Mulla kävi mielenkiintoinen tilanne tuossa muutama päivä sitten poliisien kanssa. Tai varsinaisessa tapahtumassa ei ollut mitään ihmeellistä, mutta jostain syystä asia jäi kokonaisuutena hieman vaivaamaan. Mulle jäi hieman omituinen olo koko tapahtumasta.
Eli homman nimi on yksinkertaisuudessaan se, että poliisit pysäyttivät mut ajaessani autoa, kysyivät ajokorttia ja tekivät puhalluskokeen. Tähän päälle kysymys auton yleisestä kunnosta ja hyvät matkan toivotukset. Kyllähän tämä tietysti kuuluu normaaliin liikennevalvontaan, mutta se heidän tapansa tehdä tuota valvontaa ja valikoida nimenomaan mut ihmetyttää vieläkin. Miksi nimenomaan mut pysäytettiin?
Mulla on aina ollut Suomen poliisista sellainen käsitys, että he eivät ihan noin vain pysäyttele autoja kysyäkseen ajo-oikeutta ja tarkastaakseen ajokuntoa. Eikö heillä pitäisi olla vähintään jonkinlainen epäilys mahdollisesta rikoksesta - epävarma ajotyyli, ylinopeus, auton puutteellinen tai laiton varustus ja niin edelleen? Käsittääkseni yksittäisen auton pysäyttäminen normaalissa liikenteessä on erittäin harvinaista. Näin mulle kuitenkin kävi, ja edelleen ihmettelen mahdollista syytä siihen.
Tapahtumaketju:
Tiistaiyönä olin Ruissalossa katselemassa näitä tähdenlentoja ja olin jo ajamassa kotiin päin. Hetken mielijohteesta sain päähäni ajaa sataman kautta Linnankadulle ja jatkaa siitä kotiin. Suurinpiirtein Turun Linnan kohdalla huomasin Linnankatua vastaani tulevan yksittäisen auton - poliisiauton (VW Transporter). Ajoimme vastakkain, ja myöhemmin näin taustapeilistäni, kuinka poliisiauto teki seuraavassa risteyksessä U-käännöksen. Olin jo tässä vaiheessa lähes varma, mitä tulee tapahtumaan. Suunnilleen Työvoimatoimiston kohdalla sitten punainen valo käski minua pysähtymään tien laitaan. No, mikäs siinä, vilkku oikealle, auto parkkiin ja moottori sammuksiin. Jenkkityylisesti pidin vielä käsiäkin ohjauspyörän päällä näkyvissä, kunnes molemmat poliisit tulivat taskulamppuineen auton molemmille puolille ja "sain luvan" (nyökkäys) veivata ikkunan auki.
Nuorempi (?) konstaapeli sitten kyseli ajokorttiani, kun toinen sohotti taskulamppunsa kanssa toisella puolen autoani. Kaivaessani ajokorttiani esiin kysäisin samalla: "Onko jokin hullusti?". Vastaus oli vain: "Ei suinkaan, teemme tässä vain normaalia liikenteenvalvontaa.". Ajokorttiani sitten zoomailtiin hetkisen kauemmin - sanoin itsekin, että hius- ja partatyylini ovat melko lailla erilaiset kuin kuvassa, mutta kyllä siinä sama ukko on. Tämän jälkeen pyydettiin pitkää puhallusta laitteeseen, jossa ei enää nykyisin ole pilliä!
"Juu, nollaa näyttää, niin kuin pitääkin.", oli ensimmäinen kommentti. Tämän jälkeen tuli vielä joku kysymys auton kunnosta, toimivatko kaikki valot jne. Vastasin tähän, että kaiken pitäisi olla täysin kunnossa - ainakaan itselläni ei ole mistään puutteista mitään tietoa. Lisäsin vielä, että katsastusaikakin on vajaan kuukauden päästä, joten kyllä mä ainakin uskoisin kaiken olevan kunnossa. Tämän jälkeen sain ajokorttini takaisin sekä hyvät matkan ja yön toivotukset. Sanoin vain, että kiitos samoin, vaikka sisälläni silti myllersi se yksi ja ainoa kysymys: miksi he päättivät pysäyttää juuri minut.
En nimittäin ole ikinä kokenut tai edes kuullut/nähnyt, että joku pysäytettäisiin liikenteessä täysin ilman minkäänlaisia epäilyksiä - vain ajo-oikeuden ja ajokunnon varmistamiseksi. Outoa on myös se, että poliisit eivät missään vaiheessa kysyneet auton papereita. Hauska yksityiskohta on nimittäin se, että auto ei ole mun nimissäni. Auto on isäni nimissä eikä mun nimeni ole edes haltijana. Toisin sanoen mähän olisin voinut olla liikkeellä vaikka luvattomasti käyttöönotetulla autolla, mutta pysäyttäneet poliisit eivät olleet niin kiinnostuneita edes siitä, että olisivat tarkastaneet auton paperit.
Auton papereiden kysyminen olisi ollut mielestäni huomattavasti luontevampaa. Poliisithan olisivat voineet tehdä vastaantullessaan rekisterinumerohaun ja nähdä, että auton omistajan pitäisi olla 60+ vuotias mieshenkilö, mutta ratin takana olevalla henkilöllä on ikää ~30-40 vuotta. Tässähän olisi "syytä epäillä" -kynnys täyttynyt komeastikin, ja näin olisin myös ymmärtänyt huomattavasti helpommin tuon pysäytyksen ja tarkastuksen. Näin ei kuitenkaan käynyt, joten mielestäni ainoa (-t) syy (-t) pysäytykselleni voi olla epäilys joko kuljettajan tai ajoneuvon kunnosta.
Mikä siis voi olla se syy tai epäilys, jonka perusteella poliisit tekevät U-käännöksen ja lähtevät yksittäisen auton perään kaupunkialueella?
Kyseessä oli kuitenkin normaali kaupunkiliikenne, täysin normaali henkilöauto, mielestäni täysin tavallisen oloinen kuljettaja, poppi ei pauhannut (itse asiassa tuossa autossa ei ole minkäänlaisia soittovehkeitä), käyntiäänet ovat täysin normaalit, kaikki valot toimivat (tarkastin jälkeenpäin), ajonopeuteni oli ehkä jopa hieman alle rajoituksen (50), en vaihtanut kaistaa tai kääntynyt enkä räpeltänyt kännykkää tai mitään muutakaan, turvavyöni oli kytkettynä... Mielestäni ainoa hiemankaan "epänormaali" seikka koko tapahtumassa oli kellonaika: tiistaina ~02:20-02:30, mutta siitä huolimatta en todellakaan ollut ainoa liikenteessä ollut auto siihen aikaan.
Mun mielestäni se ei kuitenkaan ole täysin normaalia, että poliisit pysäyttävät täysin sattumanvaraisesti yhden noinkin normaalin tielläliikkujan. Mikä siis on voinut olla se liikkeellepaneva voima, jonka perusteella kyseiset poliisit päättivät, että pysäytetäänpä tuo vastaantuleva auto ja tarkistetaan sen sekä kuljettajan ajokunto?
Korostan vielä, että mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa kyseisistä poliiseista. Tämä nuorempi konstaapeli, jonka kanssa juttelin, vaikutti erittäin rennolta kaverilta. Uskoisin myös, että kyseisillä poliiseillakaan ei jäänyt huono maku meidän tapaamisestamme. Jos siinä jotain olisi ollut, niin kai mulle olisi sentään joku huomautus tai sakko tai ajokielto tullut? Meidän kohtaamisemme oli siis kaikin puolin hemmetin asiallinen. Edelleen ihmettelen vain sitä samaa asiaa: miksi he pysäyttivät juuri minut?