Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 005 217
  • 12 943

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Suosio on yksi vertailutapa. Voidaan myös vertailla kuinka suuri vaikutus bändillä on ollut musiikillisesti alaan ja sen kehittymiseen. Joku voi sanoa lisää hyviä mittareita.
Onko musiikin hyvyyden mittaamiselle siis olemassa joku kaava, jossa lasketaan yhteen levymyyntiä, vaikutusta muiden musiikkiin (miten se mitataan?) ja jotain muita mittareita, mitä et viitsinyt mainita?

Jos mitään tarkkaa kaavaa ei ole olemassa, puhutaan aina subjektiivisista mielipiteistä.

Millä kompetenssilla väität sitä maailman parhaaksi? Koska subjektiivisia mielipiteitä ei voi asettaa paremmuusjärjestykseen miten voit väittää jotain bändiä maailman parhaaksi, silloinhan sinä nimenomaan asetat oman mielipiteesi muiden subjektiivisten mielipiteiden yläpuolelle. Ilman objektiivisia perusteita sinä et voi päättää sitä mikä on maailman paras bändi, voit päättää vaan mikä on sinulle itsellesi maailman paras bändi, eli suomeksi sanottuna voit päättää vaan mikä on sinun lempibändisi. Lempibändi on yksi muiden paskojen joukossa, maailman kaikkien aikojen paras bändi on ihan eri käsite.
Minun suosikkibändini on minun mielestäni maailman kaikkien aikojen paras bändi. En minä mitään aseta minkään ylä- tai alapuolelle, tuo on minun mielipiteeni ja sellaisena tasan samanarvoinen kuin muidenkin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
No mää laitan teitille ne kriteerit, niin ei tartte saivarrella toisillenne ja vängätä siitä, kuinka se nyt on.

Merkittävyys, eli kuinka merkittävä kokonaisen musiikkityylin alullepanijana ja kehittäjänä ryhmä on.

Omaleimaisuus, eli kuinka luomisvoimainen bändi on uransa aikaan ollut, ei siis varioi yhtä biisiä vuodesta ja levystä toiseen.

Turnauskestävyys Eli mieti tähän vaikka jotain rollareiden heeboja sukupolvesta toiseen vääntämässä.

Kaupallinen menestys on vain osatekijä, eikä merkittävä, koska niillä kriteereillähän pitäisi listailla jotain Monkeessejä, vaikka eivät itse edes soittaa osanneet.

Siinäpä nuo, eiköhän noilla pääse alkuun. Oma maku ei kelpaa perusteeksi, se on diskausperuste.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Onko musiikin hyvyyden mittaamiselle siis olemassa joku kaava, jossa lasketaan yhteen levymyyntiä, vaikutusta muiden musiikkiin (miten se mitataan?) ja jotain muita mittareita, mitä et viitsinyt mainita?

Tarkkaa kaavaa on varmasti vaikea muodostaa kun on kyse osin subjektiivisesta asiasta. Mittareista yksi voisi olla ammattilaisten/asiantuntijoiden mielipide. Musiikissakin, muiden taiteenmuotojen tapaan, on kuitenkin asiantuntijoita, joiden mielipide arvostetaan yleisesti muita korkeammalle. Esimerkiksi henkilö, jolla on todettu olevan hyvä rytmitaju tai sävelkorva on aiheellisempi arvostelemaan musiikkia kuin rytmitajuton tai sävelkorvaton. Jo tämä osoittaa ettei kyse ole pelkästään subjektiivisesta asiasta.

Jos mitään tarkkaa kaavaa ei ole olemassa, puhutaan aina subjektiivisista mielipiteistä.

Musiikissa kun tarkkaa kaavaa ei ole, mutta on kuitenkin mittareita, puhutaan osaksi subjektiivisesta ja osaksi objektiivisesta asiasta. Tällöin pelkästään subjektiiviseen näkemykseen vedoten ei voi vetää johtopäätöksiä absoluuttisesta hyvyydestä.


Minun suosikkibändini on minun mielestäni maailman kaikkien aikojen paras bändi. En minä mitään aseta minkään ylä- tai alapuolelle, tuo on minun mielipiteeni ja sellaisena tasan samanarvoinen kuin muidenkin.

Toistan nyt samaa. Et voi asettaa bändejä paremmuusjärjestykseen, saati väittää jotain bändiä maailman parhaaksi pelkästään omaan makuun vedoten asiassa joka ei ole pelkästään subjektiivinen.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tarkkaa kaavaa on varmasti vaikea muodostaa kun on kyse osin subjektiivisesta asiasta. Mittareista yksi voisi olla ammattilaisten/asiantuntijoiden mielipide. Musiikissakin, muiden taiteenmuotojen tapaan, on kuitenkin asiantuntijoita, joiden mielipide arvostetaan yleisesti muita korkeammalle. Esimerkiksi henkilö, jolla on todettu olevan hyvä rytmitaju tai sävelkorva on aiheellisempi arvostelemaan musiikkia kuin rytmitajuton tai sävelkorvaton. Jo tämä osoittaa ettei kyse ole pelkästään subjektiivisesta asiasta.

[...]

Et voi asettaa bändejä paremmuusjärjestykseen, saati väittää jotain bändiä maailman parhaaksi pelkästään omaan makuun vedoten asiassa joka ei ole pelkästään subjektiivinen.

Kuinka asia voi olla osin objektiivinen ja osin subjektiivinen? Ei siis ilmeisesti ole olemassa mitään yhtä bändiä, joka olisi kaikkien aikojen paras, koska se olisi täysin objektiivinen määritelmä? Lasketaanko joka bändille objektiivisin mittarein joku kerroin, jolla sitten jokaisen suosikkeja painotetaan, että löytyy se jokaisen oma kaikkien aikojen paras, joka ei kuitenkaan ole kenenkään oma suosikki? ;D
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Valtio maksaa ilmaisen koulutuksen ja lapset eivät voi muutaman kilometrin matkaa pyöräillä/kävellä/hiihtää. Vässykkävanhemmat vässykkälapsineen. Ei ihme, että suomalaisten fyysinen kunto rappeutuu

Tämä on kyllä käsittämätöntä. Vielä kultaisella -90 luvulla kun kävin ala- ja yläastetta niin ei puhettakaan että olisi koulukyytejä kaikille ollut. Itselläni koulumatkaa noin 4km per sivu ja kevyesti käveltiin/pyöräiltiin/hiihdettiin/potkuroitiin koulumatkat kelistä riippumatta. Onkohan yksikään noista ihmisistä oikeasti miettinyt, että se saattaisi tehdä ihan hyvää penskojen yleiskunnolle? Sitten jos koulumatka on oikeasti vaarallinen niin kyyditys on tietysti luonnollinen vaihtoehto.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Voisi kuvitella että arvon palstalaisillekin olisi aika ikävää alkaa aamulla neljää kilometriä kävelemään kun mittari näyttää 15-30 astetta pakkasta, jotka ovat ihan normilukemia talvisin Oulun korkeudella, kun reippaallakin tahdilla koulumatka kestää sen reilu puoli tuntia, suunnilleen sama myös hiihtäen. Fillari on ehkä se nopein vaihtoehto, mutta talvliliukkailla sekin voi olla välillä aika ristialtista puuhaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla oli myös 80-luvulla yli neljän kilometrin koulumatka ja siinä koulutien varrella oli mm. tukkien pudotuspaikka joten siinä tiellä oli jatkuvasti varsin voimakas puutavara-autoliikenne, ja muutenkin siinä tiellä oli melkoisen paljon liikennettä eikä minkäänlaisia kevyen liikenteen väyliä, mutta en kyllä koskaan muista että olisi ollut edes minkäänlaista puhetta siitä että olisi jotain koulukyydityksiä ollut suunnitteilla.

En sano sitä etteikö lasten turvallisuudesta pitäisi välittää ja etteikö siihen pitäisi panostaa, mutta jotenkin tuntuu että tänä päivänä mennään aina ihan äärimmäisyyksiin tässä suojelussa. Meilläkin vaan äiti aina muistutti melkein päivittäin siitä että pitää muistaa katsella ympärilleen koulumatkalla ja olla varovainen mutta ei siitä mitään sen kummempaa haloota nostettu vaikka pikku-rillipää joutuikin siellä rekkojen seassa koulumatkaansa taapertamaan.

Enkä minä kyllä vieläkään koe että minä olisin joutunut kärsimään suurta vääryyttä kun jouduin päivittäin taapertamaan tuulessa ja tuiskussa kilometrikaupalla, vaikka se joskus juilikin kun joutui heräämään aamulla paljon aikaisemmin kuin ihan koulun vieressä asunut kaverini. Ei kaikkea saa tehdä lapsille liian helpoksi.


EDIT: Niin, ja Dekolle tiedoksi vielä että kyllä niitä kylmiä säitä, lunta, tuiskua ja tuiverrusta ja monenlaista vittumaista sääilmiötä on täällä susirajallakin nähty joten kyllä minulla ainakin kokemusta on siitä minkälainen pitkä koulumatka huonossa kelissä on. Mutta kyllä minä edelleen olen sitä mieltä että ei se mikään ylitsepääsemätön paikka saa olla tänäkään päivänä vaikka ei se aina silloinkaan mukavaa ollut. Kuten sanoin niin ei kaikki saa olla aina liian helppoa, jossain vaiheessa se elämä tulee vielä potkimaan päähän ja jos aina on kaikki ollut lapsesta asti ylisuojeltua ja liian helppoa niin ne potkut tuntuu vaan sitäkin kovemmalta.
 
Viimeksi muokattu:

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Voisi kuvitella että arvon palstalaisillekin olisi aika ikävää alkaa aamulla neljää kilometriä kävelemään kun mittari näyttää 15-30 astetta pakkasta, jotka ovat ihan normilukemia talvisin Oulun korkeudella, kun reippaallakin tahdilla koulumatka kestää sen reilu puoli tuntia, suunnilleen sama myös hiihtäen. Fillari on ehkä se nopein vaihtoehto, mutta talvliliukkailla sekin voi olla välillä aika ristialtista puuhaa.

Joo, olihan se aikanaan ikävää mutta minkäs teit, mentävä oli. Ja takaisinkin tultava. Eipä sitä silti silloin osannu miettiä, että menenpä lakkoon.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Voisi kuvitella että arvon palstalaisillekin olisi aika ikävää alkaa aamulla neljää kilometriä kävelemään kun mittari näyttää 15-30 astetta pakkasta
Eikö nykyisin ole vielä joku pakkasrajakin, että jos se paukkuu niin ei tarvitse edes mennä kouluun?

Joo, olihan se aikanaan ikävää mutta minkäs teit, mentävä oli. Ja takaisinkin tultava. Eipä sitä silti silloin osannu miettiä, että menenpä lakkoon.
Niimpä. Meillä ei saanut ala-asteella edes kulkea kouluun pyörällä ellei täyttynyt joku tietty matka kilometreinä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Voisi kuvitella että arvon palstalaisillekin olisi aika ikävää alkaa aamulla neljää kilometriä kävelemään kun mittari näyttää 15-30 astetta pakkasta, jotka ovat ihan normilukemia talvisin Oulun korkeudella, kun reippaallakin tahdilla koulumatka kestää sen reilu puoli tuntia, suunnilleen sama myös hiihtäen. Fillari on ehkä se nopein vaihtoehto, mutta talvliliukkailla sekin voi olla välillä aika ristialtista puuhaa.

No tuota noin, en millään haluaisi vääntää keskustelusta perinteistä "silloin kun minä olin nuori niin lokitkin paskoi bataatteja" -liioittelua, mutta siis ihan oikeasti; kyllä kun minä olin penska niin tuollaiset 15-20 asteen pakkaset olivat ihan normaaleja eikä niitä kauhisteltu sen enempää. Yli 30 pakkasasteenkin mentiin useasti, mutta niin vain penskat käveli tai potkuroi kouluun joka päivä. Aamulla katsottiin paljonko mittari näytti ja sen mukaan pukeuduttiin. Kovilla pakkasilla esimerkiksi kommandopipon tyylinen asuste oli hyvinkin suosittu ja suojeli kasvoja jäätymiseltä. En enää edes muista mikä tuon vaatekappaleen nimi on...
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö nykyisin ole vielä joku pakkasrajakin, että jos se paukkuu niin ei tarvitse edes mennä kouluun?

Ei tämmöistä ole olemassa. Sen sijaan kouluilla on käytäntönä, ettei kylmällä ilmalla tarvitse mennä ulos välitunnilla. Pakkasraja vaihtelee kouluittain, meillä se on 15 astetta ja jossain mitään pakkasrajoa ei ole lainkaan. Noilla 15 asteen pakkaslukemilla teinit pitää melkein kantaa ulos. Ei kestä kermaperseet kylmää...
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Kyllä tässä nyt toista päivää jo arvuutellaan, että pitäisikö Ilveksen touhuille itkeä vai nauraa.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Siis ottamatta kantaa yhtään mihinkään niin... Kyllä oikeasti ihmetyttää ettei 4-5 kilometrin matkaa voi oppilaat pyörällä tms. kulkuvälineellä kulkea. Silloin kun minä olin peruskoulussa, niin kyllä silloin luokkakaverit kävivät koulussa jopa 7 kilometrin päässä ihan omin avuin. Ei silloin ollut mitään puhetta mistään lakoista.

Itselläni oli kouluun matkaa noin 3 kilometriä. Se kuljettiin oli keli mikä tahansa. Ja voin kertoa teille, että kyllä silloinkin oli todella rankkoja säätiloja. Tiet auraamatta talvella ja kunnon myrskyjä... Ihme kitinää jostain 5 kilometrin koulumatkasta.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuskinpa ne lapset syntyy kermaperseiksi. Sen sijaan, kun "kermapersesukupolvi" on päässyt jo siihen ikään, että saavat lapsia, niin tulos on tämä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Tuskinpa ne lapset syntyy kermaperseiksi. Sen sijaan, kun "kermapersesukupolvi" on päässyt jo siihen ikään, että saavat lapsia, niin tulos on tämä.

Ei niin. Meidänkin vastasyntynyt käveli aina ihan itse kitisemättä kolmen kilometrin matkan lumimyrskyssä neuvolaan. Nyt sille pitää jotain vitun bussilippuja muka ostella. Se on pilattu.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Nyt sille pitää jotain vitun bussilippuja muka ostella. Se on pilattu.
Sinähän sen olet pilannut, ainakin jos siis noin vain ostelet kaikenmaailman lippuja. Laita töihin, niin saa sitten omilla rahoillaan ostaa. Perkeles.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Ketjun otsikon mukaisesti hakusessa on, että pitäisikö nauraa vaiko itkeä nimimerkki thegon älynväläyksille vitutusketjussa.. Väärin vitutettu ja silleen...
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Oppilaat lakkoilevat Limingassa | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Valtio maksaa ilmaisen koulutuksen ja lapset eivät voi muutaman kilometrin matkaa pyöräillä/kävellä/hiihtää. Vässykkävanhemmat vässykkälapsineen. Ei ihme, että suomalaisten fyysinen kunto rappeutuu.

Ei kyllä uskoisi, että tämän ikäisenä saa jauhaa "silloin, kun minä olin nuori"-mantraa.
Silloin luvattomat poissaolot vaikuttivat laskevasti arvosanoihin.
Muutenkin pitää ihmetellä, mitä on tapahtunut reilussa 15:ssa vuodessa?
Vieläkö peruskouluissa saa jakaa jälki-istuntoa?
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuka käskee asumaan skutassa. Ja yhteiskunnan pitäisi vielä maksaa koulukyydit?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
HIFK-osio, ja ennen kaikkea Petulle kenkää -ketju. Siis ihan oikeasti, uskoiko joku että HIFK voisi menestyä kahtena vuonna peräjälkeen? Ei tämä ole Matikaisen vika. Vaikka itse Jumala tai Tihonov tai Kummola tai se toinen Matikainen olisi puikoissa, ei silti menisi sen paremmin. HIFK on HIFK.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Opetetaanko tässä nyt lapsille, että neljä kilometriä on pitkä matka ja sen takia pitää ostaa kompakti tila-auto?

Aivan ahterista.

Edit. Mistä helvetistä tuo neljä kilometriä tuli?
Ihan sama.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös