Pistetään nyt vaikka tähän ketjuun omat ajatukseni tästä kevään hiekkalaatikkoleikistä.
Mielestäni Härkälää kohdeltiin väärin. Jotenkin tuntuu, että tämä on aika pitkälle Vuorisen johtama ulostus. Minulla ei ole siitä mitään mustaa valkoisella, mutta kauden jälkeisten lausuntojen perusteella uskon asian olevan näin. Lehtisen uskon alistuneen Vuorisen kannalle asiassa.
Nyt eletään Pikkaraisen aikaa ja hyvä niin, kaikki tuki hänelle. Osoitan tulevalla kaudella haukankatseeni näiden lämpimässä officessa vaikuttavien kaverusten suuntaan.
Ensinnäkin jos toimitusjohtaja julkisesti ilmoittaa, että Ässien tulee olla (ilmeisesti nykyään aina) kahdeksan joukossa, odotan sen näkyvän myös budjetissa. Jos Ässien budjetti on kerta toisensa jälkeen sarjan kymmenenneksi-yhdenneksitoista korkein, ei ole mitään järkevää syytä odottaa sijoituksia kahdeksan parhaan joukkoon kovinkaan usein. Itse asiassa Härkälän johdolla Ässät sijoittui suunnilleen juuri sinne mihin pitikin. Ja kyseessä oli valmentajan ensimmäinen kausi päävalmentajana. Näin ollen tulos ei ollut missään nimessä ainakaan ala-arvoinen, vaan odotettu. Toki joka vuosi joku ylisuorittaa ja joku alisuorittaa, mutta Ässien suoritus ei ollut kumpaakaan. Joten Lehtisen on syytä alkaa hankkimaan Ässille sellaista budjettia, joka on sarjan mittapuulla noin sijoilla 6-8. Sen jälkeen voi odottaa vuosittaista sijoitusta kahdeksan joukkoon.
Mikäli moinen toiveajattelu ja suoranainen haihattelu joukkueen vuosittaisesta ylisuorittamisesta kuuluu olennaisena osana Lehtisen bisnessuunitelmaan, hän on täysin väärässä duunissa ja potkut olisikin pitänyt antaa hänelle.
Vuorinenkin aika niljakkaaseen tapaan kaatoi omaa epäonnistumistaan valmennuksen niskaan. Toki valmennus vastaa joukkueen päivittäisestä tekemisestä, mutta pelaajien hankinta ja scouttaus on kuitenkin Vuorisen homma. Mielestäni varsin pelkurimaista toimintaa häneltä pestä kätensä noinkin vahvasti kuin hän teki. Oliko asia muka niin, että hän kyllä olisi hankkinut "parempia" pelaajia, mutta valmennukselle ei kelvannut? Ainakaan itse en usko moiseen pätkän vertaa. Joten nyt saat Janne näyttää osaamisesi ja hankit sellaiset pelaajat, joilla sinne kahdeksan joukkoon mennään. Valmentaja tuskin pistää asiassa tälläkään kertaa hanttiin. Näytä ammattitaitosi, voit olla varma että minä seuraan suorittamistasi tarkasti.
Vaikka Härkälän Ässien esitykset olivat valtaosan kaudesta aika ikävää katseltavaa, tapa jolla häntä kohdeltiin oli väärä. Pikkaraisen hankkiminen tuntuu juuri sellaiselta ratkaisulta, jonka tekee paniikissa ja vetelät housuissa oleva urheilujohtaja, joka yrittää pelastaa oman nahkansa.
Nyt kun tämä on sanottu, toivon Ässien menestyvän Pikkaraisen johdolla ja että tuleva kausi menee paremmin kuin tämä kausi. Toivon myös Vuoriselle ja Lehtiselle onnistumista työssään. En kuulu joukkoon, joka vesi kielellä odottaa "kannattamansa joukkueen" epäonnistumista. Tämä kaikki siitäkin huolimatta, että nuo kaksi tahvoa hoisivat hommansa mielestäni päin persettä.
Ei muuta kuin kohti parempaa ja kaikkea hyvää myös Härkälälle. Toivottavasti ura jatkuu kiekon parissa vielä pitkään.