Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 006 018
  • 12 943

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Suomalainen juhannus on maailman tylsin juhla. Itse olen Aasiassa.

Pyh, Turun saaristossa perinteisin menoin. Omaan makuun suomalainen juhannus on kyllä hieno ja mukava juhla.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Pyh, Turun saaristossa perinteisin menoin. Omaan makuun suomalainen juhannus on kyllä hieno ja mukava juhla.

Mullakin on pari, kolme poikkeusta tuosta säännöstä. Mutta typerä ryyppyjuhlahan se, juomattomalle yksinäinen.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
ABC myy 110 000 ateriaa juhannuksena. 70 000 niistä noutopöydästä. Taidan kuitenkin itkeä.

Ihan villisti veikkaan, että tuosta määrästä suurin osa on matkalaisten ruokailuja kun ajellaan mökille tai sukulaisiin. Eli ei suomalaiset juhannustaan ABC:llä vietä, vaikka aterialuvut ovatkin koreat.

Toki olen ollut todistamassa surullista tilannetta toukokuun viimeisenä lauantaina Vaasan ABC:llä: ydinperhe: Kaksi aikuista ja kolme lasta. Yhdellä lapsista oli päässään ylioppilaslakki.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki olen ollut todistamassa surullista tilannetta toukokuun viimeisenä lauantaina Vaasan ABC:llä: ydinperhe: Kaksi aikuista ja kolme lasta. Yhdellä lapsista oli päässään ylioppilaslakki.
No tuo lakki päässä syöminen nyt on junttimaisinta mitä tiedät -ketjun kamaa ilman muuta!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Festarireissuilla on tullut joskus ABC:n syöttölöitä hyödynnettyä, eli lisäisin festaroijat @Scipio n listaan. Sitä voi toki miettiä, kuka hullu lähtee näillä "kesä"keleillä festareille.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
No tuo lakki päässä syöminen nyt on junttimaisinta mitä tiedät -ketjun kamaa ilman muuta!
Käy lisäksi todisteena ylioppilasstatuksen romahduksesta kun kaikenmaailman retalejengi yms huonompi väkikin niitä lakkeja saa.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuo ABCn haukkuminen on kyllä junttimaisinta mitä tiedän. Olen myös itse aikanaan yrittänyt välttää tuota hirviötä, mutta itseään siinä nilkkaan potkii. Samaten tuolla maailmalla liikkuessa ABC on yksi ensimmäisistä asioista joka ulkomaalaisilla (Suomessa liikkuneista) tulee Suomesta mieleen, ja nimenomaan positiivisessa mielessä.

Itsekkin jonkinverran maailmalla autoilleena voin sanoa, että esimerkiksi se ABCn noutopöytä on todellista gourmeeta siihen verrattuna, mitä esimerkiksi ruokamaiden Ranskan tai Italian huoltoasemilta saa, A'la cartesta puhumattakaan.
 

Nick Neim

Jäsen
Festarireissuilla on tullut joskus ABC:n syöttölöitä hyödynnettyä, eli lisäisin festaroijat @Scipio n listaan. Sitä voi toki miettiä, kuka hullu lähtee näillä "kesä"keleillä festareille.
Minä! Minä lähden!

Meillä on tosin onneksi mökki, ja näillä näkymin en poistu sieltä lainkaan katsomaan vesisateeseen jotain paskoja artisteja. Harvinaisen surkea kattaus tänä vuonna. Perinteet velvoittaa, vaikka melkein vituttaa lähteä...

Juhannuksen sää sopii hyvin ketjun alle.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tuo ABCn haukkuminen on kyllä junttimaisinta mitä tiedän.
Tähän sama. Kai se on joku muoti-ilmiö aina haukkua Apsia kun vain ehtii. Itselläni on myös tapana aina vieraalla paikkakunnalla asioidessa etsiä se paikallinen aakkos-asema jossa käyn huoltoasema-tarpeeni suorittamassa. Vessat on aina siistejä ja tilavia, aina löytyy joku suht iso marketti kyljestä ja ruokalistalta löytyy ne tutut annokset. Ja ruoka on hyvää maultaan sekä hinta-laatu-suhteeltaan, mikäli sitä vertaa muihin huoltoasemiin. Kai niitä ABC:n ruokia jotkut vertaavat sitten ihan oikeaan ja monin kerroin kalliimpaan ravintolaruokaan. Kyllä jos ABC:tä vertaa Teboiliin ja Nesteeseen, niin on se paras tuosta kolmikosta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kyllä jos ABC:tä vertaa Teboiliin ja Nesteeseen, niin on se paras tuosta kolmikosta.

No höpö höpö. Kaikista saa sitä samaa muovipussissa hikoilevaa jämäpullaa, tai sitten ovat valtavia monitoimimarketteja iittaloineen ja krääsämyymälöineen, mutta se missä ABC jää Tebiksestä ja Nesteestä jälkeen aivan satanolla, on autonhoitotuoteosasto. ABC:lta ei saa pyyhkijänsulkia, moottoriöljyä, automaattivaihteisto- eli ohjaustehostimen öljyä, jarrunestettä, lamppuja tai auton pesemiseen kelpaavia aineita. Nesteiltä ja Teboileilta saa.

PS. ABC-Suomessa asuvien mielestä helsinkiläisten tapa haukkua ABC-myymälöissä kävijöitä junteiksi on kenties ärsyttävää mutta junttia se ei ole. Koko S-ryhmä on suhteellisen juntti instituutio, ja ABC tuon junttiuden multihuipentuma. Tähän ei ole mielestäni mitään mahdollisuutta väittää vastaan. ABC:llä syöminen ei välttämättä ole merkki junttiudesta, mutta juhlapäivän ateria siellä on kovin traagista.

PPS. Jos joku nyt keksii tulla määkimään, että dissaan S-ryhmää siksi, että itse satun työskentelemään Keskolla, niin ohi menee. Olen Keskolla duunissa vähän niinkuin vasten tahtoani sen aikaa kun vielä opiskelen, eikä sillä ole mitään erityisarvoa minulle.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En nyt ihan heti muutaman kerran siellä einehtineenä menisi kehumaan ABC-asemien ruuan tasoa, mutta selvää kysyntää tän kaltaisille lafkoille on tässä sääntely-Suomessa olemassa. Krapuloissa tosin aamiainen on ihan kohtalainen. Tossa välittömässä läheisyydessä on 24/7 auki oleva ABC Saleineen. Välttämättömät käyn sieltä aina silloin tällöin pyhisin ostamassa, mutta aina pitää varautua järkyttävään ryysikseen ja jonottamiseen. Ihmeelliseltä tuntuu, että kauppojen ollessa päivänkin kiinni, jengi tuntuu luulevan, että ruokaa ei enää ikinä kaupoista saa.

Ja jos joku tosiaan vie perheensä ABC:lle syömään lapsensa ylioppilaaksi valmistumisen johdosta, niin en todellakaan tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos matkalla syttyy bensavalo, kahvihammasta kolottaa tai kakrut pitää saada hiljaksesi, niin yks lysti minkä nimiselle huoltoasemalle käännyn. Aina jaksaa yllättää miten kummallisista asioista ihmiset saa kinan väännettyä aikaseksi. Tai alkaa nimitellä sen perusteella millä huoltiksella käy pissalla..

Edit. Jos juhlakalu ei halua isoja juhlia vaan pitsalle perheen kanssa. ABC:lla on hänelle maistuvat pitsat. Mitä sitten?

Hampurilaisella mekin käydään pitkillä automatkoilla, yleensä Hesburgerissa. Mutta jos tekisi pitsaa mieli niin voisin sellasekin tilata. Vai eikö se oo tarpeeksi fiiniä? Oohnoo.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ja jos joku tosiaan vie perheensä ABC:lle syömään lapsensa ylioppilaaksi valmistumisen johdosta, niin en todellakaan tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa.
Entä jos se on ollut ylioppilaan oma pyyntö?

Mulle tuli hieman vastaavanlainen tapaus mieleeni omalta kohdaltani. Valmistuin Porin Ammattikorkeakoulusta 11.06.2004. Valmistujaistilaisuuden jälkeen oli tarkoitus käydä vielä Porissa syömässä ennen ajomatkaa Turkuun. Mä halusin ehdottomasti mennä Porin torin laidalle kebabravintola Mevlanaan syömään riisikebabin. Tulipa nyt itsekin hieman naureskeltua niille valokuville. Minä, silloinen tyttöystäväni, siskoni, äitini ja isäni - kaikki istutaan jossain "räkäisessä kebumestassa" juhlavaatteet päällä.

Hyvin todennäköisesti meitäkin on joku porilainen voinut katsoa pitkään ja miettiä, että pitäisikö itkeä vai nauraa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No sitten tietty asia on eri, mutta ylioppilaankin pitäisi olla sen verran valistunut, että ABC ei yleensä ole mikään juhlamesta. Silloin joskus sata vuotta sitten, kun yo:ksi kirjoitin, ei mitään ABC-hommia ollut olemassakaan, mutta Veijo Esson baari tuskin tuli vanhemmilleni mieleenkään. Joku persoonallinen ja hyväksi todettu kebabmesta juhlien pitopaikkana on eri asia, siinä voi hyvinkin olla joku oma juttunsa, mutta ABC:llä harvemmin.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tähän sama. Kai se on joku muoti-ilmiö aina haukkua Apsia kun vain ehtii. Itselläni on myös tapana aina vieraalla paikkakunnalla asioidessa etsiä se paikallinen aakkos-asema jossa käyn huoltoasema-tarpeeni suorittamassa. Vessat on aina siistejä ja tilavia, aina löytyy joku suht iso marketti kyljestä ja ruokalistalta löytyy ne tutut annokset. Ja ruoka on hyvää maultaan sekä hinta-laatu-suhteeltaan, mikäli sitä vertaa muihin huoltoasemiin. Kai niitä ABC:n ruokia jotkut vertaavat sitten ihan oikeaan ja monin kerroin kalliimpaan ravintolaruokaan. Kyllä jos ABC:tä vertaa Teboiliin ja Nesteeseen, niin on se paras tuosta kolmikosta.
Minä taas pyrin välttelemään ABC:llä käymistä viimeiseen asti. En vain ole koskaan lämmennyt kyseiselle paikalle, ihan pelkkä valaistuskin ärsyttää.

Ehdottomasti parhaita huoltoasemia ovat pienet SEO:t/Teboilit(Nesteen asemat ovat hyvin pitkälti suurempaa kokoluokkaa), joissa myyjällä on aikaa palvella ja vaikka jutellakin. Harmittavasti pienet huoltsikat ovat katoava luonnonvara.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Tähän sama. Kai se on joku muoti-ilmiö aina haukkua Apsia kun vain ehtii. Itselläni on myös tapana aina vieraalla paikkakunnalla asioidessa etsiä se paikallinen aakkos-asema jossa käyn huoltoasema-tarpeeni suorittamassa. Vessat on aina siistejä ja tilavia, aina löytyy joku suht iso marketti kyljestä ja ruokalistalta löytyy ne tutut annokset. Ja ruoka on hyvää maultaan sekä hinta-laatu-suhteeltaan, mikäli sitä vertaa muihin huoltoasemiin. Kai niitä ABC:n ruokia jotkut vertaavat sitten ihan oikeaan ja monin kerroin kalliimpaan ravintolaruokaan. Kyllä jos ABC:tä vertaa Teboiliin ja Nesteeseen, niin on se paras tuosta kolmikosta.
Muuta en ABC:sta sano, kuin että kun yhden ruokamyrkytyksen vakuumiin pakatusta paskasta sain jokunen vuosi sitten, vannoin, etten enää milloinkaan mene ja menin heti, kun piti alkaa matkustaa pikkuvauvojen kanssa. Niin paljon kun konseptistaan en tykkääkään, niin pienten lasten perheille ei vaan parempia vaihtoehtoja valtaväylien varrella ole.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Välttämättömät käyn sieltä aina silloin tällöin pyhisin ostamassa, mutta aina pitää varautua järkyttävään ryysikseen ja jonottamiseen. Ihmeelliseltä tuntuu, että kauppojen ollessa päivänkin kiinni, jengi tuntuu luulevan, että ruokaa ei enää ikinä kaupoista saa.
Tää oli hauska. Olihan sen tarkoituskin olla?
 
K

kiwipilot

Mitä siitä tofusta?

Sitä vain pohdin, että kuinka paljon tämä eko-vegaani mahtaa syödä vuodessa Aasiassa tjsp. tuotettua sekä tänne ekologisesti rahdattua tofua. Voihan toki olla ettei syö sitä ollenkaan. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että tofu sekä muut ulkomailla tuotetut soijatuotteet kuuluvat yleisesti hiilijalanjäljestä möyhyävien viherihmisten ruokavalioon.
 
Sitä vain pohdin, että kuinka paljon tämä eko-vegaani mahtaa syödä vuodessa Aasiassa tjsp. tuotettua sekä tänne ekologisesti rahdattua tofua. Voihan toki olla ettei syö sitä ollenkaan. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että tofu sekä muut ulkomailla tuotetut soijatuotteet kuuluvat yleisesti hiilijalanjäljestä möyhyävien viherihmisten ruokavalioon.
Okei, näin arvelinkin, mutta oli pakko kysyä ja varmistaa. Ilmeisesti olet liikkeellä hieman puutteellisin tiedoin tässä sinänsä vilpittömässä hiilijalanjäljestä möyhyävien viherihmisten kaksoisstandardien kyseenalaistamisessasi.

- Melko varmasti suurin osa Suomessa myytävästä tofusta tuotetaan Suomessa.
- Valtameren takaa tuodun soijan MIPS (material input per unit of service) on 3, kun vertailun vuoksi kotimaassa tuotetun sianlihan 21 ja naudanlihan 46.
- Sen sijaan että tämä lihaa 7-15 kertaa ekologisempi laivattu soija syötettäisiin ihmisravinnoksi 100% hyötysuhteella, syötetään siitä 85 % niille eläimille n. 10% hyötysuhteella ja vain 6 % ihmisravinnoksi.
- Toisin kuin kasvissyöjien tofuun käytetty soija, tämä rehusoija ei ole mitään reilun kaupan soijaa, vaan sen lisäksi että aiheutamme eläintuotannolla suuremmat päästöt ilmakehään kuin liikenteellä ja pilaamme omat vesistömme, aiheutamme vakuumipakattuja eläimiä syödessämme ympäristötuhoa myös esim. Amazonilla joka on vielä pahempi.

Toki esim. härkäpapu olisi suomalaisille soijaa parempi proteiinin ja mikroravinteiden lähde vaikka vähän soijalle ravinnesisällössä häviääkin. Yhteiskunnan tuet nyt vaan on järjestetty niin, ettei kenenkään kannata viljellä härkäpapua, vaan kannattaa ennemmin kasvattaa viljaa ja tilata Brasiliasta sademetsien ja köyhälistön selkänahasta tuotettua soijaa, ja syöttää näitä sellaisenaan ihmisravinnoksi kelpaavia kasveja 10kg eläimelle saadakseen yhden kilon lihaa. Mitäs ilmastonmuutoksesta, vesistöjen tilasta, eläinten lajityypillisistä tarpeista, tai sydän- ja verisuonitautien hoitokustannuksista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös