Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 567 269
  • 18 597

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Suomen julkisyhteisöjen velkasuhteen odotetaan nousevan 82 prosenttiin vuonna 2028. Tilanne poikkeaa muusta Euroopasta, sillä koko EU-alueen yhteisen velkasuhteen odotetaan painuvan 80 prosenttiin. Asia ilmenee kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n ennusteesta.


Orpon hallitus on ymmärtänyt tilanteen. Mutta ovatko toimet a) riittäviä ja b) oikeita, se on mielenkiintoinen kysymys.
Orpon hallitus on ymmärtänyt tilanteen, ja heikentää isolta osalta suomalaisia merkittävästi ostovoimaa ja kurjistaa heidän tilannettaan. Sillähän se Suomi lähtee nousuun..
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomen julkisyhteisöjen velkasuhteen odotetaan nousevan 82 prosenttiin vuonna 2028. Tilanne poikkeaa muusta Euroopasta, sillä koko EU-alueen yhteisen velkasuhteen odotetaan painuvan 80 prosenttiin. Asia ilmenee kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n ennusteesta.


Orpon hallitus on ymmärtänyt tilanteen. Mutta ovatko toimet a) riittäviä ja b) oikeita, se on mielenkiintoinen kysymys.

Tuskin ovat riittäviä korjaamaan tilannetta, mutta jos suuntaa saataisi käännettyä niin sekin olisi hyvä. Velka kasvaa tulevinakin vuosina, mutta jos se kasvaisi hitaammin kuin viime aikoina niin silloin mentäisi oikeaan suuntaan. Maahanmuuton kiristäminen huolestuttaa. Onko nyt oikea hetki keksiä erilaisia kansalaisuuspääsykokeita yms? EK on aika vahvasti viestittänyt, että nyt pitäisi mahdollistaa ulkomaisen työvoiman palkkaaminen eikä heitellä kapuloita rattaisiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuskin ovat riittäviä korjaamaan tilannetta, mutta jos suuntaa saataisi käännettyä niin sekin olisi hyvä. Velka kasvaa tulevinakin vuosina, mutta jos se kasvaisi hitaammin kuin viime aikoina niin silloin mentäisi oikeaan suuntaan. Maahanmuuton kiristäminen huolestuttaa. Onko nyt oikea hetki keksiä erilaisia kansalaisuuspääsykokeita yms? EK on aika vahvasti viestittänyt, että nyt pitäisi mahdollistaa ulkomaisen työvoiman palkkaaminen eikä heitellä kapuloita rattaisiin.

Velanottoa tulisi todellakin hillitä mm. sosiaaliturvan rahoittamiseen. Investointivelka mm. Suomen teihin ja vastaaviin asioihin olisi edelleen järkevää.

EK on oikeassa ja oma arvaus on, että tähän suuntaan myös mennään. RKP ja Kokoomus kuuntelevat työnantajia ja pääomaa. Nämä kaksi asiaa pitävät RKP:n vaikeassa tilanteessa hallituksessa. Erityisesti ruotsinkielisten säätiöiden ja vastaavien pääoman edut. PS joustaa työperäisen maahanmuuton järkevissä linjauksissa, arvaan edelleen, kun puoluekokous on ohi.
 

ijuka

Jäsen
Suomen julkisyhteisöjen velkasuhteen odotetaan nousevan 82 prosenttiin vuonna 2028. Tilanne poikkeaa muusta Euroopasta, sillä koko EU-alueen yhteisen velkasuhteen odotetaan painuvan 80 prosenttiin. Asia ilmenee kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n ennusteesta.


Orpon hallitus on ymmärtänyt tilanteen. Mutta ovatko toimet a) riittäviä ja b) oikeita, se on mielenkiintoinen kysymys.
Nuo sopeutukset olisi muuten hoitunut sillä, että Suomi ei olisi antanut 7:ää miljardia EU:n elvyytyspakettiin kustantamaan Italialaisten remontteja. Ja jos EU on velkainen, niin silloin muut maat eivät todennäköisesti pysty maksamaan tuota kaikkea takaisin, mikä taas johtaisi siihen, että Suomen pitäisi maksaa tuplahinta, eli yhteensä se 14 miljardia. Mutta hei, rahaa on, vai miten se menikään kun Kokoomus "kyllä" äänesti?

