Playoffs 2014 Finaalit: Kärpät – Tappara

  • 258 217
  • 1 097

anatomia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LeKi
Sanokaa jos jollain muulla oli ottelun aikana sellainen fiilis, että Olli Palola oli vähän pimennossa. Ennen sarjan alkua odotin juuri hänen peliä näkeväni ja nimenomaan sitä aina vaarallista hyökkäyspään nerokkuutta.

On ollut ihan pihalla koko playoffit. Ja Jormakka. Ite en enää edes odottanut niiltä juurikaan. Järvinen on ainoa joka noista on ollut tasollaan. Noi jätkät elää siitä kiekosta ja nyt ei ilmeisesti ole enää tilaa ja aikaa sitä pitää. Haittaako tuo jo niin paljon heidän peliä? Ehkä.

Beukeboomille ja Lompille: Tappara teki tuon saman viime vuonna, kunnes Ässät ampui sen 35 - 45 vetoa per peli ja voitti mestaruuden. Johonkin ne tuurit loppuu. Kyllä vedot voi olla laadukkaita vaikka niitä on paljon. Mua sapettaa nykyisessä Tapparan pelissä, kun se veto ei vaan lähde lavasta. Vielä koitetaan vähän lähemmäs tai syöttää avoimemmalle. Silloin joku aina ehtii väliin.
 
En ainakaan itse ole sanonut peliä silmiä hiveleväksi vaan voittavaksi. Paikoin olen sanonut jopa tylsäksi. Mutta voittavaksi. Se, miksi Tappara ei silti pärjää, johtuu muun muassa Rautakorvesta. Muut osaa jo nykyään toteuttaa Rautakorven kiekkoa paremmin kuin Jukka itse.

Aikamoista vänkäämistä heti aamusta. Nyt täytyy mennä päiväunille.
Höpö höpö. Unet tulevat varmasti tarpeeseen.

Rautakorpi ei pysty tekemään yhtään maalia itse. Ellei sitten heitä varusteita niskaan ja lähde kentälle, mutta siinä hommassa en usko tason riittävän. Sen sijaan hän on valmentanut joukkueelleen pelitavan, joka antaa mahdollisuuden voittoon SM-liigan finaaleissakin Kärppiä vastaan. Kuten eilenkin. Se on sitten näistä kaksosista ja paloloista kiinni pistävätkö he kiekon reppuun siitä avopaikasta vai ei.

Ja vinkkinä Lompille, Tapparan pelitapa on aika erilainen tällä kaudella kuin viime kaudella. Ja eilenkin Tappara tyrehdytti Kärppien hyökkäyksiinlähdöt varsin tehokkaasti, käänsi niistä vastaiskuja, sai riittävästi tekopaikkoja, mutta yksilöt epäonnistuivat ratkaisevissa paikoissa.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Beukeboomille ja Lompille: Tappara teki tuon saman viime vuonna, kunnes Ässät ampui sen 35 - 45 vetoa per peli ja voitti mestaruuden. Johonkin ne tuurit loppuu. Kyllä vedot voi olla laadukkaita vaikka niitä on paljon. Mua sapettaa nykyisessä Tapparan pelissä, kun se veto ei vaan lähde lavasta. Vielä koitetaan vähän lähemmäs tai syöttää avoimemmalle. Silloin joku aina ehtii väliin.

Tuo on totta. Vedot voi olla laadukkaita vaikka niitä on paljon. Se on kuitenkin taas aivan eri asia kuin laukaisumäärät. Tuurilla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.

Edit: Väsyneille käsille vielä sen verran, että luepas ajatuksella Derksenin viesti 103 tuolta otteluketjusta. Ajatuksella. Sitten kun olet aamukahvisi juonut ja pää alkaa toimia. Itse juon nykyään vain teetä.
 

axe

Jäsen
Kun viime vuoden finaaleissa Tapparan itse tehty ongelma oli se laukauksien totaalinen puuttuminen aina vaan parempaa paikkaa hakiessa, niin tänäkin vuonna ongelma playoffeissa on ollut koko ajan hyökkäysmaalin edusta. Ei niinkään turha kiekon siirtely vaan se etteivät kiekottomat pelaajat aja sinne maalille. OK, ylivoimapelissä on tullut pari-kolme rebound/ohjausmaalia kuten eilen yksi, mutta tasavoimin siinä on koko ajan sellainen 3-5 metrin kehä molarin alueen edessä, missä liian harvoin on Tappara-hyökkääjiä. Eikä se johdu Lasse Kukkosen, Henri Laurilan tai Ilkka Mikkolan poikittaisen mailan pelosta vaan jostain pelitavallisesta ongelmasta.

Eilenkin Tappara sai tavallaan rakennettua varsin kohtuullisia paikkoja kulmapelistään, kun Kärpät jätti siniviivalle tilaa. Sieltä oli pakeilla aikaa vetää ihan laadukkaita laukauksia, mutta tukitoimet maalin edessä olivat liian heikkoja ja Karhunen poimi kiekot helposti.

Muutoin olen sitä mieltä että Tapparan huollon pitäisi lahjoittaa Kärpille yksi sellainen hieno Peko-koristeinen kypärä. Kovasti oli halua sellaisen saamiseen eilen, mutta eihän sitä ny pelissä voi suoraan päästä antaa.
 

anatomia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LeKi
Tuurilla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.
Luistimista, polvisuojista, mailoista, voi mennä mistä vaan kun maalilla on tapahtumia ja veto on riittävän kova.

Bailen on ollut niin hyvä, kun se ampuu sitä perhanan kiekkoa. (On toki muutenkin)

Ymmärrän, että tyhjiin on helpompi tehdä maalia, mutta kun peli tiivistyy, niitä paikkoja ei vaan enää ilmesty.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ainakaan itse ole sanonut peliä silmiä hiveleväksi vaan voittavaksi. Paikoin olen sanonut jopa tylsäksi. Mutta voittavaksi. Se, miksi Tappara ei silti pärjää, johtuu muun muassa Rautakorvesta. Muut osaa jo nykyään toteuttaa Rautakorven kiekkoa paremmin kuin Jukka itse.

Aikamoista vänkäämistä heti aamusta. Nyt täytyy mennä päiväunille.

En ole tarkoittanutkaan että esim. sinä olet peliä silmiä hiveleväksi sanonut. Kuitenkin vallalla on käsitys, että Kärpät pelaa hyökkäävällä pelityylillä viihdyttävää jääkiekkoa ja Tappara on taas toista vuotta tappanut jääkiekkoa.

Vänkäämistä tämä ei ole onneksi vielä nähnytkään. Mielestäni asiallisen keskustelun tasolla ollaan pyritty pysymään ja pysytty. Kyllä lounaan päälle päiväunet toki maittaisivat.
 
Kun viime vuoden finaaleissa Tapparan itse tehty ongelma oli se laukauksien totaalinen puuttuminen aina vaan parempaa paikkaa hakiessa, niin tänäkin vuonna ongelma playoffeissa on ollut koko ajan hyökkäysmaalin edusta. Ei niinkään turha kiekon siirtely vaan se, etteivät kiekottomat pelaajat aja sinne maalille. OK, ylivoimapelissä on tullut pari-kolme rebound/ohjausmaalia kuten eilen yksi, mutta tasavoimin siinä on koko ajan sellainen 3-5 metrin kehä molarin alueen edessä, missä liian harvoin on Tappara-hyökkääjiä. Eikä se johdu Lasse Kukkosen, Henri Laurilan tai Ilkka Mikkolan poikittaisen mailan pelosta.

Kärpät jätti siniviivalle tilaa. Sieltä oli pakeilla aikaa vetää ihan laadukkaita laukauksia, mutta tukitoimet maalin edessä olivat liian heikkoja ja Karhunen poimi kiekot helposti.

Voi tuntua vaikealta uskoa kun puhe on (Rautakorven) Tapparasta, mutta kyse on osin ihan kylmästi massan laeista. Nämä palolat, järviset, haapalat jne. ovat kukin vahvuuksillaan enemmän kuin kelpo hyökkääjiä, mutta eivät yksinkertaisesti pääse maalin eteen tai ainakaan pärjää siellä - eivätkä sinne kovin aktiivisesti hakeudu.

Esim. Voutilaisen tai Greenin "uhraaminen" maskiin hakattavaksi ei taas tunnu kovin järkevältä - mutta kyllä sinne jonkun pitää mennä, jos toisen refleksikääpiön taakse enemmän kiekkoja halutaan. Muidenkin kun kohta nelikymppisen Niämisen:) jonka peli muutenkin kärsii yliyrittämisestä ja yleisestä jumittamisesta.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Voisiko syy, miksi Tappara ei mene päätyyn asti löytyä sittenkin penkin takaa? Rautakorven pelin rikkomiseen keskittyvä pelitapa on tiedetty tehokkaaksi taas viime keväästä lähtien.

Voi olla syynä hyvinkin mutta ei mainitsemastasi syystä sillä tuo "rikkova" pelitapa on suurimpia virheitä mitä toimittajakunta ja yleisö toistelevat. Kun ei peliä osata analysoida niin tulee näitä kukkasia. Selvennyksen vuoksi: Rautakorpi on ollut kiekkokontrollivalmentaja jo HPK:n ajoilta asti ja valmensi ensimerkkejä tästä jo 2006 Tapparassa! Ja kertauksena tämä ensimmäisen luokan periaate: kiekkokontrollijoukkue ei riko vaan rakentaa. Olen aivan varma, että juuri tästä syystä Rautakorpi vittuuntui Pasi Kaukorannan halvasta populismista viime keväänä.

Tuosta "rikkovasta" pelityylistä jauhaminen osoittaa, että henkisesti ollaan edelleen vuodessa 2003.

No, joka tapauksessa, aiemmin on jo käsitelty (tosin eri ketjussa) Rautakorven haasteita ja minä näen, että hänellä on ollut osansa siinä miksi finaalitappioita on tullut useampia. Sinänsä saldo muuten on huikea mutta se kirkkain on kaivettu vain kerran toistaiseksi.

Tämän sarjan avausottelu oli ihan odotettua jääkiekkoa. Ei siinä mitään kyttäilty vaan molemmat olivat pelirohkeita ja toteuttivat säntillisesti omaa pelitapaansa. Tappara jopa hallitsi pelin virtausta kolmannessa erässä pitkät pätkät ja loikin esimerkiksi Kristian Kuuselalle huipputontin. Sitten kävi se klassinen ja Kärpät rokotti kylmästi Tapparan virheestä sinisen päällä. Oli muuten viivelähtö, tiedoksi teille "rikkovan" pelityylin apostoleille.

Tapparan on saatava maalintekotehokkuus paremmaksi niin tästä tulee vielä todella tiukka sarja. Kärpillä taasen oli varsinkin toisessa erässä paljon ykkössektorin maalipaikkoja mutta eipä senkään viimeistely hurmannut.

Toinen ottelu on luonteeltaan varmasti samanlainen. Kärpät saattaa lähteä vähän passiivisemmin alkuun mutta en oikein jaksa sitä uskoa, sillä Tappara tulee ihan samalla tavalla ja se pakottaa Kärpätkin pelaamaan tietyllä tavalla (ei siis Tappara pakota, vaan pelin virtaus). Avausottelussa yllätti molempien suht usein käyttämä prässi ja se selvästi aiheutti ongelmia molempien puolustukselle.

