Playoffs 2016 puolivälierät: Kärpät – TPS

  • 142 619
  • 879

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olikohan videotuomarilla parempaa kamerakulmaa käytettävissään Perrinin maalin suhteen? Vaikea noiden kuvien perusteella oli sanoa mitään, mutta jospa videotuomarit olisivat loitsineet paremman kuvan itselleen. Olen sinänsä hyvilläni siitä, ettei Kärppien leiristä (valmentaja tai kannattajat) ole nuristu asiasta, päätös mikä päätös ja sitä pitää kunnioittaa.

Oulussa on saatu viime vuosina oma osa menestyksestä, mikä varmaan vaikuttaa siten, että tappiotkin on hieman helpompi hyväksyä. Toisaalta TPS pelasi yksinkertaisesti niin hyvin (tai Kärpät oli niin saamaton), ettei voittoa voinut pitää suurena vääryytenä. Jos TPS ottaa vielä kaksi voittoa ansaitsee se todellakin jatkopaikan. Toki toivon sitä, että pelit ratkeavat reilusti eikä mihinkään suuriin tuomarivirheisiin.

En tahdo takertua mennesseen, mutta vähän jännäähän se toki on, että Rantanen kirjoitti Ilta-Sanomiin tuollaisen jutun yhden pelin (ja siinäkin jäähyn tai parin) perusteella. Runkosarjassahan Kärppien vastustajille on vihelletty harvinaisen vähän jäähyjä eli aika vaikea on perustella systemaattista suosimista yhden pelin perusteella tai ainakin toimittajan pitäisi pystyä pitämään omia värilasejaan sivussa. En minä sano etteikö kaikki ole maailmassa mahdollista, mutta tällainen reagointi noin hätäisesti oli vähän amatöörimäistä. No ei se sinänsä itseäni onneksi haittaa.

Nyt tämä sarja on mennyt todella mielenkiintoiseksi. Vaikka Kärpät tippuisi tässä vaiheessa pitää olla hyvillään, että tässä on kuitenkin nähty ainakin joitain hyviä pelejä ja pääosin hyvää ja reilua taistelua. Paras kolmesta-sarjassa on muutenkin kaikki mahdollista, mutta jos TPS pystyy jatkamaan samalla tasolla saa Kärpät kyllä tehdä täyden työn kairatakseen itsensä jatkoon. Paras voittakoon!
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Oliko tuossa Perrinin maalissa muka jotain valittamisen aihetta? Reissussa pieneltä ruudulta tiirattuna näytti ainakin menevän aika selvästi mailasta. Myös Perrinin reaktio tuki jotenkin tätä tulkintaa (halusi palavasti että mennään puhelimeen, ei mussuttanut tippaakaan sen enempää).

Tuomarilinjasta samaa mieltä, aika paljon on ollut heittoa. Esim se Kärppien 2min hyvin kevyestä maalinedusnujakasta oli kumma tuomio. Paljon kamppeja ja estämisiä jää lisäksi viheltämättä.

Mutta kaikki on edelleen auki, tepsiltä eilen taas miehekäs esitys ohipelien jälkeen. Mielenkiinnolla jäämme seuraamaan mitä loppusuoralla tapahtuu.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oliko tuossa Perrinin maalissa muka jotain valittamisen aihetta? Reissussa pieneltä ruudulta tiirattuna näytti ainakin menevän aika selvästi mailasta. Myös Perrinin reaktio tuki jotenkin tätä tulkintaa (halusi palavasti että mennään puhelimeen, ei mussuttanut tippaakaan sen enempää).

Joo en tiedä ja kuten sanoin, olen ainakin itse sinut tuomion kanssa ja niin näyttää olevan muutkin Kärppien kannattajat. Tämä Kärppien kannattajien tyyneys on mielestäni jopa vähän poikkeuksellista kun ottaa huomioon aiemmat kiihkeät keskustelut tuomarilinjan suosimisesta ja sen, ettei kukaan ole tainnut väittää nähneensä tilannetta kunnolla. Jos liikutaan oikein rajoilla voi olla todella vaikea ja jopa mahdotonkin tulkita osuiko kiekko mailaan vai käteen. Perrinin reaktio tuossa tilanteessa olisi varmaan vahva joka tapauksessa, ainahan sitä halutaan saada sauma maalille jos tilanne ei ole päivänselvä. Toisaalta aika hyvin sijoittunut tuomari levitti heti kätensä. En tosin ole mitenkään vakuuttunut, että hänkään pystyi näkemään tilannetta selvästi.

Sanon tämän täysin rauhallisesti ja ilman parran pärisyttämistä, mutta jos tämä sama tilanne olisi mennyt toisin päin siitä kuultaisiin luultavasti vieläkin. Varmaan ainakin teidän valmentajat tai Rantasen kaltainen toimittaja pitäisivät huolen siitä ja uskon, että fiilis olisi tarttunut osaan kannattajistakin. Tätä en sano mitenkään pahalla tai provosoiden ja toivon, että teidän päässä osataan ottaa asia oikein ja ehkäpä löytää jotain pointtiakin. Ihan varmasti Kärppäkannattajilla on vähän iisimpi ote kun menestystä ei tarvitse hakea niin epätoivoisesti, tämä olisi ihan luonnollista. Olen itsekin huomannut kavereissani sekä omalla kohdallanikin, että värilasit ja kannattamisen kiihkeys olivat vahvimmillaan silloin kun menestystä ei ollut tullut pitkään aikaan enkä usko, että kyse on pelkästä iän tuomasta muutoksesta. Toisaalta Oulussa usko omiin saattaa myös olla varsin vahva, minkä myötä tappio ei kirpaise niin pahasti.

Toivottavasti kukaan ei nyt pahoittanut tästä mieltä tai ymmärtänyt väärin. En missään missään nimessä kyseenalaista Tepsin voiton reiluutta tai sano, että Kärppäkannattajat olisivat mitenkään parempia! Tepsi on ollut pelilillisesti hieman (ja välillä enemmänkin) alakynnessä, mutta voitot ovat olleet täysin ansaittuja ja viime pelissä TPS riisui Kärpät aseista hämmästyttävän hyvin. Vaikka sattuisi käymään niin, että häviäisitte kaksi seuraavaa peliä olisin mielissäni siitä, että Turkuun on jo nyt saatu luotua positiivista kierrettä, mikä auttaa varmasti jatkossakin.
 

JPL

Jäsen
Olikohan videotuomarilla parempaa kamerakulmaa käytettävissään Perrinin maalin suhteen? Vaikea noiden kuvien perusteella oli sanoa mitään, mutta jospa videotuomarit olisivat loitsineet paremman kuvan itselleen. Olen sinänsä hyvilläni siitä, ettei Kärppien leiristä (valmentaja tai kannattajat) ole nuristu asiasta, päätös mikä päätös ja sitä pitää kunnioittaa.
Eipä siitä osannut sanoa, osuiko käteen vai mailaan ja maalikameran kuvaa ei ole näkynyt. Videotuomarilta kuitenkin kysytään, löytyykö perustelua hylätä (ei hyväksyä) maali. On tuo juttelu tosin tainnut viime vuosina hieman jo vapautua, mutta periaatteet on käsittääkseni edelleen samat.

TPS kyllä pesi hienosti nahkansa. Vahva ottelu ja keskittyi oleelliseen. Huomenna sitten jännitetään, kumpi saa Turkuun katkopaikan. Voi olla seiskapeli lähellä.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ruudun maalikoosteestakin näkee, että osuu mailanvarteen. Ei siis mitään epäselvää. Yläkuvasta nähnee vielä selvemmin. Tuossa ei purnaamiseen ole siis varaakaan.
Laita toki still-kuva tuosta, kun kaikki Jatkoajan kirjoittajat eivät omaa samanlaisia haukansilmiä kuin sinä?
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ruudun maalikoosteestakin näkee, että osuu mailanvarteen. Ei siis mitään epäselvää. Yläkuvasta nähnee vielä selvemmin. Tuossa ei purnaamiseen ole siis varaakaan.

Ei pahalla, mutta mulle tulikin vartti sitten ennakkoaavistus, että sulta tulee viesti tähän ketjuun. Sinänsä en ala kuitenkaan kiistämään sanomaasi, kun en ole tuota videota nähnyt. Hyvä sinänsä jos tuomio meni oikein, johtuen Kärppävastaisista kommenteistasi toivoisin kuitenkin vahvistusta muiltakin. Pahoittelut varauksellisuudesta, mutta you know...

Vaikka maali olisikin selvä ei se kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että Kärppäkannattajat sekä Marjamäki ovat olleet kilttejä tässä asiassa, sillä mainitsemasi videokuva olisi kai ensimmäinen selvä kuva tilanteesta. Mistähän tuollainen kuva on onnistuttu kaivamaan ja jännä ettei sellaista näytetty TV-lähetyksessä.
 
Ei kai mitään still-kuvia tarvitse, kun jokainen näkee videon? Käy siitä läpi. En muista oliko maalikooste vai se studiosetti, missä sen hyvin näki, kun katsoo oikeaan kohtaan. Ja jos sen näkee Perrinin selkäpuolelta, näkyy se yläkuvasta taatusti paremmin vielä.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Sanon tämän täysin rauhallisesti ja ilman parran pärisyttämistä, mutta jos tämä sama tilanne olisi mennyt toisin päin siitä kuultaisiin luultavasti vieläkin. Varmaan ainakin teidän valmentajat tai Rantasen kaltainen toimittaja pitäisivät huolen siitä ja uskon, että fiilis olisi tarttunut osaan kannattajistakin. Tätä en sano mitenkään pahalla tai provosoiden ja toivon, että teidän päässä osataan ottaa asia oikein ja ehkäpä löytää jotain pointtiakin. Ihan varmasti Kärppäkannattajilla on vähän iisimpi ote kun menestystä ei tarvitse hakea niin epätoivoisesti, tämä olisi ihan luonnollista. Olen itsekin huomannut kavereissani sekä omalla kohdallanikin, että värilasit ja kannattamisen kiihkeys olivat vahvimmillaan silloin kun menestystä ei ollut tullut pitkään aikaan enkä usko, että kyse on pelkästä iän tuomasta muutoksesta. Toisaalta Oulussa usko omiin saattaa myös olla varsin vahva, minkä myötä tappio ei kirpaise niin pahasti.

Suurin kysymys taitaa olla se, että tilanne ylipäätään tarkistetaan videolta. Se, että tuomari livetilanteen perusteella arpoisi näistä suuntaan jos toiseen, olisi melko käsittämätöntä, kun mahdollisuus tarkistukseen kuitenkin on. Hyvä esimerkki tästä oli tuo Game 1:en estämisen takia hylätty TPS:n maali, joka jätti monelle turkulaiselle jossiteltavaa. Olisi käynyt videolla ja todennut saman tilanteen. Monet olisivat tyytyväisempiä, vaikka lopputulos olisikin ollut sama. En tiedä tarkemmin noista säännöistä, missä kaikissa tilanteissa tuomari voi puhelua yläkertaan ottaa, mutta mun mielestä olisi täysin typerää jättää tuo mahdollisuus epäselvissä tilanteissa käyttämättä. Ennemmin tarkistellaan hieman useammin kuin se, että jätetään varaa turhaan jossitteluun ja aiheutetaan parhaassa tapauksessa Game 2:en tapaisia turhautumisia ja itkemisiä.
 
Suurin kysymys taitaa olla se, että tilanne ylipäätään tarkistetaan videolta. Se, että tuomari livetilanteen perusteella arpoisi näistä suuntaan jos toiseen, olisi melko käsittämätöntä, kun mahdollisuus tarkistukseen kuitenkin on. Hyvä esimerkki tästä oli tuo Game 1:en estämisen takia hylätty TPS:n maali, joka jätti monelle turkulaiselle jossiteltavaa. Olisi käynyt videolla ja todennut saman tilanteen. Monet olisivat tyytyväisempiä, vaikka lopputulos olisikin ollut sama. En tiedä tarkemmin noista säännöistä, missä kaikissa tilanteissa tuomari voi puhelua yläkertaan ottaa, mutta mun mielestä olisi täysin typerää jättää tuo mahdollisuus epäselvissä tilanteissa käyttämättä. Ennemmin tarkistellaan hieman useammin kuin se, että aiheutetaan parhaassa tapauksessa Game 2:en tapaisia turhautumisia ja itkemisiä.
Jos tuomarit olisivat menneet puhelimeen, niin maali olisi ollut pakko hyväksyä, koska siinä näkyy kiekon menevän maaliviivan yli eikä ole korkealla mailalla tehtyä etc. Maalivahdin estämistä ei voi mennä videolta tarkastamaan, joka on kyllä mielestäni melko hölmö sääntö. Turhaa rajoittamista näin tärkeissä peleissä. Toisaalta roikuttaisiinko sitten siellä puhelimessa joka maalin jälkeen, mene ja tiedä.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Jos tuomarit olisivat menneet puhelimeen, niin maali olisi ollut pakko hyväksyä, koska siinä näkyy kiekon menevän maaliviivan yli eikä ole korkealla mailalla tehtyä etc. Maalivahdin estämistä ei voi mennä videolta tarkastamaan, joka on kyllä mielestäni melko hölmö sääntö. Turhaa rajoittamista näin tärkeissä peleissä. Toisaalta roikuttaisiinko sitten siellä puhelimessa joka maalin jälkeen, mene ja tiedä.

NHL:n sääntö tuomion haastamisesta voisi olla ihan ok-tason ratkaisu myös Liigaan. Silloin ei tarvitsisi puuttua noihin muihin kriteereihin. Tosiaan aivan älytön sääntö rajoittaa noissa tilanteissa videotarkistuksen mahdollisuutta, kun päätös saattaa koko sarjankin ratkaista. Maalaisjärjen käyttö ei ole ollut niitä Liigan vahvuuksia, eikä taida valitettavasti olla tulevaisuudessakaan.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jaha. Hienoa että alkaa jo hiertää Kärppä-leirissäkin.

Oikeesti voitettiin tuomareitten avustuksella. Ne alkaa lämmetä meille vaikka on ostettu isolla rahalla teille.

Me viedään tuhkatkin pesästä, Shaatana!
 

Kassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jostain syystä yllättävän vähän on ollut Kärppä faneja tai ketään muutakaan kommentoimassa TPS voiton jälkeen. Ihme jankkausta että Kärpät ollut niin paljon parempi. Seuraavat pelit näyttävät.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jostain syystä yllättävän vähän on ollut Kärppä faneja tai ketään muutakaan kommentoimassa TPS voiton jälkeen. Ihme jankkausta että Kärpät ollut niin paljon parempi. Seuraavat pelit näyttävät.
Vituttaako? Älä huoli, kyllä te taas tänä keväänä voitatte. Hopeaa nimittäin.
Huomenna(tänään) on kyllä kiimainen matsi, ai että! Melkeinpä uskaltaisi jo veikata, että illan pelin voittaja jatkaa matkaansa välieriin.
 

Salmis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulin just hämmentävän huhun.
Kärpät tullut dösällä Turusta perjantaina, ei kai voi pitää paikkaansa?
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Jaha. Hienoa että alkaa jo hiertää Kärppä-leirissäkin.

Oikeesti voitettiin tuomareitten avustuksella. Ne alkaa lämmetä meille vaikka on ostettu isolla rahalla teille.

Me viedään tuhkatkin pesästä, Shaatana!
:D Näytä yksikin tämmöinen kommentti. Kuten huomaat ei Kärppäfanit nyt ole ainakaan asiasta olleet samanlaisia itkupillejä kuin teidän väki.
 
Jostain syystä yllättävän vähän on ollut Kärppä faneja tai ketään muutakaan kommentoimassa TPS voiton jälkeen. Ihme jankkausta että Kärpät ollut niin paljon parempi. Seuraavat pelit näyttävät.

Sori, itsellä piti lähteä pääsiäisen viettoon korpeen, niin ei ole tullut edes luettua palstaa pariin päivään. Tänään taas sivistyksen parissa, niin saa hallilla mulkoilla miltä peli näyttää.

Kutkuttavan jännittävästä tilanteesta illan peliin. Omaa mieltä lämmittää ajatus, että molarit eivät ratkaise peliä negatiiviseen suuntaan, joskin voivat voittaa pelin. Näin sen kuuluu mennäkin. Maalintekeminen on molempiin päihin melko vakeaa (yhtä peliä lukuunottamatta) ja ilmaiseksi ei pompi. Ainoa kysymysmerkki vielä on, että joisko pelinparannusjuomaa vai ei? Kas siinä vasta pulma.
 

JPL

Jäsen
Ainoa kysymysmerkki vielä on, että joisko pelinparannusjuomaa vai ei? Kas siinä vasta pulma.

Voin auttaa päätöksen kanssa kyllä. Veikkaan nihkeää ja tasaista vääntöä, joten kaikki keinot käyttöön...
 
Tuosta Perrinin maalista vielä. Olen samaa mieltä siitä että jopa Ruudun maalikoosteestakin näkee, että osuu mailanvarteen. Lisäksi maali hylättiin ensin, eli videotuomari ei varmasti voi tätä tuomiota kumota jos ei ole selvää todistusainestoa siitä, että tuomio on väärä.

Asiasta kukkaruukkuun. Mistä tuo bussilla Ouluun huhu on peräisin? Eihän tuo voi mitenkään pitää paikkansa...
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kärpät voittaa kerran kotona ja kerran vieraissa, mutta sehän ei tunnetusti riitä. Jos Tallen pysyy askissa ja Lassila pysyy hereillä, ei suurempaa hätää pitäisi olla.

Tarjoan 10 € tämän miehen kristallipallosta. Vielä ollaan aikataulussa. Lassila vetää kaikkien aikojen game savereita ja Tallen kellottaa 26 minuuttia matseista.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Perrinin maalista niin juurikin joku noista Ruudun videoista oli, jossa kyllä ainakin minun mielestä ihan selvästi näkyy että mailan varrella se kiekon sinne neppaa, ei mitään epäselvää.

Sitä ihmettelin enemmän, tuomari viittoo heti ei maalia erittäin selvästi. Olen ollut siinä käsityksessä ettei tuollaisia kumota, ensimmäinen "tuomio" pitää. Että puhelimeen jos mennään, tuomarin pitäisi näyttää sitä heti suoraan eikä viittoa maalia tai hylkäystä.

Rönnihän sanoin aiemmin, että kolme, ja vain oikeastaan kolme asiaa tarkistetaan videolta; ylittikö kiekko maaliviivan, potkaistiinko kiekko, oliko korkea maila.
Näistä ei nyt ollut epäselvää, kun ei mielestäni muutenkaan joten ihan selvä maali. Ihmettelin vaan tosiaan tuota, että niin selkeän hylkäyksen kumosi sitten. Toki oikeus voitti ei siinä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitä ihmettelin enemmän, tuomari viittoo heti ei maalia erittäin selvästi. Olen ollut siinä käsityksessä ettei tuollaisia kumota, ensimmäinen "tuomio" pitää. Että puhelimeen jos mennään, tuomarin pitäisi näyttää sitä h

Minä kun olen ollut siinä uskossa taas, että tuomari voi viittoa maalin syntyneeksi tai hylätyksi, mutta lopullinen sinetti päätökselle tulee vasta aloituksesta. Eli siihen asti tuomarilla on oikeus muuttaa tuomiotaan.

Sehän vasta olisi karua, jos aina mentäisiin sillä ensimmäisellä tuomiolla. Kyllähän tuossakin tuomari sitten jälkikäteen näytti puhelimeen menoa.
 

Iso-Olli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään on ratkaisun päivä. Itse olen ainakin sitä mieltä, että tämän päivän voittaja etenee välieriin. Suosikki on edelleen Kärpät, mutta kaikki ovat varmaan yhtä mieltä siitä, että TPS on nyt varteenotettava ehdokas jatkoon menijäksi. Prosentit laittaisin omalla mutulla 65-35 Kärpille. Varsinkin jos TPS ei saa sairastuvalta vahvistuksia hyökkäyspäähän. Mielenkiintoista nähdä, että onko pelikielto muuttanut Pikkaraisen peliä jotenkin. Toivottavasti ei ole, vaan räksyttää ja tökkii joka vaihdossa totuttuun tapaansa.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Täällä vielä tupistaan Perrinin maalista.
Jos me tehtiin vain yksi maali otteluun, todella harvoin sillä voitetaan. Eli turha itkeä.
Ja mun mielestä Perrinin maali oli maali, mitä noita hidastuksia torstaina veivailin.

Mutta tänään ratkeaa kyllä aika paljon, itse en vain millään jaksa uskoa toista peräkkäistä mahalaskua Kärpiltä.
Late pitää siitä kyllä huolen, sanokaa mun sanoneen :)
Rostereita myös, varsinkin meidän, mielenkiinnolla odottelen. Itse en lähtisi muuttamaan mitään (Puljujärvelle toki takaportti, jos sattuu jo pelikunnossa olemaan) kentällisissä. Aittokallio voisi jo tulla maaliin, vaikkei Rajaniemen piikkiin mitään voi laittaakaan.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Täällä vielä tupistaan Perrinin maalista.
Jos me tehtiin vain yksi maali otteluun, todella harvoin sillä voitetaan. Eli turha itkeä.
Ja mun mielestä Perrinin maali oli maali, mitä noita hidastuksia torstaina veivailin.

Mutta tänään ratkeaa kyllä aika paljon, itse en vain millään jaksa uskoa toista peräkkäistä mahalaskua Kärpiltä.
Late pitää siitä kyllä huolen, sanokaa mun sanoneen :)
Rostereita myös, varsinkin meidän, mielenkiinnolla odottelen. Itse en lähtisi muuttamaan mitään (Puljujärvelle toki takaportti, jos sattuu jo pelikunnossa olemaan) kentällisissä. Aittokallio voisi jo tulla maaliin, vaikkei Rajaniemen piikkiin mitään voi laittaakaan.

Pyörälä-Aho-Puljujärvi
Junttila-Manninen-Ikonen
Mäenalanen-Niemi-Suoranta
Sailio-Humaloja-Keränen

Poppariketjuna
Huml-Hirso-Aaltonen-Pirnes
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös