Pisteitä Summaselle

• 11 835
  • 81

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
itsehän yritin tivata tuossa aikaisemmin nimimerkki cobolilta näiden nimettyjen lähteidensä arviota Summasen kiekkotietämyksestä ja -ymmärtämyksestä.

Miksi minun pitäisi tulkata sinulle Hjalliksen, Kummolan, Westerlundin, Santalan, Eskelisen tai monien muiden henkilöiden arviota Summasen kiekkotietämyksestä? Mene itse kysymään.

Arvaan kuitenkin, että Summasta pidetään erinomaisena kiekkotietäjänä ja -ymmärtäjänä jokaisen tai lähes jokaisen toimesta.

Itse olen joskus verrannut Summasta Räikköseen. Pidän Räikköstä maailman nopeimpana ajajana, joka voittaisi kisan kuin kisan, jos jätettäisin auton kehittäminen, aika-ajot, lähdöt, tiimityö ja muiden panosten kehuminen sekä mediajutut pois.

Summasessa on mielestäni samaa: maailman paras kiekkovalmentaja, jos jätetään pelaajien kehittäminen, pelaajien johtaminen ja kaikki johtotehtävät pois.

Luiro

Jäsen
Nostamalla Summanen pyhimykseksi mm. Sihvosen tapaan lisätään vain vastakkainasettelua suomalaisen jääkiekkomaailman sisällä. Mikä lienee tarkoituskin.

Jotta nyt ei jäisi epäselväksi, niin minä en tätä koskaan tee. Sanon, että Summanen on yksi Suomen kaikkien aikojen parhaista valmentajista, ellei jopa paras, se ei tee Summasesta pyhimystä eikä myöskään demonia. Ja hienoa, jos Summanen on noin kovaa tulosta tehnyt painiessaan henkisten ongelmiensa kanssa. Mitä tapahtuukaan, kun on täysin kunnossa?

Minä en tiedä mitään Summasen ongelmista, ainakaan niitä en levitä, jos ei totuuksia isketä lähteineen pöytään.

Santalan tapaukseen on kommentoitava, että liigapelaajanhan ei tarvitse siirtyä ilman omaa suostumustaan toisen kaupungin joukkueeseen.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Miksi minun pitäisi tulkata sinulle Hjalliksen, Kummolan, Westerlundin, Santalan, Eskelisen tai monien muiden henkilöiden arviota Summasen kiekkotietämyksestä? Mene itse kysymään.

Arvaan kuitenkin, että Summasta pidetään erinomaisena kiekkotietäjänä ja -ymmärtäjänä jokaisen tai lähes jokaisen toimesta.
Ei sun tarvikaan, mä tiedän, ei tarvi arvailla. Tässähän se dilemma onkin, sinä ja moni muukin keskittyy henkilöön, ei asiaan. Henkilöstä olemme täysin samaa mieltä ja tiedän senkin ilman yhtään nimeämääsi tai vaitiolositoumuksesi alaista lähdettä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei sun tarvikaan, mä tiedän, ei tarvi arvailla. Tässähän se dilemma onkin, sinä ja moni muukin keskittyy henkilöön, ei asiaan. Henkilöstä olemme täysin samaa mieltä ja tiedän senkin ilman yhtään nimeämääsi tai vaitiolositoumuksesi alaista lähdettä.

Minusta ongelma taas on siinä, että liian moni syyttää kaikkia muita tahoja kuin Summasta itseään siitä, että Summanen ei valmenna tällä hetkellä. Syyksi tarjotaan Jääkiekkoliiton sisäsiittoisuutta ja epäpätevyyttä yms.

Tuskin kukaan on eri mieltä siitä, että Jääkiekkoliitto on todellisuudessa erittäin sisäsiittoinen, useissa asioissa ammattitaidoton ja jossa hallitsee edelleen yllättävän täydellisesti Kummola ja hänen juoksupoikansa. Toinen tärkeä jääkiekkotaho eli SM-liiga on kylätason poliitikkojen leikkikenttä ja jo yksin siksi keskeinen este suomalaisen huippujääkiekkoliigan kehittämiselle. No, Vuorinen on näyttänyt, että hänellä saattaa olla munaa. Silti SM-liiga on ainakin vielä yksi este huippujääkiekon kehittämisessä Suomeen sarjamuotoisena.

Nuo on itsestään selviä asioita.

Niiden sijaan pitäisi puhua jääkiekosta ja siitä, miksi tärkeimmät suomalaiset jääkiekkovalmentajat Erkka Westerlund ja Raimo Summanen ovat valmennuksesta ulkona.

Siinä olisi todellinen keskustelun paikka.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minusta ongelma taas on siinä, että liian moni syyttää kaikkia muita tahoja kuin Summasta itseään siitä, että Summanen ei valmenna tällä hetkellä. Syyksi tarjotaan Jääkiekkoliiton sisäsiittoisuutta ja epäpätevyyttä yms.
Varmaan noinkin, mutta ei Summasen (tai Westerlundin) työskentely valmennuksen ääressä ole ainakaan minulle se kynnyskysymys. Mutta kun puhutaan jääkiekon kehittämisestä, mielestäni kummallakin edellämainituilla on keskustelussa paljon annettavaa ja keskustelua olisi syytä käydä ja kumpaakin kuunnella. Minua risoo vain ja ainoastaan se, että Summasen puhuessa/kirjoittaessa, melkein kaikilta katoaa punainen lanka heti, koska sanoja/kirjoittaja on Summanen. Täällä keskustelupalstalla asiaa tietenkin vielä vaikeuttaa oma historiamme nimimerkkien suhteen. Samalla lailla monella sumenee heti kun kirjoittaja on määrätty nimimerkki. Niin minullakin, joskus harvoin.

Nyt kohti Areenaa...

msg

Jäsen
Mikä oli Summasen sunnuntaisen avautumisen punainen lanka?
Halu määritellä kuka saa keskustella kiekosta? Rajata kuka on laji-ihminen? Yritin löytää pointtia ja löysin tyhjänpäiväistä metalätinää.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minua risoo vain ja ainoastaan se, että Summasen puhuessa/kirjoittaessa, melkein kaikilta katoaa punainen lanka heti, koska sanoja/kirjoittaja on Summanen. Täällä keskustelupalstalla asiaa tietenkin vielä vaikeuttaa oma historiamme nimimerkkien suhteen. Samalla lailla monella sumenee heti kun kirjoittaja on määrätty nimimerkki. Niin minullakin, joskus harvoin.

Nyt kohti Areenaa...
'

Itseäni ei ole koskaan Summasen kirjoitukset risoneet. Heti tuoreeltaan tuli Summasen kirja täällä asianomaisessa ketjussa arvostelua ja valitettavasti se ei vastannut ennakkokohua sisällöllisessä mielessä. Mielestäni Summanen jätti käyttämättä historiallisen paikkansa viedä jääkiekkokeskustelua Suomessa eteenpäin, mutta eivät Summasen ajatukset minua siltikään riso. Olisin vaan odottanut häneltä enemmän kun tiedän hänen enempään pystyvän.

Ainoa mikä minua näissä keskusteluissa risoo on väkisin tehtävä jako: jos et ole Summasen puolella ja kiroa kaikkia johtajia jääkiekkoliitossa, maajoukkueessa ja sopimuksen pettänyttä Westerlundia, olet Summasta vastaan. Summanen ja Sihvonen ovat rakentaneet vastakkaiset puolet oikein väkisin ja heidän apinoijansa yrittävät tehdä saman Jatkoajassa.

Hyvä esimerkki aiheesta löytyy Risto Pakariselta (lukekaa bloginsa muutenkin, aiemmin kustansi tasokasta Hockey-lehteä). Risto meni juttelemaan Summasen kanssa, mutta Summanen tarkisti Pakarisen leirin Sihvoselta ja oli sitten sitä mieltä, että Pakarinen on ehkä OK, mutta liian lähellä Kapasen klaania...

Ei näin. Ei todellakaan.

Kohta kohti Areenaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy