Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 566 745
  • 18 597

TAPPI32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En kyllä tiedä, miksi sinipunasta puhuttaessa halutaan aina muistella Kataisen hallitusta. Tosiasia on kuitenkin, että sinipunalla tätä maata johdettiin aikoinaan suht onnistuneesti lähes kymmenen vuotta putkeen (Lipposen kaudet 1995-2003).

Eiköhän joku kokoonpano SDP-Kok-Vihreät-RKP-Keskusta ole hyvinkin mahdollinen seuraavalle vaalikaudelle. Kokoomuksen voittaessa on toki hyvin mahdollista, mielestäni jopa aika todennäköisestä, että jatketaan samalla hallituspohjalla kuin nyt. Toki RKP voi kieltäytyä tällä kertaa hallitusyhteistyöstä Persujen kanssa ja saada kokoomuksen taipumaan sinipunaan.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Mitkä työt/ammatit voisi olla diplomi-insinöörille entry level hommia? Kysyn kun en tiedä.
vähällä kokemuksella olevalle sellaiset, joissa vastuu hiukan pienempi ja saa tukea kokeneemmilta. Suunnittelu, projekti-insinööri, hankinta myynti jne. Haastava päästä teollisuuden tehtäviin, jos kokemus esim. tutkimus / yliopistomaailmasta.

Toki ihan kuten kaikissa hommissa, riippuu todella paljon tyypistä. Jotkut ottaa homman kuin homman nopeasti haltuun ja jotkut vaatii pidempää perehtymistä.

Mutta pelkkä koulutus ei takaa osaamista tai työpaikkaa. Yleensä sen ensimmäisen paikan löytyminen on se vaikein. Vailla kokemusta voi tulla ikävänä yllätyksenä, ettei palkka heti vastaa liiton suosituksia.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Missä näin tehdään?

Ainakin pirkanmaalla taitaa kerätty pakkausmuovi mennä suoraan polttoon, koska eri muovilaatujen lajitteluun ei ole järkevää ratkaisua.

Esimerkiksi siellä missä mä oon töissä ja olen itsekin granuloinut muovia uusioraaka-aineeksi yli 5 vuotta. Kaikkia muovialaatuja(propeeni) ei pysty meillä uusioimaan mutta ne menee sit muualle uusioitavaks. Meillä myös käytetään muovin valmistuksessa todella paljon kierrätysmuovista tehtyä raaka-ainetta.

Esim kaikki kaupan muovikassit kelpaa. Leipäpussit ym on kaikki kierrätykseen kelpaavia.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Esimerkiksi siellä missä mä oon töissä ja olen itsekin granuloinut muovia uusioraaka-aineeksi yli 5 vuotta. Kaikkia muovialaatuja(propeeni) ei pysty meillä uusioimaan mutta ne menee sit muualle uusioitavaks. Meillä myös käytetään muovin valmistuksessa todella paljon kierrätysmuovista tehtyä raaka-ainetta.

Esim kaikki kaupan muovikassit kelpaa. Leipäpussit ym on kaikki kierrätykseen kelpaavia.
Hyvä juttu. Taitaaa tuo kuluttajakeräys olla ongelma lajittelun ja puhtauden kannalta.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Hyvä juttu. Taitaaa tuo kuluttajakeräys olla ongelma lajittelun ja puhtauden kannalta.

Suurin ongelma tässä on se että valtaosa ihmisistä käyttää muovikassia sekajätteen keräykseen ja näinollen muovikassi menee sekajätteeseen johon se ei periaatteessa kuulu, mutta parempiakaan vaihtoehtoja ei monella ole.

Väärä ketju mutta hyvää asiaa silti. Olen tosiaan valmistanut muovia yli 10v ja tiedän raaka-aineet mitkä myös soveltuu kierrätyskasseihin niin että ne kestävät. Aika monessa taloyhtiössä on muoville keräyspiste ja kaikki niihin päätyvä muovi kyllä menee kierrätykseen tai polttoon. Vaikka menisi polttoon niin siitä saa kuitenkin energiat talteen silloin.
 

Jeffrey

Jäsen
Näköpiirissä siintää jo seuraava haaste edellisen hallituksen virheiden korjaamisessa. Marinin hallitus leikkasi kunnilta 700 miljoonaa euroa ja nyt kunnilta tulee hätähuuto. Edellinen hallitus lupasi ettei tämä aiheuta kansalaisille verorasitusta, mutta nyt kuntien ratkaisu tullee kuitenkin olemaan veronkorotukset. Kunnallisvero on kaikille sama, eli edellinen hallitus maksattaa laskunsa kaikilla tuloluokilla samalla prosentilla. Eli työnteosta tehdään entistä kannattamattomampaa.

Valitettavasti sote taitaa olla jo niin pitkällä, että sen romuttaminen lienee hankalaa. Jännä nähdä mikä tulee olemaan tämän vaikutus ja kuinka ongelmaa lähdetään ratkaisemaan.

 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Näköpiirissä siintää jo seuraava haaste edellisen hallituksen virheiden korjaamisessa. Marinin hallitus leikkasi kunnilta 700 miljoonaa euroa ja nyt kunnilta tulee hätähuuto.

Ei tämä varmaan suuri yllätys ollut? Sotemalli kun nojaa rahoituksen osalta käytännössä maakuntaveromallin kehitykseen.

Mutta nythän on nykyhallituksella mainio mahdollisuus tämän avulla hillitä kustannusten kasvua. Sitähän sitä oppositiokauden verran huudeltiin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näköpiirissä siintää jo seuraava haaste edellisen hallituksen virheiden korjaamisessa. Marinin hallitus leikkasi kunnilta 700 miljoonaa euroa ja nyt kunnilta tulee hätähuuto. Edellinen hallitus lupasi ettei tämä aiheuta kansalaisille verorasitusta, mutta nyt kuntien ratkaisu tullee kuitenkin olemaan veronkorotukset. Kunnallisvero on kaikille sama, eli edellinen hallitus maksattaa laskunsa kaikilla tuloluokilla samalla prosentilla. Eli työnteosta tehdään entistä kannattamattomampaa.

Valitettavasti sote taitaa olla jo niin pitkällä, että sen romuttaminen lienee hankalaa. Jännä nähdä mikä tulee olemaan tämän vaikutus ja kuinka ongelmaa lähdetään ratkaisemaan.

Noin yleisesti verotuksesta, Purra jo väläytteli veron nostoa johtuen taloustilanteesta ja asiantuntijat puoltavat sitä myös. Eli näyttää siltä että verotus kiristyy, onko se sitten kunnallisvero vai jokin muu, ei nyt veronmaksajalle ole kovin merkityksellistä. Kysymys on, luopuuko hallitus omasta ideologiastaan (veroaste ei nouse), vai jatkaako lisäleikkausten linjalla.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa toimeentulotuessa on se oikein kiva juttu, että saadaksesi sitä pitää realisoida käytännössä kaikki omaisuus lukuunottamatta omistusasuntoa. Toki sekin pitää jatkossa realisoida tuon asumistuen muutoksen jälkeen.

Niin, eikös tuo ole ihan loogista kuitenkin?

Jos sinä käyt kaverisi kanssa vaikkapa viikoittain syömässä, niin olisiko sinusta moraalisesti oikein, että sinä maksat joka kerta kaverisi mätöt, kun kaveri siinä vieressä tarkastelee lompakkonsa sisältä pilkottavaa euronippua ja kotiuttelee samalla osakesalkustaan tuottoja omalle tilille?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ihan fiksua että valtion infrahankkeita joudatetaan tasapainottamaan rakennusalan heikkoa suhdannetilannetta.
E18 liittää kuitenkin huoltovarmuuden kannalta kriittiset Turun ja Naantalin TEN-T satamat ja Turun TEN-T lentoaseman EU:n ydinverkkokäytävään. Toisaalta Finnlines uudet alusinvestoinnit tuovat merkittävästi lisäliikennettä kehätielle kuten myös E18 tielle. Saa sitten nähdä millaisten investointien aallon tunnin junan rakentaminen tuu kuntiin josta juna menee.

Tiistaina 19.9. käynnistyvä hallituksen budjettiriihi on virittänyt ennakkokeskustelua mahdollisuudesta jouduttaa valtion infrahankkeita tasapainottamaan rakennusalan heikkoa suhdannetilannetta. Tarve saattaa luoda mahdollisuuksia nopeille rahoituspäätöksille elinkeinoelämälle tärkeille raide- ja tiehankkeille, erityisesti kehittämisinvestointeihin ja perusväylänpitoon.

“Varsinais-Suomessakin on välittömässä käynnistysvalmiudessa olevia, elinkeinoelämän kannalta kriittisiä hankkeita, joiden nopea toteutus on tärkeää, mutta myös tässä suhdannetilanteessa järkevää”, toteaa vaikuttamispäällikkö Krista Ahonen, Turun kauppakamari.

E18 liittää huoltovarmuuden kannalta kriittiset Turun ja Naantalin TEN-T satamat ja Turun TEN-T lentoaseman EU:n ydinverkkokäytävään. Lisäksi Turun kehätie yhdistää Turun kaupunkiseudun kuntien ja muiden valtateiden välistä liikennettä. Liittymien toimivuus ruuhka-aikoina on äärirajoilla ja mm. elinkeinoelämän kuljetukset sekä muu päätien liikenne joutuu toistuvasti pysähtymään. Sujuvuuden lisäksi liittymissä on turvallisuuspuutteita.

”Naantalissa Finnlinesin uudet alusinvestoinnit tuovat syksyn 2023 aikana merkittävästi lisäliikennettä kehätielle. Uusien Ropax-alusten kapasiteetti on suuri suhteessa jo nykyisellään isoon kehätien volyymiin. Liikenteen edelleen kasvaessa myös ongelmat laajenevat merkittävästi, ja tie ruuhkautuu yhä enemmän liittymien sekä kaksikaistaisten osuuksien osalta estäen sujuvaa ja turvallista liikennettä sekä haitaten erityisesti elinkeinoelämän kuljetuksia”, arvioidaan Turun kauppakamarissa.

”Nyt on erinomainen mahdollisuus saattaa tämä valtakunnallisestikin merkittävä väylä toimivaan kuntoon”, Ahonen sanoo.

Hallitusohjelman mukaisesti Helsingin ja Turun välinen uusi junayhteys toteutetaan siten, että hankeyhtiö vastaa rakentamisesta. Valtio varautuu pääomittamaan yhtiötä osana investointiohjelmaa. Hanketta edistetään kokonaisuutena, mutta rakennetaan vaiheittain. Budjettiriihen suora päätös toteutuksen käynnistämisestä mahdollistaa Euroopan Unionin rahoituksen hakemisen hankkeelle vielä kuluvan vuoden aikana. Lisäksi tunnin junan toteutuspäätös tulee käynnistämään radanvarsikunnissa siihen liittyvien investointien sarjan, jotka omalta osaltaan lisäävät hankkeen positiivisia työllisyysvaikutuksia.

 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ihan hyvä että Tunnin Juna hankkeelle haetaan EU:n CEF-rahoitustukea. Toki ei tämän kokonluokan hankkeita olisi mahdollista varmaan muuten toteuttaa. Yhtiökokouksen hyväksymien teknisten ratkaisujen myötä uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välille on mahdollista rakentaa lähes miljardi euroa edullisemmin.

Turun Tunnin Juna Oy:n ylimääräinen yhtiökokous päätti 20.12.2023 muuttaa hankkeen suunnitteluperusteita investointikustannusten alentamiseksi, laajentaa yhtiön toimialaa suunnittelusta rakentamiseen sekä hakea rakentamiselle EU:n CEF-rahoitustukea. Lisäksi yhtiön nimi päätettiin muuttaa Länsirata Oy:ksi.

Yhtiökokouksen hyväksymien teknisten ratkaisujen myötä uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välille on mahdollista rakentaa lähes miljardi euroa edullisemmin ja samalla hankkeen alkuperäiset tavoitteet säilyttäen.

Yhtiökokouksen päätöksellä hankkeelle tavoitellaan EU:n CEF-rahoitustukea käynnissä olevan CEF2-rahoituskauden 2021–2027 haussa. Tukea haetaan koko yhteyden rakentamissuunnitteluun sekä yhteysvälien Espoo-Hista ja Salo-Hajala rakentamiseen.

– Suunnitteluperusteiden muuttamisella parannamme oleellisesti hankkeen rahoitettavuutta ja mahdollisuuksia EU-tuen saamiseen. Samalla kielteiset ympäristövaikutukset vähenevät, kertoo Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen.

 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Todennäköisesti ei. Hallituksen(Orpon) järjettömin päätös tähän mennessä. Valtava rahareikä, josta ei käytännössä mitään hyötyä edes turkulaisille/hesalaisille.
Tässähän suurin ongelma on se, että nyt suunniteltu malli pysähtyisi edelleen kaikilla välipysäkeillä. Jotenkin haluaisin uskoa ja toivoa, että olisi mahdollista saada edes muutama vuoro päivässä (loogisesti ennen ja jälkeen työpäivän) jotka kulkisivat suoraan pysähtymättä Turun ja Helsingin väliä. Tällainen ei ole ennen ollut mahdollista, kun raiteita on vain yksi, mutta kuvittelisin, että aikataulut olisi mahdollista suunnitella myös niin, että muutama suora reittikin pystyttäisiin ajamaan. Tällöin tunnin juna olisi oikeasti tunnin juna. Toki VR:n innovaatiokyvyllä tällaista ei ole edes kukaan vielä ajatellutkaan.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ihan fiksua että valtion infrahankkeita joudatetaan tasapainottamaan rakennusalan heikkoa suhdannetilannetta.

Juuri näin. Se, onko kohde paras mahdollinen, en ota kantaa. Nyt on kuitenkin järkevää pistää tulille perusinfran parannusta ja nopeasti. Duuni tulee valtiolle halvemmaksi, kun hinnat ovat alhaalla ja samalla tasoitetaan rakennusalan taantumaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan hyvä että Tunnin Juna hankkeelle haetaan EU:n CEF-rahoitustukea. Toki ei tämän kokonluokan hankkeita olisi mahdollista varmaan muuten toteuttaa. Yhtiökokouksen hyväksymien teknisten ratkaisujen myötä uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välille on mahdollista rakentaa lähes miljardi euroa edullisemmin.

Totta. Ja monia muitakin infrahankkeita kannattaisi nyt edistää. Niitä tarvitaan ja ne saattavat olla nyt edullisempia toteuttaa kuin korkeasuhdanteen aikana. Tunnin juna ei voi olla ainoa kärkihanke vaan niitä on saatava muitakin.

Olin tunnin junan toteuttamista vastaan kun luin asiantuntija-arviot. Mutta jos hanketta halpuutetaan (kuten on tehty) ja siihen saadaan EU:n rahoitustukea, siitä vaan eteenpäin ja mahdolliseen uuteen asiantuntijaselvitykseen.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Mielestäni mitään ei pitäisi rakentaa vaan rakentamisen takia. Tunnin junan tarve? Onko sellaista oikeasti? Mitenkä olisi kunnon rantalinja Turku-Oulu - akselille? Se, jos mikä, toisi yrityksille ihan oikeasti lisäresursseja vientiin.

Perusteena, sellaista linjaa ei tällä hetkellä ole, kun taas Helsingistä kyllä junayhteys Turkuun kyllä tulee.

Joskus perusteena oli se, että tämä rata olisi sodan syttyessä helposti tuhottavissa, mutta mielestäni on monta muutakin paikkaa, jotka ovat sodan aikana tuhottavissa. Peruste on siis perusteeton.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo ei tuossa Helsinki-Turku välissä ole suurempaa järkeä. Ei voi olla kovin kannattava investointi, vaikka Lohjan ja Nummelan asukkaille parannus onkin. Turku-Helsinki väliä nopeuttaa jonkun verran, mutta tuskinpa se lisää junan käyttöä hirveästi. Parantaa olemassa olevien matkustajien matka-aikaa vähän.

Veikkaanpa, että projektin kustannukset ylittyvät ainakin miljardilla.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin, eikös tuo ole ihan loogista kuitenkin?

Jos sinä käyt kaverisi kanssa vaikkapa viikoittain syömässä, niin olisiko sinusta moraalisesti oikein, että sinä maksat joka kerta kaverisi mätöt, kun kaveri siinä vieressä tarkastelee lompakkonsa sisältä pilkottavaa euronippua ja kotiuttelee samalla osakesalkustaan tuottoja omalle tilille?

Jos kaverin lompakko ei riitä loppuelämäksi, niin tietenkin hän osaoptimoi. Lähtee Pattayalle panemaan ja laittamaan tilit sileäksi. On sitten köyhyysloukussa sentään jotain mitä muistella.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos kaverin lompakko ei riitä loppuelämäksi, niin tietenkin hän osaoptimoi. Lähtee Pattayalle panemaan ja laittamaan tilit sileäksi. On sitten köyhyysloukussa sentään jotain mitä muistella.

Niin, se kysymys olikin, kuuluuko lainaamani nimimerkin @Hermes#41 maksaa ne sen kaverin mätöt, vaikka itselläänkin varaa olisi.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin, se kysymys olikin, kuuluuko lainaamani nimimerkin @Hermes#41 maksaa ne sen kaverin mätöt, vaikka itselläänkin varaa olisi.

En tiedä. Lopputulema kuitenkin on, että joko sitä varallisuutta on kyettävä keräämään reilusti tainsitä ei kannata kerätä ollenkaan. Tai ainakin se kannattaa käyttää tai piilottaa hyvin, jos paska on osumassa tuulettimeen. Jolloin lopputuloksena se mättö on kuitenkin maksettava.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä. Lopputulema kuitenkin on, että joko sitä varallisuutta on kyettävä keräämään reilusti tainsitä ei kannata kerätä ollenkaan. Tai ainakin se kannattaa käyttää tai piilottaa hyvin, jos paska on osumassa tuulettimeen. Jolloin lopputuloksena se mättö on kuitenkin maksettava.

Siitähän se alunperin olikin kyse. Jos jollakin on varallisuutta, jota realisoida rahaksi, miksi sen kuuluisi saadakaan sitten mitään tukia? Eikös niiden tukien perimmäinen tarkoitus ole nimenomaan jeesata niitä, joilla ei ole mitään? Näin minä siis tulkitsin, että lainaamani nimimerkki kritisoi hallituksen päätöstä tuolta osin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Juuri näin. Se, onko kohde paras mahdollinen, en ota kantaa. Nyt on kuitenkin järkevää pistää tulille perusinfran parannusta ja nopeasti. Duuni tulee valtiolle halvemmaksi, kun hinnat ovat alhaalla ja samalla tasoitetaan rakennusalan taantumaa.
Hesarin uutisen kommenteissa oli peräti hyvältä kuulostava vaihtoehto - pääradan rinnakkaisraiteen rakentaminen Ylivieskasta Ouluun. Antaisin Suomen Keskustan ratkaista kumpaan suuntaan pitäisi panostaa... Tosin ehkä se paljon kaivattu suuri panostus tieverkkoon olisi se rationaalisin että nopeimmin vaikuttava infravaihtoehto.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Niin, eikös tuo ole ihan loogista kuitenkin?

Jos sinä käyt kaverisi kanssa vaikkapa viikoittain syömässä, niin olisiko sinusta moraalisesti oikein, että sinä maksat joka kerta kaverisi mätöt, kun kaveri siinä vieressä tarkastelee lompakkonsa sisältä pilkottavaa euronippua ja kotiuttelee samalla osakesalkustaan tuottoja omalle tilille?
Luulen, että niillä, jotka toimeentulotuelle päätyy, ei ihan hirveästi realisoitavaa ole.

Lasten säästöpossut tyhjäksi ja -99 Corolla myyntiin ja muuta vastaavaa.

Tai tosiaan kaikki vähä omaisuus vaihdetaan käteiseen ja pienet duunit pimeänä.

Oikeammin vertaus menisi niin, että jos kaverilla on täysi säkki kerättynä tyhjiä pulloja, joista just sen mätön verran saisi. Pyydänkö viemään ne pullot kauppaan ja ostamaan omat kebabinsa?
- en pyydä
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös