Tuohon Mr.Foxin tilanteeseen palatakseni voin todeta, että menneenä kesänä itsellenikin kävi samantyyppinen tilanne. Kortin olin saanut vain kuukausi aiemmin.
Olin menossa maanantai aamuna klo 8 töihin (=kesätöitä, nurmikonleikkuu jne.) työkavereideni kanssa ja siinä hieman ennen määränpäätä huomasin poliisiauton ajavan takanamme. Ei siinä mitään, käännyin n. 100m tästä asuinalueelle. Poliisit seurasivat edelleen. Käännyin tämän jälkeen ympyrän muotoiselle tielle ja poliisit seurasivat edelleen. Meillä oli kaksi eri työkohdetta ja ajoimme ensin toiselle, jossa ei ollutkaan kärryämme. Jatkoin matkaa toiselle työpisteelle, poliisit edelleen perässä. Vajaa 100m ennen määränpäätä poliisit laittoivat vilkut päälle. Ajoin tienreunaan ja toinen poliiseista tuli puhalluttamaan, tuloksena tietysti nollat. Poliisi huomautti, että takana olevalla ei ole turvavöitä, muuten kaikki oli hyvin. Mitään papereita ei kysytty.
Hiemanhan tuo pisti mietityttämään, että miksi poliisit seurasivat niin tarkasti meitä? Autona oli vanha uniikki mersu, vuosimallia -86, ja alueella, jolla liikuimme, asuu paljon epämääräistä porukkaa (=kaupungin vuokrataloja). Kaikenlisäksi olen poliisin poika ja auto on isäni vanha, joka on siirretty nimiini. Kysyin samalla poliisilta, jonka olen aiemminkin joskus tavannut, että tunteeko hän isäni ja tunsihan hän. Tämä voi osaltaan selittää pysäyttämisen, koska auto on ollut tuttu näky poliisilaitoksen pihassa, eli pysäyttäminen johtui varmaankin siitä, että poliisit bongasivat tutun auton.