Muistaakseni ihan nyt vuoden 2015 elokuussakin on kyseisen pykälän rikkomisesta napsahtanut viikko. Uskallan
melkein lyödä jopa vasemman kivekseni vetoa, että
@Jaws sai viikon juuri tuolla perusteella
05.08.2015 kirjoittamastaan viestistä.
Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, niin en kyllä kannata Vapaan osion poistoa, mutta se kyllä vaatisi tiukempaa moderointia. Useat ovat tässäkin ketjussa kysyneet, että kuinka se sitten toimisi. Mielipiteistähän ei ketään saisi rangaista - toisekseen mä olen kyllä hemmetin hyvin onnistunut välttymään kaikilta poliittisilta väännöiltä yms. Kyllähän nuo ketjut näkee siinä Vapaan etusivulla, mutta ne on edelleenkin helppoa sivuuttaa. Aihe ei kiinnosta => en avaa koko ketjua.
Tiukempi moderointilinja tarkoittaa mielestäni sitä, että Moderaattorit tarkkailisivat jokaisen kirjoittajan kirjallista tuotantoa. Täällä - jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla - on nykyisellään aivan liikaa kirjoittajia, joita ei vittujakaan kiinnosta jääkiekko. Kymmenen vuotta sitten palstan vahvuus oli nimenomaan siinä, että sen aikaisesta käyttäjäkunnasta käytännössä kaikki olivat kiinnostuneita jääkiekosta. Jääkiekon
ohella keskusteltiin myös muista aiheista Vapaan keskustelun puolella. Vapaa keskustelu oli humoristista, mutta silti pääosin laadukasta. Tärkeimpänä syynä tähän pidän sitä, että myös Vapaaseen keskusteluun osallistuvat kirjoittajat olivat pääosin homogeenistä joukkoa - kaikilla (noh... 95% ainakin) oli yksi yhteinen intohimo: jääkiekko.
Ehkä noin vuonna 2007 (plus-miinus 2-3 vuotta?) palstan käyttäjät ja viestimäärät lähtivät räjähdysmäiseen nousuun. Kirjoitusoikeuksia myönnettiin sellaisillekin henkilöille, jotka ihan avoimesti jo hakemuksessaankin ilmaisivat, että heitä ei kiinnosta vittujakaan kirjoittaa jääkiekosta yhtään mitään. Sama linja on jatkunut näihin päiviin saakka. Elävänä esimerkkinä tästä on esim.
@TomiP - muutama päivä sitten hän itse myönsi asian. Olen useana unettomana yönä pohtinut, että tuovatko tällaiset kirjoittajat jääkiekkoaiheiselle palstalle mitään lisäarvoa.
Jatkoajan keskustelupalstan säännöt
"
Jatkoaika on jääkiekkoaiheinen keskustelupalsta, jolla odotetaan pääasiassa keskustelua jääkiekkoaiheisista asioista. Moderaattorit valvovat näiden sääntöjen noudattamista."
Todennäköisesti saan jälleen paskamyrskyn niskaani, mutta ehdotan kuitenkin! Pitäisikö palstan siivoaminen aloittaa näistä nimimerkeistä, joiden kirjallinen anti palstalle on 90-95% (tai jopa 100%?) muualle kuin jääkiekkoa koskeviin osioihin? Millainen vaikutus tällä olisi esimerkiksi poliittisiin keskusteluihin? Politiikasta voi ja saa keskustelulla, JOS kyseisillä henkilöillä on palstalle muutakin antia. Jotkut nimimerkithän saattavat kirjoittaa esim. 10 viestiä ehkä johonkin maajoukkueketjuihin ja sitten painaa satoja viestejä Vapaan tai Kierrätyskeskuksen puolella. Mielestäni tämä suhdeluku pitäisi olla lähes jokaisella nimimerkillä täysin toisinpäin - jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla. Luonnollisesti hyviäkin poikkeuksia on olemassa - enkä näe mitään väärää tällaisten henkilöiden toiminnassa ja heidän toimintansa tulisi myös jatkossakin sallia. Hyvänä esimerkkinä toiminee
@vlad - hän taisi kirjoittaa valtaosan tuotannostaan Vapaan puolelle. Kenties jonkin verran tekstiä tuli myös Detroit Red Wingsin osioon, mutta en voi sanoa tätä varmaksi.
Samaten jokainen uusi kirjoittaja olisi luonnollisesti Moderaattorien erityistarkkailussa - kuten ainakin osittain ovat jo nyt. Mielestäni on melkoisen outoa, jos vaikkapa sadasta ensimmäisestä palstalle kirjoitetusta viestistä jääkiekkoa koskevia viestejä on vain 5-10. Tämän pitäisi kilkattaa kelloja tyhmemmissäkin päissä. Lisäksi näissä jääkiekkoaiheisissa viesteissä pitäisi olla jotain asiaakin. Eihän johonkin Otteluseurantaketjuun kirjoitetut sata "Jee-jee Möttönen" -viestiä voi olla vielä riittävä panos jääkiekkoaiheiseen keskusteluun.