Playoffs 2014 Finaalit: Kärpät – Tappara

  • 257 395
  • 1 097

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ps.

Eikös tuosta maali olisi tullut. Eli tilanteesta siirretty rangaistus jonka aikana oma pelaaja latoon maalin. Olenkos ihan kujalla ?

Niin, vai otetaanko siinä huomioon, että rike johti maaliin.
Vertailuna:
1. hyökkääjä antaa syötön hyökkäyspäässä viivaan ja kiekko pomppaa pakin mailan yli ja liukuu omiin siirretyn rangaistuksen aikana --> maali hyväksytään.
2. hyökkääjä kaartaa siirretyn rangaistuksen aikana keskialueella ja hänet kampataan ja rikkeen seurauksena kiekko liukuu tyhjään maaliin --> ?

Eihän rikkovan joukkueen pitäisi hyötyä tilanteesta, josta heille ollaan tuomitsemassa jäähyä.

Alkaa karata taas aika pitkälle ydinaiheesta.
 

Seo_Tappara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Divariaikaan, kun Dufva oli Kärppien päävalmentaja, kävin kyllä peleissä, mutten ollut tyytyväinen. Totta kai olisin ollut iloinen, jos Risto olisi meidät Liigaan johdattanut. Se ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että olin koko ajan vaatimassa toisenlaista lähestymistapaa Kärppien pelaamiseen.

Vielä tärkeimpää kuin taitokiekko minulle on joukkueesta huokuva urheilullisuus ja moraali. Minä en kannata ollenkaan ajatuksia "voitto hinnalla millä hyvänsä" tai "vain voitolla on väliä". Ei ole suotavaa hakata tarkoituksella vastustajan parhaan pelaajan rannetta rikki, eikä ole suotavaa pitää niskatukea vain sen takia, että saisi vastustajalle pidemmän pelikiellon. Tällaiset asiat merkkaavat minulle.

Suikkanen, Rautakorpi ja Summanen ovat oivia valmentajia. En pidä kuitenkaan heidän "voitto hinnalla millä hyvänsä" -ajattelusta. En pidä myöskään heidän yltiöpäisestä kiroilustaan tuomareille ja muille kanssatoimijoille. Se on sivistymätöntä ja törkeää. Olen seurannut Rautakorven toimintaa vaihtoaitiossa kohtuullisen tarkkaan tässä finaalisarjassa kolme ottelua. Täytyy sanoa, että hävettää hänen puolestaan. Tuollaiseen kiroiluun ja huutamiseen tuomareille pitäisi Liigan puuttua.

Toisin sanoen minusta jääkiekossa on suurempiakin arvoja kuin voittaminen. Tiedän olevani vähemmistössä kiekkopalstalla tämän asian kanssa. Se ei haittaa minua.

Vastustajan kunnioitus pitäisi tulla jokaiselle jo äidinmaidossa. En myöskään pidä siitä ajatuksesta, että vastustajan parhaat pelaajat pitäisiä teloa, eli voitto hinnalla millä hyvänsä. Tuohon "kuolemiseen" olen kans samoilla linjoilla kanssasi. Mua oikein ärsytti semmonen pieni seikka, joka oli pelissä numero 4. jossa Maxwell ajoi polvitaklauksen suoraan Palolaan. Ei mainuttu sanallakaan siitä, miten miehekkäästi Palola sieltä jäästä nousi eikä jäänyt makoileen ja vaatimaan mitään rangaistuksia. Itse arvostan tämmöisiä tilanteita paljon.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei. Kyllähän se on sitä Kärpille. Tapparalla on varaa hävitä, Kärpillä ei. Hyvin yksinkertaista.

Sehän nyt oli sanomattakin selvää, että Kärpille tämä sitä on, mutta tarkoitinkin, että psyykkisesti se on sitä myös Tapparalle. Olen aivan varma,että jos Tappara pystyy huomisen mokaamaan, se ei ole mestari.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Mä hyppään Kärppien bandwagoniin. Näillä kavereilla on tahtoa ja taitoa pelata lätkää. Tampereen joukkue on ottanut puhtaan jarrumiehen roolin.
Kanada-malja kuulu ansaita pelaamalla, ei roikkumalla mukana.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta Kärppien sukeltelu (etenkin männä vuosina ala Pesonen) ei kuitenkaan haitannut?

Oikeassa olet. En allekirjoita Kärppien systemaattista sukeltelua männä vuosina. Enkä pidä Pesosta moraalittomana sukeltelijana, enkä pidä Humliakaan. Kovia urheilijoita ovat molemmat. Molemmille on sattunut filmauksen saralla yksittäisiä ylilyöntejä, jotka ovat minuakin harmittaneet. En heitä kuitenkaan epäurheilijamaisiksi pelaajiksi lue. Kuten en myöskään esimerkiksi Azevedoa tahi Laschia, jotka ovat myös kunnostautuneet filmauksen saralla. Filmaaminen ei ole suotavaa ja olisi hienoa, jos se saataisiin kitkettyä jääkiekosta kokonaan.

Kyseinen finaalisarja on ollut muuten siitä hieno, ettei mitään älyttömyyksiä ole kalastelun saralla näkynyt.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta Kärppien sukeltelu (etenkin männä vuosina ala Pesonen) ei kuitenkaan haitannut?

Pessi oli kaikkea muuta kuin sukeltelija. Kyllähän hän joskus sitäkin teki, etenkin, kun ahtautui väkisten pieniin rakoihin, niin kyllähän siinä kaatuilikin. Pessi on edelleen aivan loistava pelaaja ja kuuluisi mun mielestä maajoukkuetasolle, jos vaan paikat kestää.
 

JPL

Jäsen
Ei mainuttu sanallakaan siitä, miten miehekkäästi Palola sieltä jäästä nousi eikä jäänyt makoileen ja vaatimaan mitään rangaistuksia. Itse arvostan tämmöisiä tilanteita paljon.

Oikea pointti tämä ja itse arvostan myös tallaisia tilanteita, mutta pikainen kysymys tähän liittyen.

Oletko huomannut vastaavia tilanteita vaikkapa Kärppien joukkueesta?
 
Mielestäsi aina, kun joukkue voittaa mestaruuden, sitä syytetään kahvaamisesta. Esimerkeiksi valitsit viime vuosilta JYPin ja Ässät. Tapparan pistät niiden kanssa samaan lokeroon "kamppailupelaamisessa". Miksi et valinnut esimerkeiksi HPK:ta, Kärppiä tai HIFK:ta? Voisiko olla niin, ettei kaikkia mestarijoukkueita aina syytetä kahvaamisesta? Vosiko olla niin, etteivät kaikki mestarijoukkueet kahvaa yhtä paljon?

Kärppiä ei tarvinnut syyttää kahvaamisesta, koska heitä vastaan oli katkeroituneilla vastustajien faneilla toinen ase: Kärpät oli dynastiansa aikaan Janne Pesosen johdolla filmaava ämmälauma. JYP oli rasittava robottikiekkoporukka ja Tappara voittaa kahvakiekon ansiosta. TPS ja HIFK saivat voittaa mestaruutensa 2010 ja 2011 ilman suurempia valituksia, koska niiden voitot jäivät one-hit-wondereiksi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
En minäkään pidä sellaisesta filmaamisesta, jossa ei ole tapahtunut rikettä mutta ihan omiaan lennellään. Moista on tapahtunut harvoin. Onneksi.

Filmaaminen on kuitenkin lähtökohdiltaan erilaista kuin kahvaaminen. Siis filmaamista tehdään usein jo tehdyn virheen korostamiseksi. Esimerkiksi eilen Huml luultavasti filmasi mutta kuitenkin Greenin jäähy oli täysin ansaittu. Ilman filmaamista jäähyä ei usein vihelletä, vaikka syytä olisi. Sen sijaan kahvaaminen on aloitteellinen rike. Sitä vastaan on tavallaan vastalääkkeenä tuo pieni filmaus eli näissä peleissä nätimmin sanottuna: kahvaamisen korostaminen. Puolivitsinä voisi sanoa, että sopiva filmaaminen on apua tuomareille! Toki tyhjästä vetäisty filmaaminen on hyvin ikävää.

Kaiken lisäksi filmaaminen on pelissä yleensä hyvin yksittäistä, kun taas kahvaaminen on järjestelmällistä vaihdosta vaihtoon tapahtuvaa tapahtumien jatkumoa. Ongelmien kokoluokka on siis valtaisa. Kahvaus on pahanlaatuinen kasvain, filmaaminen on pieni haava sormessa.
 
Suikkanen, Rautakorpi ja Summanen ovat oivia valmentajia. En pidä kuitenkaan heidän "voitto hinnalla millä hyvänsä" -ajattelusta. En pidä myöskään heidän yltiöpäisestä kiroilustaan tuomareille ja muille kanssatoimijoille. Se on sivistymätöntä ja törkeää.

Jos et pidä sivistymättömistä ihmisistä, minusta on melkoisen erikoista, että ylipäätään viitsit seurata jääkiekkoa. Se ei todellakaan ole mikään sivistyneiden miesten peli. Tuskin ne sinun suosikkijoukkueesi pelaajatkaan yleissivistyksessä hirväesti loistavat.
 

axe

Jäsen
Filmaaminen on kuitenkin lähtökohdiltaan erilaista kuin kahvaaminen. Siis filmaamista tehdään usein jo tehdyn virheen korostamiseksi. Esimerkiksi eilen Huml luultavasti filmasi mutta kuitenkin Greenin jäähy oli täysin ansaittu. Ilman filmaamista jäähyä ei usein vihelletä, vaikka syytä olisi. Sen sijaan kahvaaminen on aloitteellinen rike. Sitä vastaan on tavallaan vastalääkkeenä tuo pieni filmaus eli näissä peleissä nätimmin sanottuna: kahvaamisen korostaminen. Puolivitsinä voisi sanoa, että sopiva filmaaminen on apua tuomareille! Toki tyhjästä vetäisty filmaaminen on hyvin ikävää.

Mitäs kirjoittaisit nyt, jos Green olisi jäänyt kuoleman kielissä jäälle makaamaan sen Humlin jäähynarvoisen laitataklauksen jälkeen ja filmannut siitä Kärpille jäähyn, jonka aikana Tappara olisi tehnyt maalin?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mitäs kirjoittaisit nyt, jos Green olisi jäänyt kuoleman kielissä jäälle makaamaan sen Humlin jäähynarvoisen laitataklauksen jälkeen ja filmannut siitä Kärpille jäähyn, jonka aikana Tappara olisi tehnyt maalin?
Ei sillä ole väliä, että tuleeko maali. Se on eri asia.

Jos se oli rike, niin olisi ollut ihan ok jäädä sinne. Tosin totaalikuoleminen on liikaa, vähempikin riittää. En nyt oikein ole varma, että oliko se niin selvä jäähyn paikka. Greenin kostorike niskaan oli sen sijaan selvempi tapaus.

Ei tässä ole minulle kyse Tapparasta tai Kärpistä vaan pelistä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Vuodet vierivät, mutta sama ilmiö jatkaa täällä elämistään. Jos joku ei pidä tuosta Tapparan harjoittamasta aktiivisesta maalinteon estopelistä, niin se on itkemistä. Nimetönkäyttäjä tuossa aiemmin asiaa hienosti avasikin. Itse en pidä Rautakorven tyylistä. En pitänyt edellisellä Tapparavisiitillä enkä pidä nytkään HPK- ja Lukko-kausista puhmattakaan. Minä en pidä suo-kahva-liaani-jarru-kiekottoman pelaajan estämispelistä. Jos joku ei pidä KalPan mikkihiirii/jättöjättönjättökiekosta tai JYPin kiilakiekosta niin asia on mielestäni ok. Mielipiteitähän nämä lopulta vain ovat.

Tämä palsta on vajunut todella alas keskustelukulttuurin saralla. En ole itsekään viitsinyt asiallisesti kirjoitella. Otteluketjut ovat yhä juupas-eipäsprovosontaa henkilökohtaisuuksien kera. Välillä tuntuu siltä, että täällä kokoontuu peruskoulunsa päättäneiden koulukiusaajien eliitti, jotka jatkavat siitää mihin koulussa jäivät. Muutama laatukirjoittaja on pitänyt linjansa eikä ole lähtenyt mukaan tähän älyttömään trollipeikkojen "riemujuhlaan".

On todella ikävää havaita se asia kuinka me kohtelemme toisiamme (joojoo ei ole pakko lukea näitä ketjuja, mutta silti). Mikä meitä kirjoittajia vaivaa?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Metri irti laidasta ja selkäpuolelle. Huml nyt vain on ihan vitunmoinen tissiposki ja filmaaja. Greenillä ei taida kantti riittää humlmaiseen nyyhkyttämiseen. Samoin Palola olisi voinut ottaa Maxwellin sivuun pelistä tai parista, jos olisi jäänyt humlmaisesti makoilemaan.

Aivan loistavaa! Tällainen kirjoittelu vie keskustelua eteenpäin? Eikö totta? Minä en muista sinulta yhtään asiallista viestiä tässä finaalisarjassa. Valitettavasti...


Lisää voit käydä lukemassa edellisestä viestistäni...
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ai kun Tapparan kannattaja laski ne kahvat? Ei varmasti ollut värilaseja siinä, ei :D

Voin myöntää virheeni, mutta pyrin mahdollisimman neutraaliin arvioimiseen. Osa tuloksesta on todella köykäisesti otettu, mutta tässäkin tasapuolisesti. Olisi ollut fiksua minulta jos olisin laittanut ajan mukaan, mutta töissä ei pysty kaikkea tekemään. Tarkasta itse, jos pystyt objektiivisempaan tarkkailuun. Kokonaisuudessa erä oli siisti
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Älä perkele. En tiennytkään. Puolustaa voi muullakin tavalla kuin "aktiivisella mailapelillä"...

Sinähän puhuitkin vain "aktiivisesta maalinteon estopelistä", käsittääkseni tuota harrastavat (ainakin pitäisi) kaikki joukkueet - ja se tunnetaan paremmin nimellä puolustaminen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mitä tulee siihen Humlin taklaukseen, niin studiossakin sanoivat, että noita nyt vaan tulee pelissä "kahden minuutin välein, et sä voi noita lähtee kostamaan ja kun peli on finaaleissa 1-1". Sen sijaan semmoisia niskaiskuja ei tule ja niistä kuuluu viheltää aina jäähylle.

Tässä nyt on ehtinyt nähdä Kärppien neljä mestaruutta aikuisiällä, on tullut oltua Kärppien nousu (2000) ja -tipahtamispeleissä (1989) hallilla pelejä katsomassa, niin ei oikein osaa nähdä näitä enää minään elämää suurempina asioina. Siispä en jaksa noita räkänokkien testostorinisia älyttömyyksiä, tismalleen El Luden linjoilla tässä olen.

Tästä kun katsoo kohdasta 6.35 eteenpäin, niin näkee, että se puolustuspeli on kahvaamista, joista kuuluisi viheltää jäähyjä. Sen me tolkut tiedämme. Räkänokat saavat lätistä omiaan tai olla katsomatta klippiä.

Minä lähen nyt ulos pellaamaan jalakapallua. Siellä on nätti ilima.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos et pidä sivistymättömistä ihmisistä, minusta on melkoisen erikoista, että ylipäätään viitsit seurata jääkiekkoa. Se ei todellakaan ole mikään sivistyneiden miesten peli. Tuskin ne sinun suosikkijoukkueesi pelaajatkaan yleissivistyksessä hirväesti loistavat.

Kirjoitin sivistyneen käyttäymisen puolesta. Vastustan julkisilla paikolla naama punaisena huutamalla kiroilemista. Ei kaikki jääkiekon parissa toimijat toimi samalla tavalla. Suikkanen, Summanen ja Rautakorpi käyttäytyvät sivistymättömästi aika säännöllisesti. Varmasti he kaikki ovat muutoin hyvällä yleissivistyksellä varustettuja. Enkä väitä, että suosikkijoukkueeni kaikki jäsenet olisivat jotain malliesimerkkejä hyvästä käytöksestä. Olen kuitenkin tyytyväinen, ettei Marjamäki käyttäydy tuomareita kohtaan otteluiden aikana samoin kuin Rautakorpi. Tämä on vain mielipiteeni. Sinulla on omasi.

Väitteesi, että jääkiekko ei ole sivistyneiden miesten peli on väärä. Jääkiekon parissa toimii niin pelaajina kuin valmentajina monenlaisia persoonia. Osa sivistyneempiä kuin toiset. Kannattajakunta on varmasti vielä heterogeenisempi. On älytöntä luokitella jääkiekko sivistymättömien miesten peliksi.
 
Viimeksi muokattu:

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Mitä tulee siihen Humlin taklaukseen, niin studiossakin sanoivat, että noita nyt vaan tulee pelissä "kahden minuutin välein, et sä voi noita lähtee kostamaan ja kun peli on finaaleissa 1-1". Sen sijaan semmoisia niskaiskuja ei tule ja niistä kuuluu viheltää aina jäähylle.

Anti-Tappara Kortelainen totesi noin, haastan etsimään vastaavia taklauksia finaaleista. Siinä on toki oikeassa, että noita ei vaan voi lähteä kostamaan, se on tyhmää. Koska Humlin nenä on niskaan siirtynyt? Sitä on kyllä odotettu, että joku sen sinne tempaisee.
 

JPL

Jäsen
Väitteesi, että jääkiekko ei ole sivistyneiden miesten peli on väärä. Jääkiekon parissa toimii niin pelaajina kuin valmentajina monenlaisia persoonia. Osa sivistyneempiä kuin toiset. Kannattajakunta on varmasti vielä heterogeenisempi. On älytöntä luokitella jääkiekko sivistymättömien miesten peliksi.

Tähän pitää nostaa muuan J.Ruutu esiin loistavana esimerkkinä. Kaukalon ulkopuolella melkeinpä älykkö, mutta vastaavasti sitten kaukalossa.... niih...

Ja vastaavia löytyy myös toisinpäin. Kaukalossa aivan loistava peliäly, mutta sitten ulkopuolella.... Kurri
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös