Ehkä Rautakorpi kertoo samat tarinat myös joukkueelle ja yrittää sitä kautta psyykata tyyliin: "Ollaan hyvin pelin päällä, vastustaja pääsi mukaan vaan tuuripompuilla"? Ja jotta tarina voisi olla uskottava, niin siihen on myös itse uskottava oikeasti?
Kannattaa etsiä vaikkapa juutuubista tai ties mistä Rautakorven kommentteja U20 kisoista vuodelta 2016, jolloin Rautakorpi teki valmentajana tilaa kesken kisojen Jussi Ahokkaalle. Klipit ovat samanlaista merkityksetöntä tuubaa Rautakorvelta kuin mitä hän on antanut tässä Kärpät-Tappara sarjassa, jolloin hän myös pyrki välttelemään haastatteluja.
Olen tullut siihen lopputulokseen, että Rautakorvella on mennyt valmennukselliset pasmat jokseenkin täysin sekaisin voittopaineiden alla ja hän ei enää tunne hallitsevansa tilannetta millään tavalla kuten kävi U20 kisoissa. Rautakorven ote joukkueesta ja voittamisen keinoista katosin täydellisesti kisojen aikana. Nyt hänelle on Kärpät sarjassa käynyt samalla tavalla, jonka takia hän yleisellä tasolla mongertaa silmät päässä seisoen ja väliin silmät villisti päässä pyörien sisällyksetöntä asiaa pompuista, pelin jatkuvasta parantamisesta yms. sivuseikoista sen sijaan, että kykenisi TV-lähetyksien haastatteluissa sanomaan jotain olennaisen järkevää joukkueen pelistä ja sen heikkouksista/vahvuuksista pelien jälkeen. Kannattaa edelleen verrata Rautakorven sanomisia Mannerin vastaaviin, sillä niissä on ero kuin yöllä ja päivällä. Kumpi on selväpäisempi? Niinpä.
Itse olin aiemmin vahvasti Tapparan mestaruuden kannalla katsottuani osin Kalpa- ja TPS- pelit. Olin vaikuttunut silloin Tapparan pelaamisesta sekä ennustin sen perusteella mestaruutta Tampereelle 4-1 voitoin, mutta jätin kuitenkin varauksen siitä, että joukkueen heikkous on Rautakorpi. Julkisten esiintymisten perusteella asia on juuri näin. Rautakorpi ei nähtävästi pääse pelianalyyseissaan asian ytimeen ja ei osaa viestiä asioita joukkueelle siten kuin pitäisi. Sitä kuvaa se kun Oulussa viime matsissa tuli kuvaa Tapparan pukukopissa, niin Rautakorpi selitti/piirsi hurjana viivoja pukukopin fläppitaululle vaikka joukkue oli jo valumassa kentälle. Kuka pelaaja enää siinä vaiheessa ja tilassa ottaisi vastaan Rautakorven viestiä?
Minulla ei ole mitään ihmisenä Rautakorpea vastaan, mutta on ihmisiä, jotka hallitsevat hermonsa "juoksuhaudassa" tykistötulen alla tositilanteessa ja toimivat kylmän rauhallisesti, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että Rautakorpi ei ole niitä ihmisiä, jonka vuoksi hän onkin jo nyt leimautunut "Hopea-Jukaksi". Kun tulee tiukka paikka, Rautakorven ajatukset alkavat harhailemaan. Sen takia hänellä täytyy olla aina myös ylivertainen materiaali, että sen voimalla voitetaan, ei välttämättä Rautakorven pelitavallisella sabluunalla tai taktisilla oivalluksilla kesken pelin. Sen takia Tapapran peli näyttää myös jatkuvasti niin junnaavalta verrattuna Kärppien astetta luovempaan pelaamiseen, jossa luotetaan enemmän Antti Rokka tyyppisiin "luoviin kenttäpelaajiin" sekä heidän taikomiinsa ratkaisuihin.