Itse en ole tiedostava, enkä nuori, enkä nainen, mutta minun mielestäni Paula Vesalan sanoitukset ovat parhaimmillaan upeita. Ja aika moni muukin varhaiskeski-ikäinen mies on tästä asiasta kanssani samaa mieltä. Nylon Beatiin ja Maija Vilkkumaahan rinnastaminen kertoo paljon enemmän omasta tietämättömyydestäsi kuin PMMP:stä.
Paljon lähempänä Paula Vesala on sanoittajana Gösta Sundqvistia kuin Ilkka Vainiota. Mutta kai sitä Göstastakin voi joku olla sitä mieltä, että kohderyhmänä olivat teiniritsat.
Niin, sinun mielestäsi ne ovat upeita. Kaikki muut eivät ole samaa mieltä. Minun mielestäni taas on naurettavaa verrata Vesalan sanoituksia Gösta Sundqvistin nerokkaisiin teksteihin, joissa oivallinen sanankäyttö yhdistyi aidon humaaniin näkemykseen. Göstan tekstit olivat universaaleja ja niissä oli lämmin ote, ei ns. voimaannuttavaksi tarkoitettua ruikutusta.
Nyyh nyyh, kun puoliso lyö, ja jos vielä kerran lyö, niin sitten se tapetaan jne jne jne. Surkuhupaisaa. Alibista sitä saa lukea noista tapauksista, joissa se nainen on sitten lyönyt, yleensä keittiöveitsellä milloin mistäkin syystä ja totaalisena ylireagointina. Lyöntiin on kotioloissa syytä vastata erolla ja välien katkaisemisella, ei alistumalla nyrkkeilysäkiksi ja sitten tappamalla.
Lisäksi väitän yhtä suurella todennäköisyydellä, että aika moni muu, itse asiassa aika paljon suurempi osa varhaiskeski-ikäisistä miehistä ei piittaa PMMP:stä ollenkaan, ei musiikillisesti eikä muutenkaan. Minäkin tunnen aika lailla varhaiskeski-ikäisiä ja muunkin ikäisiä miehiä, eikä heistä yksikään piittaa PMMP:stä sen enempää kuin Vilkkumaasta, Jenni Vartiaisesta, aikoinaan Nylon Beatista tai mitä näitä nyt on. Perse voi keikkua lavalla nätisti, mutta mute-nappula on silti miesten enemmistön valinta tyttöbändien musiikilliseen antiin.
Vertailu Vilkkumaahan on paikallaan, koska Vilkkumaakin kirjoittaa vastaavaa kevyen pro-feminististä huttua, jolla on kiva kohottaa itsetuntoa kesäfestareilla pikku huppelissa lavan edessä lyriikoita ääneen laulamalla. Sanankäytöllisesti Vilkkumaa on Vesalaa edellä, onhan Vilkkumaa suomen kielen maisteri ja nykyisin kirjailijakin.
Mitä Nylon Beat -vertaukseen tulee, niin eipä PMMP:n varhaishitti Rusketusraidat nyt mitenkään erityisen kaukana ole jostain Seksi tuo ja taksi vie -renkutuksesta, tai muusta, jossa rakastuttiin luuseriin. Tosin tuo kappale on ihan tarttuva, se lieneekin PMMP:n merkittävin saavutus.
Harmittomalle tyttöduo-viihteelle on silti Suomessakin aina paikkansa, ja eiköhän tämänkin tyhjiön täytä parin vuoden sisällä uusi vastaava tyttökaksikko, jolle taustalla oleva miessäveltäjä tekee biisit.