Nyt on kyllä vladin mieliksi pakkoa asettua eri kannalle. Eri mieltä oleminen on monesti keskustelun kannalta hyvä asia, ja "oudoistakin" kannoista nousee esille monesti hyvää keskustelua.
No, on toki todettava se asia, että vaikka erku on sinänsä johdonmukainen hän ei kuitenkaan kaikessa ole looginen ja ehkäpä täysin rehellinen kirjoittajana, eli suuriakin puutteita on olemassa.
Minun on kyllä todettava rehellisesti se, että erkun viljelemä erilaisten omaa ajatustaan tukevien lähteiden käyttö, lähteiden jotka eivät läheskään aina kestä edes pienintäkään tarkastelua, on toisinaan ärsyttävää ja niinpä osan hänen viesteistä ohitan surutta huomatessani lähteen, joka itsessään tuntuu kovin vähän luottamusta herättävältä. Joten ehkäpä tästä johtuen hänen kirjoituksensa eivät herätä minussa niin paljon närästystä kun en kaikkein oudoimpiin viesteihin edes jaksa uhrata sitä aikaa, että lukisin lähteen perusteellisesti.
Toinen kenties hiukan enemmän ärtymystä herättävä aihe on tosiaan sitten se keskustelun yksipuolisuus eli rehelliset vastaukset jäävät monasti erkulta uupumaan tai on vaikea sanoa sitä, että mitä mieltä hän itse on jostain asiasta, sen sijaan on lähde tai lainaus, josta on sitten tehtävä päätelmiä suuntaan tai toiseen. Tässä suhteessä hänellä on minusta eniten parannettavaa eli keskustelijana toivoisin, että hän vastaisi niihin mielipidettä koskeviin kysymyksiin omin sanoin sen sijaan että piilottaa ne lainauksen taakse.
Mutta muutoin, minua ovat aina keskustelijoina kiinostaneet tällä pastalla sellaiset tahot joiden agenda voi olla hyvin sävyttynyt ja jotka luovat hyvin voimakkaan kontrastin palstan henkeen - kuten erku nyt, tai kuten TOJ aikanaan päästessään kirjoittamaan Vapaalle puolelle. scholl oli myös hyvin mielenkiintoinen kirjoittajana, mutta hän ei oikein muutoin uppoa samaan kaavaan erkun ja TOJ:n kanssa. Kenties tämä kiinnostuneisuus johtuu siitä, että olen muutenkin kiinnostunut poikkeavista persoonista ja yksilöistä, ja kiinnostuneisuuden ääripäässä ovat sitten sarjamurhaajat ja heidän mielenliikkeet. Ja ei, en nyt vertaa erkua sarjamurhaajaan kuin siltä osin, että asettuu liki täydellisesti vastahankaan vallitsevien normien suhteen.
Joten tämänkin sepustuksen jälkeen on todettava, että persoonana erku on kiehtova, mutta kirjoittajana ei erinomainen vaan paikoin ärsyttävä - se on tunnustettava aivan rehellisesti.
Lisätään vielä se, että minun silmissäni erku ei kuitenkaan ole palstan ärsyttävin kirjoittaja, minua ärsyttää henkilökohtaisesti eniten Tarinankertojan muutamat hyvin yksiulotteiset ja Vihreiden agendaa ajavat viestit, joissa vieläpä suoranaisesti valehdellaan räikesti ja jätetään huomioimatta jopa palstalla usein esitettyjä omia ajatuksia ja tunnustuksia esim. ydinvoimasta. Hänen tapana on ilmeisesti se, että kun jokin asia tai mielipide ei tue hänen agendaansa, se ohitetaan tyystin.
vlad.