihdyttäminen, jos on duunissa hiljaista ja haluavat jotain tekemistä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eikö poliiseilla ole jonkinlaisia kiintiöitä näille asioille? Ainakin sakotuksia yms. mitataan ja tilastoidaan, ja oletettavasti myös tämäntapaiselle liikenteenvalvonnalle ja pistokokeille on oma tilastonsa.

Luultavasti joku donitsin parissa viihtyvä byrokraattiesimies edellyttää joka partiolta tiettyä keskiarvomäärää pistokokeita ja tarkistuksia per vuoro, ja helpoin tapa saada ns. tinki täyteen on ottaa joku nopeasti hoidettava kohde. Joku sellainen, josta tietää, ettei autossa ja/tai kuskissa mitään vikaa ole, ja josta saa viivan tilastoon. Samalla voi muodon vuoksi vähän murahtaa, että "toinen ajovalo on vähän himmeä" ja merkitä tästäkin jonkin tilastoinnin.

Silkan vittuilun vuoksi poliisit tuskin näitä tekevät ainakaan yleensä, mutta jos on vuoro ollut muuten hiljainen, niin saapa pöytäkirjaan ainakin merkinnän, että tuli jotain tehtyä.
 

scholl

Jäsen
Silkan vittuilun vuoksi poliisit tuskin näitä tekevät ainakaan yleensä, mutta jos on vuoro ollut muuten hiljainen, niin saapa pöytäkirjaan ainakin merkinnän, että tuli jotain tehtyä.

itse taas olen ajatellut, että huonoja autoja eivät pysäytä eli siinä on joku indeksi, että jos auto on parempi kuin poliisimiehen oma auto niin silloin hän haluaa tulla avautumaan. Toki ehdotuksesi on yhtä relevantti ja mahdollinen. Joka tapauksessa sakotustapauksissa se on niin, että jos ajaa vähänkin ylinopeutta vähän paremmalla autolla ja saa sakot niin se harvoin riittää. Yleensä sieltä tulee silloin vittuilut kaupan päälle.

Italiassa muuten mut pysäytettiin kerran kylän keskustassa ja luulin, että nyt tulee puhallutus, mutta se olikin vain auton papereiden katsominen. Menivät katsomaan niitä vuokra-auton papereita poliisiautoon ja sitten pääsin jatkamaan matkaa. Kyselin asiasta siellä seuraavana päivänä niin noiden ratsioiden tarkoitus on napata varastettuja autoja ja toisaalta, jos jotain autoa käytetään jossain rikoksissa niin saatetaan tietää missä päin se on liikkunut, sillä jokainen tarkastus jää kai johonkin tietokantaan.
 
Suosikkijoukkue
scholl
Eräässä aviisissa taannoin joku leppoisa konstaapeli kertoi millä johtoajatuksella autoja pysäytellään ilman näkyvää syytä. Eli tehokas auto ja mielellään Bemari ovat preferenssilistan kärjessä. Milloin oikeuasiamies tai visvat ottavat kantaa tähän kansalaisoikeuksien loukkaamiseen? Mites jos kyylät sanoisivat pysäyttelevänsä kadulla mieluusti tummahipiäisiä persoonia ja eritoten kansallispukuisia? Vittu mikä paskamyrsky siitä seuraisi.

Minutkin pysäytettiin pari vuotta sitten isolla bemmillä pikkutiellä ajaessani 40km/h alueella 40km/h. Syynä pysäytykseen oli kuulemma että auton ensimmäinen haltija on nainen ja mies (minä, toinen haltija) ajoin autoa. Oli pakko selvittää mikä on tilanne. Vetäkää koukut vittu päähänne.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
itse taas olen ajatellut, että huonoja autoja eivät pysäytä eli siinä on joku indeksi, että jos auto on parempi kuin poliisimiehen oma auto niin silloin hän haluaa tulla avautumaan.

Mulla taas on täsmälleen päinvastaiset kokemukset. Ajellut nuorempana kaikenlaisilla vanhemmilla autoilla (=80- & 90-luvun Opeleita) ja päässyt pysäytyksen uhriksi useammankin kerran.
Jos alla on ollut vähänkin uudempi auto, niin ei olla pysäytetty edes keskellä yötä liikkuessa.
Kai niitäkin on erilaisia ja kriteerit vaihtelevat sedästä toiseen.
 

scholl

Jäsen
Mulla taas on täsmälleen päinvastaiset kokemukset. Ajellut nuorempana kaikenlaisilla vanhemmilla autoilla (=80- & 90-luvun Opeleita) ja päässyt pysäytyksen uhriksi useammankin kerran.
Jos alla on ollut vähänkin uudempi auto, niin ei olla pysäytetty edes keskellä yötä liikkuessa.
Kai niitäkin on erilaisia ja kriteerit vaihtelevat sedästä toiseen.

no siis jos epäillään että auto on ei-ajokuntoinen niin silloin saattavat pysäyttää vanhan auton, mutta muuten ajattelin, että se menee niin että puhtaasti vittuilumielessä tapahtuva pysäyttely tehdään just esim. Bemareille kuten joku mainitsi edellä.

