J.Grönvall
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Keskustelun kannalta on minusta selkeämpää että pelikirja=pelitapa. Jos ajatellaan, että pelikirja sisältää kaiken jääkiekon ympäriltä, niin termi tekee itsensä aika lailla tarpeettomaksi käytännössä. Näin määritellen voidaan sanoa, että heikkoa pelitapaa voidaan kompensoida muilla asioilla ja silti menestyä. Shedden on tähän loistava esimerkki.
Niin määrittely voisi olla hyväksi. Sihvonen tosin joskus nämä määrittelikin, tai ainakin sen miten itse termejä käyttää. Pelitapahan vaihtelee tilanteiden mukaan (hyökkäys- ja puolustuspelitapa), sitten on pelisuunnitelma joka vaihtelee otteluiden mukaan ja yläkategoria on pelikirja joka sisältää nämä joukkueen erilaiset pelitavat (joista taas muodostetaan suunnitelmat jne.).
Sheddenin pelitapa ei välttämättä ollut heikko per se, vaan voidaan kysyä oliko se paras niille joukkueille missä hän valmensi. No ihan heikko ei ole edes havumetsäkiekko, kun tuloksilla mitataan. Entä olisiko voinut tulla vieläkin parempi tulos jollain muulla pelitavalla, se on se substanssia kysyvä keskustelu.
Sihvonen on nimenomaan sortunut näiden muiden osa-alueiden vähättelyyn kokonaisuudessa ja pelitapa on esitetty avaimena kaikkeen.
Itse olen tulkinnut tekstit toisin, eli niin, että pelitapaa ei ole pidetty avaimena kaikkeen. Ainoastaan on tietoisesti korostettu pelitavan merkitystä ja ikäänkuin oletukseksi jätetty muiden osa-alueiden tärkeä rooli. Nuo muut jutut ovat vähän sellaisia reunaehtoja (niin kuin on pelitapakin), että minusta niitä ei tarvitse toistella joka välissä. Jokainen tietää, että fyysinen ja henkinen kunto, itseluottamus, yhtenäisyys yms ovat olennaisia osia menestyvässä joukkueessa. Pelitapakeskustelussa ne eivät ole olennaisia.
Mitä Westerlundiin tulee niin en olisi ihan valmis nimeämään häntä yksilövalmentajaksi, vielä ainakaan. Onhan 90-luvun pelianalyysi jo Westerlundin käsialaa ja muutenkin hän on mennyt koko ajan modernin jääkiekon mukana taktisessa ajattelussaan.
Minä näen, että myös Westerlundin lausunnossa on mukana politiikkaa, sinänsä ihan hyvästä asiasta hän kyllä puhuu, ei siinä mitään.
Sihvosen tai Jalosen joukkueessa en ole koskaan ollut mutta jos valmentaja on pelitapalähtöinen niin ei se minun mielestäni automaattisesti tarkoita sitä, etteikö hän ymmärrä sitä mikä yksilön merkitys tässä kokonaisuudessa on. Koska edelleen se pelitapa on valmennettava joukkueelle ja saatava pelaajat toimimaan sen sisällä halutulla tavalla.