Totta tuokin toki on. Ehkä fiksumpi olisi vaan yt:n kautta laittaa ne vähemmän osaavat pihalle.
3 miljardin lisäsäästöihin vaan pitää aika radikaalejakin toimia tehdä.
Ei julkisella kai ole yt:tä? Ei ole ainakaan tullut vastaan. Mutta määräaikaisia, epäpäteviä työntekijöitä löytyy vaikka kuinka paljon. Moniin duuneihin vetovoima on olematon. Terveydenhoito, varhaiskasvatus, monet opetuspuolen ammatit...
Minulle haettiin tammikuussa Vantaalle kollegaa fysiikan ja kemian opettajaksi. Vakituinen virka eläkkeeseen asti. Hakemuksia tuli nolla kappaletta. Pyöreä nolla! Jos tuohon ei ketään saada, osaa meidän oppilaista saa opettaa (taas) edellisen kevään ylioppilas koko vuoden. Ja minä opetan opettajaa opettamaan, ilmaiseksi totta kai. Annan omat materiaalini käyttöön, muistiinpanot, kokeet... Rahaa säästyy! Mutta turha on sitten keskiasteen opettajien ja teknologiateollisuuden ihmetellä, kun nuo nuoret eivät mitään osaa, tai että mistä saadaan tulevaisuuden tekijät.
Olen välillä aina miettinyt sitä, että kun koulumaailman rakennelmasta koko ajan vedetään eri väleistä pois tukipuita, niin missä kohtaa koko rakennelma romahtaa? Jäljelle jäävät tukipuut pystyvät kannattelemaan lisäpainoa jonkin aikaa, mutta eivät loputtomiin. Mutta otetaan vaan taas vaikka lomarahaleikkaus tai vaihteeksi käänteinen vapputonni tai vaikka vientivetoinen palkankorotusmalli ja katsotaan, miten käy. Kiitos ja anteeksi.
Julkisen puolen työntekijöiden kuritukselle parempi vaihtoehto on tasaiset veronkorotukset. Silloin kaikki pääsevät yhdessä talkoisiin.