Mikään ei muutu niin kauan kunnes saadaan asennemuutos. Tuloista riippuva sakotus pois niin tajutaan, että jokainen on lain edessä saman arvoinen ja jokaiselle se sata markkaa on sata markkaa niin loppuu se poliisimiesten epäasiallinen suhtautuminen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuloista riippuva sakotus pois niin tajutaan, että jokainen on lain edessä saman arvoinen ja jokaiselle se sata markkaa on sata markkaa niin loppuu se poliisimiesten epäasiallinen suhtautuminen.

Niin metsään kun voi vain mennä... Jos tienaa miljoonan niin satanen ei paljoa tunnu. Jos tienaa tonnin niin tuntuu perkeleesti. Parkkisakkoihinkin pitäisi saada tulokerroin. Ei ole kerran ja kaksi kun ökymersu on ovien edessä tukkimassa kaikkien tien kun "kuudellakympillä saa tähän parkkeerata..."
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin metsään kun voi vain mennä... Jos tienaa miljoonan niin satanen ei paljoa tunnu. Jos tienaa tonnin niin tuntuu perkeleesti. Parkkisakkoihinkin pitäisi saada tulokerroin. Ei ole kerran ja kaksi kun ökymersu on ovien edessä tukkimassa kaikkien tien kun "kuudellakympillä saa tähän parkkeerata..."
Nykyinen päiväsakkosysteemi on jonkinlainen jälkisosialistinen jäänne, joka kumpuaa tulkintani mukaan herravihasta ja kateudesta. Päiväsakkopelleilyssä ihmistä rangaistaan tuloista eikä rikoksesta.

Ai miten niin? Jos joku pienituloinen jamppa, nettotulot alle 675 euroa kuussa eikä huollettavia, tekee vaikka 14 päiväsakon hintaisen rikkeen liikenteessä, niin tuloksena on 84 euron tiketti (päiväsakoille menevästä ylinopeudesta kuitenkin vähintään 115 euroa). Mikäli keskiluokkainen maisteri tekee saman, nettotulot 4000 e/kk, niin sakkoa ropisee jo 868 euroa.

Luvuista ilmenee selkeästi, että maisterin sakossa on teon osuutta alle 10 prosenttia, kun tuloista rankaisemisen osuutta on taas yli 90%. Ehtaa kommunismia! Ja tässä puhutaan vielä tavallisista hyvätuloisesta palkansaajasta, ei pääjohtajista ja harvalukuisista isokenkäisistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
^On ihmeellistä, miksi rangaistukset pitää määrätä juuri rahassa, kun on päivänselvää, ettei sillä tavalla saada rankaisevuudeltaan yhdenvertaisia rangaistuksia.
Paljon parempi olisi fyysiset rangaistukset, esimerkiksi raipaniskut. Ne sattuvat yhtä paljon miljonääriin kuin työttömään. Toinen vaihtoehto olisi vapaudenmenetykset. Toisaalta voidaan ajatella, että vapaudenmenetyksen yksi sovellutus voisi olla pakkotyö, ja tällöin ollaan taas hyvin lähellä päiväsakkoa, koska työn arvo (tai ansionmenetys) on toki vaikkapa lääkärillä tai siivoojalla eri. Myös nöyryytysrangaistus - esim jalkapuu - olisi yksi vaihtoehto, mutta tietysti ihmisten mainekin on eritasoista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nykyinen päiväsakkosysteemi on jonkinlainen jälkisosialistinen jäänne, joka kumpuaa tulkintani mukaan herravihasta ja kateudesta. Päiväsakkopelleilyssä ihmistä rangaistaan tuloista eikä rikoksesta...
Periaatteessa juu olen ihan samaa mieltä. Päiväsakko-järjestelmä ei ole monissa tapauksissa kovinkaan hyvä. Mutta kun parempaakaan ei ole tarjolla. Koska ihmiset eivät ole tulojen ja muidenkaan ominaisuuksien suhteen tasa-arvoisia niin miksi sitten rangaistusten suhteen pitäisi olla? Tasa-arvo on hieno sana mutta siihen ei todellisuudessa päästä koskaan. Ihmisen luonne kun oikeasti on aika perseestä ja tuo kirjoittamani esimerkki kuudenkympin parkkimaksusta ei ollut edes vitsi vaan ihan tosi juttu. Tiedän tapauksia jossa näin on oikeasti toimittu. Kommentti oli oikeasti sellainen että kun se kerran noin halvalla siinä saa seistä niin olkoon... Miksei tuo sama asenne siirtyisi sitten liikenne käyttäytymiseeen? Koska niin siinä kävisi... Sama kuin liikenneministeriö tekisi mainoksen että satasella saa ajaa niinkuin lystää... Tervetuloa kaahaamaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös