Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 575 941
  • 18 597

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei minusta julkisen puolen lakko-oikeuteen sinänsä olla kajoamassa, ainoastaan poliittisten lakkojen suhteen tulisi rajoituksia, mutta rajoitukset tai paremminkin kiellot on jo nyt virkasuhteessa olevilla.
Lyhensin vastaustasi ihan vain viestien selkeyden nimissä.

Lähinnä mietin miten esimerkiksi opettajat voisivat jatkossa vaikuttaa hallituksen esityksiin, jos poliittisten lakkojen oikeutta rajattaisiin hallitusohjelman mukaisesti. Opettajat ovat hallituksen rahoituksen armoilla, ja demokraattisesti valittu hallitus voisi ns. vetää kanin hatusta hallitusneuvotteluissa ja kirjata hallitusohjelmaan jotain sellaista mikä merkittävästi vaikuttaa opettajien toimenkuvaan ja ansioon. Jos tässä tilanteessa opettajat haluaisivat lakkoilla hallituksen esitystä vastaan, käsittääkseni se oli poliittinen lakko (poliittinen työtaistelu?).

Sen miten tämän ymmärrän, hallituksen toimia vastaan ei pystyisi samalla tavalla lakkoilemaan vaan niiden toimialojen, joita leikkaukset koskevat, joutuisivat nielemään hallituksen tarjoaman keiton sellaisenaan.

Näyttää noin ylipäätään siltä ettei hallitus edes yritä rakentaa mitään siltaa eri järjestöjen välille ja on varmaan kaikille selvää ettei luottamusta ole olemassakaan tällä hetkellä. Kuvaavaa on että eilen EK ilmoitti että lakot pitäisi rajata 1-2 tuntiin ja A-Studiossa PS eduskuntaryhmän pj (unohtui nimi!) kertoi että AY-liike voi lakkoilla niin kauan kunnes kassa on tyhjä ja sitten nielevät hallituksen esitykset sellaisenaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mitä vitun paskaa on tämä. Itse en ainakaan näe yhtään merkittävää puoluetta pyllistelemässä venäjälle. Yksittäiset edustajat sitä voivat tehdä. Miksi tuo olisi nyt ollut se linja venäjän vaikuttamisyrityksien alla? aljon päättäväisemminhän Marinit toimi näissä asioissa kuin perusipilät, jotka suu auki odotti lastia. Joko persut on muuten virallisesti eduskunnan homoin puolue? Siellhän se kaappi tuntuu käyvän.
Mitä väliä vaikka Perussuomalaiset olisivatkin "homoin" puolue? Ikäänkuin se olisi negatiivinen asia. Sitten toki tuo kuvailu Sipilän hallituksesta suu auki odottamassa lastia on kanssa aika samaa kategoriaa. Helvetin typerä viesti taas ja toivottavasti darran iskiessä edes vähän hävettää. Toki en yllättyisi vaikka ei hävettäisikään.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vasemmistohallitus vähät välitti järkevästä politiikasta eikä suostunut etenemään nimittämänsä Suomen kaikkien aikojen kovimman taloustyöryhmän eli Vihriälän esitysten mukaan. Ikävä sanoa, mutta vasemmistosta järjestötasolla ei näköjään löydy kanttia kuin muutamista tutkijoista Suomen tilanteen arviointiin perustuvissa johtopäätöksissä. Puolueet sillä puolella ovat aivan sekaisin.

En tarkoita sitä, että vasemmistolaiset Suomessa olisivat jotenkin sekaisin. Eivät ole. Rinne-Marin vei SDP:n kuralle ja saman teki Ohisalo Vihreille.

