Piti tutkia yksittäistä tuotetta, kun hinta (hintaero) pisti silmään tänään S-Marketissa, Atrian Coleslaw-salaatti 7,97 €/kg, vastaavasti S-ryhmän kotimaista Coleslaw-salaatti 5,29 €/kg, Atrian tuotteen valmistaja luonnollisesti Atria, S-ryhmän oman tuotteen Jalostaja. Katteet ja ostohinnat Jalostajalta eivät luonnollisesti ole tiedossa, mutta viljelijällä on kai oikeus myydä tai olla myymättä tuotteitaan Jalostajalle ja tuskin kai kukaan "korvamerkitsee", mikä porkkana päätyy minkäkin tuotteen raaka-aineeksi.Ei se taaskaan mene ihan noin ja noita artikkeleitä kannattaa myös lukea kritiikin kera. Ei se oikeasti toimi noin, että kauppa sanoo, että me ostamme oman merkin tuotteen ja maksamme siitä vain x hinnan, mutta brandituotteesta maksamme jotain muuta. Ei hinnat synny näin.
Vaikuttavia tekijöitä on monia ja yksi on tietysti, millä hinnalla ja katteella kauppa haluaa myydä minkäkin tuotteen. Jos haluavat olla hintajohtajia, ottavat silloin myös katteessa sen huomioon tai joutuvat ottamaan. Jos ja kun tuotteelle syntyy suuri menekki, niin tuotteen tuotantokustannukset koko ketjussa laskevat ja taas päinvastoin. Ruispalat ovat halvempia valtavan volyymin kautta kuin pieni tuote jne.
Paljon käytän suoramyyntituotteita, niiden hinnoittelussa kyllä ihmetyttää, että tuotteet monasti tiloilta noudettuina ovat jopa kalliimpia kuin, että ne ostaisi kaupasta, ei että en soisi tuottajalle jäävään tuotteestaan kunnon hintaa.