Pitäisikö pakkoruotsista luopua?

  • 8 344
  • 198

Pitäisikö pakkoruotsista luopua?

  • Kyllä

  • Ei


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mutta pysyykö se kielellinen yhteys yllä pakkoruotsin avulla? Omien havaintojeni mukaan ei pysy.

Eikä me sitä "kielellistä yhteyttä" tarvita nykypäivänä mihinkään. Sille oli aikansa, mutta aika on ajanut siitä ohi.
Siitä luopuminen huomattaisiin erittäin laajalti Ruotsissa ja Skandinaviassa, se vaatisi mahdollisesti hyvinkin merkittäviä muutoksia lainsäädäntöömme, ehkä lopulta jopa perustuslakiin, slippery slope. Tässä Euroopan kriittisessä, jopa pelottavassa tilanteessa meidän tulisi siis siirtyä nationalistisempaan, suomalais-etnisempään suuntaan? Todellako? Pystyn hyvin kuvittelemaan mitä joku Paasikivi tai Mannerheim sanoisi.
 
Viimeksi muokattu:

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Siitä luopuminen huomattaisiin erittäin laajalti Ruotsissa ja Skandinaviassa, se vaatisi myös merkittäviä muutoksia lainsäädäntöömme, ehkä jopa perustuslakiin. Tässä Euroopan kriittisessä, jopa pelottavassa tilanteessa, meidän tulisi siis siirtyä tässä suhteessa nationalistisempaan, suomalais-etnisempään suuntaan? Todellako? Pystyn hyvin kuvittelemaan mitä joku Paasikivi tai Mannerheim sanoisi.
Suurin osa ruotsalaisista ei tiedä, että suomalaiset opiskelevat ruotsia monta vuotta .
Äänestin ruotsin pakollisuuden poistamisen puolesta. Muutenkin kielissä tulisi olla mahdollisuus luovuttaa jos kielen opiskelu ei suju. Eli kaikki alle 8 saavat saisi vaihtaa kielen opiskelun matematiikkaan tai liikuntaan jne.
Näin ne , jotka haluavat oppia kieltä voisivat edetä paremmin ja ne 10 oppilaat sitten osaisi jopa puhua ruotsia vaikka äiti tai isä ei olisi suomenruotsalainen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siitä luopuminen huomattaisiin erittäin laajalti Ruotsissa ja Skandinaviassa, se vaatisi myös merkittäviä muutoksia lainsäädäntöömme, ehkä jopa perustuslakiin. Tässä Euroopan kriittisessä, jopa pelottavassa tilanteessa, meidän tulisi siis siirtyä tässä suhteessa nationalistisempaan, suomalais-etnisempään suuntaan? Todellako? Pystyn hyvin kuvittelemaan mitä joku Paasikivi tai Mannerheim sanoisi.
Tottakai siitä luopuminen on tehtävä suunnitellusti ja arvokkaasti, että muutos ei vaikuta Suomen ja Ruotsin suhteisiin.

Omien kokemuksieni mukaan tavallinen ruotsalainen ei ymmärrä miksi Suomessa pakko-opetetaan ruotsia, eikä Ruotsissa odoteta, että suomalaiset osaisivat puhua ruotsia. Olen puhunut asiasta monien ruotsalaisten kanssa, joiden mielestä pakkoruotsi saattaa jopa heikentää kansojemme välisiä suhteita. Heidän mielestään tässä on ongelmana epätasapaino, kun Suomessa pakko-opetetaan ruotsia, mutta Ruotsissa ei pakko-opeteta suomea. Ruotsin ja Suomen tulisi nykypäivänä olla tasavertaisia liittolaisia, eikä kummankaan tarvitse kumarrella toisen suuntaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Omien kokemuksieni mukaan tavallinen ruotsalainen ei ymmärrä
No siis Ruotsihan on ollut jopa brutaalin yksikielinen, todella karua toimintaa historiassa - itselläni on ollut täsmälleen samat kokemukset. Sen sijaan eliitit siellä ovat hyvin informoidut, ja myös hyvin suomalaismieliset. Meidän pohjoismaisuudellamme on erittäin suuri merkitys ja vaikka joku pakkoruotsi onkin itsessään aika triviaali asia niin sillä on silti merkittävää symbolista merkitystä. Väittäisin että tässä suhteessa myös tämän maan eliitti on ollut hyvin johdonmukainen aina hamasta 1940-luvusta saakka, ja on siis sitä edelleen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eli somessa ja keskustelupalstoilla sekä populistipuolueiden hörhöimmissä piirieissä voidaan suhtautua kovinkin kriittisesti pakkoruotsiin ja ylipäänsä ruotsin asemaan tässä maassa (pakkoruotsihan on vain se eturintama tässä pyrkimyksessä, kanarianlintu hiilikaivoksessa), mutta siis tämän maan poliittinen eliitti ei tikullakaan koske aihepiiriin sangen hyvistä syistä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No siis Ruotsihan on ollut jopa brutaalin yksikielinen, todella karua toimintaa historiassa - itselläni on ollut täsmälleen samat kokemukset. Sen sijaan eliitit siellä ovat hyvin informoidut, ja myös hyvin suomalaismieliset. Meidän pohjoismaisuudellamme on erittäin suuri merkitys ja vaikka joku pakkoruotsi onkin itsessään aika triviaali asia niin sillä on silti merkittävää symbolista merkitystä. Väittäisin että tässä suhteessa myös tämän maan eliitti on ollut hyvin johdonmukainen aina hamasta 1940-luvusta saakka, ja on siis sitä edelleen.
Tuo eliitti vanhenee ja kapenee jatkuvasti. Ovat hyvin selkeää vähemmistöä, eikä siellä ole yhtä jyrkkää suhtautumista asioihin ollut enää pitkään aikaan.

