Tuolla koulutuspohjalla ei pidäkään saada valita työpaikkaansa jos on tuollainen saamaton nahjus. Aloitti Vaasan kauppaoppilaitoksessa ja tuli käymään Jyväskylässä kaverillaan ja jäi sille tielle ja koulu jäi. On tämä kamala yhteiskunta kun ei järjestä Nikolle myyntipäällikön paikkaa jossa ei tarttisi tehdä edes mitään.
Eniten vituttaa, että osittain tai pitkälti näiden nahjusten vuoksi ahkerampien, jo tutkinnon suorittaneen, tai sitä parhaillaan suorittavien alanvaihtoa ollaan vaikeuttamassa. Nythän on vireillä laki, jonka perusteella tällaiset henkilöt rajataan yhteishakujen ulkopuolelle, ja heille järjestetään omat, ulkopuoliset hakunsa. Itse pelkään pahoin, että näiden ulkopuolisten hakujen kiintiöt jäävät vain melkoisen pieniksi...
OKM - Korkeakoulujen opiskelijavalinnat uudistuvat
Opiskelijavalintojen uudistusta jatketaan kuluvan vaalikauden aikana, ja uudistuksen vuonna 2015 toteutettavassa toisessa vaiheessa yhteishaun avulla valittaisiin ainoastaan henkilöitä, jotka eivät ole aikaisemmin Suomen koulutusjärjestelmässä suorittaneet korkeakoulututkintoa tai vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa. Tutkinnon suorittaneiden ja opiskelupaikan aiemmin vastaanottaneiden todelliset ja tasavertaiset mahdollisuudet alan vaihtamiseen turvataan yhteishaun ulkopuolisilla hauilla.
Joku virkamies perusteli tätä (en muista missä) siten, että jos lääketieteelliseen pyrkinyt opiskelija ei pääse ensimmäisellä yrittämällä sitään, vaan lähtee lukemaan kemiaa, mutta saa haluamansa lääketieteellisen paikan seuraavana vuonna, hän vie turhaan kahden opiskelijan paikan. Niin, todellisuudessahan aika lailla murto-osa näistä tapauksista jää myös kemiaa lukemaan, jos lääkispaikka aukeaa... eli aika harvassa ovat nämä "kahden opiskelijan paikan viejät".
Ei oikein istu minun ymmärrykseeni tämä kouluttamishaluisten syrjiminen. Eniten pelottaa insinöörialan ihmisenä oma tulevaisuus. Jos jossain vaiheessa itse joutuu työttömäksi, eikä työllistyminen näytä todennäköiseltä, vaikeutuisi oma muuntokoulutusmahdollisuus huomattavasti...
Näiden edellä mainittujen nahjusten avuksi tämä ei kuitenkaan auta. Ainoastaan tällä rankaistaan niitä, keillä on oikeasti motivaatiota opiskella. Niin, minä olen yhden ylioppilastutkinnon mies, ja oman alani vakituisissa töissä. Siitä huolimatta olen omaan piikkiin ja omalla ajallani lukenut avoimessa yliopistossa työni kannalta hyödylliset opintokokonaisuudet... yhdet aineopintoina, toiset perusopintoina.
Ei se opiskelu niin vaikeaa voi olla. Joskus se vaatii sitkeyttä, mutta minullakin riitti aikaa ihan hyvin puolisolle, kavereille ja harrastuksille, vaikka välillä kiirettä pitikin. Enkä minä mikään ihmemies ole, ainoastaan kunnianhimoinen paskiainen.