Petteri Orpon hallitus

  • 1 413 112
  • 17 251

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
”Miksi pitää tavoitella rikastumista” on ihan kiva heitto, kunnes omalle kohdalle osuu esim. työkyvyn heikentävä tai tuhoava sairaus tai vammautuminen, tulee tarve taloudellisesti jne. huolehtia läheisestä tai yksinkertaisesti ikääntymisen seurauksena hyvän elämänlaadun ylläpitäminen alkaa vaatia runsaasti taloudellisia resursseja.

Minä ainakin toivon, että Suomi on yhteiskunta ja ympäristö, joka kannustaa jokaista yksilöä erinomaisuuteen ja että erinomaisuuden tavoittelun ja jonkin tason saavuttamisen palkintona – ja siis samalla kannustimena – on henkilökohtainen taloudellinen etu ja sen kautta mahdollisuus parantaa omaa ja läheisten elintasoa.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
”Miksi pitää tavoitella rikastumista” on ihan kiva heitto, kunnes omalle kohdalle osuu esim. työkyvyn heikentävä tai tuhoava sairaus tai vammautuminen, tulee tarve taloudellisesti jne. huolehtia läheisestä tai yksinkertaisesti ikääntymisen seurauksena hyvän elämänlaadun ylläpitäminen alkaa vaatia runsaasti taloudellisia resursseja.

Eikä pyrkimys rikastumiseen välttämättä tarkoita sitä, että pyrkisi saamaan tililleen mahdollisimman paljon rahaa.

Minulla pyrkimys rikastumiseen on kulkenut eri elämänvaiheiden lävitse. Opiskelujen päätyttyä se pyrkimys rikastumiseen tarkoitti sitä, ettei kaupassa tarvitsisi laskea jokaisen ostoksen hintaa. Tästä kun päästiin eteenpäin niin pyrkimys rikastumiseen tarkoitti sitä, että voisin korvata ummehtuneen vaatteeni uusilla. Seuraavassa aallossa halusin laittaa enemmän rahaa harrastuksiini ja hankkia esimerkiksi ammattitason paistinpannun. Jossain kohtaa tuli sitten haaveita ravintoloissa syömisistä, matkustamisesta, yksiöstä isompaan asuntoon muuttamisesta jne.

Itse uskon, että kehittyminen on meille evolutionäärinen tarve ja suuremman tavoittelu. Tänä päivänä näitä asioita voi toki mitata rahassa, muttei se pakollista ole. Itseasiassa myös ihmiskunnan parhaimmat filosofit ovat puhuneet jo ennen ajanlaskumme alkua, että toimeliaisuus pitää ihmismielen terveenä ja toimettomuus aiheuttaa esimerkiksi levottomuutta ja mielen sairastumista. Itse uskon, että nämä yli 2000 vuotta sitten platonistien havaitsemat ihmismielen haasteet pitävät edelleen paikkansa - ja esimerkiksi aiheuttavat niitä nykyisellä sanastolla mielenterveysongelmia.

Sitä kummeksun, että emme oikein tahdo vieläkään sisäistää tällaista asiaa jota meillä on kuitenkin havaittu jo se yli 2000 vuotta sitten. Aiheeseen liittyen taas toimeliaisuus yleensä mahdollistaa rikastumista, joko materialla ja/tai henkisellä tasolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös