Anteeksi jos kirjoitan väärään ketjuun. Olen tässä koko kauden miettinyt ratkaisua, miten Ässien krooninen ongelma, joka on jatkunut jo monta kautta saataisiin ratkaistua. Ässillä on nimittäin iso ongelma, että juniorimylly ei tuota laadukkaita puolustajia ja Ässien liigajoukkueen puolustajien pelitapa on ehkä liigan huonoin.
Varmasti suurin osa pitää minua hulluna kun väitän, että Määttä on kokonaisuutena Heimosalmea 2-3 vuotta edellä. Minun on todella vaikea kuvitella, että Heimosalmi pelaa NHL:ssä esimerkiksi kolmen vuoden päästä. Heimosalmi tekee todella paljon virheitä ja ennen kaikkea aivan peruspelaamisessa. Hän avaa peliä aivan liian hitaasti sekä usein jää vastustajan maila pelaamatta oman maalin edessä. Ylivoimalla laukoo ilman maskia sekä hätäilee viivalla tehden päättömiä ratkaisuja. Jos vertaan Heimosalmea Määttään, niin Määttä on jokaisella osa- alueella taitavampi. Mistä tämä johtuu?
Olen melko varma, että pelaajien pelivalmiudet ovat liigan kärkiseuroissa niin paljon paremmat, että pelaamisen perusperiaatteet ovat omaksuttu sekä sisäistetty aikaisemmin. Juniorityö on kokonaisuutena laadukkaampaa.
Vaikka Ässien U20 joukkue tuli hienosti runkosarjassa toiseksi, ei silti pidä poissulkea sitä faktaa, että se ei kerro koko totuutta yksilöiden kehityksestä eikä pelaajien pelivalmiudesta.
Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Jesse Joensuuta. Jesse oli kaikessa ikäluokkansa paras, mutta ei osannut luistella. Olisiko siihen kiinnitetty enemmän huomiota esimerkiksi Turussa? Väitän että olisi pelannut NHL:ssä 15 kautta jos olisi siirtynyt Tepsiin 16-vuotiaana.
Nyt kun olette huomanneet, niin Ässien liigajoukkueelta puuttui täysin pelitapa. Peli oli selviytymistä suurimman osan kaudesta. Miten tuollaiseen ryhmään voidaan edes harkita mukaan kehityskelpoisia nuoria seuran omia kasvatteja, jos ei ole olemassa mitään toimivaa sapluunaa. Yhtälö on lähes mahdoton. Lisäksi joukkueeseen tulee lähes poikkeuksetta laadukkaampia hyökkääjiä kuin puolustajia omaa junioripolkua pitkin. Tämä sama ongelma on jatkunut pitkään ja koskee myös maalivahteja.
Tuohon ongelmaan pitää kiinnittää huomiota. Ässiltä ei ole tullut pitkään aikaan omista junnuista hyvää puolustajaa eikä juuri maalivahtia.
Jos nyt saisin jotain päättää itse, panostaisin junioripuolelle enemmän syventävään yksilö valmennukseen, jossa näitä pieniä asioita käsitellään yksilöllisesti ja kärsivällisesti. Siellä on varmasti potentiaalia, mutta he ovat jotenkin liian epäkypsiä liigaan tullessa ja tekevät jatkuvasti virheitä perusasioissa, joiden pitäisi olla jo opittu. Väitän, että jos tuohon kiinnitetään enemmän huomiota ja ollaan kärsivällisiä, koko organisaatio hyötyy siitä. Mieluummin jätetään yksi ulkomaan puolustaja hankkimatta ja panostetaan se raha laadukkaaseen valmennukseen junioripuolelle.