Omat kokemukseni kiusaamisesta ovat hiukan erilaiset kuin monella muulla tähänkin keskusteluun kantaa ottaneilla. Muistot rajoittuvat yläasteeseen, joita niitäkin oli täällä päin varsin monia. Huonomaineisia ja parempimaineisia molempia. Käsittääkseni tuossa yhdessä koulussa koulunkäynti oli ihan helvettiä mikäli sattui pärjäämään keskivertoa paremmin. No nykyään kun katsoo niitä jannuja, jotka siellä kävivät niin ei kovin monella kauhean vahvasti suju. Joku harva jaksoi jatkaa vielä johonkin autoalalle ja vielä harvempi ikinä läpäisi edes sitä. Tämä jengi kattoi siis varmaan noin 60% koulun pojista. Muistaakseni tuo koulu pääsi joskus ihan valtakunnalliseen uutislähetykseenkin, koska siellä tapeltiin lähes joka välitunti. Tuolla varmasti esiintyi myös paljon kiusaamista ja myös omaan kouluuni kävi jonkinverran liikennettä sieltä päin kun noita hiukan fiksumpia kavereita vaihtoi koulua.
Omassa koulussani oli alkutilanne se, ettei ketään kiusattu ja muistelenkin että myöhemmin ne joita kiusattiin omalla tavallaan ansaitsivat sen. Itse olin sivustaseuraajan roolissa tai varmaan joskus myös ns. passiivisena kiusaajana mukana, mutta en oikeastaan ikinä osannut (enkä kyllä vieläkään osaa) tuntea sääliä niitä kahta tyyppiä kohtaan joita siellä lähinnä kiusattiin. Varsinkin se toinen niistä oli ihan saatanan ärsyttävä tyyppi ja tuntui ärsyttävän muita ihan tahallaan. Ei silloin kiusattu ketään ulkonäön tai pukeutumisen takia vaan sen takia, että se henkilö itse oikeastaan sai mitä tilasi. Eipä tällä sitten viimeiseen puoleentoista vuoteen mitään kavereita ollut, mutta nähdäkseni hän kyllä ajoi itse itsensä siihen tilanteeseen.
Pointtina tässä oli se, etten aina lähtisi välttämättä syyllistämään heti sitä kiusaajaa (en mä itse ainakaan jaksaisi pelkästä sympatiasta hengata jonkun ärsyttävän tyypin kanssa). Tai ainakin omat empiiriset kokemukseni osoittavat, että meilläpäin ainakin kiusatut ampuivat kokoajan omaa jalkaansa ja ajoivat itse itsensä paskaan välikäteen. En nyt tietenkään sano, että se tilanne on aina myöskään näin, mutta halusin vain tuoda vähän toisenlaisen näkökulman tähän keskusteluun. Sympatiat toki kaikille sellaisille, joita on alettu syrjimään ja kiusaamaan ilman syytä. Mahdotonta toki sanoa tässäkään tapauksessa miten ne kiusatut itse tunsivat tilanteensa kun en oikein kiusatun asemaan osaa asettua.