Toivottavasti olisi. Mutta olisiko vasemmistohallitus kestänyt mm. yhdenvertaisuusvaltuutetun jatkuvaa painostusta ja Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutetun kirjettä tilanteessa, jossa raja laitettiin kiinni? Olisiko hallitus levinnyt vai olisiko se kyennyt tyynen rauhallisesti viemään Suomen turvallisuuspolitiikkaa eteenpäin?
Spekulointi sillä, että mitä vasemmistohallitus olisi tehnyt siinä tai tässä tilanteessa, ei ole relevanttia. Voihan sitä miettiä, mutta mitä sitten?
Hieman relevantimpaa on miettiä mitä edellisen hallituksen olisi pitänyt tehdä Vihriälän esitysten perusteella, mutta minkä se jätti tekemättä. Mutta sekin on taakse jäänyttä elämää, ei niitä virheitä voi jälkikäteen jättää tekemättä ilman scifi-kirjallisuuden suosikkiaihetta eli aikamatkustamista.

Huomattavasti enemmän minua kiinnostaa, että mitä tämä hallitus tuumii Talouspolitiikan arviointineuvoston vuoden 2023 raportista, ja vaikuttako se poliittisiin suunnitelmiin ja miten. Siellä otetaan kantaa mm. työperäisen maahanmuuton tarpeeseen ja mahdollisiin esteisiin sekä myös haasteisiin.
Liittyen tähän meneillään olevaan lakkohommeliin yksi nosto:

Hallituksen työllisyysohjelman painopiste on epätasapainoinen, koska siinä
painotetaan yksipuolisesti kannustinesteiden poistamista. Pelkkiin
kannustinongelmiin puuttuminen ei riitä, kun otetaan huomioon riittävän
ammattitaidon ja terveyden merkitys sekä työmarkkinoiden kohtaanto-ongelman
laajuus.
Valtiovarainministeriö on laskenut näiden uudistusten ennakkovaikutukset
käyttämällä arvioita työnteon kannustimien ja työvoiman tarjonnan joustojen
muutoksista. Työllisyysvaikutuksia koskevat ennakkoarviot ovat luonnostaan
epävarmoja. Ensinnäkin epävarmuutta on sekä työvoiman tarjontajoustoista että
työnteon kannustimien muutoksista. Toiseksi tietyn uudistuksen vaikutus riippuu
todennäköisesti myös siitä, mitä muita uudistuksia toteutetaan. Kolmanneksi
työmarkkinatilanne itsessään todennäköisesti joko estää tai edistää mahdollisten
työllisyysvaikutusten toteutumista.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Kilgore Trout Tuttuun tapaan Talouspolitiikan arviointineuvosto kirjoittaa asiaa. Nostin mm. eilen esille yhden Suomen kannalta tärkeimmistä tekijöistä eli työperäisen maahanmuuton. Siinä ei Orpon hallituksella ole riittävää halua.

Siitä olen eri mieltä etteikö pitäisi tarkastella edeltävien hallitusten toimia. Nehän juuri ovat pääsyynä nykyiseen onnettomaan tilanteeseen. Orpon hallitus sai hyvin vaikean tilanteen eteensä ja kun yhteistä näkemystä ay-liikkeen ja vasemmiston kanssa ei tunnu löytyvän juuri mistään, tilanne ei ainakaan parane.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
On tässä sellaisia toimia joista voi edellistä hallitusta kiittää. Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäystä. Panostetaan infraan. Moneen infrahankkeesee haetaan nyt EU-tukea. Panostetaan digitaalisuuteen ja ilmastonmuutokseen. Panostetaan TKI investointeihin.
Toivottavasti raksa-alan ja teknologiateollisuuden yt-aaltoon panostetaan tarpeeksi, ei ne uudet työpaikat ja yritykset tyhjästä synny. Ei voida pelkästään leikata, vaan pitää myös tukea. Lupaprosesseja vissiin yritetään helpottaa, siitä plussaa. Onneksi uudelleen koulutusta ei täysin vedetä pois, täysin idiootti uudistus. Toivottavasti haetaan jotain EU-tukea taloyhtiöille, jotka on vaikeuksissa taloremonttien maksujen kanssa. Putkiremppojen hinnat kun huitelee pilvissä.

Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen aloituspaikkojen määrää lisätään lisäbudjetissa noin 4 800 paikalla.

Korkeakoulutuki on 134 miljoonaa euroa.

– Lisätalousarvioon on koottu merkittävä yli 200 miljoonan tukipaketti oppimista kasvua ja opetusta tukemaan niin kouluissa kuin harrastuksissa, sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) sanoo.

Panostuksia lisätään myös tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatioihin.

Elvytystoimissa korostuvat väyläinvestoinnit ja ympäristö.

Liikenteen suorat investoinnit ovat arvoltaan noin 450 miljoonaa euroa. Pidemmällä aikavälillä liikenteen kehittämiseen varataan yli 755 miljoona euroa.

– Näistä raide- ja ratikkainvestointeja on yli 600 miljoonaa euroa, Ohisalo sanoo.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On tässä sellaisia toimia joista voi edellistä hallitusta kiittää. Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäystä. Panostetaan infraan. Moneen infrahankkeesee haetaan nyt EU-tukea. Panostetaan digitaalisuuteen ja ilmastonmuutokseen. Panostetaan TKI investointeihin.

Eikä kannata unohtaa takinkääntöä NATO-jäsenyyden puolesta ja sen tuomia taloudellisia vaikutuksia mm. yhdysvaltalaisten yritysten investointihalukkuuden suhteen. Minusta reilua antaa kehuja tai raippaa kun syytä on.

Silti edellisen hallituksen toimettomuus Vihriälän viitoittamalla polulla sekä käsittämätön sote-ratkaisu vaikeuttaa nyt Orpon hallituksen työtä ja lisää merkittävästi sopeutustarvetta.

Eilen pohdittiin kuplassa, mikä tässä on niin vaikeaa, että pitää vaarantaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Tarvittava rakennemuutos on vietävä talouskasvun tukemana läpi, mutta visio talouskasvusta puuttuu. Kyse on monimutkaisesta asiasta, johon vaikuttaa mm. suomalaisten tuotteiden mm. Ruotsia alhaisempi jalostusarvo sekä kyky luoda tarvittavia innovaatioita.

Ei nämä synny hallituksen käskyllä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Kilgore Trout Tuttuun tapaan Talouspolitiikan arviointineuvosto kirjoittaa asiaa. Nostin mm. eilen esille yhden Suomen kannalta tärkeimmistä tekijöistä eli työperäisen maahanmuuton. Siinä ei Orpon hallituksella ole riittävää halua.

Siitä olen eri mieltä etteikö pitäisi tarkastella edeltävien hallitusten toimia. Nehän juuri ovat pääsyynä nykyiseen onnettomaan tilanteeseen. Orpon hallitus sai hyvin vaikean tilanteen eteensä ja kun yhteistä näkemystä ay-liikkeen ja vasemmiston kanssa ei tunnu löytyvän juuri mistään, tilanne ei ainakaan parane.
Tuossa meillä on eroa ajattelutavassa. Minä ainakin yritän aina miettiä, että miten tästä eteenpäin, enkä sitä miten tähän tilanteeseen on ajauduttu. Toki vanhojen virheiden kertaaminen on siinä mielessä hyödyllistä, ettei samoja toistettaisi aina uudestaan ja uudestaan.
Mutta noin muuten tähän tilanteeseen sopii Tuntemattoman ehkä kulunein sitaatti:

”En mää täsä syylissi kaipa yhtikäs. Konekivääri ja Lahtist mää kaipasi.”
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Eikä kannata unohtaa takinkääntöä NATO-jäsenyyden puolesta ja sen tuomia taloudellisia vaikutuksia mm. yhdysvaltalaisten yritysten investointihalukkuuden suhteen.

Minusta reilua antaa kehuja tai raippaa kun syytä on.
Tottakai, olisi kai pitänyt ennemmin yrittää. Mutta NATO-jäsenyys hyväksyttiin kuitenkin 184-7. Toki Marinin hallitus muodosti rajalaihin pykälän jolla nyt Venäjän raja on kiinni.

Totta. Paljon sellaisia investointeja kuitenkin, joita jokaisen hallituksen pitäisi tehdä. Tukea infraa, korkeakoulutujen aloittuspaikkojen määrää, TKI-investointeja.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Monia toimia edellinen hallitus teki, jota raportissa mainitaan. Mutta tuleville hallituksillekin riittää tekemistä.

Tässä Vihriälän raportti. Edellisen hallitusten myötä panostetaan juuri infraan ja nyt jatketaan esim. EU:n tukemana moneen juna- ja tiehankkeeseen panostamista. Edellinen hallitus panostaa TKI-investointeihin johon Vihriälä vetoaa, toivottavasti nykyinenki hallitus näin tekee. Ehdotetaan korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäystä, joita edellinen hallitus lisäsi suuresti. Ehdotetaan oppivelvollisuuden nostoa, jonka edellinen hallitus teki. Ehdotetaan fossiilisten polttoaineiden kiristystä, jota en itse kyllä tue. Minusta pitää tukea rekkojen liikkumista, kun maailmantalous sakkaa. Ehdotetaan listaamattomien yhtiöiden veroedun pienentämistä, jota ei esim. nykyinen hallituskaan saa aikaan. Ehdotetaan tilapäistä palkkatuen käytön laajentamista. Tässä nykyinen hallitus kai tulee järkiinsä, ja kehitetään aikuiskoulutustukea tai tehdään vastaava tilalle.

Elvytyspaketin tulisi pikemminkin koostua hyvin perinteisistä investoinneista, kuten teiden tai asuntojen rakentamisesta, ja jossain määrin panostuksista osaamiseen ja innovaatiojärjestelmään.

Työryhmä ehdottaa raportissaan harkittavaksi muun muassa maltillisten lukukausimaksujen käyttöön ottamista korkeakouluopetuksessa ja korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäystä. Lisäksi se kannattaa oppivelvollisuuden ikärajan nostoa niin, että kaikille voidaan varmistaa toisen asteen koulutus.

Työn verotuksen kiristämistä työryhmä ei suosittele, mutta sen sijaan esimerkiksi kiinteistöverojen osuutta voisi kasvattaa selvästi ja fossiilisten polttoaineiden verotusta kiristää edelleen.

Lisäksi työryhmä harkitsisi yritysverotuksen veropohjan aukkojen pienentämistä vähentämällä esimerkiksi listaamattomien yhtiöiden veroetua.

Vallitsevassa tilanteessa voisi työryhmän mielestä harkita myös tilapäistä palkkatuen käytön laajentamista. Tarvittaessa voitaisiin yksityistä kulutusta tukea arvonlisäverokannan tilapäisellä alentamisella, mutta myöhemmin sitä on syytä nostaa.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä Vihriälän raportti

Toki raportti oli "vähän" erilainen. Vihriälän työryhmä tiivisti työnsä Marinin hallitukselle seuraavasti:

"Talouspolitiikan ensimmäinen tehtävä on vähentää niitä välittömiä haittoja, joita rajoitustoimista ja pelosta aiheutuu ennen kaikkea yrityssektorin toimintakyvylle. Kasvun käynnistämiseen rajoitusten lieventämisen jälkeen tarvitaan tuntuva elvytyspanos. Talouspolitiikan vaativin vaihe tulee tämän jälkeen.

Kriisi johtaa julkisen talouden velkaantumisen jo lähivuosina kestämättömälle uralle. Minimivaatimus on velan bkt-suhteen kasvun pysäyttäminen, mikä vaatii rankkaa julkisen talouden sopeuttamista. Menojen leikkaamisen ja verojen korottamisen tarvetta voidaan lieventää rakennepolitiikalla. Hallituksen tulisikin elvytystoimista päättämisen yhteydessä päättää tarvittavan ”kipupaketin” tavoitteista ja määrittää prosessi toimenpiteiden valmistua ja rivakkaa toimeenpanoa varten."


Kun Marinin hallitus menojen leikkaamisen (alkaen 2022) sijasta lisäsi menoja, viedään velkaantuminen jo lähivuosina kestämättömälle uralle nykyiselläkin 12-14 mrd lisävelan vauhdilla. Vihriälän työtyhmä päätyi sekä elvytykseen että menojen leikkaamiseen + verojen korottamiseen. Orpon hallitus ei nähnyt syytä verojen korotukselle ja se saattaa olla virhe. Ansiotuloveronalennus on omansa kulutuksen lisäämiseksi, mutta mm. veropohjan laajentamista olisi ollut syytä tutkia ja tehdä siitä päätöksiä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Toki raportti oli "vähän" erilainen. Vihriälän työryhmä tiivisti työnsä Marinin hallitukselle seuraavasti:

"Talouspolitiikan ensimmäinen tehtävä on vähentää niitä välittömiä haittoja, joita rajoitustoimista ja pelosta aiheutuu ennen kaikkea yrityssektorin toimintakyvylle. Kasvun käynnistämiseen rajoitusten lieventämisen jälkeen tarvitaan tuntuva elvytyspanos. Talouspolitiikan vaativin vaihe tulee tämän jälkeen.

Kriisi johtaa julkisen talouden velkaantumisen jo lähivuosina kestämättömälle uralle. Minimivaatimus on velan bkt-suhteen kasvun pysäyttäminen, mikä vaatii rankkaa julkisen talouden sopeuttamista. Menojen leikkaamisen ja verojen korottamisen tarvetta voidaan lieventää rakennepolitiikalla. Hallituksen tulisikin elvytystoimista päättämisen yhteydessä päättää tarvittavan ”kipupaketin” tavoitteista ja määrittää prosessi toimenpiteiden valmistua ja rivakkaa toimeenpanoa varten."
Eli edellistä hallitusta ei saa toimista kehua, koska oli vääriä ihmisiä hallituksen johdossa. Kokoajan jauhat kuitenkin Vihriälän raportista. Ristiriitaista että pitäisi välttää pelkoa yritystoiminnalle koronan aikana, mutta kaikki tartunnat pitäisi pitää kurissa. Raportissakin puhutaan säilyttävien yritystukien karsimisesta, mutta hallituksesta toiseen kukaan näihin ei puutu.

Oli toki, mutta edellinen hallituskin teki toimia joita Vihriälä mainitsi. Korkeakoulujen aloituspaikkojen kasvattaminen, TKI-investointeihin panostaminen, infraan panostaminen, oppivelvollisuusiän nostaminen. Ehdotetaan palkkatukea, jota toivottavasti jollain muotoa jatketaan. Toivottavasti näihin tulevatkin hallitukset panostaa. Ei me voidaan jättää näitä toimia tekemättä, jos me halutaan tänne kasvua.

Toki koronan osalta oltaisiin voitu toimia toisin, mutta kuitenkin puhutaan että tartunnat pitää pitää kurissa, näin työryhmän Hetemäki.

Vihriälän ryhmän mukaan rajoitusten purkaminen edellyttää todennettua kykyä rajoittaa epidemian leviämistä muilla, kevyemmillä keinoilla.

– Sodan tavoin täytyy saada jatkuvaa tietoa, missä vihollinen, tässä tapauksessa virus, liikkuu ja mitä se saa aikaiseksi.

– Viruksen leviämisen hienosäätö on mahdotonta. Tartunnat on pidettävä koko ajan kurissa. Muuten talouden avaaminen ja pelon vähentäminen eivät onnistu, Hetemäki pohti.

Selvitysryhmän mukaan se edellyttää myös suojavälineiden käyttöä ja käytäntöjen muuttamista työpaikoilla ja arkielämän kanssakäymisessä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli edellistä hallitusta ei saa toimista kehua, koska oli vääriä ihmisiä hallituksen johdossa.

Mielenkiintoinen näkemys huomioiden se, että kehuin pari viestiä sitten Marinin hallituksen toimia NATO-jäsenyyden osalta.

Kokoajan jauhat kuitenkin Vihriälän raportista.

En jauha kokoaikaa Vihriälän raportista. Vihriälän työryhmän työn tiivistys on kuitenkin syytä tuoda aina silloin tällöin esille. Sehän tarkoitti sitä, että vuodesta 2022 alkaen valtion menoja olisi tullut supistaa, jotta julkisen talouden velkaantuminen jo lähivuosina ei ohjaudu kestämättömälle uralle. Näin ei M-hallitus toiminut - vaan jopa lisäsi pysyviä menoja - ja siten vaikeutti koko Suomen tilannetta nyt ja jatkossa.

Kesästä 2023 eteenpäin vastuu siirtyi Orpoille. Hekään eivät ole tehneet kaikkia mitä tässä tilanteessa pitäisi. Virheisiin ei enää ole oikeastaan varaa, sillä ne kertaantuvat nyt aiempaa nopeammin.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Vihriälän raportin tiivistys minusta, eli elvytystä ja supistamista. Viennin ja tuonnin kasvattamiseksi tarvitaan juuri näitä: TKI-investointeja, korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä, panostamista vihreään siirtymään/digitaalisuuteen, infraan. Toki voidaan vaan sopeuttaa, mutta en näe että pelkillä supistuksilla saadaan taantuma Suomea nousuun. Tuossa juuri toimia joilla saadaan uusia yrityksiä investoimaan Suomeen ja nykyisiä paremmin täällä säilymään. Toivottavasti yritystukijärjestelmään puututaan, kuten Vihriäläkin toteaa.
Ristiriitaista toki on se, että koronan rajoituksia olisi pitänyt purkaa, mutta silti jokainen tartunta olisi pitänyt estää.

Sopeutustarve pienenee, jos työssä olevien osuus väestöstä nousee ja työn tuottavuus paranee. Työllisyyden parantamiseen työryhmä esittää lääkkeeksi muun muassa työmarkkinoilta ennen eläkeikää vetäytymisen kannustimien poistamista ja työmarkkinoille tulon nopeuttamista. Se muokkaisi myös muun muassa työttömyysturvajärjestelmää ja toimeentulotukijärjestelmää työn vastaanottamista vahvemmin kannustavaan suuntaan.

Työryhmän mielestä on koottava iso kipupaketti, joka koostuu menoleikkauksista, veronkiristyksistä ja rakenneuudistuksista. Menopuolella on tarve arvioida kriittisesti kaikkia isoja menoeriä, joita ovat sosiaaliturva, terveys, koulutus ja yritysten tuki.

– Kun rajoituksista on päästy eroon, tarvitsemme elvytysruiskeen. Ehkä tämän vuoden loppupuolelta voisi jo ajatella joitakin toimia, mutta pääosin vuodesta 2021 lähtien.

– Massiiviset veronalennukset tai tulonsiirtojen lisäykset eivät ole paras tapa. Elvytyspaketin tulisi pikemminkin koostua hyvin perinteisistä investoinneista, kuten teiden tai asuntojen rakentamisesta, ja jossain määrin panostuksista osaamiseen ja innovaatiojärjestelmään.

Työryhmän näkemys koronakriisin vaikutuksista Suomeen lähtee siitä, että julkista taloutta on välttämätöntä sopeuttaa enemmän kuin ennen kriisiä oli syytä arvioida.

Selvitysryhmän mukaan rajoitusten keventäminen on järkevää niin nopeasti kuin se on epidemian kannalta turvallista. Tämä on tärkeää, koska rajoitukset aiheuttavat suuria ja ajan myötä yhä vakavampia yhteiskunnallisia seurauksia.

– Viruksen leviämisen hienosäätö on mahdotonta. Tartunnat on pidettävä koko ajan kurissa. Muuten talouden avaaminen ja pelon vähentäminen eivät onnistu, Hetemäki pohti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vihriälän raportin tiivistys minusta, eli elvytystä ja supistamista.

Totesin tämän ensimmäisessä viestissäni tällä kertaa: Kasvun käynnistämiseen rajoitusten lieventämisen jälkeen tarvitaan tuntuva elvytyspanos. Talouspolitiikan vaativin vaihe tulee tämän jälkeen. Kriisi johtaa julkisen talouden velkaantumisen jo lähivuosina kestämättömälle uralle. Minimivaatimus on velan bkt-suhteen kasvun pysäyttäminen, mikä vaatii rankkaa julkisen talouden sopeuttamista.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Totesin tämän ensimmäisessä viestissäni tällä kertaa: Kasvun käynnistämiseen rajoitusten lieventämisen jälkeen tarvitaan tuntuva elvytyspanos. Talouspolitiikan vaativin vaihe tulee tämän jälkeen. Kriisi johtaa julkisen talouden velkaantumisen jo lähivuosina kestämättömälle uralle. Minimivaatimus on velan bkt-suhteen kasvun pysäyttäminen, mikä vaatii rankkaa julkisen talouden sopeuttamista.
Osa pitkäaikaisista muutoksista on varmasti juuri: TKI-investointeihin panostaminen, korkeakoulualoituspaikkojen panostaminen, vihreä siirtymä/digitalisaatio, oppivelvollisuuden lisääminen, infra hankkeisiin panostus EU rahalla, väylämaksujen puolittaminen jota jatketaan.

Listaamattomien yritysten verotus ja yritystuet on iso juttu, joka puuttuu hallituksesta toiseen.

Toisaalta pitää uudistaa sosiaalijärjestelmä, mutta ei niin että teknologiateollisuus tai raksa-ala jätetään täysin pulaan.

Onhan tässä paljon näpertelyä, ennen kun korot ja inflaatio laskee kunnolla. Joihin lisää epävarmuutta Saksa, Punaisenmeren tilanne, Gazan sota, Ukrainan sota.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lyhensin vastaustasi ihan vain viestien selkeyden nimissä.

Lähinnä mietin miten esimerkiksi opettajat voisivat jatkossa vaikuttaa hallituksen esityksiin, jos poliittisten lakkojen oikeutta rajattaisiin hallitusohjelman mukaisesti. Opettajat ovat hallituksen rahoituksen armoilla, ja demokraattisesti valittu hallitus voisi ns. vetää kanin hatusta hallitusneuvotteluissa ja kirjata hallitusohjelmaan jotain sellaista mikä merkittävästi vaikuttaa opettajien toimenkuvaan ja ansioon. Jos tässä tilanteessa opettajat haluaisivat lakkoilla hallituksen esitystä vastaan, käsittääkseni se oli poliittinen lakko (poliittinen työtaistelu?).

Sen miten tämän ymmärrän, hallituksen toimia vastaan ei pystyisi samalla tavalla lakkoilemaan vaan niiden toimialojen, joita leikkaukset koskevat, joutuisivat nielemään hallituksen tarjoaman keiton sellaisenaan.

Näyttää noin ylipäätään siltä ettei hallitus edes yritä rakentaa mitään siltaa eri järjestöjen välille ja on varmaan kaikille selvää ettei luottamusta ole olemassakaan tällä hetkellä. Kuvaavaa on että eilen EK ilmoitti että lakot pitäisi rajata 1-2 tuntiin ja A-Studiossa PS eduskuntaryhmän pj (unohtui nimi!) kertoi että AY-liike voi lakkoilla niin kauan kunnes kassa on tyhjä ja sitten nielevät hallituksen esitykset sellaisenaan.
Opettajat ovat pääosin virkamiehiä. Virkamiehet eivät nytkään voi osallistua poliittisiin lakkoihin. Siksi OAJ:sta lakossa on varhaiskasvatuksen henkilöstöä, joilla pääosin on työsuhde.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Pakkolakihan se on tottakai paras ratkaisu tähänkin. Seuraavaksi varmaan sitten pykälät kuntoon, että siviilipalvelusmiehet joutuvat vähintään kymmeneksi vuodeksi pakkotöihin. Pikkuisen ehkä harkitsematon ulostulo.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakkolakihan se on tottakai paras ratkaisu tähänkin. Seuraavaksi varmaan sitten pykälät kuntoon, että siviilipalvelusmiehet joutuvat vähintään kymmeneksi vuodeksi pakkotöihin. Pikkuisen ehkä harkitsematon ulostulo.

Noh. Jos sota tulee niin silloin vasta pakkolakeja aktivoidaankin. Sotimisikäiset miehet eivät edes saa poistua maasta, ja Puolustusvoimat ottaa itselleen yksityishenkilöiden omaisuutta käyttöön niin halutessaan. Kun puolustus perustuu maanpuolustusvelvollisuuteen, niin pakkohan se on jo itsessäänkin.

Onneksi emme ole siirtyneet vapaaehtoisuuteen. Olisin itsekin jättänyt varusmiespalveluksen välistä tottakai.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Yksi hallitusohjelman virheistä on saamassa jonkinlaisen korjauksen, ja hyvä niin.


Maahanmuuttajilla on siis jatkossa kuusi kuukautta aikaa löytää uusi työpaikka aiemman kolmen kuukauden sijaan, jos ovat erityisosaajia. Juttu ei kerro, mitä erityisosaaja tässä yhteydessä tarkoittaa, mutta se varmasti tullaan kirjaamaan lakiin. Hyvä muutos.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yksi hallitusohjelman virheistä on saamassa jonkinlaisen korjauksen, ja hyvä niin.

Maahanmuuttajilla on siis jatkossa kuusi kuukautta aikaa löytää uusi työpaikka aiemman kolmen kuukauden sijaan, jos ovat erityisosaajia. Juttu ei kerro, mitä erityisosaaja tässä yhteydessä tarkoittaa, mutta se varmasti tullaan kirjaamaan lakiin. Hyvä muutos.

Paine kasvoi liian suureksi hallituksen sisältä ja erityisesti työnantajien, järjestöjen sekä ulkomailta Suomeen työhön tulleiden toimesta. Toivottavasti erityisosaaja määritellään riittävän kattavasti. Hyvä korjaus ja näitä muutama lisää.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Byvajet

Jäsen
Maahanmuuttajilla on siis jatkossa kuusi kuukautta aikaa löytää uusi työpaikka aiemman kolmen kuukauden sijaan, jos ovat erityisosaajia. Juttu ei kerro, mitä erityisosaaja tässä yhteydessä tarkoittaa, mutta se varmasti tullaan kirjaamaan lakiin. Hyvä muutos.
Aikarajan pitäisi olla kaikille sama. Se, että ihmisiä kohdellaan eri tavalla heidän koulutuksestaan riippuen, kertoo vain Suomen venäläistymisestä. Sivistyneeseen länsimaahan tällaiset käytännöt eivät kuulu.

Paljonko se valtion rahoja säästää, että eri ihmisille on eri aikarajat? Säästääkö ollenkaan? Onko tämä ihan vain identiteettipolitiikkaa?
 

Byvajet

Jäsen
Hämmentävää, että Verkkouutisissa julkaistiin kirjoitus, jonka luulisi löytyvän vasemmistolehden sivuilta.

Selkävoitto ammattiyhdistysliikkeestä on lyhytnäköinen tavoite. Matalapalkka-alojen potkiminen syvemmälle palkkakuoppaan yhdessä muun työelämän kurjistamisen kanssa syventävät vastakkainasettelua ja heikentävät luottamuksen ilmapiiriä, jota juuri nyt tarvitsisimme kansakuntana ehkä enemmän kuin koskaan.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös