Mielenkiintoisen pikkukohun aiheuttanut tämä tapaus missä poliisi tekeytyi toimittajaksi taltuttaakseen asiakkaan kuka uhkasi sytyttää itsensä tuleen.
Media on tietysti aivan kauhuissaan ja vaatii asian läpikotaista tutkimista. Onhan se toki niinkin, että tämä vie toimittajilta uskottavuutta. Pitää voida luottaa siihen, että toimittajana esiintyvä henkilö tosiasiallisesti on toimittaja, jos halutaan jatkossakin uskoa vapaaseen tiedonvälitykseen.
Off-topicina huomautan, että valitettavasti tämä toimittajana esiintyminen auttaa tavallista pulliaista siinä missä poliisiakin. Itse asiassa en ole edes nähnyt/lukenut juttua, johon viittaat.
Vuosia, vuosia, vuosia sitten olin jonkin aikaa töissä Turun Sanomien toimittajana. Mielenkiintoista miten eri yrityksiin/laitoksiin soitettaessa asenne muuttuu tietoja hankittaessa, kun soittaja onkin toimittaja. Kuulostaa melkein uskomattomalta, enkä itsekään olisi uskonut ennen kuin itse (työn puolesta) ensimmäisen kerran kokeilin. Onhan tuota toimittaja-statusta tullut joskus hyväksikäytettyä vähän jälkikäteenkin...
"
Yksityishenkilö Mr.Fox tässä terve! Tarvitsisin vähän tietoja tällaisesta... Ai ei vai!"
"
Toimittaja Mr.Fox Turun Sanomista hyvää päivää! Olen tekemässä tällaista juttua ja tarvitsisin vähän tietoja tällaisesta... Odotan, kiitos!"
Itse ketjun aiheeseen liittyen: yllättävän asiallisia poliiseja sattunut aina omalle kohdalleni. Ainoastaan se yksi turkulainen moottoripyöräkyttä/korttelipoliisi (turkulaiset kyllä tietävät) jaksaa vittuilla, mutta niinhän se tekee ilmeisesti kaikille. Paras tapaus hänen kanssaan sattui nelisen vuotta sitten asuessani Hirvensalossa.
Haarlasta keskustaan päin on pitkä suora 80km/h, jonka jälkeen taajamamerkki (50km/h), 90 asteen mutka vasempaan ja mutkan jälkeen pieni (hiljainen) risteys oikealle. Tulin lämpimänä ja kuivana kesäiltana suoraa tavalliseen tapaani ehkä vähän reilu 80 mittarissa. Joku vastaantuleva autoilija oli pysäytetty bussipysäkille. Sen enempiä ajattelematta tulin mutkaan moottorijarrutuksella. Heti kun seuraava suora avautui tajusin moottoripyöräkytän passissa Stalker kohdistettuna. Kevyt polkaisu jarrulle ei enää auttanut; perään lähti, punainen valo ja bussipysäkille odottelemaan sitä maijaa, jonka näin siellä edellisellä suoralla.
OK! Olin varmasti ylittänyt 50km/h ja tiesin saavani siitä rangaistuksen. Moottoripyöräkyttä tuli sitten jututtamaan. Ilmoitti, että nopeuteni oli kuulemma ollut hidastuva (*), mutta 71km/h oli suurin, jonka hän oli saanut näytölle. Niinpä... Noh, sen mukaan mennään! Jälkeenpäin tarkastelin, että ensimmäinen kohta, josta hän olisi passipaikastaan voinut saada lukeman autostani, on noin puolitoista tolpanväliä (45m?) taajamamerkin jälkeen. Ilmeisesti taajamamerkin kohdalla sitten pitäisi vain polkea sitä jarrupoljinta; viis liikenteen sujuvuudesta ja jouhevuudesta. Moottorijarruttelua ei ainakaan tuolla kohden sallita.
Päiväsakkojahan siitä tuli (myönnän rikokseni, mutta väitän, että pelimannihenkisempi poliisi olisi tiputtanut rikesakoksi) kaksitoista kappaletta. Kun kerran rangaistusvaatimuksessa ei ollut mitään neuvoteltavaa, niin enpä sitten itsekään alkanut mainita mistään tulotason muutoksesta. Poliisien saaman vuoden 2002 verotulojen mukaan (opiskelija) päiväsakon rahamääräksi tuli 7€. Kokonaisrahamäärä 84€ + 31€ = 115€, jonka nämä maijassa olleet (todella asialliset) poliisit sanoivat olevan minimisumma, kun saa päiväsakkoja.
Nykyisin muuten tuota merkkiä edeltävällä suoralla on nopeusrajoituksena 60km/h. Mitään järjellistä syytä tuohon nopeusrajoituksen laskuun suoralla tiellä keskellä peltoja en ole keksinyt. Taajamamerkki on edelleen samassa kohdassa kuin neljä vuotta sitten. Ainoa syy merkin sijaintiin on tosiaan tuo mutkan jälkeinen risteys. Ilman sitä veikkaisin taajamamerkin sijaitsevan jopa puoli kilometriä kaupunkiin päin.
EDIT: (*) muistaakseni meni sanatarkasti näin: "
nopeutesi oli voimakkaasti laskeva, mutta 71km/h..."