Sehän se tunnetusti toimiikin todella hyvin. :-)Äläs nyt, eikö hallituksesta annettu neuvoksi neuvotella vuokranantajan kanssa matalampi vuokra.
Sehän se tunnetusti toimiikin todella hyvin. :-)Äläs nyt, eikö hallituksesta annettu neuvoksi neuvotella vuokranantajan kanssa matalampi vuokra.
Mutta kun se ei auta, että sinne palkataan lisää niitä "hyvätuloisia" pönöttämään, jos sen tulos on nyt nähdyn kaltainen. Ehkä sitä kannattaisi maksaa sitten siitä tuottavasta työstä enemmän, ja silloin ehkä se rahakin liikkuisi paremmin kuin nyt kun se näemmän hyvin pitkälle makaa vain tileillä.Ei tietenkään ole duunarin vika. Meillä ei ole tarpeeksi korkeaa osaamista siellä yritysjohdossa ja asiantuntijatasolla, tai jos onkin, niin sitä asiantuntijuutta ei osata myydä. Jotta sille duunarille on varaa maksaa palkkaa ja työttömälle tukia, meillä pitäisi olla tarpeeksi hyvätuloisia työllistämässä sekä maksamassa veroja.
Eli syypää meidän ongelmiin ovat kuitenkin ne duunarit ja heidän huono palkkatasonsa. Oolrait.Mutta kun se ei auta, että sinne palkataa lisää niitä "hyvätuloisia" pönöttämään, jos sen tulos on nyt nähdyn kaltainen. Ehkä sitä kannattaisi maksaa sitten siitä tuottavasta työstä enemmän, ja silloin ehkä se rahakin liikkuisi paremmin kuin nyt kun se näemmän hyvin pitkälle makaa vain tileillä.
En mä nyt tuota niinkään ymmärtänyt, vaan enemmänkin sitä, että ne innovaatiot ja kasvuhakuisuus ei ole tapahtunut, vaikka sinänsä siellä niitä "hyvätuloisia pönöttäjiä" onkin rakenteissa ihan riittämiin. Ja kun sinne laitettu raha ei selvästikään mitään tuota, niin olisi parempi sitä laittaa vaikka duunareille jotka kyllä laittavat sen kiertoon, kuin näiden "pönöttäjien" varallisuuteen.Eli syypää meidän ongelmiin ovat kuitenkin ne duunarit ja heidän huono palkkatasonsa. Oolrait.
Ei niitä huippuosaajia tänne saada houkuteltua tekemään huippukeksintöjä sillä, että duunarin palkka on korkea. Jos se toimisi noin, niin näinhän olisi jo tapahtunut, sillä Suomessa kouluttamaton duunari tienaa jo nyt erinomaisesti verrattuna muihin länsimaihin. Koulutetut huippuosaajat taasen tienaavat vähän verrattuna muihin länsimaihin. Varmaan sen takia täältä fiksuimmat lähtevätkin muualle ja jäljelle jäävät keskinkertaisuudet.En mä nyt tuota niinkään ymmärtänyt, vaan enemmänkin sitä, että ne innovaatiot ja kasvuhakuisuus ei ole tapahtunut, vaikka sinänsä siellä niitä "hyvätuloisia pönöttäjiä" onkin rakenteissa ihan riittämiin. Ja kun sinne laitettu raha ei selvästikään mitään tuota, niin olisi parempi sitä laittaa vaikka duunareille jotka kyllä laittavat sen kiertoon, kuin näiden "pönöttäjien" varallisuuteen.
Toki nykyisen tilanteen taustalla on Marinien lisäksi useiden edellisten hallitusten virheet mm. ikärakenteen ja maahanmuuton osalta.
Leikkaukset budjetissa ovat välttämättömiä. Mutta se mitä itse kritisoin, on rahoitusleikkaukset, jotka vähentävät 1-2 vuoden aikana luokkaa 50 miljoonaa valtion menoja, mutta lisäävät niitä 3-25 vuoden aikana luokkaa 100 miljoonaa euroa.
Ja toinen kritiikki koskee osin samaa kuin aiemmin lainaamallani Matti Vanhasella kirjassaan. Hallituksen väärä asenne maahanmuuttajiin ja maahanmuuttoon, rasismilla ja puolirasismilla kukkoilu sekä korkeintaan puolittainen panostus huipputeknologiaan, jossa Suomi olisi kokoaan suurempi tuottaja mm. vihreässä siirtymässä.
Kovin on tultu Orpon hallituksen aikana alas mm. EK:n vihreän siirtymän investointidatassa. Vihreiden investointien dataikkuna - Elinkeinoelämän keskusliitto
Kyse on suuntaa antavista luvuista. Osa karsimisesta johtuu kilpailun koventumisesta valtiontukien osalta mm. Saksaa ja Ranskaa sekä Ruotsia vastaan. Mutta ei Orpon hallitus ole kovin paljon itse asiaa edistänyt olkoonkin, että valtiontukea vero- ja muussa muodossa on nyt myös Suomessa saatavilla.
En nyt ajatellutkaan huippuosaajien houkuttelua Suomeen, vaan enemmänkin sitä, että mielestäni kasvua olisi saatavilla jo nykyisellään, mutta Suomessa on kovin usein se ajattelumalli, että eihän me nyt voida pärjätä tuolla maailmalla ja siksi meidän vaan kannattaa tehdä tämä pienesti ettei vaan tehdä virhettä. Siitä olen samaa mieltä, että noita huippuosaajia pitäisi pystyä houkuttelemaan, mutta eihän kukaan estä nytkään yritystä maksamasta isoa palkkaa huippuosaajalle, maksetaanhan niitä isoja palkkoja kaiken maailman johtajille, joilta on tullut edellinen relevantti idea 80-luvulla. Ongelma on juuri siinä, että sitä ei tehdä, vaan ajatellaan vaan, että kun ei yritetä, niin ei voida epäonnistua.Ei niitä huippuosaajia tänne saada houkuteltua tekemään huippukeksintöjä sillä, että duunarin palkka on korkea. Jos se toimisi noin, niin näinhän olisi jo tapahtunut, sillä Suomessa kouluttamaton duunari tienaa jo nyt erinomaisesti verrattuna muihin länsimaihin. Koulutetut huippuosaajat taasen tienaavat vähän verrattuna muihin länsimaihin. Varmaan sen takia täältä fiksuimmat lähtevätkin muualle ja jäljelle jäävät keskinkertaisuudet.
Niinhän sitä voi maksaa aina suurempaa ja suurempaa liksaa, mutta kun se kilpailija muualla maksaa kuitenkin saman bruttoliksan, mutta työntekijän käteen jää enemmän muualla.En nyt ajatellutkaan huippuosaajien houkuttelua Suomeen, vaan enemmänkin sitä, että mielestäni kasvua olisi saatavilla jo nykyisellään, mutta Suomessa on kovin usein se ajattelumalli, että eihän me nyt voida pärjätä tuolla maailmalla ja siksi meidän vaan kannattaa tehdä tämä pienesti ettei vaan tehdä virhettä. Siitä olen samaa mieltä, että noita huippuosaajia pitäisi pystyä houkuttelemaan, mutta eihän kukaan estä nytkään yritystä maksamasta isoa palkkaa huippuosaajalle, maksetaanhan niitä isoja palkkoja kaiken maailman johtajille, joilta on tullut edellinen relevantti idea 80-luvulla. Ongelma on juuri siinä, että sitä ei tehdä, vaan ajatellaan vaan, että kun ei yritetä, niin ei voida epäonnistua.
Tai sitten haetaan sitä talouskasvua.Joko me tehdään leikkauksia menoihin, tai sitten velkojat ja EU tulee ne tekemään.
Sitähän on haettu velkarahalla jo yli 15 vuotta. Ei onnistunut riittävästi vaikka maailmantaloudella meni lujaa.Tai sitten haetaan sitä talouskasvua.
Maahanmuutto on kinkkinen asia sen sisältäen montaa eri dimensiota. Tässä kohtaa nykyinen hallitus on tehnyt muutoksia työperäisen maahanmuuton edistämiseksi keinoilla jotka on ainakin yrityselämästä nostettu maahanmuuton esteiksi nykyisellään. Tätä kehitystä pidän hyvänä, niinkuin sitäkin että maahanmuuton kriteereitä pyritään tiukentamaan. Se on totta, että asiat tulisi tehdä järkevämmin.
Nyt kuitenkin asioita tehdään enkä usko potentiaalisen työperäisen maahanmuuttajan jättävän Suomen mahdollisuus väliin sen takia, että kansanedustaja pukeutui vaimon antamaan pesukarhukravattiin.
Vihreän siirtymän investoinnit ovat nykyisessä markkinatilanteessa alhaalla ympäri maailmaa. Samalla vetykupla on puhjennut varsin karusti ja moni sen keskeisimmistä toimijoista joutunut todellisiin haasteisiin. Teknologia saattaa edelleen tulla mullistamaan meidän arkea, mutta ei Suomen mielestäni kannata tässä muutoksessa olla etukelkassa ja omistamassa uuden markkinan luomisen riskejä. Suomen infrastruktuurilla me kykenemme ottamaan tuosta markkinasta kelvollisen palasen mikäli teknologia joskus ihan oikeasti tulee osaksi meidän arkea. Tämän suhteen meillä ei ole kiirettä.
En nyt ajatellutkaan huippuosaajien houkuttelua Suomeen, vaan enemmänkin sitä, että mielestäni kasvua olisi saatavilla jo nykyisellään, mutta Suomessa on kovin usein se ajattelumalli, että eihän me nyt voida pärjätä tuolla maailmalla ja siksi meidän vaan kannattaa tehdä tämä pienesti ettei vaan tehdä virhettä. Siitä olen samaa mieltä, että noita huippuosaajia pitäisi pystyä houkuttelemaan, mutta eihän kukaan estä nytkään yritystä maksamasta isoa palkkaa huippuosaajalle, maksetaanhan niitä isoja palkkoja kaiken maailman johtajille, joilta on tullut edellinen relevantti idea 80-luvulla. Ongelma on juuri siinä, että sitä ei tehdä, vaan ajatellaan vaan, että kun ei yritetä, niin ei voida epäonnistua.
Olisiko näihin jotain lähdettä? Duunarit käsittääkseni pärjäävät asiantuntijoita paremmin suhteessa muuhun Länsi-Eurooppaan, mutta eivät kai nekään palkat ihan kärkitasoa ole. Ja tietysti on olennaista muistaa, että elintaso ei synny pelkästä bruttopalkasta, vaan verotus ja hintataso ovat olennaisia, ja niissä kahdessa Suomi ei ole vahvoilla.Jos se toimisi noin, niin näinhän olisi jo tapahtunut, sillä Suomessa kouluttamaton duunari tienaa jo nyt erinomaisesti verrattuna muihin länsimaihin. Koulutetut huippuosaajat taasen tienaavat vähän verrattuna muihin länsimaihin.
Tällaisen vertailun olen nähnyt, jossa Suomi oli länsimaiden keskitasoa alempana ostovoimakorjattuna korkeastikoulutettuen palkoissa, mutta kärkipäässä muiden osalta. Valitettavasti googlaaminen ei nyt tuonut oikeaa tulosta ja luovutan sen suhteen.Olisiko näihin jotain lähdettä? Duunarit käsittääkseni pärjäävät asiantuntijoita paremmin suhteessa muuhun Länsi-Eurooppaan, mutta eivät kai nekään palkat ihan kärkitasoa ole. Ja tietysti on olennaista muistaa, että elintaso ei synny pelkästä bruttopalkasta, vaan verotus ja hintataso ovat olennaisia, ja niissä kahdessa Suomi ei ole vahvoilla.
Se on totta - ja tämän ole monta todennut yksityiskohtaisesti - että nykyinen hallitus on tehnyt maahanmuuton osalta myös oikeita toimia.
Kokemuksena lähipiiristä tiedän, että 3 kk - 6 kk sääntö ei kannusta asiantuntijoitakaan valitsemaan Suomea vaan tekemään jonkin yksittäisen komennuksen ilman muuttamista perheineen. Minusta meidän pitäisi Venäjän naapurina hakea kannustavia syitä muuttaa Suomeen. Kun ei ole rahaa maksaa parhaita palkkoja, jotain on oltava. Korkeat verotkaan eivät taida olla paras keino...
Jos kuitenkin mietitään oikeita syitä, niitä joihin viittasin, ne ovat mm. Purran ja ministeriensä yms rasistiset ja piilorastistiset puheet 2023 hallituksen muodostamisen jälkeen. Nämä painavat jo Suomessa työssä olevien ulkomaalaisilla miettimään, mitä vittua tässä maassa tapahtuu.
On totta, että vedyn suhteen ei ole edetty siten kuin moni oletti. Silti se on yksi ratkaisu. Muita ovat Boston Consulting Groupin (BCG) ja Climate Leadership Coalitionin (CLC) vuoden 2023 raportin mukaan mm. nettopositiivinen asuminen, biopohjaiset tuotteet ja materiaalit, dekarbonisaatioteknologia ja -palvelut, kiertotalouden akut ja vihreät metallit sekä vihreää vetyä hyödyntävät ratkaisut.
Ei EK siis ole mitenkään yksin tai yltiöpositiivisesti liikkeellä vaan seuraa sanoisinpa parhainta saatavissa olevaa tutkimustietoa.
Kuukausisääntöä pidän itsekin erikoisena. Mielestäni sen tulisi olla vuosi ja sinä aikana voisi olla jonkinlainen työnteon velvoite jatkoviisumille. Suomeen on kuitenkin luotu avainhenkilöverotus joka takaa työperäisille maahanmuuttajille ihan kilpailukykyisen tuloverotuksen. Itse uudistaisin koko suomalaisen verolainsäädännön, mutta avainhenkilöverotus on sieltä niitä yksittäisi oikeasti hyviä hommia. Myös työperäisen maahanmuuton suhteen Suomessa tulisi kyetä karsimaan byrokratiasta, tarjoamaan maahanmuuttajille nopeampia ratkaisuja päivähoitoon ja esimerkiksi pankkitilien avaamiseen yms. Nämä ovat niitä syitä joita yrityselämässä on nostettu maahanmuuton esteiksi. Akatemiasta esiin ovat nousseet myös heikot urapolkunäkymät ja puolison työllistyminen. Itse löydän nykyisestä hallitusohjelmasta näille hyödyllisiä uudistuksia.
Monen päättäjän pitäisi mennä itseensä, Purra mukaanlukien - mikäli tämän maan halutaan jaloilleen nousevan. Silti edelleen uskon, ettei Purran puheet meidän maakuvaa potentiaalisten maahanmuuttajien silmissä heikennä muuten kun meidän omasta perspektiivistä. Ei Suomea pidetä maailmalla rasistisena maana. Edelleen viimeisimmissä maailmanlaajuisissa kyselytutkimuksissa Suomi on rankattu sijalle 4, toisessa sijalle 9 maailman vähiten rasistisena maana. Hallituksen jäsenten puheet on toki täälläkin nostettu framille.
Olen ihan samaa mieltä siitä, että tuo SSAB:n terästehdas olisi pitänyt Suomeen saada. Sitä ei kuitenkaan saatu joten nyt on aika suunnata katseet eteenpäin - mikään ei viittaa siihen, että nykyisen hallituksen toimet olisivat kääntäneet investoinnin Ruotsiin. EK varmasti käyttää parasta mahdollista tutkimustietoa, mutta heidän analyysi on silti heidän oma analyysi. Se nojaa pitkälti vedyn, akkuteknologian, datakeskuksien ja biotuotteiden varaan. Näistä jos otetaan edes vety pois, lähtee heidän uumoilemista työpaikoista monta kymmentä prosenttia pois.
Omasta mielestä hallituksen ei missään nimessä tule puuttua investointipäätöksiin ja mikäli jonkinlainen investointi ei ole riittävän hyvä markkinaehtoisesti toimiakseen, niin ehkei sen tarvitse edes käynnistyä. Asia sitten erikseen jos esimerkiksi Tesi näkee hyödylliseksi yrityksiin sijoittaa ja rahaa kerätä myös yksityisiltä markkinoilta.
Esimerkiksi akkuteknologian puolesta lähtisin purkamaan ensiksi meidän regulaatiota. Rahoituksellisesti kaikki rakennusluvallinen on haastavaa sillä kohdevakuutta ei voida investoinnin rahoituksessa käyttää hyödyksi. Kyllä meillä akkuteknologiaan panostavia firmoja löytyisi, jos joku vaan niitä akkuja ostaisi. Useimmat suomalaiset merkitävät talouden kasvupyrähdykset ovat ajoittuneet ajankohtiin jolloin myös regulaatiota on purettu kovalla kädellä. En usko tämän olevan sattumaa ja edelleen kiinnitäisin tähän asiaan ensisiajaisesti huomiota. Valtiovallan tulisi luoda otollinen maaperä investoinneille ja yksityinen raha sitten rahoittamaan ne investoinnit.
Silti edelleen uskon, ettei Purran puheet meidän maakuvaa potentiaalisten maahanmuuttajien silmissä heikennä muuten kun meidän omasta perspektiivistä. Ei Suomea pidetä maailmalla rasistisena maana. Edelleen viimeisimmissä maailmanlaajuisissa kyselytutkimuksissa Suomi on rankattu sijalle 4, toisessa sijalle 9 maailman vähiten rasistisena maana. Hallituksen jäsenten puheet on toki täälläkin nostettu framille.
Ikävä kyllä suurin osa ihmisistä ei ymmärrä saatikka välitä näistä teknologian asioista mitenkään ja yksityisyydensuoja tieto- ja viestintätekniikassa ei ole samalla tavalla käsinkosketeltava asia kuin se, että poliisi asentaisi kameran ihmisen vessaan. Laittoman materiaalin jakamista tämä säädös ei sen kummemmin estä, mutta tavan tallaaja ei sitäkään tajua. Kiinan mallia kohti vääjäämättä mennään.Viestintä | Hallitus tukee kiisteltyä EU-hanketta kännykkäkuvien skannaamisesta
Hallitus on asettunut kannattamaan ankarasti kritisoitua CSAM-asetusta, joka antaisi viranomaisille oikeuden ohittaa viestintäsovellusten salauksen lasten hyväksikäyttöä koskevan materiaalin torjumiseksi.www.hs.fi
Tämä jotenkin tuntuu jääneen asiana hyvin vähälle huomiolle, vaikka erittäin huolestuttava kehityskaari yleisesti on. Ja nyt ilmeisesti on saatu Suomikin tähän paskakelkkaan mukaan.
EK arviot ovat kyllä aika hyvin osuneet hyvässä ja pahassa. Aiemmin EK varoitti kasvuyritysten jopa puolittumisesta Suomessa ja näin myös kävi. Suhdanteet taustalla, mutta se ei selitä kaikkea.
EK:n uusin arvio vihreästä kasvusta on se, että Suomen bruttokansantuote olisi vuosittain noin kolme miljardia euroa nykyistä suurempi, jos runsas viidesosa Suomessa julkistetuista vihreän siirtymän investointihankkeista toteutuisi. Tuo kolme miljardia on lukuina myös 1 prosetti Suomen bkt:sta, 12 000 uutta työpaikkaa ja 0.5 mrd verotuloa lisää per vuosi.
Kyse on myös siitä, saadaanko toisistaan riippuvaiset investoinnit etenemään riittävän samatahtisesti ja ripeästi, jotta tänne rakentuu mahdollisimman korkeaan jalostusarvoon ulottuvia arvoketjuja. Raportti vihreiden investointien talousvaikutuksista: Suomella mahdollisuus bruttokansantuotteen huomattavaan kasvuun - Elinkeinoelämän keskusliitto
EK on myös yksi ainoita tahoja, joka informoi julkisen puolen harmaasta osuudesta, koruptiosta tai kieroilusta kilpaituksen osalta. Suomessa julkinen sektori ostaa tukipalveluita erittäin laajasti julkisomisteisilta yhtiöitä ja ohittaa näin velvollisuuden kilpailuttaa ostot. Häviäjänä on veronmaksaja Elinkeinoelämän järjestöt: Kilpailutusten ohittaminen lopetettava – julkisia hankintoja voidaan tehostaa merkittävästi - Elinkeinoelämän keskusliitto
Poliitikot sen sijaan usein lisäävät ongelmia niiden ratkaisemisen sijasta. Sote, Sarastia % Helsinki jne.
Itse en koe mitään syytä olla EKn kanssa ehdoitta samaa mieltä asioista. Arvostan laitosta suuresti, mutta eipä esimerkiksi heidän aikanaan vaatimat panostukset 5G verkkoon olleet Suomen taloudelle pelastava tekijä. Ajankohtaisemmista esimerkiksi Tunnin Junassa voisin olla erimielinen. Yhtä kaikki en koe heidän arvioidessa olevan lähtökohtaisesti oikeita, toki varmasti omasta perspektiivistään ovat. Myös esimerkiksi korona aikana vaaditut digi-investoinnit menivät ohi maalista. Hyvä ja hyödyllinen järjestö, mutta kyllä heitäkin kannattaa oppoloida. Yhtä kaikki, en missään nimessä haluaisi heidän osoittavan mihin valtion pitää investoida ja mihin ei.
Sorry, nyt meni ohi, mutta tätä en tietenkään tarkoittanut. JOkin väärinymmärrys siis taisi tulla, mutta eipä tuo täällä ole kovinkaan suureksi vaaraksi kelleen.Eli syypää meidän ongelmiin ovat kuitenkin ne duunarit ja heidän huono palkkatasonsa. Oolrait.
Isoja ongelmia tässäkin kyllä vielä vaikka perusajatus oikea suuntainen.Kokoomus ja minusta myös RKP saivat kokonaisuutena mitä halusivat HS-analyysi | Hallitus pyörsi päänsä ja otti askeleen kohti kokoomuksen unelmaa – Uudet Kela-korvaukset herättävät useita kysymyksiä: