Oi voi. Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Vähän yhtä lailla haikeat fiilikset kuin Tiktakin lopettamispäätöksen jälkeen, molemmat kuitenkin sellaisia bändejä joiden kanssa on kasvettu. Tiktak edusti lapsuutta, PMMP nuoruutta ja aikuisuutta, jälkimmäinen kuitenkin näistä kahdesta aina se kovempi juttu.
Rusketusraidat oli kyllä aivan vitun ärsyttävä renkutus, mutta aika on senkin kerennyt jo kultaamaan ja kyllähän se nykyään tuo jo kivoja nostalgian värinöitä. Kovemmat kädet, Leskiäidin tyttäret ja Veden varaan -albumit muodostavat minulle sellaisen pyhän kolminaisuuden, kaikki näistä tuli ostettua heti julkaisupäivänä ja sittemmin jokainen kiekko on kerännyt satoja kuuntelukertoja. Ensimmäinen Kuulkaas enot-albumi ei ehkä ihan näiden tasolle yltänyt, mutta oli kuitenkin oikein piristävä uusi juttu parin kovan sinkkulohkaisun kera. Uusin Rakkaudesta-albumi ei koskaan ihan samanlaisia väristyksiä aiheuttanut kuin kolme aikaisempaa, mutta todella kova levy sekin.
PMMP on myös takuuvarmasti bändi, jonka olen nähnyt livenä useimmin. Ainakin 5 Tavastian keikkaa on tullut koettua ja tähän päälle parikymmentä vetoa eri festareilla ja ilmaiskonserteissa. Koskaan ei meno väljähtynyt ja poikkeuksetta PMMP kruunasi festarit energisellä esiintymisellään. Muistan elävästi pari Ankkarockia ja Ruisrockia, jossa PMMP veti viimeisenä "suurten" ulkomaalaistähtien jälkeen ja räjäytti pankin aivan totaalisesti. Kovin livebändi jota olen koskaan päässyt kokemaan.
Ikävä tulee, mutta ehkä aika on tehnyt tehtävänsä ja bändin on aika siirtyä muiden juttujen pariin. Onneksi on vielä tämä jäähyväiskiertue, josta aivan varmasti tulee napattua liput ainakin viimeiselle Tavastian keikalle. Aika helvetin iso aukko jää kyllä suomalaiseen pop/rock-skeneen PMMP:n lopetettua, saa nähdä kuka sen täyttää vai täyttääkö kukaan, tuskin. Lähinnä joku Haloo Helsinki tulee mieleen, mutta siinä on Ellillä ja kumppaneilla aika pirunmoinen matka edes lähelle PMMP:n neroutta ja saavutuksia.
Mielenkiinnolla jään odottamaan Paulan ja Miran jatkosuunnitelmia.