Pojat on poikia, mutta tytöistä tulee mummoja. Aika pikkusieluista puuttumista tervehenkiseen harrastustoimintaan.
Tiedä tuosta tervehenkisyydestä:
Ilotulitteista silmävammoja ainakin kuudelle koko Suomessa – Helsingissä ilotulitepata tulitti kaksi sairaalaan
Tietoisen heikko argumentti - joten äärimmäisen nöyrät pahoittelut jo etukäteen ennen oletettavaa pahastumista: oikeastaan kaiken voisi kieltää, sillä lähes minkä tahansa tekemisestä tapahtuu onnettomuuksia ja vammautumisia. Juhannuksesta voitaisiin vaikka aloittaa - vaihtoehtoisesti voitaisiin kieltää järvet tai järvien lähistöllä oleskelu?
Ilotulitevammat kuitenkin puolittuivat vuodesta 2009 alkaen - tuolloin esim. suojalasit tulivat pakolliseksi. Suunta on ainakin oikea. En sitten teidä suojaisiko totaalikielto ihmisiä itseltään vai pahentuisiko tilanne kun tehdään omatekoisia pommeja jotka suorastaan räjäyttävät silmät päästä ja ylimääräiset ulokkeet vartalosta.
Tästä ei voi kuin olla samaa mieltä. Missä ne ammattilaisten ilotulitukset sitten olisivat ja kuka ne kustantaisi on asia erikseen. Käytännössähän isot kaupungit noita kai tapaavat järjestää, pikkukaupungeissa, kunnissa ja yleensäkin haja-asutusalueella olisi sitten varmasti hiljaisempaa. Esimerkiksi nykyisessä asuinkunnassani on aika lailla tasan 4000 asukasta, tuskinpa kunta kovinkaan kummoista tulitusta järjestäisi ja vaikka järjestäisikin, niin jossain keskeisellä paikalla, sanotaan nyt vaikka taajaman keskellä torilla, jolloin se jäisi haja-asutusalueen asukeilta näkemättä. Toki se olisi sitten viime kädessä metsäasukkien henkilökohtainen voi voi, mutta oletettavasti vituttaisi kuitenkin maksaa verojen muodossa toisten tulituksia.Ammattilaistahojen järjestämät ilotulitukset ovat muutenkin paljon laadukkaampia ja näyttävämpiä.
Omatekoisten pommien tekemiseen vaaditaan sen verran tietotaitoa, että se ei ihan joka kuudesluokkalaiselta naskalilta tai alkoholissa marinoidulta elämänkoululaiselta onnistu, joten ilkivaltapommitus ja häiriköinti vähenisi selvästi.
Kuinkahan moni kaupunki tai kunta järjestäisi ilotulituksia? Kyllähän moinen rahantuhlaus pitäisi myös pian kieltää.
Pääkaupunkiseudulla vaan ei kuitenkaan Helsingin keskustassa asuvana ei todellakaan huvittaisi lähteä uudenvuodenaattona keskustan ruuhkaan koko perheen kera ilotulitusta katsomaan. Läheltä katsottuna omat (vastuullisesti ammutut ja hyvin tuetut) padat tarjoavat paljon paremman elämyksen.
olen edelleen eri mieltä siitä, että joka jamppa tai alakoululainen saisi pommeja rakenneltua niin vain. En minä olisi parhaassa paukutteluiässä eli 11-13-vuotiaana osannut mitään pommia rakentaa enkä sellaista nytkään rakentaisi vaikka netistä löytyisi ohjeet mihin vain. Ja aivan varmasti alkoholin marinoimat Seppo (nimi muutettu) ja kaverit jättäisivät keskimäärin rakettien ampumisen naapurien päälle väliin jos niitä itse pitäisi väsätä.
Laitetaanpa tuo Turun Sanomissa ollut Lounais-Suomen poliisin tiedote tähän ihan sellaisenaan, koska kaikki eivät kuitenkaan linkkejä aukaise:
Lounais-Suomen poliisi julkaisi uudenvuodenaattoiltana pitkän listan poliisin tehtävistä, jotka liittyvät kuluneen illan ilotulituksiin.
- Opiskelija-asuntola katolla, saunan terassilta ammutaan raketteja autojen sekaan. Tuuli heittää niitä asuntojen ikkunoihin.
- Naapuri ampuu raketteja parvekkeelta.
- jne, jne
Onhan tämä nyt ihan älytöntä.
Ymmärsinkö nyt oikein, että jonnet eivät saisi tulla katsomaan teidän raketteja tai ainakin heidän pitäisi maksaa näkemisestä? Näyttävätkö ne raketit jollain tavalla huonommalta sinun silmääsi, jos joku kurja jonne niitä tuijottaa?
Minulle on vuosien saatossa muodostunut tietynlainen kuva ilotulitteisiin paljon rahaa sijoittavista ihmisistä, mutta itsekeskeisyydessään tämä vetää kyllä pohjat kirkkaasti.
Itse aiheesta vielä toistona sen verran, että olen ihan periaatteesta sitä vastaan, että nykyistä lakia näiden rakettien sun muiden kanssa rukattaisiin kireämpään suuntaan. Ymmärrän vastakkaisiakin mielipiteitä, mutta mielestäni on hölmöä kääriä jokainen kansalainen kuplamuoviin varmuuden vuoksi, koska pieni vähemmistö lyö päätään jatkuvasti ovenpieliin. Kyllä sitä mielestäni voi kärjistäen verrata siihen, että alkoholista tehtäisiin laitonta, koska pieni osa sen käyttäjistä käyttää sitä väärin. Jos näin tapahtuisi niin ymmärtäisin kyllä soraäänet enemmistön suunnalta. Minä en saisi laillisesti ostaa saati nauttia saunalonkeroani, koska naapurin elämänhallintaexpertti Seppo tapaa painaa kännissä muijaansa turpaan.
Itse asiassa tänä vuonna lähetimme raketteja luvan kanssa myös 5.1. ihan luvan kanssa Kuusamossa. Saimme 31.12.2018 tiedon, että Kuusamon seudulla voi lähetellä raketteja lauantaina 5.1. ja otimme siitä kaiken irti. Laitoimme nettiin raketinostoilmoituksia ja onnistuimme ostamaan aivan järkyttävän määrän paukkuja viime lauantaiksi. Vuokrakämppäkin löytyi Rukalta. Osasta raketteja maksoimme jopa viisinkertaisen hinnan, mutta se oli sen arvoista.
En tarkoittanut, että jonnejen täytyisi maksaa rakettejen katsomisesta. Tarkoitin, että on todella törkeää tulla katsomaan toisten rakettien räiskettä ikään kuin vapaamatkustajana. Voit uskoa, että moni tulee ns. mielenkiinnosta katsomaan, kun lähetämme raketteja uutenavuotena, koska meillä on niin paljon paukkuja. Vihaan lokkeilijota vuosi vuodelta enemmän!
Tällaisessa tilanteessa raketit kannattaa ampua omalla pihalla siten, etteivät ne näy naapurin tai yleisen alueen puolelle.
Todella väkevää suorittamista mielestäni. Pakko oli antaa pari tykkäystä kun sen verran hyvällä paatoksella painaa menemään.Toivoin tämän Torgnyn olevan vain kehno trolli.
Niin itselleni ei suurta väliä, mutta toivottavasti ei mennä ojasta allikkoon jos tämä johtaa omatekoisten ilotulitteiden ja pommien yleistymiseen.Hyvästi, jytinä ja pauke? Kansalaisaloite ilotulitteiden myyntikiellosta eteni eduskuntaan
Eli ilotulitekieltoa ajava kansalaisaloite mennyt läpi. isoin kysymys ehkä sitten jos raketit kieltää vältyttäisiinkö kuitenkaan kokonaan ilman vammoja ja tulisiko sitten muita mahdollisia kulueriä yhteiskunnalle. Varmasti ainakin moni vaatisi kunnille omaa ilotulitusta kun nyt sitä ei kaikki järjestä eri syihin vedoten.
Niin itselleni ei suurta väliä, mutta toivottavasti ei mennä ojasta allikkoon jos tämä johtaa omatekoisten ilotulitteiden ja pommien yleistymiseen.