Jos minä olisin Marjamäki niin jälleen vain kiekkokontrollia itselle ja sillä Tapparan pelistä tempo ja tunne vähiin, sitten odottelemaan sitä vastaiskun paikkaa keskialueelle.

Tapparan kulmapelit eivät tuota mielestäni vieläkään tarpeeksi tilanteita tai jäähyjä joten siihen pitää jotain lääkettä keksiä. Samoin nyt lauotaan usein väärään aikaan jolloin esimerkiksi ripareille ei päästä hyvässä vauhdissa. Tuollaisia pikkujuttuja mutta nyt jo aika isoja, kun joukkueet ovat hyvin tasaiset.

Pienet marginaalit taas tänään...
 
Viimeksi muokattu:

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Tappara jopa hallitsi pelin virtausta kolmannessa erässä pitkät pätkät ja loikin esimerkiksi Kristian Kuuselalle huipputontin.
Tappara sai kolmannessa erässä hallinnan siinä vaiheessa kun Pirnekselta aukesi neukku ja tämä oli pitkän tovin hoivattavana. Maxwell joutui kahden ketjun sentteriksi ja Kärpät oli pakotettu muuttamaan ketjujen peluutusjärjestystä jotta Maxwellille ei tulisi tuplavaihtoja. Pieniä asioita, mutta tiukassa sarjassa tällainenkin nyanssi muuttaa hetkellisesti pelinhallintaa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tappara sai kolmannessa erässä hallinnan siinä vaiheessa kun Pirnekselta aukesi neukku ja tämä oli pitkän tovin hoivattavana. Maxwell joutui kahden ketjun sentteriksi ja Kärpät oli pakotettu muuttamaan ketjujen peluutusjärjestystä jotta Maxwellille ei tulisi tuplavaihtoja. Pieniä asioita, mutta tiukassa sarjassa tällainenkin nyanssi muuttaa hetkellisesti pelinhallintaa.

Itse asiassa tuo mitä kirjoitin ei pidä paikkaansa, pelitapaketjusta sekin selvisi. Kärpät sitä virtausta hallitsi ja Tappara sai hetkellisesti hallinnan, kuten kirjoitit.

Olen pahoillani, taisi unohtua värilasit nenälle :)
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voi olla syynä hyvinkin mutta ei mainitsemastasi syystä sillä tuo "rikkova" pelitapa on suurimpia virheitä mitä toimittajakunta ja yleisö toistelevat. Kun ei peliä osata analysoida niin tulee näitä kukkasia. Selvennyksen vuoksi: Rautakorpi on ollut kiekkokontrollivalmentaja jo HPK:n ajoilta asti ja valmensi ensimerkkejä tästä jo 2006 Tapparassa! Ja kertauksena tämä ensimmäisen luokan periaate: kiekkokontrollijoukkue ei riko vaan rakentaa. Olen aivan varma, että juuri tästä syystä Rautakorpi vittuuntui Pasi Kaukorannan halvasta populismista viime keväänä.


Pienet marginaalit taas tänään...

Alkuun: olen ehkä sokea.

Kirjoitan mitä näen ja jos ei tiistain pelissä rikottu niin perkeleesti niin olen kai sokea. Molemmat rikkoivat. Mielestäni eniten rikkomista sisältänyt peli tälle kaudelle. Kärpät vain onnistui siinä rakennushommassa sitten ehkä pari kertaa enemmän. Muistelen, että pari hyvää tonttia enemmän olisi ollut Kärpillä.

Tämä on kai tätä meidän peliä. Kaikki menestyvät pelaa meidän peliä. Tänäänkin on Kärppien peli. Meidän peli.

Summa summarum. Panosta paikoissa laatuun ja riko niin perkeleesti, niin pärjäät tämän päivän Liigassa. En pidä tästä. Jäähyjäkin saa viheltää, tulee näyttävämpää peliä.

Loppuun: voin olla sokea.

Edit: niin ja Grönval, selitätkö LYHYESTI, millaisena näet itse rikkovan pelityylin? Pelkästään kyttäilyä ja vastahyökkäyksiä?
 
Viimeksi muokattu:

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Toinen ottelu on luonteeltaan varmasti samanlainen. Kärpät saattaa lähteä vähän passiivisemmin alkuun mutta en oikein jaksa sitä uskoa, sillä Tappara tulee ihan samalla tavalla ja se pakottaa Kärpätkin pelaamaan tietyllä tavalla (ei siis Tappara pakota, vaan pelin virtaus).

Minä veikkaan että nyt nähdään hyvin erilainen ottelu. Tottakai toivoisin että Kätpät lähtisi taas pelaamaan kiekolla, mutta pelkäänpä että ei lähde. Kaiken huippu on jos Tapparakaan ei uskalla lähteä. Silloin nähdään todella huvittava ottelu.
 

Ränse

Jäsen
Mun mielestä Tappara ja Kärpät pelaavat aika samanlaista kiekkoa pelitaktisesti. Puolustustapa on vaan hieman erilainen. Kärpät puolustaa passiivisemmin aluetta kun Tappara on omalla alueellaan aggressiivisempi. Karvaukseltaan Tappara oli yllättävän aktiivinen eka pelissä vieraspeliksi(tiettyjä viisikoita vastaan). Molempien peli oli minusta hyvin lähellä maajoukkueen vastaavaa. Kärpät snadisti rohkeampi, luovempi ja mielikuvituksellisempi hyökkäyspäässä johtuen taitoedusta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Alkuun: olen ehkä sokea.

Kirjoitan mitä näen ja jos ei tiistain pelissä rikottu niin perkeleesti niin olen kai sokea. Molemmat rikkoivat. Mielestäni eniten rikkomista sisältänyt peli tälle kaudelle. Kärpät vain onnistui siinä rakennushommassa sitten ehkä pari kertaa enemmän. Muistelen, että pari hyvää tonttia enemmän olisi ollut Kärpillä.

Tämä on kai tätä meidän peliä. Kaikki menestyvät pelaa meidän peliä. Tänäänkin on Kärppien peli. Meidän peli.

Summa summarum. Panosta paikoissa laatuun ja riko niin perkeleesti, niin pärjäät tämän päivän Liigassa. En pidä tästä. Jäähyjäkin saa viheltää, tulee näyttävämpää peliä.

Loppuun: voin olla sokea.

Edit: niin ja Grönval, selitätkö LYHYESTI, millaisena näet itse rikkovan pelityylin? Pelkästään kyttäilyä ja vastahyökkäyksiä?

Mailahäirintä on kiistatta lisääntynyt rajusti näissä playoffeissa ja on menty taas lähemmäksi sitä painijääkiekkoa. Ei sitä voi kiistää etteikö se sopisi Tapparalle erittäin hyvin, tottakai se sopii ja auttaahan se Kärppienkin puolustamista.

Mutta jos puhutaan pelitavallisesti "rikkovasta" joukkueesta niin kyllä se klassinen määritelmä on juuri puolustava ja vastahyökkäyksiin perustava joukkue. Ääritilanteessa tuollainen joukkue pelaisi ns. 90-lukulaista jääkiekkoa jonka hurjimmassa vaiheessa (Westerlundin pelianalyysi) laskettiin, että on järkevintä luopua kiekosta itse ja riistää se takaisin. Tuo jos mikä on rikkovaa jääkiekkoa.

Kiekkokontrollijoukkue taas haluaa pitää kiekkoa ja palloilulajeissa sellainen joukkue on aloitteellinen, eli pyrkii tekemään peliä ja luomaan itse paikat vrt. että riistäisi.

Viime kauden Tappara oli aivan kiistattomasti joukkue joka teki peliä ja kun katsotte tätäkin sarjaa niin MOLEMMAT joukkueet käyttävät paljon ns. kontrollilähtöjä kiekollisena, pyrkivät syöttämään keskialueen läpi ja Kärpillä ainakin löytyy lyhytsyöttöpelaamista hyökkäysalueella.

Tietenkin, kun puhutaan rikkomisesta niin puolustuspelaaminen on aina rikkovaa, destruktiivista, pelaamista. Siinähän pyritään rikkomaan vastustajan pelaamisen "rytmiä". Ei ole olemassakaan jääkiekko-ottelua jossa ei "rikottaisi".

Mutta on eri asia perustaa pelinsä sille kuin käyttää sitä luonnollisena osana puolustuspeliä. Siksi on virhe luonnehtiä Rautakorven pelikirjaa rikkovaksi. Se oli sitä ihan ehdottomasti vuosituhannen vaihteessa mutta hän on päivittänyt pelikirjansa jo aikoja sitten, ja se on jopa helppo huomata ns. tuularikatsojankin.

Se mitä joukkue tekee kiekollisena on se indikaattori, EI puolustuspelaaminen.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Minä veikkaan että nyt nähdään hyvin erilainen ottelu. Tottakai toivoisin että Kätpät lähtisi taas pelaamaan kiekolla, mutta pelkäänpä että ei lähde. Kaiken huippu on jos Tapparakaan ei uskalla lähteä. Silloin nähdään todella huvittava ottelu.

No itse odotan, että Kärpät pitää jopa enemmän kiekkoa! Se näkyy viivelähtöjen ja palautusten määrän kasvuna. Tampereen kaukalo on ilmeisesti pienempi, joten se tuo haasteensa mutta näin etukäteen ajattelen, että Marjamäki haluaa kiekotella. Kärpät on kuitenkin kiekkokontrollijoukkue ja yksi näiden selkeä tunnusmerkki on ns. puolustaminen hyökkäämällä.

Tappara tulee taas "silmille" alusta asti, se on ihan varma asia. Tapparan tapa on haastaa puolustusta aivan koko ajan ja luoda sellaista 60-minuutin painetta.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Kärpät on kuitenkin kiekkokontrollijoukkue ja yksi näiden selkeä tunnusmerkki on ns. puolustaminen hyökkäämällä.

Toki toki. Mutta tämän kauden Kärpät hyökkää kotona ja iskee vastaan vieraissa. Harvoin voi nähdä pelitavassa näin jyrkkää kontrastia. Veikkaan että tänään ei tule viihdyttävä ottelu. Olisin iloinen jos olisin väärässä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Toki toki. Mutta tämän kauden Kärpät hyökkää kotona ja iskee vastaan vieraissa. Harvoin voi nähdä pelitavassa näin jyrkkää kontrastia. Veikkaan että tänään ei tule viihdyttävä ottelu. Olisin iloinen jos olisin väärässä.

Tottakai, mutta vastahyökkäämistä voi harrastaa myös korkealla kiekonhallintaprosentilla. Roiskimiseen Kärpät tuskin haluaa lähteä. Odotan, että Kärpät ottaa paljon kontrollilähtöjä, hyökkää ensisijaisesti niin, että puolustusvalmius on koko ajan hyvä ja SITTEN iskee niistä riistoista. Kuten esimerkiksi avausottelun voittomaalissa. Tai toki jos paikka tulee niin pelaa pitkiä hyökkäyksiä.

Tapparan on päästävä Kärppien selustaan ja hyvillä ajoituksilla, tai saatava Kärpät vetäytymään niin paljon, että Järvinen ja kaverit saavat tilaa tulla keskialueen yli kuljettamalla.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Eli voidaan siis todeta "kaikkien" joukkueiden pelaavan tätä kiekkokontrollia tämän päivän jääkiekossa? Kiekosta luopumista lienee harrastanut viimeksi Ilves Raipen johdolla. Jos sekään.

Toivon kuitenkin, että tänään nähtäisiin edes muutama oikein vihelletty jäähy. Raksilassa oli vain väärin vihellettyjä; pari salomonia ja pari yksittäistä. Molemmat melkolailla pelin yleisestä linjasta poiketen tietenkin.

Toisaalta Kärpille tuo jäähyttömyys sopii hyvin. Ylivoima ei ole ollut vieraissa kovin hääppöistä, kun taas Tapparalla yyvee on ollut hyvää. Tosin Tapparan tiistaista ei lasketa, kun Kärpät ei vähemmän yllättäen osannut vielä pelata jääkiekkoa ekalla kympillä. Panen pelituntuman puutteen piikkiin sen päästetyn maalin. Sama juttu oli SaiPan kanssa.

Toistan vielä itseäni: en pidä tästä, että "annetaan poikien pelata", mutta sitten tapetaan peliä pitämällä pilli taskussa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Eli voidaan siis todeta "kaikkien" joukkueiden pelaavan tätä kiekkokontrollia tämän päivän jääkiekossa? Kiekosta luopumista lienee harrastanut viimeksi Ilves Raipen johdolla. Jos sekään.

Ainakin Liigassa se on hyvin pitkälle juuri näin tänäpäivänä. Tai ainakin jokaiselta joukkueelta se löytyy pelikirjasta, eli niilllä on valmius pelata myös kiekkokontrollia tarvittaessa.

Tietenkin on edelleen eroja valmentajien painotuksissa, eli joku haluaa enemmän tilan voittamista (pystyyn pelaamista) ja toinen taas tilan tekemistä (pelataan paljon sivusuunnassa ja taaksepäin).

Näyttäisi kuitenkin siltä, että valmentajat ovat ymmärtäneet sen, että kannattaa puolustaa pitämällä kiekkoa. Jossain vaiheessa todennäköisesti tulee taas joku, joka ottaa "vanhat" keinot käyttöön ja lyö nämä kiekkokontrollijoukkueet laudalta. Rautakorpihan on ottanut tälle kaudelle askeleita vähän tuohon suuntaan, eli yrittänyt nopeuttaa Tapparan pelaamista ja juuri tuo, että painotetaan voimakkaasti tilan voittamista kentän pystysuunnassa.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Metsola ei tule riittämään. Liikaa menee helppoja maaleja. Kärpät tulee viemään Mestaruuden, näin näkisin.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Kärppien on pakko löytää lääkkeet Tapparan ylivoimaa vastaan jos haluavat sarjan voittaa. Tänään 4 yv:tä ja 4 maalia.

Tai sitten laittaa oma yv samalle tasolle. Kahden nähdyn pelin perusteella Tapparan pitäisi istua aitiossa selvästi enemmän.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Metsola ei tule riittämään. Liikaa menee helppoja maaleja. Kärpät tulee viemään Mestaruuden, näin näkisin.
Mielenkiintoista nähdä kuka aloittaa seuraavan pelin Kärppien maalilla. Karhunen on OK, mutta Rynnäs on kyllä jopa räikeästi parempi maalivahti kuin Metsola ja se saattaisi ratkaista sarjan. Ehkä tästä sai Kärpät hyvän syyn pistää Rynnäksen maaliin finaalien loppuun.
 

PES

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO, Kärpät, ManC, R.Nadal, Ronnie O'Sullivan
Hieno ja jännittävä matsi ja onnittelut tapparalle voitosta. Jos jotain uskomuksiin tulee niin veikkaisin Rynnäksen seisovan maalissa seuraavassa pelissä. Lisäksi voisin ajatella, että nelosessa voisi pörrätä muuan Komulainen ja keskellä ehkäpä Viuhkola. Keränen olisi mielestäni parhaimmillaan laidassa ja ehkäpä jopa Kähkösen tilalla kakkosessa. Mutta samapa se. nyt on taistelu myös vastapuolella alkanut ja tämä on hienoa. Parempi voittaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös