Jos minä olisin Tapparan kannattaja olisin ihan hemmetististi huolissani. HIFK pitää kuitenkin kotietua ja on siellä äärimmäisen vaikea voitettava.
On sen verran monet finaalit nyt koettu, että ei tässä kohtaa jaksa olla mitenkään huolissaan. Otteluvoitot 1-1, Tappara on kokoajan päässyt paremmin mukaan sarjaan ja nappasi nyt sitten ensimmäisen voittonsa. Nyt luvassa välipäiviä, joiden aikana viimeisetkin mietintärippeet Kärpät -sarjasta on varmasti huuhdonnut ajatuksista ja aivan kaikki panokset asetetaan seuraavaan pariin viikkoon. Mikäli pelien jälkeen HIFK on tänä keväänä parempi joukkue ja vie sarjan, sitten vie.
Enemmän tässä on kova luotto siihen, että Tappara pääsee paremmin ja paremmin kiinni IFK:n peliin ja lopulta kääntää sarjan vaikka väkisin. Eli ei huolen häivää, ainakaan minulla. IFK on kova joukkue, olen tiennyt sen koko kauden ajan. Jos jotkut puhuivat jotain moraalisista finaaleista välierissä niin minä ainakaan en siihen osallistunut ja olin täysin eri mieltä. Muistan, että jotain vastaavaa asetettiin viime vuonna Kärpät-JYP -sarjaan, kun Tappara taisteli Lukon kanssa. Lopulta Kärpät nyt sitten vei seiskapelin maalilla, mutta nämä ovat niin eri sarjoja, että todella harvoin pystyy mitään "moraalinen finaali" -kommentteja heittelemään. Ehkä NHL:n puolella Kings-Hawks -konferenssifinaalit ovat vähän sellaisia viime vuosina eittämättä olleet.
Ymmärrän, että tuollaiset kommentit kismitti IFK -leirissä. Mielestäni kuitenkin melkeinpä kokonaan noita kommentteja heittivät jotkut ulkopuoliset, eivät Tappara -kannattajat.
Ensimmäinen erä tänään oli Tapparalta kehno, mutta sitten se maali avasi aika paljon lukkoja. IFK oli takaa-ajossa suurimman osan kolmannesta erästä ja pystyi sen maalin lopulta värkkäämään, vaikka erä olikin tasainen. Jasu nousi sitten "puskista" ja kiskaisi tärkeän osuman.
IFK:n pelaajistossa silmiin pisti se, että hyökkääjät ovat kyllä liukkaita ja omaavat lisäksi erittäin hyvän laukauksen todella moni - esimerkkeinä nyt vaikka Partanen ja Ikonen. Ehdottomasti luulisi, että Tapparalle sopii hyvin tämä vähän löysempi pelitahti. Tapparan kohdalla olisi hyvä miettiä kyllä myös ketjumuutoksia. Esimerkiksi Dixonia voisi ketjun verran ainakin nostaa ylöspäin, ja kenties koittaa hakea Haapalan tilalle jotain uutta palasta ykköseen. Savinainen pelasi siinä mielestäni erinomaisesti ne pari ensimmäistä playoffpeliä.
Joka tapauksessa, itselläni on nyt se fiilis, että sarja on saatu käyntiin. Ensimmäinen viikonloppu meni kokonaisuudessaan IFK:lle, mutta 1-1 ovat otteluvoitot ja se on ainut asia, joka merkkaa. Ensi viikolla voi käydä jälleen ihan mitä tahansa ja niinkuin aiemmin jo totesin, vahva usko, että Tappara tulee vielä kerran, ja vääntää tämän sarjan väkisin itselleen. IFK on kova, ja hetken herpaantuminen näkyy karusti tulostaululla.