Tottakai se on ollut yllätys niin Tapparalle, TPS:lle kuin kiekkoa seuraaville puolueettomille suomalaisillekin että TPS on pelillisesti ollut tässä sarjassa edellä. Sen ei pitäisi olla mahdollista.
En tiedä, mistä oikeastaan purkaisin tätä näkemystä. En tiedä, onko tuo viimeinen "sen ei pitäisi olla mahdollista" ehkä kulunein juttu playoffeissa vuodesta toiseen. Joka vuosi joku tai useampi ennakkosuosikki kompuroi. Itse asiassa se, mitä Tappara on tehnyt 2022 & 2023 ei pitäisi olla mahdollista. Koko maailma ympärillä tuntuu tottuneen siihen, minkä ei oikeasti pitäisi olla mahdollista, eli noiden kahden vuoden täysin ylisuvereenit esitykset, joissa vastustajat on yksi toisensa jälkeen riisuttu täysin aseista.
Tällä kaudella tilanne Tapparan suhteen on täysin toinen. Vaikka Tappara voitti runkosarjan, niin pelillisesti se ei ole ollut missään vaiheessa kautta etumatkalla. Ennakkosuosikki Tappara on lähes jokaista joukkuetta vastaan, mutta sellainen 2023 teräsnippu ei tämän kauden Tappara ole, joka puhtaalla rutiinilla vie vastuksen kuin vastuksen.
Minä en ole itse ollut lainkaan yllättynyt siitä, että TPS on ollut pelillisesti edellä. Tapparalla on parempi maalivahti ja taitavampi kärki, joten myöskään se, että Tappara johtaa sarjaa ei ole mikään yllätys. Jo runkosarjassa nähtiin, että Tapparaa vastaan riittää hyvin, jos joukkue osaa laittaa keskialueen kiinni ja omalla alueellaan sulkea keskustan Tapparalta. Tappara pyrkii jatkuvasti kolmella pelin taakse, joka hyödyttää tässä Liigassa ihan mielettömästi vastuksia. Hyökkäyksessä Tapparalla on aivan yksittäisiä pelaajia, jotka pystyvät pitämään painetta vastuksen päässä. Pelillisesti kiekon pitäisi liikkua nopeasti, mutta jopa TPS:n valmennus on keksinyt, että lyödään paine kahdella niin sen Tapparankin on pakko pysähtyä hautomaan kiekkoa kulmaan.
Tappara on tehnyt filosofisen valinnan sen suhteen, ettei se oikeastaan pelaa itse minkäänlaista keskialueen ohjauspeliä. Ihan samalla tavalla koko kauden TPS, Lukko, Kärpät, Ilves jne. ovat kävelleet Tapparan keskialueen ylitse. Eilen ensimmäisessä erässä TPS oli jotenkin heikosti keskittynyt ja ajoitukset eivät toimineet, jolloin tämän kauden myrkyllinen Tappara pääsi hyvin iskemään. Tuon puolustuspelaamisen täytyy osua koko ajan, jotta nuo vastahyökkäyksen paikat realisoituu, ja kun TPS ei tässä pelin alussa onnistunut niin Tappara ratkaisi siinä heti pelin sitten.
Tämä filosofinen taistelu tulee jatkumaan Turussa. On oletettavaa, että TPS ei tule muuttamaan yhtään mitään, mutta pyrkii pitämään tahtinsa sellaisena kuin eilen toisessa erässä. Tapparan täytyy realisoida YV:t nopeasti ja paremmin, jos se haluaa Turusta pisteitä.