Minun omasta mielestäni oikeat toimet olisivat olleet aluksi vaikka se, että Suomea ei potentiaalisesti velkaannutettaisi 10-15 miljardilla lisäeurolla sen sijaan, että velkautetaan niin paljon. Toki luvut tarkentuvat tässä ajan myötä, mutta parempaan suuntaan ne eivät ainakaan tule menemään.

Ja täältä: EU:n elpymisväline - Valtiovarainministeriö

Suomen maksuosuus elpymisvälineen avustusmuotoisesta tuesta (421,1 miljardia euroa) on noin 7,2 miljardia euroa. Tämä osuus lisättynä koroilla tulee maksettavaksi vuosina 2028–2058.
Suomen laskennallinen vastuu elpymisvälineen lainamuotoisesta osuudesta (385,8 miljardia euroa) on kokonaisuudessaan noin 6,6 miljardia euroa. Suomen vastuu realisoituisi ainoastaan, jos elpymisvälineestä lainaa ottanut jäsenvaltio ei pystyisi maksamaan lainaansa takaisin tai takausvastuussa olevat jäsenvaltiot eivät pystyisi suoriutumaan vastuustaan.
Ja kun EU on huonossa taloudellisessa tilanteessa, niin silloin jäsenvaltiot ei tosiaan pystyisi maksamaan lainaansa takaisin, ja Suomi pääsisi maksamaan tuon 6.6 miljardia lisää.

Tuo on aika jännästi muuten tehty vuoteen 2028 asti, jostain syystä ei oteta näitä EU-tukipakettivelkavuosia mukaan.


Tuon lisäksi tärkeintä olisi yksinkertaistaa valtavasti. Jostain syystä Suomessa tuntuu olevan kumma kiihko tehdä kaikki mahdollisimman monimutkaisesti ja byrokraattisesti, ja kärsijänä tietenkin kuluttaja. Se on erityisen hassua siksi, että jos kuluttajilla ei ole varaa ostaa mitään, eivät yrityksetkään pärjää. Fundamentaalisesti voitaisiin aloittaa vaikka siitä, että hallintohimmeleistä karsitaan käytännössä kaikki, ja että vaikka johtajien maksimipalkka on sellainen kohtuullinen 5000€ ja myös se, että valtion yhtiöt eivät tavoittelisi voittoa ja kaikki mahdollinen tuotto olisi kuluttajille alhaisempi hinta. Ehkäpä tämän jälkeen ihmisillä olisi hieman ostovoimaa.

Mielestäni tämä, muuten, on myös huonoin mahdollinen aika leikata. Leikkaaminen kun ihmisillä on jo valmiiksi vähän ajaa syvään lamaan. Leikata pitäisi silloin, kun menee hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Orpon hallitus on ymmärtänyt tilanteen, ja heikentää isolta osalta suomalaisia merkittävästi ostovoimaa ja kurjistaa heidän tilannettaan. Sillähän se Suomi lähtee nousuun..
Olisiko sinulla sitten ihan konkreettisia ajatuksia, mitä kaikkea pitäisi tehdä toisin, että tilanne paranisi? Jotenkin kun suuntaa pitäisi muuttaa ja siitä lienee kautta koko kentän yksimielisyys, että käsien päällä istuminen pitää saada loppumaan. Mulla ei oikein ole kapasiteettia näihin pulmiin, mutta jos siellä päässä olisin.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olisiko sinulla sitten ihan konkreettisia ajatuksia, mitä kaikkea pitäisi tehdä toisin, että tilanne paranisi? Jotenkin kun suuntaa pitäisi muuttaa ja siitä lienee kautta koko kentän yksimielisyys, että käsien päällä istuminen pitää saada loppumaan. Mulla ei oikein ole kapasiteettia näihin pulmiin, mutta jos siellä päässä olisin.
Yksi esimerkki aihetta sivuten. Ja tälläisiä on paljon.


Ei se tukien leikkaaminen tee monestakaan paremmin työkuntoista. "Porkkanat" sen sijaan voisi auttaa useampaa aktiivisuuteen ja sitä kautta työllistymiseen. Huonokuntoiset eivät koe ihmeparantumista, kun osa tuista pienenee. Hallituksella on se kuva, että suurin osa työttömistä elelee tarkoituksella "herroiksi" tukien varassa. Näin ei todellakaan ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Orpon hallitus on ymmärtänyt tilanteen, ja heikentää isolta osalta suomalaisia merkittävästi ostovoimaa ja kurjistaa heidän tilannettaan. Sillähän se Suomi lähtee nousuun..

Käsittääkseni taustalla on valtiovarainministeriön laskelmat suunnilleen niin, että tukien leikkaaminen lisää merkittävästi työllisiä kun leikattu tuki ei enää riitä aiempaan elintasoon. Samalla osa putoaa entisestään alaspäin ja saa muita tukia tai joutuu luopumaan vähästään enemmän.

Toiset siis parantavat asemiaan, toisten asema heikkenee ja vvm on sitä mieltä, että valtion menot vähenevät ja tulot kasvavat tällä sopeutustoimella. Vasemmisto on laskukaavan kyseenalaistanut. Joka tapauksessa, peruskoulupohjalta ja vähän sen ylempääkin ponnistavien kannalta aikuiskoulutustuki tulisi säilyttää. He tarvitsevat sitä.

Nuo sopeutukset olisi muuten hoitunut sillä, että Suomi ei olisi antanut 7:ää miljardia EU:n elvyytyspakettiin kustantamaan Italialaisten remontteja. Ja jos EU on velkainen, niin silloin muut maat eivät todennäköisesti pysty maksamaan tuota kaikkea takaisin, mikä taas johtaisi siihen, että Suomen pitäisi maksaa tuplahinta, eli yhteensä se 14 miljardia. Mutta hei, rahaa on, vai miten se menikään kun Kokoomus "kyllä" äänesti.

Toki Suomi olisi voinut torpata paketin ainoana EU-valtiona. Mutta en pitänyt torppaamista silloin järkevänä ja ihmettelin, miksi Kokoomus ei suosita paketin hyväksymistä. Ajattelin, että voisi olla askel yhtenäisemmän EU:n suuntaan kun 100 % kannatetaan. Oli tai ei, EU on ollut venäjän suhteen paljon aiempaa yhtenäisempi ja mm. Italian "fasisistit" ovat yllättäneet Ukrainaa aseistamalla panssarein ym.



”Meillä ei ole hallituksessamme millään tavalla tilaa rasismille, ei hallitusohjelmatasolla eikä henkilökohtaisella tasolla”, Valtonen sanoo FT:lle.

EUROOPAN maiden täytyy sopeutua perussuomalaisten kaltaisiin nationalistipuolueisiin, sanoo ulkoministeri Elina Valtonen (kok) brittilehti Financial Timesille. Valtosen mielestä perussuomalaisten kaltaisia puolueita ei pitäisi sulkea ulos, vaan pikemminkin pitäisi ”maltillistaa radikalismia hallituksessa”.

Samoilla linjoillahan tässä on oltu jo vuosia.

Valtonen toteaa Suomen ja Venäjän välisen rajan olevan Venäjän puolelta varsin tyhjä, kun Venäjä käy sotaa Ukrainaa vastaan. ”Jos me olisimme uhka, he eivät todellakaan olisi siirtäneet joukkojaan pois, sellaisessakaan tilanteessa, että he ovat kiinni jossain muualla.”

HS on jättänyt noin pikalukemalla pois yhden oleellisen Valtosen noston FT:ssa. Suomen ja venäjän suhteen kun Suomi on NATO:ssa:

Nyt on mahdollista puhua suorempaan ja vapaasti omia mielipiteitään [Venäjästä]. Nyt olemme ehdoitta osa länttä. Meidän ei tarvitse neuvotella, se on fakta. Tämä vapauttaa joidenkin asioiden suhteen, Valtonen sanoo.

Allekirjoitan.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
En usko ennen kuin näen kategoriaan menee omalta osaltani usko Ay liikkeen muuttumiseen. Työmarkkinoiden joustavuus on se, jota on huudettu jo vuosikaudet. En usko etteikö Ay liike pysyisi poikkiteloin, mikäli poliittista kannatusta löytyy ja luultavasti tätä SDP:ltä ja vasemmistolla löytyy.


Ei varmaan ihan tänne kuulu, mutta kyllä näissä viimeisen 10 vuoden tes-neuvotteluissa duunareilla on ollut perse pystyssä ja työnantajan saneluilla ollaan suurimmaksi osaksi menty eteenpäin.

Tää on hiukan semmoinen perverssi päiväuni, että ay-liitot haluaisi lakkoilla vaan niinku ihan muuten vaan. Kännissä ja läpällä.

Kyllä siellä kinataan ihan valideista kohdista.


Tämä näin niinku sivuhuomautuksena ja parilta kokoomuslaisista luottamusmieheltä kuultuna, kun kohtia käytiin läpi. Aika jännä muuten, kokoomuslaisia luottamusmiehiä, heh. Kaikkea sitä...
 

nolla

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä ay-liikkeellä ole paljon vaihtoehtoja tässä, eli tässä mennään vaikka yleislakkoon ja sitten katsotaan kuka häviää, hallitus vai ammattiliitot. Ainoa varma häviäjä on Suomen talous.


"SAK:n hallitus paheksuu sitä, että maan hallitus pyrkii ensi töikseen rajoittamaan lakko-oikeutta ja uudistuksen tekemiseen on aikaa vain vähän. Elorannan mielestä nopealla valmistelulla pyritään rajoittamaan lakko-oikeutta, minkä jälkeen käydään muiden oikeuksien ja etujen kimppuun."

Tuossa se ongelma on selkeästi sanottuna. Luovuttaminen ei ole vaihtoehto. En ymmärrä mitä Kokoomuksen/EK:n päässä oikein on liikkunut kun ajatellaan liittojen menevän noin helppoon. Keskittyisivät kaikista heikoimpien potkimiseen. Heitä ei puolusta kukaan, mutta SAK:lla yksin on valtavasti voimaa, varsinkin tässä työvoimatilanteessa, missä pätevää rikkurityövoimaa ei ole ulkopuolelta tarjolla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoista nähdä, millainen tiedonanto hallitukselta tulee. Huomenna hallitus kokoontuu kristillisdemokraattien valtiosihteeri Päivi Nergin mukaan keskustelemaan valtiosihteerien pohjaesityksestä hallituksen tiedonannoksi.


Hallitus asetti heinäkuun lopussa työryhmän, jossa hallituspuolueita edustavat puolueiden puheenjohtajien valtiosihteerit. Heidän lisäkseen ryhmässä istuvat ulkoministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön, oikeusministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäälliköt. Tiedonanto jätetään eduskunnalle 5. syyskuuta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eipä ay-liikkeellä ole paljon vaihtoehtoja tässä, eli tässä mennään vaikka yleislakkoon ja sitten katsotaan kuka häviää, hallitus vai ammattiliitot. Ainoa varma häviäjä on Suomen talous.

Hallituksen tavoitteena on nostaa laittomista lakoista tuomittavia sakkoja. Sakon ylärajaksi säädetään 150 000 euroa ja alarajaksi 10 000 euroa. Työtuomioistuimen laittomaksi katsoman lakon jatkamisesta säädetään tuomittavaksi työntekijälle 200 euron seuraamusmaksu laittomaan lakkoon osallistumisesta. Lisäksi hallitus aikoo rajoittaa poliittisen työtaisteluoikeuden käyttöä enintään yhden vuorokauden mittaisiin mielenilmauksiin.

En ainakaan minä näe mitään ongelmaa siinä, että laittomia lakkoja ja niiden vahinkoja yhteiskunnalle pyritään rajaamaan.
 

Tuamas

Jäsen
Tuossa se ongelma on selkeästi sanottuna. Luovuttaminen ei ole vaihtoehto. En ymmärrä mitä Kokoomuksen/EK:n päässä oikein on liikkunut kun ajatellaan liittojen menevän noin helppoon. Keskittyisivät kaikista heikoimpien potkimiseen. Heitä ei puolusta kukaan, mutta SAK:lla yksin on valtavasti voimaa, varsinkin tässä työvoimatilanteessa, missä pätevää rikkurityövoimaa ei ole ulkopuolelta tarjolla.

Jännä että laittomien lakkojen ja tukilakkojen rajoittamisesta nousee noin iso haloo.

Kuitenkin kumpikin työkalu on hyttysen lyömistä lekalla, jotka SAK on saanut käyttöön lähinnä koska omaavat poliittisen siipensä vuoksi niin paljon valtaa.

Muissa Pohjoismaissa käsittääkseni systeemi on paljon lähempänä uutta hallitusohjelmaa, mutta tokihan pääasia että SAK:n ja muiden korporaatioiden valta säilyy, ei se mikä olisi oikeudenmukaista tai järkevää.
 

rpeez

Jäsen
"SAK:n hallitus paheksuu sitä, että maan hallitus pyrkii ensi töikseen rajoittamaan lakko-oikeutta ja uudistuksen tekemiseen on aikaa vain vähän. Elorannan mielestä nopealla valmistelulla pyritään rajoittamaan lakko-oikeutta, minkä jälkeen käydään muiden oikeuksien ja etujen kimppuun."

Tuossa se ongelma on selkeästi sanottuna. Luovuttaminen ei ole vaihtoehto. En ymmärrä mitä Kokoomuksen/EK:n päässä oikein on liikkunut kun ajatellaan liittojen menevän noin helppoon.
Kummasti aina unohtuu mainita, että kyseessä on laittomat ja poliittiset lakot. Tuohon halpaan sitten menee ainakin 50% kansasta.

En usko etteikö Kokoomus/EK ja kaikki ymmärrä, että tuo on tarkoitus. Mitä sitä peittelemään. Turhaa lähteä ajamaan uudistuksia jos poliittisilla ja laittomilla lakoilla voi torpata kaiken.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kummasti aina unohtuu mainita, että kyseessä on laittomat ja poliittiset lakot. Tuohon halpaan sitten menee ainakin 50% kansasta.
Niinpä. Olen aina ihaillut sitä ajatuskulkua, miten laittomiin lakkoihin puuttuminen tarkoittaa lakko-oikeuteen kajoamista. Ihaillut lähinnä siksi, että en ymmärrä sitä ollenkaan.
 

nolla

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lakkovoiman romuttamisesta tässä kuitenkin on kysymys, oli ne lakot sitten laillisia tai laittomia, mutta tämä käytäntö on tässä maassa ollut tämä koko ajan. Muissa pohjoismaissa ammattiliitoilla on sitten muita vaikutuskanavia, mitä täällä ei ole, kuten vaikka edustusta suurempien yritysten hallituksessa (jos oikein muistan). Kokonaisuus ratkaisee ja kyllä nämä asiat olisivat neuvoteltavissa, mutta sanelu ei tule johtamaan mihinkään. Jos jotain otetaan pois niin jotain pitää saada tilalle. Nyt ei tarjota mitään tilalle ja puhutaan avoimesti yleissitovuuden poistamisesta, joka tietysti onnistuu kunhan lakko-oikeus on torpedoitu ensin.
 

Tuamas

Jäsen
Lakkovoiman romuttamisesta tässä kuitenkin on kysymys, oli ne lakot sitten laillisia tai laittomia, mutta tämä käytäntö on tässä maassa ollut tämä koko ajan. Muissa pohjoismaissa ammattiliitoilla on sitten muita vaikutuskanavia, mitä täällä ei ole, kuten vaikka edustusta suurempien yritysten hallituksessa (jos oikein muistan). Kokonaisuus ratkaisee ja kyllä nämä asiat olisivat neuvoteltavissa, mutta sanelu ei tule johtamaan mihinkään. Jos jotain otetaan pois niin jotain pitää saada tilalle. Nyt ei tarjota mitään tilalle ja puhutaan avoimesti yleissitovuuden poistamisesta, joka tietysti onnistuu kunhan lakko-oikeus on torpedoitu ensin.

Niin, eli päästäisiin lähemmäs normaalia yhteiskuntaa.

Eli AY-liike ei voisi jatkossa enää,
- ilman seurauksia tehdä politiikkaa lakkoaseella

- järjestää täysin ylimitoitettuja tukilakkoja, jotka vahingoittavat merkittävästi täysin alkuperäiseen työtaisteluun syyttömiä tahoja

- eikä järjestää laittomia lakkoja vailla mitään varsinaisia seuraamuksia

Kuulostaa melko pahalta kyllä.
 

nolla

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, eli päästäisiin lähemmäs normaalia yhteiskuntaa.

Eli AY-liike ei voisi jatkossa enää,
- ilman seurauksia tehdä politiikkaa lakkoaseella

- järjestää täysin ylimitoitettuja tukilakkoja, jotka vahingoittavat merkittävästi täysin alkuperäiseen työtaisteluun syyttömiä tahoja

- eikä järjestää laittomia lakkoja vailla mitään varsinaisia seuraamuksia

Kuulostaa melko pahalta kyllä.

Tämä on kokonaisuus ja ilman lakkoasetta ay-liike ei ole mitään. Yhtä hyvin voisit ihmetellä miksi Venäjä ei suostu luopumaan ydinaseistaan. Ei tämä tällaisena vaan voi mennä läpi. Jos ottaa tärkeimmän aseen pois antamatta mitään tilalle, niin ei sitä voi hyväksyä vaikka se ase olisi vähän epäreilu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on kokonaisuus ja ilman lakkoasetta ay-liike ei ole mitään. Yhtä hyvin voisit ihmetellä miksi Venäjä ei suostu luopumaan ydinaseistaan. Ei tämä tällaisena vaan voi mennä läpi. Jos ottaa tärkeimmän aseen pois antamatta mitään tilalle, niin ei sitä voi hyväksyä vaikka se ase olisi vähän epäreilu.
On laillisia lakkoja ja laittomia lakkoja.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on kokonaisuus ja ilman lakkoasetta ay-liike ei ole mitään. Yhtä hyvin voisit ihmetellä miksi Venäjä ei suostu luopumaan ydinaseistaan. Ei tämä tällaisena vaan voi mennä läpi. Jos ottaa tärkeimmän aseen pois antamatta mitään tilalle, niin ei sitä voi hyväksyä vaikka se ase olisi vähän epäreilu.

Siis täh?

Nämä ovat kaikki joko suoraan lain vastaisia tai vähintään lain hengen vastaisia lakkomuotoja.

Näiden lisäksi jäävät ne normaalit lailliset työtaistelutoimet käyttöön, ml. lakko-oikeus.

On tämä ay-väki melkoista mafiaa, vertaus Venäjän valtioon on toki hyvinkin osuva.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Niin, eli päästäisiin lähemmäs normaalia yhteiskuntaa.

Eli AY-liike ei voisi jatkossa enää,
- ilman seurauksia tehdä politiikkaa lakkoaseella

- järjestää täysin ylimitoitettuja tukilakkoja, jotka vahingoittavat merkittävästi täysin alkuperäiseen työtaisteluun syyttömiä tahoja

- eikä järjestää laittomia lakkoja vailla mitään varsinaisia seuraamuksia

Kuulostaa melko pahalta kyllä.

Joo kyl tuo uudistus kokonaisuudessan vie oikeaan suuntaan. Ehkä itse olen lähinnä huolestunut pienemmistä liitoista joilla ei ole tarpeeksi vaikutusvaltaa.

Esimerkiksi tämä edellinen inflaatiopaineistettu neuvottelukierros oli jokseenkin naurettava show kun piti odottelemalla odottaa, jotta voitiin runnoa sitten mahdollisimman moni ala samoille korotusmalleille. Vaikka keskitetystä sopimisesta piti nimenomaan irtautua. Jos nyt jotain hyvää tukilakoista pitää sanoa (ongelmat kuvattuna juuri yllä) niin kyl se asioita vie eteenpäin jos ei muuta.

Vientilukitusta yhteimallista pitäisi päästä toimialakohtaiseen sopimiseen joka ottaa huomioon toimialan tulevaisuuden näkymät nousu ja laskukausilla.
 

nolla

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikeastaan mun mielipiteellä ei ole mitään merkitystä. Yritän vaan selittää miksi SAK ei tule tätä tällaisenaan ikinä hyväksymään ja miksi se on tässå vahvoilla. Jos jotain otetaan pois niin jotain on saatava tilalle. Työntekijäpuoli on muutenkin ollut enemmän tai vähemmän vaikeuksissa koko tämän vuosituhannen. Eihän tässä lakkojen takia menetetystä rahasta ole kysymys vaan tulevista työehtojen heikennyksistä, mitkä ovat suoraa jatkoa tälle suunnitelmalle.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Siis täh?

Nämä ovat kaikki joko suoraan lain vastaisia tai vähintään lain hengen vastaisia lakkomuotoja.

Näiden lisäksi jäävät ne normaalit lailliset työtaistelutoimet käyttöön, ml. lakko-oikeus.

On tämä ay-väki melkoista mafiaa, vertaus Venäjän valtioon on toki hyvinkin osuva.
Ihan vinkkinä, oli Mafia tai ei, mutta noissa "laittomissa " lakoissa on bruukannu olemaan mukana myös se työnantajan puoli jollain tapaa edesauttamassa tämmöisen päätöksen syntymistä.

Kuten esmes vaikkapa ns. :hätätyön" teettäminen tilanteessa, jossa se ei millään tasolla ole mahdollista määritellä kys. työksi.

Siitä saatavat rapsut ovat niin minimaalisia, ettei isompia firmoja kiinnosta hevon veetä joku 1500 sakko. Tai sitten ylityön teetättäminen siellä 400-500 tunnin vuositahtiin. Samoin perustein.

Sitten ku nämä kiertävät aikansa ja valtion edustajat eivät ehdi tai muuten osaa, niin jonkun se asia pitää tuoda framille.


Tämä nyt yhtenä esimerkkinä
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Oikeastaan mun mielipiteellä ei ole mitään merkitystä. Yritän vaan selittää miksi SAK ei tule tätä tällaisenaan ikinä hyväksymään ja miksi se on tässå vahvoilla. Jos jotain otetaan pois niin jotain on saatava tilalle. Työntekijäpuoli on muutenkin ollut enemmän tai vähemmän vaikeuksissa koko tämän vuosituhannen. Eihän tässä lakkojen takia menetetystä rahasta ole kysymys vaan tulevista työehtojen heikennyksistä, mitkä ovat suoraa jatkoa tälle suunnitelmalle.
Mielenkiintoinen tulkinta. Jos laissa on joku asia kielletty ja sen rikkomisesta seuraavaa sakkomaksua nostetaan, niin siitä pitäisi antaa joku kompensaatio?
Ei lainsäädäntö ole mitään kaupantekoa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ryhdyin katsomaan YLE Areenasta tallennetta A-studiosta.
Areenan esittelyteksti 15.8. klo16.30:
"Ajankohtaisohjelmat, Ajankohtainen, Muu, Keskustelu
Riikka Purra linjasi Perussuomalaiset talousoikeistoon. Missä merkeissä hallitusyhteistyö jatkuu?
Vieraana puolueen varapuheenjohtaja Sebastian Tynkkynen. Lisäksi politiikan syksyä, Perussuomalaisten tilaa ja Alexander Stubbin pyytämisestä Kokoomuksen..."

(mutta sitten hymyilytti):
"Näyttelijät: Krista Kiuru, Li Andersson"

Vahinko vai Areenan sisäpiirihuumoria?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös