Viestin lähetti Murmeli
Lyhyesti pitää kommentoida omastakin puolesta.
Itse olen aina ollut ja tulen olemaan avoimen liigan kannattaja. Minä kuitenkin pistäisin radikaalimmin sarjajärjestelmiä remonttiin. Olen puhunut "kahden pääsarjan" järjestelmän puolesta, eli 10:n joukkueen A-liiga ja 10:n joukkueen B-liiga.
Juuri tämän mallin pohjalta voisi avointa sarjaa alkaa rakentamaan. Näin olen itsekin johonkin ketjuun joskus kirjoittanut. Tämä "Sveitsin malli" karsisi kaikki amatööripohjalta toimivat organisaatiot pois kahdelta korkeimmalta sarjatasolta.
Eri asia on se, toimisiko tämä systeemi Suomessa, joka on pinta-alaltaan paljon suurempi kuin Sveitsi (suuret matkakulut, ym.), mutta samaan aikaan taloudeltaan paljon heikompi. Eli riittäisikö markkinat 20 täysammattilaisjoukkueen toimintaan. Toisaalta, Suomesta kyllä löytyy laadukkaampi ja laajempi pelaajapohja, kuin Sveitsistä. Mielestäni tämä asia pitäisi tutkia tarkasti.
Jos liiga avattaisiin, eikä kahden korkeimman sarjatason sarjasysteemiä muutettaisi muuten mitenkään, olisi hyvinkin oletettavaa, että entistä useampi seura ajautuisi talousvaikeuksiin. Näihin ongelmiin voi seuran ajaa sekä sarjasta putoaminen, että sinne nouseminen. Tämähän nähtiin silloin, kun liiga oli vielä avoin. Muutamia esimerkkejä: JoKP, SaiPa ja Kärpät.
Eli tiivistettynä: ilman radikaalia muutosta sarjasysteemeissä, on liigan avaaminen täysi mahdottomuus. Sarjasysteemiä tulisi uudistaa, mutta ennen sitä, on markkinat tutkittava tarkkaan ja sen pohjalta rakentaa uusi järjestelmä (jos yleensä mahdollista).
Ajatusleikkiä:
Jos Sveitsin mallin mukaisesti pelattaisiin ensi kaudella, olisi jako muuten seuraavanlainen:
A-liiga
Kärpät
Jokerit
HPK
HIFK
Lukko
TPS
Ilves
Jyp
Tappara
Ässät
B-liiga