Pitäisikö Jatkoajan vapaa-osio poistaa?

  • 22 236
  • 229

Pitäisikö Jatkoajasta poistaa vapaa-osio?

  • Kyllä, yksikään ketju ei kiinnosta minua

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    270

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
01.03.2014 - 31.08.2015 - Kärpät (suosikkijoukkueensa) - 548 vuorokautta - 0,36 viestiä per päivä
Et sitten ota tuossa huomioon huomioon 7 kk:n taukoani. Tietenkin tuohon keskiarvoon saa nyt kivasti alhaisemman lukeman, kun minun ns. kauteni alkoi vasta loppiaisena. Ja kun et ota sitä huomioon, niin siitä huomaa, että tilastointisi on täydellisen tarkoitushakuista eli siis pohjimmiltaan valehtelemalla suoritettua pään aukomista. Huomautan edelleen, että Kärppien kauden aikana kirjoitin 60 viestiä kuukaudessa Kärppien osioon, siis tammikuusta kauden loppuun. Kuinka helvetisti pitäisi jauhaa. 100 viestiä kuukaudessa? 300? 1000?

Minusta 200 viestiä yhteen liigajoukkueen osioon noin 100 päivässä on aivan riittävästi. Menee jo spämmäämiseksi jos sinne paljon enemmän lätisee. Vähemmistö tällä palstalla taitaa tuonkaan vertaa tuossa ajassa jääkiekosta turista.

Tämä juuri käytävä keskustelu on jollain tapaa sairaalloista.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä juuri käytävä keskustelu on jollain tapaa sairaalloista.

No jessus näin on. Ihan kuin joku Asperger-proffien kokoontuminen(pahoittelut jos täällä oikeasti jollain se).
Ei bannien ja poistojen syy voi olla tuollainen. Modeilla on käsittääkseni ihan oikeat elämätkin. Tekisi mieli sanoa: kokeilkaa. Tämähän on saakeli keskustelupalsta eikä mikään pyhättö tai gentleman's klubi.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mielestäni kaikki nimimerkit, jotka jankkaavat ylipitkissä viesteissään muiden nimimerkkien heikkoutta perustellen niitä vielä tilastoilla, pitäisi poistaa välittömästi.

Lisäksi ne nimimerkit jotka modeiluketjussa tulevat kertomaan sääntöjä ja perustelemaan poistoja vaikka eivät moderoi voisi kanssa heittää hiuksista v*****n
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos punnitsee Vapaan osion hyviä ja huonoja puolia, niin hyvät puolet painavat vaakakupissa enemmän, tämä on mielipiteeni.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos punnitsee vapaan osion hyviä ja huonoja puolia, niin hyvät puolet painavat vaakakupissa enemmän, tämä on mielipiteeni.
Olen samaa mieltä. Vapaan keskustelun tasoa voi ja on syytäkin toisinaan kritisoida, mutta samat sanat pätevät kaikkeen kirjoittamiseen koko keskustelupalstalla, myös jääkiekkokirjoittamiseen. Vapaan puolen viestimääristä voi kuitenkin päätellä, että tämän tyyppinen keskustelu kiinnostaa kohtuullisen isoa osaa kirjoittajista.

Vapaan keskustelun aikanaan tapahtunut organisoiminen omaksi kokonaisuudekseen on mahdollistanut sen, ettei vapaa keskustelu häiritse muiden alueiden eli lähinnä jääkiekkoon liittyvien ryhmien keskusteluja. Mielestäni näin tapahtunut myös käytännössä, mutta jos tosiasiat kertovat toista, niin ehkäpä joku kertoo tässä ketjussa tarkemmin. Keskeinen kysymys onkin, häiritseekö vapaa keskustelualue sittenkin jollakin tapaa jääkiekkokeskustelua, tai onko siitä haittaa verkkomedialle kokonaisuutta ajatellen?

Ymmärrän hyvin, jos ylläpito kokee esimerkiksi vapaan puolen keskustelun riittävän moderoinnin järjestämisen rasitteeksi. Mielestäni tähän on olemassa yksinkertainen ratkaisu. Vapaan puolen aktiivisilla keskustelijoilla olisi ainakin moraalinen velvollisuus tarjota auttavaa kättä moderoinnin tueksi, jos tällaista apua pyydettäisiin. En tosin tiedä, ovatko moderoinnin aktiivisuus ja moderoinnin komppityökaluna käytetty vasikointimetodi välttämättä mikään ongelma vapaan puolella nytkään. Jos ylläpito kokee tässä faktisesti puutteita, niin sitten jonkinlaisia aloitteita varmaan tarvitaan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos punnitsee Vapaan osion hyviä ja huonoja puolia, niin hyvät puolet painavat vaakakupissa enemmän, tämä on mielipiteeni.
Samat sanat, muutenkin tulee mieleen että mikäs ihmeen ratkaisu se on, että Vapaan keskustelun mahdollisesti hieman villiintyessä tai tason laskiessa poistetaan koko osio samantien. Eli eipä sitten lueta tai kirjoiteta enää mitään.

Vähän kuin se, että minua harmittaisi joku huono tv-ohjelma ja sen vuoksi heitän koko vastaanottimen pois. Jää sitten ne haluamanikin ohjelmat tai urheilut katsomatta, mutta eipä tarvitse onneksi enää aikaa tuhlata sen paskan ohjelman parissa. No eipä pitänyt ennenkään kun jätti vaan omasta mielestään skeidan materiaalin katsomatta, eli erikoinen ratkaisu tuo telkkarista luopuminen tuosta syystä olisi, ja ihan samalla tavalla käsittämätön keskustelu on ehdottaa Vapaan keskustelun poistamista kokonaan jos sen taso on muka jotenkin nyt huono tai jos sen olemassaolo muuten kiristää jonkun mieltä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Äänestin "Ei, mutta vaatisi tiukempaa moderointia", vaikka en suoranaisesti tuota mieltä ole. Tuo vaihtoehto on kuitenkin lähimpänä mielipidettäni.

Vapaa keskustelu olisi hyvä, jos siellä käytävä keskustelu olisi hyvää. Sitä se ei ole. Sinne on muodostunut tilanne, jossa on kaksi leiriä, ja noiden leirien jäsenten pääasiallinen tehtävä on vittuilla väärässä oleville. Lisäksi siellä on paljon eri keskusteluketjuja, joissa jauhetaan aivan samaa asiaa. Offtopic ja henkilökohtaisuudet ovat tulleet normiksi, joiden käyttämistä ei tarvitse vältellä, koska niihin ei mitenkään puututa. Kilpavittuilu voi myös levitä uusiin keskusteluketjuihin koska vaan, ja niinhän se leviääkin. Yritykset käydä keskustelua otsikon aiheesta jää yrityksiksi, koska seuraavat 20 viestiä on kuitenkin enimmäkseen sitä, että vittu te ootte sekaisin ja te ootte varmaan myös sitä mieltä, että yadda yadda.

Ehdotus: jokaiselle annetaan viikko aikaa korjata oma käytös. Tuon viikon aikana vapaa keskustelu on suljettu kello 22-08. Tuon viikon jälkeen moderointi on pikkumaisen tarkkaa niin kauan kuin tarvis - kakkonen vihelletään koukkauksesta heti, kun mailan lapa osuu vastustajan lonkkaan. Meille kirjoittajille annetaan valta päättää siitä, miten nopeasti ilmapiiri ja sitä kautta keskustelu on saatu sille tasolle, jolla normaalit aikuiset ihmiset yleensä ottaen keskustelevat.

Olen aivan tosissani tuon ehdotuksen kanssa. Lupaan avoimin mielin lukea kaikki perusteet sille, miksi se on paska.

Kuvaavaa nykytilanteelle on se, että tätä samaa keskustelua käydään kolmessa muussakin ketjussa.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On asiallista ja vähemmän asiallista keskustelua, niin kiekkopuolella kuin vapaassakin keskustelussa. Moderointilinjaa voisi puolestani tiukentaa hieman, mutta kiekkokeskustelun taso nousee minusta sitä nostamalla, ei muita alueita poistamalla. Koitetaan siis vaikka ensi kaudella nostaa esimerkiksi otteluketjujen tasoa (toki pitkässä runkosarjassa kaikki eivät väkisinkään ehdi/jaksa kommentoida nettiin sitä joka ainoaa peliä...). Kirjoittajistahan se on kiinni ja moderointia voidaan tosiaan tiukentaa tarpeen mukaan.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä esiintyy nyt mielestänä aika monta kertaa perustelu kärjistetysti, että eihän niitä ketjuja tarvitse avata jos ne on paskaa.
Mun mielestä tuo on huono perustelu. Aihe saattaisi kiinnostaa huomattavan monia kirjoittajia, mutta hyvin pian huomaa turhaksi ketjun lukemisen. Samat henkilöt vain väittelevät keskenään sivutolkulla eivätkä anna tuumaakaan periksi, periaatteesta tai jostain muusta syystä. Joku saattaa kirjoittaa väliin hyvän viestin ja vaikka mielenkiintoisia kysymyksiä. Ihan turhaan. Tuota viestiä kukaan ei noteeraa mitenkään, vaan kolmessa tunnissa on tullut kaksi sivua lisää tyhjänpäiväistä paskaa. Tulee tunne, että kukaan ei vastaa viestiin, koska siitä ei löydy sopivaa vittuilun paikkaa. Tai sitten kertakaikkiaan lähes kukaan ei huomaa kyseistä viestiä, kun ei jaksa sivutolkulla lukea pelkkää juupas eipäs väittelyä ja hylkää ketjun seuraamisen.

Lisäksi minulla on tunne, että nuo vapaan puolen kinastelut heijastuvat myös kiekkokeskustelun puolelle ja muihinkin osioihin. Toki toisenlaisiakin tapauksia on. Jossain saatetaan ottaa rajustikkin yhteen ja toisaalla ollaan kaikesta samaa mieltä. Tuo on sitä mitä sen pitäisikin olla. Harmittavan usein se ei kuitenkaan ole niin, vaan jos jossain ketjussa pahoitetaan mieli niin etsitään ja kytätään kyseisen henkilön viestejä ympäri Jatkoaikaa ja vittuillaan ja vängätään ainoastaan vittuilun ilosta, vaikka saatettaisiin olla oikeasti samaa mieltä.

Nämä tämmöisinä mutuina ja omina ajatuksina kaivelematta mitään faktaa esille. Onko muille muodostunut samantyyppisiä mutuja?
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Ei tulisi poistaa, ehkä moderointia voisi tarkentaa hieman. Itselleni vapaa keskustelu on hyvää viihdettä tällä palstalla ja tulee olemaan sitä jatkossakin. Vapaaseen / pelimaailman keskusteluun hajoavat saavat omasta puolestani hajota jatkossakin. Jatkoajan keskustelun mielenkiinnosta putoaisi helvetin iso osa, jos vapaa poistettaisiin kokonaan tai edes osittain.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvaavaa nykytilanteelle on se, että tätä samaa keskustelua käydään kolmessa muussakin ketjussa.

Mielestäni hyvä viesti kaikkineen, mutta kommentoin vain lainattua osaa.
Itse huomasin tästä aiheesta keskustelua yhdessä ketjussa. Aihe ja käyttäjien mielipide alkoi kiinnostamaan itseäni sen verran, että halusin kartoittaa äänestyksen kautta muiden mielipiteitä. Aika pitkälle tuo äänestystilanne tällä hetkellä on sellainen miksi sen kuvittelinkin muodostuvan. Vapaa halutaan säilyttää, mutta vaatisi tiukempaa moderointia.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Et sitten ota tuossa huomioon huomioon 7 kk:n taukoani. Tietenkin tuohon keskiarvoon saa nyt kivasti alhaisemman lukeman, kun minun ns. kauteni alkoi vasta loppiaisena. Ja kun et ota sitä huomioon, niin siitä huomaa, että tilastointisi on täydellisen tarkoitushakuista eli siis pohjimmiltaan valehtelemalla suoritettua pään aukomista.
En ottanut seitsemän kuukauden taukoasi huomioon, sillä periaatteessa sen pitäisi näkyä tasapuolisesti kaikissa osioissa. Ainoa, johon taukosi ei vaikuta, on tuo Kierrätyskeskuksen spämmäilysi. Jos mulla olisi ollut vastaavanpituinen tauko vastaavalla ajanjaksolla, niin se olisi näkynyt tasapuolisesti kaikissa muissa osioissa paitsi TPS-osiossa.

Huomautan edelleen, että Kärppien kauden aikana kirjoitin 60 viestiä kuukaudessa Kärppien osioon, siis tammikuusta kauden loppuun. Kuinka helvetisti pitäisi jauhaa. 100 viestiä kuukaudessa? 300? 1000?
Sulla lienee käytössä erilainen laskin kuin muilla?

Ajalla 06.01.2015 - 31.08.2015 sä olet kirjoittanut tasan sata viestiä Kärppien osioon. Siitä ei saa millään laskettua tuota "60 viestiä kuukaudessa". Oulun Kärppien kausi huipentui mestaruuspytyn nostoon 25.04.2015. Ajalla 06.01.2015 - 25.04.2015 sä olet kirjoittanut 83 viestiä Kärppien osioon. Tästä saadaan nyt sellainen suhdeluku, että 110 vuorokaudessa kauden kiihkeinpänä aikana sä olet kirjoittanut Kärppien osioon 0,75 viestiä per päivä.

"Täydellisen tarkoitushakuista eli siis pohjimmiltaan valehtelemalla suoritettua pään aukomista"? - kerrotko mulle oman laskukaavasi, jolla todistelet itsellesi kirjoittaneesi "60 viestiä kuukaudessa Kärppien osioon"?

Minusta 200 viestiä yhteen liigajoukkueen osioon noin 100 päivässä on aivan riittävästi. Menee jo spämmäämiseksi jos sinne paljon enemmän lätisee.
Tästä olen täysin samaa mieltä kanssasi! Henkilökohtaisesti mulla on näemmä mennyt 193 päivää aikaa kirjoittaa 200 viestiä yhteen liigajoukkueen osioon. Tästäkin ajasta oma suosikkijoukkueeni on ollut kesälomalla 173 päivää.

Toisaalta miksi rajoittaa tuo spämmäämisen määritelmä ainoastaan liigajoukkueen osioihin? Tarkoitushakuista oman pesän putsaamista? Kuten aiemmassa viestissäni selkeästi kirjoitin, sulla on mennyt aikaa vain 70 vuorokautta kirjoittaaksesi 199 viestiä Kierrätyskeskukseen. Eikö tämä sitten ole juuri tuota mainitsemaasi spämmäystä, jos sinne noin paljon lätisee?

Juuri tästähän tässä on kyse yleisesti puhuen ja isoa kuvaa ajatellen: kirjallisten tuotosten suhde jääkiekkoa koskeviin aiheisiin versus muu paskanjauhanta. Aiemmasta viestistäni löytyy omat suhdelukuni - mihin osioihin kirjoitan eniten ja millaisella päivätahdilla.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tämä ketju itsessään on mitä mainioin argumentti sille että vapaa keskustelu pitäisi poistaa per heti.
 

Nick Neim

Jäsen
Ja mä en ole vieläkään käsittänyt, miten tämä vapaan osion "spämmi" vaikuttaa siihen jääkiekkokeskusteluun. Eihän sitä tuollaisilla tilastoilla voi millään mitata, vaikka @Mr.Fox sitä tuossa yrittääkin todistella.

Kiihkeimmät provoavat Sport-fanit kirjoittavat varmaan (ainakin parhaimmillaan) yli 300 viestiä kuukaudessa muuallekin kuin omaan osioonsa, totuttuun pistävään ja provosoivaan tyyliinsä, joka ei keskustelun kannalta ole kuitenkaan hedelmällistä. Sen sijaan näitä Sport-faneja ei Vapaassa osiossa näy, kirjoittavat varmasti vähemmän kuin hra Kettu tänne. Pitäisikö näillä tilastoilla todistella se, että he ovat selvästi sinua edellä keskustelun tasossa? Eivät meinaan varmana ole.

Selittäkää nyt oikeasti näemmä saatanan tyhmälle, mikä toi jutun juju tuossa tilastoissa on. Mä en vielä ole ymmärtänyt, vaikka luin pariin kertaan ajatuksellakin tuon Ketun mulle vastaaman viestin.

E: Tai siis tämän kohdan:
Ympäri vuoden jatkuva panos (alkoholin vaikutuksen alaisena) KK-ketjuun ei voi olla näkymättä myös muuhun tuotantoon.

Miten ihmeessä se vaikuttaa selvänä katsottuun ja kommentoituun peliin? Tai vaikka olisi edes pienessä hiprakassa? Eikö tuollaisista aika helpolla lähtisi istumaan kakkuja tiuhemmin, mikäli se niin selvästi näkyy myös muussa tuotannossa?

Mä kirjoittelen nimittäin palstalle ihmeen useinkin pienessä tumussa tai hiprakassa, joskus jopa kännissä. Nytkin kesälomaa viettäessäni ja puutöitä tehdessä otin muutaman olusen samalla. Kai sen sitten niin selvästi huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En suosittele kenellekään yletöntä alkoholin kanssa läträämistä, enkä liioin pidä näyttävää esiintymistä juovuksissa kovin fiksuna. Se on kuitenkin välttämättä mainittava, että moni kk-ketjussa vaikuttaa tuottaneen kohtalaisessa pierussakin parempaa tekstiä kuin mihin osa palstalaisista pystyy selvin päin.

On toki niinkin, että keskushermostoon vaikuttavana aineena alkoholi heikentää varsinkin suurina määrinä mm. sekä koordinaatiokykyä että itsekontrollia. Tuloksena on siis tavallista enemmän kirjoitusvirheitä ja holtittomia ilmaisuja. Juopumustila ei keskimäärin ottaen ole eduksi kirjallisissa harrasteissa, väitti Pentti Saarikoski mitä hyvänsä, eikä nettipalstoilla kirjoittaminen ole sääntöön poikkeus. Jos esimerkiksi oikeinkirjoitus, sanaston käyttö, kielen muotorakenne sekä sanonnan selkeys ja yksiselitteisyys tuottavat vaikeuksia jo selvin päin, ovat vaikeudet rapeassa jurrissa vieläkin suurempia.

Ylläoleva teksti oli kirjoitettu kahvimukillisen vauhdittamana.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ja mä en ole vieläkään käsittänyt, miten tämä vapaan osion "spämmi" vaikuttaa siihen jääkiekkokeskusteluun. Eihän sitä tuollaisilla tilastoilla voi millään mitata, vaikka Mr.Fox sitä tuossa yrittääkin todistella.
Kootaanko jälleen selkeä punainen lanka keskusteluun? Mistä oikein on kyse?

Ketjun otsikko on: Pitäisikö Jatkoajan vapaa-osio poistaa?.

Kettuherralla on asiaan henkilökohtainen mielipide, jonka toin selkeästi esille viestissä #29: "- - - en kyllä kannata Vapaan osion poistoa, mutta se kyllä vaatisi tiukempaa moderointia".

Tämä mielipide herättää luonnollisen jatkokysymyksen: millä tavalla moderointia tulisi sitten tiukentaa?

Kettuherralla on tähänkin asiaan henkilökohtainen mielipide. Se tulee selkeästi esille samaisessa viestissä #29: "Tiukempi moderointilinja tarkoittaa mielestäni sitä, että Moderaattorit tarkkailisivat jokaisen kirjoittajan kirjallista tuotantoa. Täällä - jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla - on nykyisellään aivan liikaa kirjoittajia, joita ei vittujakaan kiinnosta jääkiekko."

Tästä asiasta ei liene suurempia epäselvyyksiä - saman asian ovat ilmaisseet useat eri kirjoittajat useissa eri viesteissä.

Kettuherralla on tähän asiaan vielä kolmaskin henkilökohtainen mielipide. Jälleen suoraan viestistä #29: "Pitäisikö palstan siivoaminen aloittaa näistä nimimerkeistä, joiden kirjallinen anti palstalle on 90-95% (tai jopa 100%?) muualle kuin jääkiekkoa koskeviin osioihin?"

Kyse on siis täysin henkilökohtaisista mielipiteistäni kysymykseen: "Pitäisikö Jatkoajan vapaa-osio poistaa?". Puolitoista tuntia tästä ja eräs sankari ratsastaa paikalle vittuilemaan: "Sinä nyt olet tietyllä tapaa aivan väärä henkilö lätisemään tästä aiheesta.". Vähemmän yllättäen paikalle siis saapuu yksi pahimmista Kierrätyskeskus-spämmääjistä. Juuri tämän vittuilun paljastin noilla tilastoilla: sankari, joka itse kirjoittaa Kierrätyskeskukseen 2,84 viestin päivätahdilla, väittää meikäläisen olevan täysin väärä henkilö kertomaan omia mielipiteitäni aiheesta "Pitäisikö Jatkoajan vapaa-osio poistaa?". Samainen sankari kuitenkin itse kuvittelee olevansa joku asiallinenkin lätkäkirjoittaja. Kas kummaa kun tämä ei vain näy mitenkään, jos tarkastellaan vähän pidemmällä aikavälillä.

Kiihkeimmät provoavat Sport-fanit kirjoittavat varmaan (ainakin parhaimmillaan) yli 300 viestiä kuukaudessa muuallekin kuin omaan osioonsa, totuttuun pistävään ja provosoivaan tyyliinsä, joka ei keskustelun kannalta ole kuitenkaan hedelmällistä. Sen sijaan näitä Sport-faneja ei Vapaassa osiossa näy, kirjoittavat varmasti vähemmän kuin hra Kettu tänne. Pitäisikö näillä tilastoilla todistella se, että he ovat selvästi sinua edellä keskustelun tasossa? Eivät meinaan varmana ole.
Mitä outoa tai ihmeellistä tässä on? Jääkiekkoa seuraavat Sport-kannattajat kirjoittajat jääkiekkoaiheiselle keskustelupalstalle jääkiekosta muuallekin kuin oman suosikkijoukkueensa osioon? Öh... missä kohtaa mä olen nyt menettänyt sen kuuluisan punaisen langan jääkiekkoaiheisen keskustelupalstan tarkoituksesta?

Aika tasan tarkkaan vuosi sitten kirjoitin arviolta leijonanosan jääkiekkoaiheisista viesteistäni Jokerit-osioon KHL-siirron jälkimainingeissa. Mulla lukee nimimerkkini alla suosikkijoukkueenani TPS. Teinkö siis tässä asiassa yhtä väärin kuin Sport-kannattajat tekevät nyt kirjoittamalla muuallekin kuin oman joukkueensa osioon?

Selittäkää nyt oikeasti näemmä saatanan tyhmälle, mikä toi jutun juju tuossa tilastoissa on. Mä en vielä ole ymmärtänyt, vaikka luin pariin kertaan ajatuksellakin tuon Ketun mulle vastaaman viestin.
Joko aukesi?

Miten ihmeessä se vaikuttaa selvänä katsottuun ja kommentoituun peliin? Tai vaikka olisi edes pienessä hiprakassa? Eikö tuollaisista aika helpolla lähtisi istumaan kakkuja tiuhemmin, mikäli se niin selvästi näkyy myös muussa tuotannossa?
Kirjoitinko aiemmin jotenkin epäselvästi? Alkoholin vaikutuksen alaisena ihmiselle tapahtuu huomattavasti enemmän sekä fyysisiä että verbaalisia ylilyöntejä. Tämä pätee niin elävässä elämässä kuin kirjoittelussa nettipalstoillekin. @Pisin Kääpiö 186cm kertoi tämän saman jutun pari viestiä aiemmin.

- - - keskushermostoon vaikuttavana aineena alkoholi heikentää varsinkin suurina määrinä mm. sekä koordinaatiokykyä että itsekontrollia. Tuloksena on siis tavallista enemmän kirjoitusvirheitä ja holtittomia ilmaisuja.
- - -
Jos esimerkiksi oikeinkirjoitus, sanaston käyttö, kielen muotorakenne sekä sanonnan selkeys ja yksiselitteisyys tuottavat vaikeuksia jo selvin päin, ovat vaikeudet rapeassa jurrissa vieläkin suurempia.
Alkoholi vaikuttaa ihmiskehon hienomotoriikkaan, jolloin esimerkiksi kymmensormijärjestelmän käyttö on huomattavasti vaativampaa jo muutamankin nautitun oluen jälkeen. Puhumattakaan tuon itsekontrollin pettämisestä. Sisälukutaito heikkenee, jolloin humalassa täysin normaalin viestin voi tulkita vittuiluksi, provoiluksi tai muuten vain ärsyttäväksi. Tässä mielentilassa kun viesteihin mennään vastaamaan, niin lopputulos lienee melkoisen hyvin arvattavissa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Koitin tuossa laskea, montako viestiä olen kirjoittanut Tappara-osioon. Sain tulokseksi 138. Pelkästään Ketjuun, jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia mikä tahansa olen kirjoittanut 219 viestiä. Yhäkin ihmettelen, miksei minua ole poistettu.

No, okei, mulla oli viime kauden kausiketjussa ylivoimaisesti eniten viestejä, mutta olipahan tilanteeseen sopivaa hassuttelua, kun en muutenkaan ikinä tiedä, milloin vitsistä on päivämäärä mennyt, eli sikäli viestini saattoi sisältää perustavanlaatuisia ongelmia, jotka siis liittyivät Tappara-osion relevanssiin Jatkoajan jääkiekkoskenessä, jonka taso on aiheuttanut runsaasti parranpärinää, jos kohta on siten tehnyt myös Vapaa keskustelu, jossa on noussut esiin määrättyjä ongelmia, kuten mielipiteiden jyrkkeneminen, asenteiden polarisoituminen, sekä toisaalta tyhjänpäiväinen paskanjauhanta, jolle näin sivumennen sanoen löytyy kyllä vahva, perinteikäs lukija- sekä osallistujakunta, unohtamatta toki rakenteellisesti täysin kestämättömiä, kaikki määräykset ylittäviä, äidinkielen opettajien vihaamia ylipitkiä virkkeitä, kuten tämä erittäin pienellä fonttikoolla kirjoitettu selostus tässä.

E: Jonkinasteisessa humalassa olen kirjoittanut yli 5000 viestistäni korkeintaan 20, luultavasti alle.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni kaikki nimimerkit, jotka kirjoittavat itsestään kolmannessa persoonassa, pitäisi poistaa.

Ehdotan myös, että ne nimimerkit, joita joku osio täällä eläämäkin tärkeämmässä Jatkoajan keskustelupalstassa vituttaa, pysyvät poissa em. osioista. Jos vaikkapa olisi olemassa joku tilastoniilo, jota harmittaa kovin kun jotkut kirjoittelevat ehkäpä kännissä jääkiekkoon liittymättömiä asioita Vapaan keskustelun Kalsarikänniketjuun, niin lienee parasta kaikille jos kyseinen nimimerkki sitten pysyisi pois sieltä, ettei tarvitsisi pahoittaa mieltään ja alkaa tilastospämmillään tukahduttaa muidenkin elämäniloa.
 

Nick Neim

Jäsen
Mitä outoa tai ihmeellistä tässä on? Jääkiekkoa seuraavat Sport-kannattajat kirjoittajat jääkiekkoaiheiselle keskustelupalstalle jääkiekosta muuallekin kuin oman suosikkijoukkueensa osioon? Öh... missä kohtaa mä olen nyt menettänyt sen kuuluisan punaisen langan jääkiekkoaiheisen keskustelupalstan tarkoituksesta?

Aika tasan tarkkaan vuosi sitten kirjoitin arviolta leijonanosan jääkiekkoaiheisista viesteistäni Jokerit-osioon KHL-siirron jälkimainingeissa. Mulla lukee nimimerkkini alla suosikkijoukkueenani TPS. Teinkö siis tässä asiassa yhtä väärin kuin Sport-kannattajat tekevät nyt kirjoittamalla muuallekin kuin oman joukkueensa osioon?

Nyt sä missasit sen pointin tuossa esimerkissäni täydellisesti. Kysymyksenihän koski viestimäärää jääkiekkoaiheisissa keskusteluissa, joita oman osion lisäksi ovat yleinen liigalätinä sekä muiden joukkueiden osiot (toki NHL, KHL jne myös mukaan laskettuna). Kuten lainaamassasi pätkässä jo kysyin, mutta jätit vastaamatta, niin

Pitäisikö näillä tilastoilla todistella se, että he ovat selvästi sinua edellä keskustelun tasossa? Eivät meinaan varmana ole.

Provosoivat Sport-fanit lätisevät viestimääriltään huomattavasti useampia viestejä jääkiekkokeskusteluun suhteessa Vapaalle puolelle kuin esimerkiksi sinä. Mikäli jääkiekkokeskustelun viestimäärät, eikä se sisältö on jokin pelastava Jeesus asiallisessa jääkiekkokeskustelussa (kuten tämän nimettömän käyttäjän kohdalla olet koittanut todistella, vapaan spämmi tarttuu, joten tarttuuhan se pienemmissäkin määrissä) niin silloinhan piikittelevät ja provosoivat Sport-fanit ovat reippaasti sinun edellä mitä tulee keskustelun tasoon. Onko asia todellakin mielestäsi näin? Miten ihmeessä sinä pystyt ja kykenet osoittamaan jonkun käyttäjän viestien sisällön ja laadun viestimäärällä? Et mitenkään!

Vai onko ainoa poikkeuksellinen ketju KKK, vaikka se ei sanojesi mukaan mikään punainen vaate olekaan?
Kirjoitinko aiemmin jotenkin epäselvästi? Alkoholin vaikutuksen alaisena ihmiselle tapahtuu huomattavasti enemmän sekä fyysisiä että verbaalisia ylilyöntejä. Tämä pätee niin elävässä elämässä kuin kirjoittelussa nettipalstoillekin. @Pisin Kääpiö 186cm kertoi tämän saman jutun pari viestiä aiemmin.

Kyllä kyllä, ja minähän jo aikaisemmin kysyin, että eikö näistä luonnollisesti lähde helpommin istumaan kakkua? Eikö se näkyisi pelikieltoina? Tai miten ihmeessä, siis millä ihmeen keinolla se vaikuttaa selvänä katsottuun ja kommentoituun peliin? Ei sitten millään tavalla.

Vaikuttaa aika huvittavalta "porttiteorialta" tämä KKK -> paska jatkuu esimerkiksi Kärppien osiossa.

E: Lainataan vielä kohta, mikä mua oikeasti eniten ihmetyttää:

Samainen sankari kuitenkin itse kuvittelee olevansa joku asiallinenkin lätkäkirjoittaja. Kas kummaa kun tämä ei vain näy mitenkään, jos tarkastellaan vähän pidemmällä aikavälillä.

Tiedän, ja sanotaan heti alkuun (myöntänet itsekin), että olet jonkin sortin tilastofriikki. Ethän sinä kuitenkaan millään saatanan Kierrätyskeskuksen viestimäärillä pysty sanomaan yhtään kenestäkään - et minusta, et itsestäsi, et kenestäkään - onko kyseessä oleva käyttäjä asiallinen lätkäkirjoittaja vai ei. Tuollaiseen johtopäätökseen ei voi kyetä kukaan, jolla ei ole muodostunut henkilöstä mielikuvaa jo aikaisemmin. Sen takia tämä "ajojahti" on todella tarkoitushakuisen oloista touhua.

Sinä jostain kumman syystä kuvittelet, että nuo ovat jotenki toisistaan pois sulkevia asioita, vaikka minä en missään, missään muodossa kykene ymmärtämään tuota ajatusmallia. Panos jääkiekkokeskusteluun, "asiallisuus" ja "laatu" vähäisellä viestimäärällä voi olla suuri, kirjoitti sitten Kierrätyskeskukseen 10, 100 tai 1000 viestiä vuodessa.

Erityisesti tuo kommentti "Tämä ei vain näy mitenkään" on aikamoinen johtopäätös, jos perusteluna on vain ja ainoastaan viestimäärät eri osioihin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ymmärtäisin paremmin, jos nimimerkki olisikin Mr.Dog.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Eihän vapaata minnekään pidä poistaa. Vapaan osion puolisko sisältää sisältöä laidasta laitaan eli täysin ala-arvoista potaskaa, mutta myös äärimmäisellä taidokkuudella ja verbaalisella kielitaidolla kirjoitettuja sepustuksia aina kirjallisuudesta politiikkaan. Usein ylhäällä olevat ja suositut ketjut sisältävät monen kirjavaa viestisisältöä, joten määrä ei todellakaan korvaa laatua. Sen sijaan aina vähän aikaa pölyn seassa uivat ketjut sisältävät usein systemaattisen rentoa, asiantuntevaa ja järkevääkin tekstiä, nämä ketjut vain pysyvät aina sen "oman hetkensä" pois näkyviltä, kuten nyt vaikka monet musaketjut, joita itse usein luen. Moderointia toki voisi tiukentaa, koska muutamia kertoja homma on lähtenyt kintaasta oikein kunnolla, mutta tämä on varmasti jatkuvasti yhä vaikeampaa, koska kirjoittajien määräkin kasvaa koko ajan. Tiettyihin kulttiketjuihin ei kuitenkaan saisi mennä koskemaan kuten nyt vaikka kk-ketju, jonne voivat päästellä höyryjään pierussa tai ilman siellä viihtyvät kirjoittajat. Tällainen tervepäinen kaatopaikka ei ole lainkaan pahitteeksi isolla keskustelualueella.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Koitin tuossa laskea, montako viestiä olen kirjoittanut Tappara-osioon. Sain tulokseksi 138. Pelkästään Ketjuun, jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia mikä tahansa olen kirjoittanut 219 viestiä. Yhäkin ihmettelen, miksei minua ole poistettu.
Ihmettelet vieläkin? Voisikohan olla, että kyseessä EI ole Moderaattorien tämän hetkinen linjaus? Kyse on ainoastaan henkilökohtaisesta mielipiteestäni.

JOS palstalla pitäisi tehdä jotain uudistuksia (keskustelun tason parantamiseksi), NIIN silloin mielestäni siivoaminen pitäisi aloittaa nimimerkeistä, jotka kirjoittavat pääasiallisesti ainoastaan Vapaan keskustelun tai Kierrätyskeskuksen puolelle. Mielestäni tämä olisi huomattavasti helpommin toteutettavissa ja paremmin perusteltavissa kuin koko Vapaan keskustelun ja Kierrätyskeskuksen poistaminen.

Koko mun pointtihan on siinä, että jääkiekkoaiheiselle keskustelupalstalle on pesiytynyt aivan liikaa kirjoittajia, joita ei vittujakaan kiinnosta kirjoittaa jääkiekosta. JOS siivoaminen päätetään aloittaa, NIIN mielestäni siivoaminen pitäisi aloittaa kyseisistä kirjoittajista.

Nyt sä missasit sen pointin tuossa esimerkissäni täydellisesti. Kysymyksenihän koski viestimäärää jääkiekkoaiheisissa keskusteluissa, joita oman osion lisäksi ovat yleinen liigalätinä sekä muiden joukkueiden osiot (toki NHL, KHL jne myös mukaan laskettuna). Kuten lainaamassasi pätkässä jo kysyin, mutta jätit vastaamatta, niin

Pitäisikö näillä tilastoilla todistella se, että he ovat selvästi sinua edellä keskustelun tasossa? Eivät meinaan varmana ole.
Mä en edelleenkään ymmärrä sun kysymystäsi. Sport-kannattajat keskustelevat jääkiekosta, joka mun käsittääkseni pitäisi olla pääasia jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla. Jääkiekkoaiheisen keskustelun tasoon en (ainakaan toistaiseksi) ole ottanut sen suuremmin kantaa.

Provosoivat Sport-fanit lätisevät viestimääriltään huomattavasti useampia viestejä jääkiekkokeskusteluun suhteessa Vapaalle puolelle kuin esimerkiksi sinä. Mikäli jääkiekkokeskustelun viestimäärät, eikä se sisältö on jokin pelastava Jeesus asiallisessa jääkiekkokeskustelussa (kuten tämän nimettömän käyttäjän kohdalla olet koittanut todistella, vapaan spämmi tarttuu, joten tarttuuhan se pienemmissäkin määrissä) niin silloinhan piikittelevät ja provosoivat Sport-fanit ovat reippaasti sinun edellä mitä tulee keskustelun tasoon. Onko asia todellakin mielestäsi näin? Miten ihmeessä sinä pystyt ja kykenet osoittamaan jonkun käyttäjän viestien sisällön ja laadun viestimäärällä? Et mitenkään!
Missä mä nyt olen yrittänyt osoittaa jonkun käyttäjän viestien sisältöä ja laatua viestimäärällä?

Jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla pääpaino tulisi olla keskustelussa jääkiekosta. Siltä pohjalta mä en ymmärrä, että kuinka jotkut Sport-kannattajat ovat päässeet noin kovasti ihosi alle. Mielestäni mä kirjoitan ja luen kohtuullisen paljon SM-liigaosiota. En ainakaan muista, että siellä olisi omalle kohdalleni sattunut jotain puusilmäisiä ja/tai provosoivia Sport-kannattajia. Samanlaisia vatipäitä löytyy joka seuran kannattajista - jopa ihan TPS-kannattajistakin. Mutta mikä tärkeintä: me kaikki kuitenkin keskustelemme jääkiekosta! Mikä se jääkiekkoaiheisen keskustelupalstan ydinalue taas pitäisikään olla?

Kyllä kyllä, ja minähän jo aikaisemmin kysyin, että eikö näistä luonnollisesti lähde helpommin istumaan kakkua? Eikö se näkyisi pelikieltoina? Tai miten ihmeessä, siis millä ihmeen keinolla se vaikuttaa selvänä katsottuun ja kommentoituun peliin? Ei sitten millään tavalla.
Humalaisen tekemistä kirjoitusvirheistä ei jaeta pelikieltoja - humalassa väärintulkinnasta johtuvasta provosoitumisestakin kohtuullisen harvoin. Nämä (kirjoitusvirheet, provosoituminen) ovat kuitenkin täysin selkeitä merkkejä humalassa kirjoitetuista viesteistä. Ihan ohimennen kysyen: jos yksittäinen kirjoittaja on kirjoittanut 1.000+ viestiä Kalsarikänniketjuun, niin kuinka usein uskot hänen katsovan ja kommentoivan otteluita täysin selvinpäin?

Vaikuttaa aika huvittavalta "porttiteorialta" tämä KKK -> paska jatkuu esimerkiksi Kärppien osiossa.
Huvittava "porttiteoria"?

Jos vaikka mä kirjoittaisin tunnin sisään yhdeksän viestiä Kalsarikänniketjuun ja yhden viestin TPS-osioon, niin kuinka suurella todennäköisyydellä TPS-osioon kirjoittamani viesti on kirjoitettu selvinpäin?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
@Pavlikovsky kirjoittaa käytännössä täysin samaa asiaa kuin minäkin. Mä kirjoitan myös mielestäni parhaimman parannuksen asiaan.

Eihän vapaata minnekään pidä poistaa.
- - -
Moderointia toki voisi tiukentaa - - -
- - -
- - - tämä on varmasti jatkuvasti yhä vaikeampaa, koska kirjoittajien määräkin kasvaa koko ajan.
Yksinkertainen ratkaisu: miksi kirjoittajien määrän pitää koko ajan kasvaa?

Tätä kysymystä kannattaa pohtia ihan ajatuksen kanssa. Moderoinnin tiukentaminen on vaikeata, koska kirjoittajien määräkin kasvaa koko ajan. Entä jos kirjoittajien määrää vähennettäisiinkin ja se siivoaminen aloitettaisiin niistä kirjoittajista, joita ei vittujakaan kiinnosta kirjoittaa jääkiekosta - jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös