Mä olen kyllä todella, siis todella yllättynyt tästä HIFKin taaperruksesta. Olin ihan varma, että Matikainen ottaa nimenomaan karismallaan homman haltuun heti alusta asti, mutta nähtävästi klyyvarin varjo on ollut niin vahva, ettei Petun juttu ole toiminut.
Tässä on se keskeinen pointti, että ei Matikaisella edes ollut mitään karismaa ainakaan HIFK:ssa hänen tänne tullessaan. KJ pyyhki Matikaisella jäätä viime kauden finaaleissa, kuten KJ:n viimeisellä Oulun kaudellakin kävi. HIFK:n koppi oli tämän kauden alussa täynnä viime kevään mestareita ja sinne koppiin käveli sen hävinneen jengin ykköskoutsi. Aika vaikea yhtälö heti näin alkuun.
Väitettä Petun HIFK:n näköisyydestä en ole koskaan ymmärtänyt. Jos tarkoittaa samaa kuin Lostedtin antamat nyrkiniskut Töykkälän takaraivoon, niin sitten kai sitä. Minusta HIFK:n näköisyys kulminoitui viime kaudella kahdessa maalissa.
1) Kousan maali Lukkoa vastaan, kun Järventie oli ensin todella kovalla, mutta puhtaalla avojään taklauksella ottanut kiekon pois Rantaselta.
2) Söderholmin ylivoimamaali Lukkoa vastaan Raumalla, kun Lukon av-neliö oli ensin pelattu täysin kahville.
Kova, taitava, periksiantamaton, sitä HIFK oli viime kaudella ja viimeisellä KJ:n kaudella.
Toisekseen minusta Matikaista on jostakin kumman syystä ylihehkutettu koko ajan. Kertokaas mulle nyt joku, että mitä tämä herra on ykkösvalmentajana voittanut. Enkä tarkoita tällä mitään SM-Liigan paras valmentaja-palkintoja tai nöyristelyn maailmanmestaruuksia. HIFK:ssa on jo kerran päästy todistamaan sitä, kun valmentaja ei vain yksinkertaisesti sovi joukkueelle, vaikka joukkue on lähes viimeisen päälle koottu. Ja paineet ovat täällä eri luokkaa kuin Espoossa, se näyttää jälleen kerran olevan liikaa yhdelle valmentajalle.
Yksinkertainen fakta on myös se, että saavutuksillaan esim. KJ, Suikkanen ja Westerlund ovat aivan eri tasoa Matikaisen kanssa.
Jokin ei vaan nyt toimi ton joukkueen ja valmentajan välillä.
Olet ongelman ytimessä. Mielestäni eilinen peli kertoi täysin sen, ettei tuo joukkue pelaa enää ollenkaan valmentajalleen. Selkäranka katkesi heti ensimmäisestä maalista ja peli oli sellaista näennäisyrittämistä. Tässä on oikeasti ihan älyttömän suuri ero viime kevääseen, jolloin oltiin monta kertaa aivan veitsi kurkulla, mutta niin vain sieltä aina noustiin.
Petu on selkeästi mennyt rikkomaan liian monta viime kaudella toiminutta asiaa eikä hänen pelitapansa ole toiminut yhtään. Tähän päälle vielä joidenkin pelaajien katsomokomennukset ja sitä kautta auktoriteetin menettäminen pelaajien silmissä, niin siinähän ne syyt tähän räikeään alisuorittamiseen jo ovat.
Minä en esim. ymmärrä, kuinka HIFK:lla on varaa peluuttaa nelosen keskellä Niko Piiparista kun yksi viime kevään mestaruuden kulmakivi Siim Liivik istuu katsomossa tai pelaa Kouvolassa. Ei hemmetti, eihän nyt tulokasvalmentaja voi olla noin pönttö, että heittää joukkueessa arvostetun aseman saaneen keskushyökkääjän Mestikseen jonkun Löppösen tieltä. Samaan aikaan minua on ihmetyttänyt Hirson kohtelu. Kyllä Hirso on pelannut alle odotusten, mutta kyllähän miehiä on myös vaihdeltu hänen viereltään ja häntä peluutettu laidassa ja istutettu katsomossa.
Ei Petri Matikainen ole sen tason valmentaja, että hänellä olisi varaa HIFK:hon tullessaan ruveta viskelemään joukkueelleen tärkeitä Hirsoa ja Liivikiä katsomoon tai maakuntiin. KJ:lla tällainen auktoriteeti olisi, mutta en usko, että kukaan lähtee enää hänen metodiensa perään kauheasti kyselemään. Mies on näyttänyt, että niillä metodeilla pärjätään liigassa.
Summa summarum. Itse olen aina ollut valmentajanvaihdoksia vastaan, sillä harvoin, jos koskaan, ne ovat lopulta mitään hyödyttäneet. Nyt näyttää kyllä siltä, että Petun ja joukkueen välit ovat niin poikki, ettei muuta vaihtoehtoa taida kyllä olla. Petu on ajanut itsensä omalla toiminnallaan niin syvää rotkoon, että sieltä taitaa olla aika vaikea nousta ylös. Enkä usko, että suurin osa pelaajista on ainakaan sitä pelastusköyttä sinne heittämässä.
Mielestäni meillä on kaksi reaalista vaihtoehtoa valmentajaksi:
1) BÅG. Täysin katsomaton kortti liigassa. Voi olla vielä Matikaista pahempi huti, mutta onnistuessaan voi viedä tämän HIFK:n nipun vaikka kuinka pitkälle. On vissiin joskus myös voittanut jotakin. Tuskin pelaajat lähtevät tämän miehen auktoriteettia kyseenalaistamaan. Saattaisi jopa sopia HIFK:hon, kun muistaa HIFK:n olevan kaksikielinen. Söderholm, Nyholm ja F-holm ainakin tykkäisivät.
2) Summanen. Täysi arvoitus. Mahdollisuus siihen, että pelataan mitaleista tai sitten tipahdetaan playoffeista ja rauniot savuavat kuin valloitetussa Berliinissä. Ei ole valmentanut vähään aikaan liigassa. Saanut kenkää vähän joka puolelta, mutta HIFK:ssa annetaan muutenkin kenkää kaikille, joten ei kai tämä olisi ongelma. Auktoriteettia tuskin kukaan lähtee kyseenalaistamaan, valmennusmetodeja ehkä sitten joku.
Molemmille loppukauden pahvi kouraan seuran optiolla ensi kaudesta. Samaan aikaan minä yrittäisin saada Westerlundin parin kauden pahvilla operoimaan HIFK:hon ainakin kausille 2012-2014. Tässä kohdin tietysti vaihtoehto 2 vaikuttaisi kyllä hyvinkin riskialttiilta yritykseltä.