Pakkoruotsin väkisin pitäminen johtaa vain ja ainoastaan siihen, että ruotsin kieli jatkaa kuihtumistaan Suomessa. Ei sille ole odotettavissa mitään uutta tulemista, kun laskusuunta on ollut selvä jo kymmeniä vuosia. Sen sijaan pakkoruotsin poistaminen saattaisi oikein järjestettynä jopa palauttaa mielenkiintoa ruotsin kieltä kohtaan.

Jääräpäisyys tässä asiassa ei tule johtamaan siihen lopputulokseen, mitä pakkoruotsin kannattajat toivovat.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
mitä pakkoruotsin kannattajat toivovat.
Mitähän pakkoruotsin kannattajat siis toivovat? Itse ainakin toivon sitä, että kansallisradikaalit mahdollisimman pitkään lyövät päätään juuri tähän mäntyyn, etteivät pääsisi etenemään seuraavaan kohteeseensa eli päättämään ruotsin aseman toisena kansalliskielenä. Kannatatkos muuten itse tätä jälkimmäistä pyrkimystä?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitähän pakkoruotsin kannattajat siis toivovat? Itse ainakin toivon sitä, että kansallisradikaalit mahdollisimman pitkään lyövät päätään juuri tähän mäntyyn, etteivät pääsisi etenemään seuraavaan kohteeseensa eli päättämään ruotsin aseman toisena kansalliskielenä. Kannatatkos muuten itse tätä jälkimmäistä pyrkimystä?
Kannatan. Ihan täsmälleen samasta syystä, kuin kannatan pakkoruotsista luopumista.

Jääräpäisyys voi pitkittää näitä muutoksia, mutta ovat silti väistämättömiä. Pakottamalla ei ihmisten päitä tässä käännetä.

PS. Voisitko lopettaa viestieni pätkäisyn lainauksissasi. Todella epäkunnioittavaa ja vääristävää, josta jää myös sellainen tunne, että et oikeasti lue mitä kirjoitan.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakkoruotsi on osa järjestelmää, jolla taataan pienelle joukolle omat palvelut, virat ja koulutuskiintiöt korkeakouluihin. Nuo etuoikeudet voisi taata kyllä ilman muiden velvoittamista kieltä opiskelemaan. Eiväthän suomenruotsalaiset kelpuuta päivystyssairaaloihinsa pelkän virkamiesruotsin suorittaneitakaan, vaan pitää puhua äidinkielenään.

Äänestin siis lakkaittamisen puolesta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
PS. Voisitko lopettaa viestieni pätkäisyn lainauksissasi. Todella epäkunnioittavaa ja vääristävää, josta jää myös sellainen tunne, että et oikeasti lue mitä kirjoitan.
Yritän kiteyttää sen olennaisen, pahoittelut jos en ole onnistunut. Anyways, onnea vain projektillesi lakkauttaa ruotsin kielen historiallinen asema tässä maassa. Veikkaanpa ettet ihan kauheasti saa johtavia poliitikkoja mukaan tähän etnis-nationalistiseen pyrkimykseesi tässä Euroopan tilanteessa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yritän kiteyttää sen olennaisen, pahoittelut jos en ole onnistunut. Anyways, onnea vain projektillesi lakkauttaa ruotsin kielen historiallinen asema tässä maassa. Veikkaan ettet ihan kauheasti saa johtavia poliitikkoja mukaan tähän etnis-nationalistiseen pyrkimykseesi tässä Euroopan tilanteessa.
Tuntuu siltä, että vastaat vain pieneen osaan viesteistäni, koska pidät minua mielipiteeni vuoksi jotenkin vähäpätöisenä, etkä näin ollen halua vastata viesteihin kunnolla. Tämän puolesta puhuu myös se, että kutsut pakkoruotsia vastustavia hörhöiksi, radikaaleiksi ja nationalisteiksi.

Juuri tämän kaltaista ajattelua siellä pakkoruotsia kannattavassa eliitissä on liikkeellä ja juuri tämän vuoksi Suomen kansan enemmistöllä on tarpeettoman negatiivisia ajatuksia ruotsin kielestä ja Ruotsista yleisesti.

Eikä minulla ole mitään projektia. Minulla on vain mielipiteeni, jonka jakaa käsittääkseni suurin osa Suomen kansasta. Jossain vaiheessa tämä ulottuu riittävissä määrin myös päättäjiin, jolloin nähdään niitä muutoksia, jotka ovat väistämättä jollain aikataululla edessä.

Minun toiveissani on vain, että Suomen ja Ruotsin yhteistyö vahvistuu entisestään. Mielipiteeni pakkoruotsista tai ruotsin kielen virallisesta asemasta eivät missään nimessä kulje tätä toivetta vastaan - päinvastoin.

Jatka vain samalla linjalla, jos haluat, että suomalaisten suhtautuminen Ruotsiin heikkenee. Tuolla ajattelulla nimittäin mennään juuri siihen suuntaan. Elitismi pilaa tässäkin asiassa kaiken.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Yritän kiteyttää sen olennaisen, pahoittelut jos en ole onnistunut. Anyways, onnea vain projektillesi lakkauttaa ruotsin kielen historiallinen asema tässä maassa. Veikkaanpa ettet ihan kauheasti saa johtavia poliitikkoja mukaan tähän etnis-nationalistiseen pyrkimykseesi tässä Euroopan tilanteessa.
Tulee muistaa , että pakkoruotsi on koplaus jostain vuodelta 1970. Sitä ennen sitä ei ollut pakko opiskella. Tuen ruotsinkielisten oikeutta puhua ruotsia halutessaan, mutta stten virkamiesruotsi on taas ihan naurettava kun sen suorittaneet ei kuitenkaan osaa puhua ruotsia paitsi suomenruotsalaiset. Kokeile vaikka Porissa puhua lääkäreille ruotsia ...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tulee muistaa , että pakkoruotsi on koplaus jostain vuodelta 1970. Sitä ennen sitä ei ollut pakko opiskella. Tuen ruotsinkielisten oikeutta puhua ruotsia halutessaan, mutta stten virkamiesruotsi on taas ihan naurettava kun sen suorittaneet ei kuitenkaan osaa puhua ruotsia paitsi suomenruotsalaiset. Kokeile vaikka Porissa puhua lääkäreille ruotsia ...
No siis tuossa puhe oli siis kansalliskielen aseman lakkauttamisesta. Minulle olisi ihan ok jos pakkoruotsi tarkoittaisi vaikka yhtä kevyttä kurssia koko oppivelvollisuusaikana, muodollisuutta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämän puolesta puhuu myös se, että kutsut pakkoruotsia vastustavia hörhöiksi, radikaaleiksi ja nationalisteiksi.
Missäs kohtaa, noin tarkalleen btw? Minusta se on aivan rationaalinen positio, mutta useimmat sen kannattajat eivät näytä olevan ihan kauhean rationaalisia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missäs kohtaa, noin tarkalleen btw? Minusta se on aivan rationaalinen positio, mutta useimmat sen kannattajat eivät näytä olevan ihan kauhean rationaalisia.
Edelleenkään et vastaa viesteihini kunnolla, etkä todennäköisesti edes lue niitä kunnolla. Ja nyt näköjään et edes muista mitä olet itse kirjoittanut.

Jos joku osapuoli tässä ei ole kauhean rationaalinen, niin se taitaa löytyä, kun katsot peiliin.

Eiköhän tämä ole tässä. Onnea vain sinne eliittipiireihin. Olette ajamassa karille, ettekä edes itse sitä tajua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Edelleenkään et vastaa viesteihini kunnolla, etkä todennäköisesti edes lue niitä kunnolla. Ja nyt näköjään et edes muista mitä olet itse kirjoittanut.
Tai sinä et ehkä ole ihan tarkalleen lukenut mitä olen kirjoittanut. Yllättävän monesti ihmiset tuntuvat ryntäävään omalaatuisiin johtopäätöksiin. Go figure. Anyways, jep, olen todellakin ilomielisen elitisti, mutta uskon myös ihan loogiseen argumentointiin, että ole vaan ystävällinen jos satut haluamaan.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Tuntuu siltä, että vastaat vain pieneen osaan viesteistäni, koska pidät minua mielipiteeni vuoksi jotenkin vähäpätöisenä, etkä näin ollen halua vastata viesteihin kunnolla. Tämän puolesta puhuu myös se, että kutsut pakkoruotsia vastustavia hörhöiksi, radikaaleiksi ja nationalisteiksi.

Juuri tämän kaltaista ajattelua siellä pakkoruotsia kannattavassa eliitissä on liikkeellä ja juuri tämän vuoksi Suomen kansan enemmistöllä on tarpeettoman negatiivisia ajatuksia ruotsin kielestä ja Ruotsista yleisesti.

Eikä minulla ole mitään projektia. Minulla on vain mielipiteeni, jonka jakaa käsittääkseni suurin osa Suomen kansasta. Jossain vaiheessa tämä ulottuu riittävissä määrin myös päättäjiin, jolloin nähdään niitä muutoksia, jotka ovat väistämättä jollain aikataululla edessä.

Minun toiveissani on vain, että Suomen ja Ruotsin yhteistyö vahvistuu entisestään. Mielipiteeni pakkoruotsista tai ruotsin kielen virallisesta asemasta eivät missään nimessä kulje tätä toivetta vastaan - päinvastoin.

Jatka vain samalla linjalla, jos haluat, että suomalaisten suhtautuminen Ruotsiin heikkenee. Tuolla ajattelulla nimittäin mennään juuri siihen suuntaan. Elitismi pilaa tässäkin asiassa kaiken.
Erittäin hyvin kiteytettynä muutamaan kappaleeseen omatkin ajatukset. Muutenkin tätä keskustelua vaivaa kovin kummalliset perustelut. Pakkoruotsia puolustellaan samaan aikaan sillä, että suomalaisten tulisi oppia Ruotsin kulttuuria pänttäämällä heidän kieltään vuosikausia, ja sillä, että Suomessa asuu ummikko suomenruotsalaisia, joille pitää varmistaa palvelun saanti omalla kielellään istuttamalla kaikkia suomenkielisiä useiden vuosien ajan pänttäämässä kielen alkeita. Perusajatteluna on siis toisin sanoen se, että ruotsinkieliset ovat ylempiarvoisia, joiden ei tarvitse oppia kotimaansa kulttuuria kielen kautta, mutta suomenkielisten pitää oppia naapurimaansa kulttuuri opettelemalla heidän kieli. Jokin ei täsmää... Jos sitä Pohjoismaiden kulttuuria haluttaisiin opettaa, niin opetetaan sitä tehokkaasti, eikä sotketa tähänkin porttiteoriaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tai sinä et ehkä ole ihan tarkalleen lukenut mitä olen kirjoittanut. Yllättävän monesti ihmiset tuntuvat ryntäävään omalaatuisiin johtopäätöksiin. Go figure. Anyways, jep, olen todellakin ilomielisen elitisti, mutta uskon myös ihan loogiseen argumentointiin, että ole vaan ystävällinen jos satut haluamaan.
Olen kyllä lukenut hyvin tarkkaan mitä kirjoitat ja vastannutkin niihin kirjoituksiin kunnolla. Jos olisit lukenut vastauksiani, niin ymmärtäisit tämän.

Olen myös aina valmis asialliseen ja kunnioittavaan argumentointiin. Sinä et ole tähän asti nähdyn perusteella siihen valmis, koska pidät itseäsi muita ylempänä, etkä kunnioita vastapuolen näkemyksiä.

Edustat juuri sitä ajattelua, joka on johtanut siihen, että valtaosa Suomen kansasta vastustaa pakkoruotsia. Olet siis osa ongelmaa, joka on johtanut negatiiviseen ajatteluun Ruotsia kohtaan. Tämä ei varmasti ole tavoitteesi, mutta jääräpäisyyttäsi et tajua millä tiellä olet.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Edustat juuri sitä ajattelua, joka on johtanut siihen, että valtaosa Suomen kansasta vastustaa pakkoruotsia. Olet siis osa ongelmaa, joka on johtanut negatiiviseen ajatteluun Ruotsia kohtaan. Tämä ei varmasti ole tavoitteesi, mutta jääräpäisyyttäsi et tajua millä tiellä olet.
No, en osaa sisäistää ajatuskulkuasi. Lienee siis parasta antaa asian olla - siitä olen kuitenkin varma, että me kummatkin arvostamme Dan Anderssonia!



 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minä olen pakkoruotsia vastaan. Syyt täällä on jo mainittu: pakkoruotsi ei anna riittävää ruotsinkielen taitoa suhteessa siihen, paljonko siihen uhrataan oppitunteja. Virkamiesruotsi ei tahdo riittää ruotsinkielisen palvelemiseen. Yläasteella ja lukiossa esimerkiksi pitkän matikan lukijoille tulevat päivät täyteen, kun pakollista luettavaa on niin paljon muutenkin.

Toisaalta kyllä olen sitä mieltä, että Ruotsi on Suomelle tärkeä naapurimaa. Jonkinlainen kulttuuriyhteys skandinaavisia kieliä puhuviin maihin (s.o. muut Pohjoismaat) olisi kiva säilyttää.

Tällainen ehdotus kuulostaisi minusta ihan järjelliseltä:

Minulle olisi ihan ok jos pakkoruotsi tarkoittaisi vaikka yhtä kevyttä kurssia koko oppivelvollisuusaikana, muodollisuutta.
Yliopiston virkamiesruotsi oli ainakin itse sen käydessä vähän tämänkaltainen muodollisuus ja oli sen kevään mukavin kurssi. Tuo mukavuus tietysti riippuu kurssin pitäjästä, mutta sattui huumorintajuinen nuori mies sitä pitämään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yliopiston virkamiesruotsi oli ainakin itse sen käydessä vähän tämänkaltainen muodollisuus ja oli sen kevään mukavin kurssi. Tuo mukavuus tietysti riippuu kurssin pitäjästä, mutta sattui huumorintajuinen nuori mies sitä pitämään.
Minä suhtauduin hamalla 80-luvulla huomattavan kielteisesti ruotsiin oppiaineena - englanti oli se juttu jo silloiselle anglofiilille ja ruotsin karu kielioppi loukkasi estetiikkaani. Vaan fru H ja fröken N olivat pirun hyviä opettajia ja ruotsia tarttui kosolti mieleen, mikä sittemmin historian opinnoissa olikin suuri siunaus. Ruotsin kieli on Suomen historian latina.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minä suhtauduin hamalla 80-luvulla huomattavan kielteisesti ruotsiin oppiaineena - englanti oli se juttu jo silloiselle anglofiilille ja ruotsin karu kielioppi loukkasi estetiikkaani.
(Tieto)tekniikan ihmisenä minulla ei oikein ollut valinnanvaraa, vaikken niin kauheasti englannista välittänyt, niin se on jo tietokoneiden alkuhämäristä ollut se de facto -kieli. Englantia on tarttunut päähän vaikken ole sitä pakollista enempää opiskellut, joka sitten näkyy suullisissa taidoissa.

Ruotsin kieli on Suomen historian latina.
Näinhän se on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Yliopiston virkamiesruotsi oli ainakin itse sen käydessä vähän tämänkaltainen muodollisuus ja oli sen kevään mukavin kurssi. Tuo mukavuus tietysti riippuu kurssin pitäjästä, mutta sattui huumorintajuinen nuori mies sitä pitämään.
Itse olin ihan positiivisesti suhtautuva peruskoulussa ja jossain määrin vielä lukiossakin. Näiden pohjalta yliopiston virkamiesruotsi meni itselläni suhteellisen kivuttomasti, vaikka meillä se ei todellakaan ollut muodollisuus. Kaikille se ei ollutkaan niin helppoa, vaan osalla yliopistosta valmistuminen venyi ihan puhtaasti sen takia ettei tuosta kurssista päässyt läpi. Nykyisin taitaa olla enemmän muodollisuus, mutta joka tapauksessa aivan järkyttävää resurssien hukkaamista.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakkoruotsista voidaan olla montaa mieltä, itse kuulun niihin että arvostan ihmisiä joilla on sen perinteisen englannin lisäksi muitakin kieliä hallussa. Ruotsi on varmasti yksi hyvä vaihtoehto, jo pelkästään pohjoismaisen kulttuurisen taustan takia.
 

Kiekkohemmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko.
Minä rupean ymärtämään pakkoruotsin siinä vaiheessa,kun Ruotsissa aletaan opettamaan toisena kotimaisen
kielenä Suomea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös