Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 004 934
  • 12 943

Baldrick

Jäsen
Mä olen alkanut viime vuosina seurata aktiivisesti NFL:ää ja olen huomannut, että sen myötä aukeavat uudella tavalla jotkut NHL- ja NBA-selostajienkin viittaukset. Jefu on tuolla suunnalla niin ylivertaisen iso laji, että pienempien lajien selostajatkin viljelevät sen terminologiaa aika taajaan. Hyvin kuvaavaa on se, että ensimmäinen Googlen haku sanoilla hockey pinch tuottaa tuloksen, jossa termiä selitetään defensive backien ja wide receiverien avulla.

Itseäni ei juurikaan jaksa kiinnostaa PA:ssa muutakuin NHL, ehkä pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Eli ehkäpä siis voi olla luonnollista, että ko. termi ei ole mennyt perille, kun ei ainakaan tunnu siltä, että se jokaisessa pelissä olisi kuultavana. Edellä mainittujen syiden lisäksi siis, eli selostus on toissijaista yms.
 
Tuli muuten kulttuurintuntemuksesta mieleen YouTuben hervottomat Bad British commentary -videot, joissa brittijätkä selostaa änäriä ja NBA:ta:
Bad British Hockey Commentary - YouTube
Bad British Basketball Commentary | NBA Finals Game 7 - YouTube

Nauroin molemmille videoille kippurassa ja mietin samalla, että eipä taida moni britti eikä amerikkalainen päästä noihin videoihin sisään samalla tavalla kuin me suomalaiset, joista monet seuraavat sekä socceria että lätkää aktiivisesti. Ei jenkki ymmärrä viittausta Teddy Sheringhamin maaliin Bayernia vastaan toukokuussa 1999, ja britti taas ei tunnista Tuukka Raskia, Tony Parkeria ja kumppaneita.
 

Baldrick

Jäsen
Nauroin molemmille videoille kippurassa ja mietin samalla, että eipä taida moni britti eikä amerikkalainen päästä noihin videoihin sisään samalla tavalla kuin me suomalaiset, joista monet seuraavat sekä socceria että lätkää aktiivisesti.

Nähty ja huvittaa silti. Vaikka en itse niin paljoa futista seuraa, niin viimeiset rippeet on EA:n FIFAxx opettanut. Korista vielä vähemmän, mutta "Hello netball fans" tiputtaa. No ymmärrän nyt kuitenkin sen verran, että video naurattaa. Kiitos rahvaalle linkeistä, ehkä ainut tapa ilahduttaa meitä parempiosaisia.

Edit. Ettei pointti ihan katoa, niin näille Kirjoittelijan videoille pitää nauraa. Onhan nää huippumateriaalia, varsinkin tuossa NBA-setissä korostuu. Itseasiassa koriksen MM-kisoja olisi hienompi katsoa tuollaisella selostuksella.

Edit2. "He did a spinny, didn't get too dizzy, lovely strike"
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nuo vastaavat epäonnistunutta pinchausta, jossa katko ei onnistu. Jos pakki onnistuu pinchatessaan katkaisemaan syötön/purun siten että oma joukkue hyötyy, silloin hän ei mennyt liian syvälle. Epäonnistuessaan pinchaus tuottaa usein yv-hyökkäyksen omiin, mutta se voi olla osittain myös sen hyökkääjän vika, joka jättää pinchaavan pakin tontin paikkaamatta.

Oma suomennosehdotukseni on "ajaa riskillä vastaan hakien katkoa".

Totta, viestini oli väärin ilmaistu eli pinchaus siis tarkoittaa pakin (yleensä rohkeaa) nousua omalta paikaltaan tukemaan hyökkäystä, suomennokseni olivat siis termille "pinches too deep", "chooses the wrong time to pinch" etc. Pinchaus ei sinänsä tarkoita katkon (ja varmaan me molemmat ymmärrämme "katkon" tässä tapauksessa kiekon hakemisena omalle jengille) hakua vaan pakin nousua hyökkäyksen tueksi pois normaalilta paikaltaan.

Jos olisi nykylätkän englanti-suomi sanakirja niin sanan pinch kohdalla olisi Sami Vatasen kuva.
 
Entinen NFL-kuuppa Tim Tebow pihtaa:
Olivia Culpo jätti Tim Tebow’n seksin takia - Viihde - Ilta-Sanomat

Pinchaus ei sinänsä tarkoita katkon (ja varmaan me molemmat ymmärrämme "katkon" tässä tapauksessa kiekon hakemisena omalle jengille) hakua vaan pakin nousua hyökkäyksen tueksi pois normaalilta paikaltaan.

Pinching on nimenomaan katkon/riiston hakemista. Jos pakki nousee syvään kiekon ollessa hänen oman joukkueensa hallussa, se ei ole pinchingiä.

Tässä yksi aika hyvä tiivistelmä:
Defenseman's Role in the Offensive Zone

When the puck is turned over to the other team, the defensemen must make a judgment call as to whether or not they should hold their position at the blue line and try to prevent the opposition from breaking out or drop back to take a safer defensive position. Stepping up to prevent the opposition from breaking out is called pinching. Great defensemen know when it's appropriate to pinch and when it's better to drop back and allow the opposition to carry the puck out so they don't get burned at the blue line.

Esim. tämä Joni Pitkäsen nousu ei ole pinchaamista, koska kiekko on Flyersilla:
Joni Pitkanen picks up his first goal of the season - YouTube
 
Viimeksi muokattu:

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Viking Gracella oli lauantaina osa matkustajista kahden aikaan päivällä kaatokännissä laivan baarissa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viking Gracella oli lauantaina osa matkustajista kahden aikaan päivällä kaatokännissä laivan baarissa.
Osalla meistä vain on parempi kyky heittäytyä ja keskittyä asioihin, paneutuminen tapahtuu myöhemmin?

Tuli eilen seurattua aina välillä Itsenäisyyspäivän vastaanottoa. Meillä oli yhteisaterian vuoksi käytössä täyden jääkaapin antimet, joista jäi melkoisesti tavaraa yli.
Päätimme eräässä vaiheessa tehdä toisillemme olutdrinkkejä, sillä tuntikausien typerä teeveekyylääminen on sentään... tuntikausia kestävää typerää teeveekyyläämistä?
Kahden ja puolen promillen kunnossa olin saanut eteeni muun muassa suolasokerireunaisessa kartiolasissa olleet oluessa sihisevät rusinat ja olutta shampanjalasissa, jonka reunoilla oli joka suuntiin osoittavia anjoviksia.
Itse tarjoilin keskikaljaa kapeassa designlasissa con etikkaiset hillosipulit. Drinxussa oli virtsan väri, sen pysyvä vaahto ja ennen kaikkea, arvattavasti voimakkaasta etikasta johtuen, pistävä konsentroituneen urean nenäonteloita polttava ja silmät kostuttava haju. En voittanut palkintoa, mutta maku oli silti kokeilemisen arvoinen.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Viking Gracella oli lauantaina osa matkustajista kahden aikaan päivällä kaatokännissä laivan baarissa.

Perjantaina sama homma. Laiva lähti 10:30 ja matka kesti kaksi tuntia, silti joku äijä meinasi kaatua portaissa päälle. Kyllähän tuossa kahdessa tunnissa kerkeää kivan määrän alkoholia nauttia, mutta sen tarpeellisuus on kumminkin aika kyseenalaista. Vielä kun miettii että suurin osa ihmisistä käy juurikin päiväristeilyllä, niin ei tuollaisessa touhussa ole mitään järkeä. Aamu alkaa oluella, aamupäivä laivan baarissa, päivällä sitten Super Alkon kautta suomibaariin dokaamaan ja iltapäivällä takaisin kotiin? No, huvinsa kullakin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perjantaina sama homma. Laiva lähti 10:30 ja matka kesti kaksi tuntia, silti joku äijä meinasi kaatua portaissa päälle. Kyllähän tuossa kahdessa tunnissa kerkeää kivan määrän alkoholia nauttia, mutta sen tarpeellisuus on kumminkin aika kyseenalaista. Vielä kun miettii että suurin osa ihmisistä käy juurikin päiväristeilyllä, niin ei tuollaisessa touhussa ole mitään järkeä. Aamu alkaa oluella, aamupäivä laivan baarissa, päivällä sitten Super Alkon kautta suomibaariin dokaamaan ja iltapäivällä takaisin kotiin? No, huvinsa kullakin.
Ai miksi ei ole mitään järkeä? Pienellä rahalla saa suuren nautinnon. Tietenkään kaikki ei tykkää kaikista jutuista, mutta luulisi että ymmärtää muita kun niin moni kerta tekee toisin.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku saatanan (anteeksi ranskankieli) jallajalla on iskenyt meikäläiseen. Tavaraa tulee molemmista päistä yhtäaikaa ja paineella. Ei tiedä miten päin vessassa istuisi. Yhdet kalsarit piti jo pestä. Olisi edes lääkkeeksi vähän konjakkia.

Nyt tuo sama riivatun tauti on myös vaimolla. On niin absurdi olo, taidan vain nauraa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Nyt tuo sama riivatun tauti on myös vaimolla. On niin absurdi olo, taidan vain nauraa.

Suosittelen vain myhäilemään, jottet tukehdu nauruun ja sivutuotteisiin, sekä sen seurauksena päädy oman poistoilman peittämäksi. Tuo olisi toki tragikoomista, ja siinä mielessä siis varsin hupaisaa ollen samalla toisaalta perinjuurisesti niin maan penteleen ellottavaa, maar, totta tosiaan, tottapa hyvinkin, joo, pentele.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On tämä pakkolakifarssi ehdottomasti tämän ketjun kamaa. Tämän TE:n artikkelin kommentit voisivat olla meikäläisen kirjoittamia. Eivät tosin ole. Muutenkin tuosta hallituksen venkoilusta tulee mieleen "jotain tarttee tehhä", vaikka sitten isoja virheitä, kun ei muutakaan keksitä. Kunhan tehdään, se on tärkeintä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
On tämä pakkolakifarssi ehdottomasti tämän ketjun kamaa. Tämän TE:n artikkelin kommentit voisivat olla meikäläisen kirjoittamia. Eivät tosin ole. Muutenkin tuosta hallituksen venkoilusta tulee mieleen "jotain tarttee tehhä", vaikka sitten isoja virheitä, kun ei muutakaan keksitä. Kunhan tehdään, se on tärkeintä.
Jos ei tee, ei voi perua.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Alkuviikko aikaisia (05:00) aamuherätyksiä takana, koko eilisen päivän sinnittelin ilman päiväunia tietäen, että tänään saisi nukkua univelkoja kunnolla pois. Eilen nukkumaan heti chämppärien jälkeen ilman herätyskelloa ja heräsin sitten taas tasan viideltä. Henkisesti aivan uskomattoman väsynyt olo, silmäluomet painaa tonnin ja vilun väreitä menee kropan läpi minuutin välein mutta uni ei tule millään. Ottaa tämä vuorotyöläisen epäsäännöllinen rytmi välilä päähän.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Täällä on paljon vuorotyöläisiä. Olen ollut yhden kesän vuorotyössä, kaksi kuukautta, ja päätin ettei enää milloinkaan. Musta ei ollut siihen. Eli respektiä täältä vuorotyöläisille.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Täältä taas suuri kyllä vuorotyölle. Itse olen painanut pääasiassa kaksivuoroa viime vuodet, eli aamua tai iltaa. Kyllähän nuo 4:45 aamuherätykset joskus vituttaa, mutta silti töihin on aina mukava lähteä. Melkein ehkå mieluummin tekisin kolmivuoroa, sillä mikään ei ole hienompaa kuin yövuoro kesällä. Mulla on vielä sellainen työ että pääsee olemaan ulkona joten mikäs on sen hienompaa kuin katsella auringon nousua ja laskua työajalla, ja saada siitä vielä palkkaa. Talvella nyt kaikissa vuoroissa on yhtä pimeää.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Täältä taas suuri kyllä vuorotyölle. Itse olen painanut pääasiassa kaksivuoroa viime vuodet, eli aamua tai iltaa.
Minulla tuo riippuu ihan vuorokierrosta. Normaali vuoroviikoin ma-pe vaihtuva kolmivuorotyö on ollut ehdottomasti se suosikkini, rytmi pysyy kuitenkin monta päivää putkeen samana ja viikonloppuna on aika kääntää sisäistä kelloa uutta viikkoa kohti. Nykyisessä 3/7 vuorokierrossa eli AAIIYYVVVV tulee minun makuun aivan liikaa rytminmuutoksia. Toki pidempi vapaa hieman kompensoi tätä kesken viikon tehtävää rytminmuutosta.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Nykyisessä 3/7 vuorokierrossa eli AAIIYYVVVV tulee minun makuun aivan liikaa rytminmuutoksia. Toki pidempi vapaa hieman kompensoi tätä kesken viikon tehtävää rytminmuutosta.

Itse tein 7 kuukautta tuota kiertoa toisinpäin eli YYIIAA. Tällöinhän vapaasta muodostuu hieman pitempi kun viimeinen työpäivä loppuu klo 14 ja seuaava kierto alkaa sitten muutaman päivän päästä klo 22. Tuossa kierron aikana tulee sitten kaksi kertaa vain 8 tunnin väli työvuoroissa, Se hyvä tuossa on, että yövuoroista toipui työn lomassa ja kun vapaille pääsi oli jo normaalissa päivärytmissä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Minulla tuo riippuu ihan vuorokierrosta. Normaali vuoroviikoin ma-pe vaihtuva kolmivuorotyö on ollut ehdottomasti se suosikkini, rytmi pysyy kuitenkin monta päivää putkeen samana ja viikonloppuna on aika kääntää sisäistä kelloa uutta viikkoa kohti. Nykyisessä 3/7 vuorokierrossa eli AAIIYYVVVV tulee minun makuun aivan liikaa rytminmuutoksia. Toki pidempi vapaa hieman kompensoi tätä kesken viikon tehtävää rytminmuutosta.
Kolmeseiska olisi aivan kuningas työmuoto noiden kahden "ylimääräisen" vapaapäivän takia. Meillä tehdään kolmekutosta eli AAIIYYVV, toki tietenkin vapaat sunnuntait välissä.
 

Nick Neim

Jäsen
Meilläpä ei ole kolmivuorotyössä mitään kiertoa. Voin sanoa, että vituttaa ihan huolella. Listoihin saattaa tulla siis ihan mitä sattuu, nyt olisi ollut tällä viikolla neljään päivään neljä eri vuoroa, jollen olisi saanut niitä vaihdeltua. Koitappa siinä kääntää rytmiä helpolla.

Muutenkin tuon meidän työpaikkojen listat on niin käsittämätöntä paskaa, että en jaksa edes alkaa enempää avautumaan. Joku järki niihin olisi kiva saada.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Onko @Kari Runk hoito-alalla? Oon joskus ihmetelly miten siellä tiedetään tulevat vuorot aina niin myöhään. Meillä tehdään jo loppuvuodesta seuraavalle vuodelle vuorolistat. Eli olen jo pari kuukautta tiennyt miten olen töissä joulun pyhät ensi vuonna. En ole koskaan keksinyt miksei noi sairaanhoitajat voisi tehdä samoin. Kavereita on saikkuina ja lähäreinä, ja vituttaa aina kun ei voida suunnitella paria kuukautta pidemmälle mitään reissuja koska ei ole tiedossa mitkä vuorot osuu. Silloin varmasti kolmivuorotyö vituttaisi jos ei osaisi yhtään suunnitella tulevaisuuttaan muutamaa viikkoa pidemmälle.
 

Nick Neim

Jäsen
Onko @Kari Runk hoito-alalla? Oon joskus ihmetelly miten siellä tiedetään tulevat vuorot aina niin myöhään. Meillä tehdään jo loppuvuodesta seuraavalle vuodelle vuorolistat. Eli olen jo pari kuukautta tiennyt miten olen töissä joulun pyhät ensi vuonna. En ole koskaan keksinyt miksei noi sairaanhoitajat voisi tehdä samoin. Kavereita on saikkuina ja lähäreinä, ja vituttaa aina kun ei voida suunnitella paria kuukautta pidemmälle mitään reissuja koska ei ole tiedossa mitkä vuorot osuu. Silloin varmasti kolmivuorotyö vituttaisi jos ei osaisi yhtään suunnitella tulevaisuuttaan muutamaa viikkoa pidemmälle.
Elintarviketeollisuudessa mennään. Meillä on tosin muuttuvia tekijöitä tuolla aivan saatanasti, ja ihmisiä pompotellaan työpisteeltä toiselle miten sattuu ja on tarvetta. Sen takia mitään vuoden listoja ei voida tehdä, koska tilausten määrä ja ajankohta ei ole tiedossa. Tilannetta ei myöskään paranna useat pitkäaikaiset sairaslomat, eikä puolisen vuotta takaperin suoritetut YT-neuvottelut. Väki vähenee, niin pidot paranee. Ja paskan vitut, vaikka mulkut ja osa vakiosaikuttajista potkittiinkin pihalle.

Onpahan ainakin ylitöitä saanut tehdä käytännössä niin paljon kuin jaksaa, joten sen puoleen ei valittamista.

Esimerkiksi mä en vieläkään tiedä, miten mä olen uudenvuoden töissä. Se on kuitenkin jo tossa ihan nurkan takana.
 

Nick Neim

Jäsen
5.51 mulle soitettiin numerosta, jota ei oltu puhelimeen tallennettu. Huomasin vasta äskettäin, ja mietin, että taitaa olla tärkeää asiaa jollain. Fonectasta ei löytynyt mitään, joten päätin googlata numeron ennen kuin soittelen takaisin. Lämpöikkunakauppias. Perjantaina, vittu vaille kuusi aamulla. Ei jumalauta oikeasti, miten joku edes kehtaa?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Aika uuno myyjä on, jos tuohon aikaan myyntipuheluita soittaa. Lienee myös mahdollista, että on vahingossa soittanut väärään numeroon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aika uuno myyjä on, jos tuohon aikaan myyntipuheluita soittaa. Lienee myös mahdollista, että on vahingossa soittanut väärään numeroon.

Varmaankin on ollut tarkoitus soittaa jollekin asiakkaalle minkä kanssa on sovittu tapaaminen kuudeksi ennen kuin se menee töihin. Lämpöikkunakauppiaat tuskin soittavat ulkomailta, mutta aivan eri aikavyöhykkeellä asuvalle käy välillä myös niinkin, että soittaja ei ole yksinkertaisesti tiennyt tai ajatellut paljonko kello jossain muualla on.

Soittaako joku muuten oikeasti takaisin johonkin tuntemattomiin numeroihin? Kaikkea sitä kuulee ja oppii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös